Transistor uitgangen LOGO! gemeenschappelijke nul?

Ik las in een topic van 2018 een reactie van Toeternietoe waarin het volgende staat:

Gepost woensdag 23 mei 2018 17:51:49 |

Quoten

De transistoruitgang geeft een + op de Quitgang als de uitgang aktief is. Dit is dezelfde spanning als je voedingsaansluiting.
De belasting sluit je aan op de Q uitgang en de bijbehorende M. Zo moet het van Siemens. Aangezien de M bij de uitgang dezelfde is als de M van de voeding kun je dus ook de algemene - gebruiken.
De uitgang kan maar een beperkte stroom leveren en is (in tegenstelling wat Siemens aangeeft) niet kortsluitvast, en gaat ook naar zn grootje als je de uitgang te zwaar belast.

Als ik het goed begrijp kan ik dus de nul van de LOGO voeding op een klemmenstrook zetten en daar alle nullen van mijn ventielen op aansluiten?
Ik hoef dan aan de M bij de uitgangen niets aan te sluiten?

Mvg, R-Tronic

Was dit zo'n open deur zodat niemand wil reageren? :9

Ha R-Tronic,

Ik ken die apparatuur niet goed genoeg maar in het algemeen denk ik dat indien alle modules van de zelfde voeding komen er DC matig geen probleem is.
Maar omdat je een halfgeleider als schakelaar gebruikt maak je onbewust een AC component.

In het algemeen wil je dit AC component niet over lage verbindingen naar je bron retour voeren.
Het zou zo maar kunnen zijn dat er op de uitgang van je module een transiënt onderdrukkingsnetwerkje zit.
Weet je iets over de uitgang ? als er een aangegeven retour aansluiting op zit dan zou ik die gebruiken die zit er tenslotte niet voor niets op ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
GJ_

Moderator

Op 19 september 2019 12:00:28 schreef electron920: als er een aangegeven retour aansluiting op zit dan zou ik die gebruiken die zit er tenslotte niet voor niets op

Dat is wel wat er in de manual staat, maar dus niet noodzakelijk.

Op 19 september 2019 12:14:19 schreef GJ_:
[...]Dat is wel wat er in de manual staat, maar dus niet noodzakelijk.

In dit geval komt het mij goed uit dat het niet noodzakelijk is, want ik heb een klein denkfoutje gemaakt in het samenstellen van een besturingkastje. Ik kom eigenlijk een stuk of 10 verbindingen te kort op mijn klemmenstrook. Ik kon er nog 4 tussen passen, die ik onderling doorverbind om alle nullen op aan te sluiten. Hiermee hoop ik dat het goed gaat, want anders moet ik overnieuw beginnen, of de nullen rechtstreeks naar de uitgangen brengen, wat geen porum is.

We gaan het meemaken, in ieder geval ben ik gerustgesteld. Project is bijna af dus het zou frustrerend zijn om overnieuw te moeten beginnen...

Mvg,
R-Tronic

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 september 2019 19:02:42 schreef R-Tronic:
Ik las in een topic van 2018 een reactie van Toeternietoe waarin het volgende staat:
[...]

Als ik het goed begrijp kan ik dus de nul van de LOGO voeding op een klemmenstrook zetten en daar alle nullen van mijn ventielen op aansluiten?
Ik hoef dan aan de M bij de uitgangen niets aan te sluiten?

Mvg, R-Tronic

Ik wist miet dat je zon haast had.
Als je met de Nul de min (-) van je voeding bedoeld dan is het antwoord Ja

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)