Aansturing VFD Display

bprosman

Golden Member

Ben in het bezit van een paar VFD displays die ik wil aansturen maar kom er niet helemaal uit.
Wat ik begrijp is dat de "gloeispanning" rond de 4.1V AC ligt, maar moet daar net als bij een LED nog een stroombegrenzing op ?
Voor de segmenten begrijp ik moet er -33V op ?
Het is me niet helemaal duidelijk.

Datasheet:

FUTABA-10-MT-20GY - VFD.pdf

Website die wel eea verteld (via Google translate) maar wel erg aparte/obsolete onderdelen gebruikt :

https://vfdclock.jimdo.com/2013/05/20/%E4%B8%BAarduino%E8%AE...%E5%9D%97/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Je kunt testen met 2 labvoedingen, eentje voor de gloeispanning, eentje voor de segmenten.

Gloeispaning is AC om helderheidsgradient over de lengte van het display te voorkomen, kan ook op DC, zeker om te testen. Je kunt ook op lager dan 4V beginnen, en de stroom in de gaten houden, in de datasheet die je linkt staat max 75 mA filament current. (En 68 Typical / 61 minimaal).

Voor de grid staat trouwens 26V recommended in die datasheet, geen -33 V. Maar is waarschijnlijk inderdaad wel negatief t.o.v gloeidraad.

Grid en segmenten nemen "geen" stroom op, dus om te voorkomen dat je bij het aantikken van de gloeidraad bij het testen de gloeidraad opblaast, kun je een weerstand in serie zetten (Stroombegrenzing van je voeding is waarschijnlijk niet voldoende snel wegens lading in uitgangscondensator). Iets van 1K-10K ofzo.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

De gloeidraad is de kathode, je segmenten zijn de anodes. De 'grid' is zeker bij een meervoudig display de 'schakelaar' waarmee je kiest welke deel van het display actief moet zijn (multiplexing).

De anodes en grid moeten positief zijn t.o.v. de kathode.
Sluit je labvoeding aan op de gloeidraad, regel de stroom netjes af op de waarde uit de datasheet (de gloeidraad hoort niet zichtbaar te gloeien!) en koppel de plus of min daarvan door aan de min van je tweede voeding.

Neem een weerstand van 10 kOhm en zet daarmee een positieve spanning (10-30 Volt) op je grid. Neem een tweede weerstand van 10k en sluit die aan op dezelfde positieve spanning en tik met de andere kant de segmenten (anodes) aan. Je moet ze nu op zien lichten.