Ruis en pieptoon bij aansluiting mp3 speler op radio

Beste mensen,

Ik heb een radio met mono Cinch tape in aansluiting. De verbinding met een mp3 spelertje werkt goed maar geeft een ruis en/of pieptoon, en dat wisselt ook wat. Houd ik mijn hand bij het kabeltje of bij de mp3 speler, dan wordt doorgaans de ruis/ het pieptoontje aardig onderdrukt. Kan het komen doordat het een simpel kabeltje is, moet het een meer afgeschermd kabeltje worden ? Is dat de oplossing voor verbetering ?

maartenbakker

Golden Member

Beter kabeltje kan inderdaad helpen. Als je dan nog storing hebt, kun je het kabeltje ook een paar wikkelingen door een ferrietkraal of ring doen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 september 2019 11:47:03 schreef Inoknow:
Beste mensen,

Ik heb een radio met mono Cinch tape in aansluiting. De verbinding met een mp3 spelertje werkt goed maar geeft een ruis en/of pieptoon, en dat wisselt ook wat. Houd ik mijn hand bij het kabeltje of bij de mp3 speler, dan wordt doorgaans de ruis/ het pieptoontje aardig onderdrukt. Kan het komen doordat het een simpel kabeltje is, moet het een meer afgeschermd kabeltje worden ? Is dat de oplossing voor verbetering ?

In elk geval moet je niet aansluiten op de aanduiding PHONO, die is meestal voor een MD element en is te gevoelig. De andere ingangen zijn wel bruikbaar, zoals AUX, TAPE PB etc. Mono cinch tape-in zou eigenlijk goed moeten gaan. Wat voor uitgang zit er op de MP3?
Als het een mini jack is, dan gaat de tip en de ring naar de middenpen van de cinch en de sleeve naar de huls van de cinch.
Als het MP3 spelertje netgevoed is, moet je misschien een zgn ground separator toepassen, Bij een bijv. laptop lost dat vrijwel alle storingen op.
Bij een mono ingang, is het raadzaam om in de verbinding L en R elk een weerstandje van een paar honderd Ohm op te nemen. Niet alle afspelers vinden het fijn als L en R gewoon aan elkaar geknoopt worden

[Bericht gewijzigd door buzzy op 17 september 2019 12:42:26 (28%)]

Ik vermoed - zoals de anderen - dat je een verkeerd kabeltje gebruikt, waarschijnlijk gebruik je een standaard "aux-kabeltje" (verschrikkelijke term, maar dat terzijde), die in dit geval niet goed voor deze situatie werkt. Volg de tips van buzzy en waarschijnlijk is je probleem opgelost.

Beste mensen,

Het is oa. een renkforce rf-mp3-2000 mp3-speler, leuk apparaatje. Zou ik bij aansluiting van dit spelertje op de mono tape-in ingang van deze radio tussen L en R vanaf de speler een weerstandje van enkele honderden OHM moeten aansluiten ? Echt nodig/zinvol om het spelertje niet te schaden ?

Op 20 september 2019 11:41:10 schreef Inoknow:
Beste mensen,

Het is oa. een renkforce rf-mp3-2000 mp3-speler, leuk apparaatje. Zou ik bij aansluiting van dit spelertje op de mono tape-in ingang van deze radio tussen L en R vanaf de speler een weerstandje van enkele honderden OHM moeten aansluiten ? Echt nodig/zinvol om het spelertje niet te schaden ?

De weerstandjes zijn niet direct nodig om het spelertje te beschermen, maar als de uitgang zeer laagohmig is, dan zal bij bijvoorbeeld afwezigheid van signaal in het ene kanaal, het signaal van de andere uitgang worden kortgesloten door de lage inwendige weerstand van het kanaal zonder signaal. Het is duidelijk dat dat minimaal vervorming kan opleveren. De meeste uitgangen kunnen een belasting van 100 Ohm of meer wel aansturen. De weerstandjes voorkomen dus dat de uitgangen L en R elkaar wederzijds kortsluiten.
Overigens zitten in veel apparaten die weerstandjes wel ingebouwd, maar zonder schema kom je daar vaak moeilijk achter.

Zet je volume op de MP3 speler niet te hoog, een derde is voldoende vaak. Heb je de ruis ook als de speler uit staat, of als je de kabel lostrekt uit de speler?

Gaat de plug volledig in de speler of nét niet helemaal? Dat laatste veroorzaakt ook gekke dingen. De plug kan te dik zijn waardoor hij niet goed past in combi met een hoesje of uitstekende delen.

Enorm bedankt jongens voor jullie reactie ! Ik loop eea even na en kom er vast nog ff op terug. Minimaal stereo is mooi, maar soms heeft je eigen muziek via een leuke monoradio ook wat, zodoende.