LED TL of niet?

Wij zijn in onze werkplaats kantine van buizen naar led gegaan, merken geen idee, maar we hadden enorm veel meer licht. Wel zag je op de muur de strepen, alsof er 2 rijen leds in zitten die elk een kant op schijnen.

Arco

Special Member

Ik gebruik voor mijn aquarium gewone 5050 ledstrips, met daarop van die clip-on lensjes met een 60 graden straalhoek. (links met lens, rechts zonder)
Die werken boven verwachting, de neerwaartse lichtopbrengst wordt ruim verdubbeld!
(ik had er niet zo veel vertrouwen in toen ik ze bestelde, maar werkt dus echt goed.)

Daarvoor had ik er zo'n 60 graden lenskap op zitten die eronder ligt. Dat werkt echt totaal niet. (misschien 15% meer licht)
Voor een fabriekshal natuurlijk geen handige oplossing met losse lensjes... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 15 september 2019 13:23:07 schreef wesselbraaksma:
Hier een aantal dubbele 58w TL bakken hangen, deze zijn nog uitgerust met een magnetische ballast.
'S winters starten de lampen slecht en omdat de lampen soms maar kort branden slijten deze snel.

Wat voor plek hebben we het hier dan over? Een overwarmde ruimte waar je telkens kortstondig veel licht nodig hebt.

Een ouderwetse TL is op zich niet inefficiënt, maar bij een koude start is de lichtopbrengst inderdaad om te huilen. De vraag is echter of je de lichtopbrengst van een nieuwe "warme" TL (zoals in de datasheet) wil matchen of die van een "koude" versleten exemplaar, dat maakt nogal een verschil natuurlijk. Ik denk dat je niet uit kan gaan van een omnidirectioneel uitstraalpatroon van je oude armatuur als dat ook een reflector heeft, want het licht dat nit direct naar beneden schijnt verdwijnt dan ook niet.

Persoonlijk zou ik een soort combi maken als deze, is wat makkelijker te vervangen en aan te passen en is iets meer toekomstbestendig:

2xhttps://static.karwei.nl/dam/47215/123

https://www.ikea.com/PIAimages/0580948_PE670247_S5.JPG?f=s

In TL armaturen met een ouderwetse ballast zit volgens mij niet echt toekomst meer.

Tidak Ada

Golden Member

Gaat het on losse buisarmaturen, of om die inbouw armaturen?
Voor de laatste bestaan directe alternatieven zonder LED buizen.
Ik heb zelf net van die panelen gekocht van 120×30 , die je zo in een systeemplafond kan leggen na de TL bak er uit gehaald te hebben.
Lamp Direct heeft momenteel een mooie aanbieding van rond de €40,- per stuk. Maar je kan ze natuurlijk ook elders kopen....

Er komt in ieder geval een plas licht uit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 september 2019 13:23:07 schreef wesselbraaksma:
Een aantal jaar geleden heb ik eens gekeken naar LED TL vervangers, deze waren destijds flink aan de prijs en de lichtopbrengst was niet geweldig.

Voor mij waren dat de belangrijkste redenen om niet aan ledverlichting te beginnen. Maar langzaam beginnen ledbuizen qua lichtopbrengst de TL in te halen en de prijzen zijn ook steeds acceptabeler geworden. Dus sinds kort ben ik ook om.
Voor mijn bijkeuken een spatwaterdicht armatuur aangeschaft dat voorzien was van een ledbuis 120cm.
Voor de keuken een 60cm armatuurtje met niet verwisselbare leds, dus leds defect betekent armatuur weggooien. Bij dat laatste armatuur heb ik nog staan twijfelen tussen een van 60cm en een van 120cm. Ben blij dat ik de lange uitvoering niet heb genomen want de korte geeft een hele plens licht, voor het doel ruim voldoende.

Als je toch aan het vervangen gaat zou ik compleet nieuwe armaturen kiezen.

Kruimel

Golden Member

Wat hier denk ik belangrijk is, is dat ze telkens maar kort branden. Als zo een TL-buis aan gaat in de kou dan is de lichtopbrengst om te huilen, en dan is vervanging met LED snel een vooruitgang. Als de lichtopbrengst niet een issue isa zou ik die oude bakken namelijk liefst pas vervangen bij de volgende verbouwing.

Hensz

Golden Member

Op 16 september 2019 10:17:12 schreef weardguy:
Waarschijnlijk zijn de verschillende lijnen om aan te geven dat de lichtsterkte in die lijn een bepaalde norm voorstelt.

Waarschijnlijk? De legenda staat er gewoon onder. De ene lijn geeft 0-180 graden aan, de ander 90-270. Wat ze daar mee bedoelen, c.q. welke hoek die buis nu afstraalt is me een raadsel.
Een datasheet is toch om duidelijkheid te scheppen?

Op 16 september 2019 14:07:43 schreef KlaasZ:
[...]Maar langzaam beginnen ledbuizen qua lichtopbrengst de TL in te halen en de prijzen zijn ook steeds acceptabeler geworden.

Hier idem. Een jaar of 5 geleden gekeken hoe en wat voor een organisatie waar ik toen werkte. Toen kon je voor evenveel geld en licht net zo goed TL voor TL vervangen. Nu lijkt dat ineens heel anders. Stroomverbruik is drastisch afgenomen met dezelfde opbrengst. Ik zou het nu idd ook wel weten.

Don't Panic!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 september 2019 15:04:53 schreef Hensz:
[...]
Waarschijnlijk? De legenda staat er gewoon onder. De ene lijn geeft 0-180 graden aan, de ander 90-270. Wat ze daar mee bedoelen, c.q. welke hoek die buis nu afstraalt is me een raadsel.

De grafiek 0-180° (rood) is als je in de richting 0 of 180 graden naar de buis kijkt; je kijkt dan dus tegen het ene of het andere uiteinde. In die grafiek is links en rechts dus: horizontaal, dwars op de buis.

De grafiek 90-270° (groen) is als je dwars tegen de buis aan kijkt. Links en rechts in de grafiek is dus: horizontaal, in de lengterichting van de buis. In die richting straalt de buis bijna geen licht uit (logisch; dat zijn de aansluitingen).

In beide gevallen is het maximum natuurlijk gewoon naar beneden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 september 2019 15:04:53 schreef Hensz:
Waarschijnlijk? De legenda staat er gewoon onder. De ene lijn geeft 0-180 graden aan, de ander 90-270. Wat ze daar mee bedoelen, c.q. welke hoek die buis nu afstraalt is me een raadsel.

Waarom plaats je zo'n reactie als je het zelf ook niet begrijpt?
Er zijn namelijk wel degelijk grafieken waarbij lijnen normen voorstellen, om aan te geven dat een lichtbron aan een bepaalde norm voldoet kwa lichtopbrengst.

Ik heb er verdorie nog les in gehad ook ;) maar erg blijven hangen is het dus niet, pas met de uitleg van Frederick zag ik het (licht :D ) weer.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 15 september 2019 19:44:00 schreef wesselbraaksma:
Een normale TL-D lamp levert volgens specificaties ongeveer 5200 lumens aan licht.
Ik kom voor deze gelinkte TL lampen stralingshoeken tussen de 160 en 240 graden tegen.
2200 lumen bij 160 graden, is ongeveer 5000 lumen rondom, 2200 lumen bij 240 graden is echter maar 3300 lumen totaal.
Dan zou je toch zeggen dat je er qua lichtopbrengst op achteruit gaat?

belangrijk detail, die lumen geeft een tlbuis pas na 10 minuten als deze opgewarmd is. met koude omgeving inschakelen is lichtopbrengst niks, een evsa helpt daar niet heel veel aan.

ik zou voor de ledbuizen gaan, 110l umen/W is normaal tegenwoordig, de master led van philips halen zelfs 140+ lumen/W ik vind die ook een mooiere CRI hebben, de coreline zijn toch B spul bij philips.

dat icm een ledbuis die meer licht naar onder afgeeft scheelt zeker wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Op 16 september 2019 15:36:35 schreef weardguy:
Waarom plaats je zo'n reactie als je het zelf ook niet begrijpt?
Er zijn namelijk wel degelijk grafieken waarbij lijnen normen voorstellen, om aan te geven dat een lichtbron aan een bepaalde norm voldoet kwa lichtopbrengst.

Beter dan voordoen alsof je het begrijpt.
Jou kennis is nu weer opgefrist, de mijne aangevuld.
Er zijn vast nog tig2 meer grafieken, maar die staan niet in de datasheet. Zolang die niet boven komen drijven hebben we er niks aan.

Don't Panic!

Bedankt voor de reacties iedereen.
Ik heb op zich totaal geen problemen met de huidige lichtopbrengst, misschien dat dit 's winters wel wat slechter wordt.
Het slechte starten is wel erg vervelend, dit zou een EVSA wel op kunnen lossen?
Volgens het datablad van de gelinkte LED TL lijk je er echter op lichtopbrengst achteruit gegaan, maar dit blijkt niet uit jullie ervaringen.
Een nog duurdere LED buis zit er niet in, het prijsverschil wordt dan wel groot, voor 2 euro heb je immers al een normale TL buis.

Het gaat om 3 armaturen in mijn garage, deze hangen op zo'n 3 meter hoogte.
De huidige armaturen zijn spatwaterdichte opbouwarmaturen zonder reflector, de lampen zijn gemonteerd op een plastic binnenwerk, op de achterzijde hiervan zijn de 2 ballasten en condensator geplaatst.
Armaturen zijn nog in goede staat en hoeven niet vervangen te worden.

Ik denk er nog eens over na.

Op 17 september 2019 20:47:12 schreef wesselbraaksma:
Het slechte starten is wel erg vervelend, dit zou een EVSA wel op kunnen lossen?

Bij een EVSA gaat de buis vrijwel direct na inschakelen branden, zonder te flikkeren. Wat ik wel zie is dat er in begin een soort lichtgolf door de buis lijkt te lopen maar als de buis wat warmer wordt gaat dat vanzelf over.

Op 16 september 2019 17:48:36 schreef Hensz:
Beter dan voordoen alsof je het begrijpt.
[...]

Pardon?

Op 16 september 2019 10:17:12 schreef weardguy:
[...]
Het stralingsdiagram is zo klaar als maar kan: je kijkt loodrecht op de buis (je kijkt er als het ware doorheen in de lengterichting) en je ziet dan het stralingspatroon zoals dat uittreedt.

Das - nogal - een flinke stap in de juiste richting, vind je ook niet?

@ Klaas: zo'n lichtgolf is ook van de buis afhankelijk. Buizen die al een tijdje liggen, hebben het veel sterker dan buizen die even flink geschud zijn voor installatie.
Buizen die bijna stuk gaan, hebben het heel sterk ;)

Een EVSA laat de buis binnen een seconde starten, zonder knipperen. De LED-buis is iets sneller en geeft direct 100% lichtopbrengst, waar een TL-buis altijd te lijden heeft van kou en in het begin een slechte lichtopbrengst heeft die toeneemt naarmate de buis opwarmt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Heb je ook een idee waardoor die lichtgolf ontstaat?

Arco

Special Member

Verschil zonder en met lensjes bij mijn bovenvermelde 5050 ledstrip...:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 september 2019 21:37:39 schreef KlaasZ:
[...]Bij een EVSA gaat de buis vrijwel direct na inschakelen branden, zonder te flikkeren. Wat ik wel zie is dat er in begin een soort lichtgolf door de buis lijkt te lopen maar als de buis wat warmer wordt gaat dat vanzelf over.

een evsa nemen die voornamelijk voor korte duur schakelt is ook een dingetje, dan neem je warm start evsa's. cold start evsa's jagen een hoge spanning door de buis wat voor 2x daags uren branden geen punt is, maar steeds even aan laat de buizen ook lijden. tevens wil dit model evsa in goedkope uitvoering nog weleens zelf stukgaan als de buis met ontsteken ineens overlijd.

als je voornamelijk het licht kort aandoet omdat er bijv een vriezer in de garage staat, kun je ook een goedkope sensorlamp bij de vriezer hangen voor even licht bij de vriezer te hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 17 september 2019 20:47:12 schreef wesselbraaksma:
Bedankt voor de reacties iedereen.
Ik heb op zich totaal geen problemen met de huidige lichtopbrengst, misschien dat dit 's winters wel wat slechter wordt.
Het slechte starten is wel erg vervelend, dit zou een EVSA wel op kunnen lossen?

Beter starten wellicht, maar opwarmen om de volle lichtsterke te bereiken moeten de buizen dan nog steeds.

Ombouwen naar EVSA zou ik ook niet meer doen, dan kun je er net zo goed beter meteen LED pijpen in zetten.

Op 17 september 2019 23:00:06 schreef Arco:
Verschil zonder en met lensjes bij mijn bovenvermelde 5050 ledstrip...:

Is dat Ebay spul Arco? Heb je een zoekterm voor me, ik vind ze nog niet direct.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Maar houd er wel rekening mee dat het stralingspatroon van zo een LED strip sowieso naar beneden zal zijn. De vergroting van lichtintensiteit gaat dus ten koste van de lichtintensiteit ergens anders onder de strip. Als je een rumte wil verlichten is het toevoegen van deze lensjes dus niet per definitie een goed idee (tenzij je werkruimte bijzonder smal is).

Arco

Special Member

Normale ledstrip is 120°, lensjes zijn er in 30,45,60, en 90°
Voor werkblad/aanrecht/aquariumverlichting heel prettig; daar wil je tenslotte gericht licht.
Je kunt ook combineren door lensjes om en om te zetten (lensje/geen lensje), of 30/60/30/60°...)

Deze zijn nog beter:

https://5.imimg.com/data5/LS/KS/MY-11144327/5050-high-power-led-lens-for-cree-mhb-series-500x500.jpg

alleen nadelen:
- ze klemmen niet goed op de led.
- bij een 60 led strip zitten ze elkaar in de weg, past alleen op 30 led strip.

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 18 september 2019 12:03:03 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

LED TL's uit mijn eerste post inmiddels geplaatst alsmede de smoorspoelen en starters uit de bakken verwijderd.
Als je direct in de lampen kijkt zijn ze merkbaar feller als de normale TL lampen, de kleur is ook iets witter.
De lichtopbrengst lijkt vrijwel gelijk, wellicht net iets minder dan de oude verlichting.
Wel direct licht, ideaal.
Al met al niet ontevreden, afwachten hoe lang ze mee gaan.

net minder licht als de oude buizen, dan heb je niks te dure buizen genomen. de betere halen wel meer als de oude buizen. die oude tl8 doen in warme toestand een 75 lumen/W tegen 145 lumen/W van de duurdere ledbuizen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Maar dit waren toch 20W exemplaren die 58W vervingen? Dan is het (subjectieve) rendement met een factor 3 gestegen. Die oude TL buizen waren koud ook merkbaar minder efficiënt. Ik denk dat dit eindresultaat zeker een goed is.