Seafarer dieptemeter

Jinny

Golden Member

Seafarer dieptemeter mark 1

Dit is een mark 2 maar is uiterlijk gelijk. (per 5 meter ipv 6 meter bij de mk1)

Oud, 50 jaar minimaal, maar een leuk ding.
Alleen wordt de diepte weergegeven met een neonlampje.
In donker werkt dat absoluut prima, maar met ook maar een beetje licht erop zie je niks meer.
Het is geen rocketscience, maar wie kent die dingen?
zit erover te denken om het neonlampje te vervangen door een fellere LED....

[Bericht gewijzigd door Jinny op 15 september 2019 12:19:19 (12%)]

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Ha Jinny,

Die ken ik niet zo goed wel eens gezien op de jachthaven nabij Rotterdam gebruikte ze Sailor.
Ik heb nog wel een filmpje misschien helpt het iets om een idee op te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=LuFfGhLgTK0

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EricP

mét CE

Dat ding draait vast op 24V. Er zal iets in zitten wat voor de spanning van het neon lampje zorgt. Last van verlopen weerstanden of gammele capaciteiten?

Verder kan het lampje zelf ook 'moe' zijn - dus gewoon 1-op-1 vervangen.

Vervangen door LED... Tsja... je moet ff uitvogelen hoe dat lampje geschakeld wordt. Als dat aan de 'hoogspanningskant' is, dan is het wellicht al lastiger dan wanneer de 'oscillator' gewoon aan gezet wordt... Zeker in die tijd zou er ook nog wel eens een hoop germanium torren in kunnen zitten,

Jinny

Golden Member

Geval draait op 12V, 24V, 6V of 9V.
Maar neonlampje moe kan best wel een optie zijn.
Had al gezocht naar schema's maar niet echt te vinden.

Over enkele weken krijg ik wat tijd (hoop ik) en krijgt eea een vervolg....

@Henk, filmpje had ik vanmorgen ook al begluurd, maar toch dank.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..