21700 BMS

Beste elektronica deskundigen,

Wilt u niet alles lezen, vraag staat onderin.

Zo'n 35 jaar maak ik stukjes elektronica. Jarenlang heb ik ook accupacks gebouwd van NiCd cellen.
Deze soldeerde ik kop/staart. En is altijd zeer goed gegaan. Gebruik voor zeer hoge stromen.
Dus bouwen kan ik wel. Ook kan ik prima printjes samenstellen en bouwen.
Maar een opleiding in elektronica heb ik niet. Als ik iets wilde bouwen dan stelde ik mijn eisen samen en de zaken die ik dan nog moest weten zocht ik op internet. Wat overigens vaak weer bijdroeg aan nieuwe ideeën. Alles schrijf ik op. Ik maak overal altijd een handleiding voor en maak er tekeningen bij. (Sketchup is echt mijn vriend)
Het is altijd weer een leuke uitdaging om zelf iets te maken wat dan uiteindelijk zeer goed functioneert.

Nu ben ik mij al weken aan het verdiepen in het samenstellen van een nieuwe accupack voor mijn E-bike.
De pack die nu gebruikt wordt is 5 jaar oud en dus wel aan vervanging toe. Graag zou ik er nog een mooie accucassette bij hebben maar helaas zijn die voor mijn oude maar nog zeer goede fiets niet meer verkrijgbaar. Ja, en natuurlijk zijn er leveranciers die mijn accupack plus toebehoren graag vervangen voor een ander exemplaar. Maar dat wil ik niet.
En dus een uitdaging. Nou, dat viel mee, er blijken genoeg reviseerbedrijven. Maar natuurlijk ben ik ook gaan zoeken of het nou zo moeilijk is om zelf een accupack te fabriceren. En wat blijkt, er zijn genoeg films en sites waar men duidelijk uitlegt hoe je zelf veilig een accupack kunt samenstellen en wat daarbij komt kijken. En dat is natuurlijk een leuke uitdaging. Dus ik heb de afgelopen weken zeer veel gelezen en de nodige materialen besteld en gedeeltelijk in huis om een accupack veilig en goed te kunnen maken. Enkel de accu's heb ik nog niet besteld.
Een nieuw pakket maken en de accucellen dusdanig samenstellen en plaatsen dat ze ook nog veilig in de behuizing passen. Erg leuk om te doen, uit te rekenen en te tekenen.

Maar gaandeweg kwam ik in aanraking met 21700 accu's. En dat is toch wel een hele mooie efficiënte vooruitgang. Ik heb er wat over gelezen maar erg veel info staat er niet. Velen sites hebben dezelfde of gelijkwaardige teksten geplaatst. En het meeste komt uit 2018. Er is niet veel info bij geschreven.
Voordelen zijn in elk geval de levensduur (verwachting zo'n 12 jaar) en een hogere capaciteit. Die 21700 cellen zijn dus een zeer interessant alternatief voor de 18650. En die cellen hebben nu mijn voorkeur.

In mijn huidige accupack zit een BMS. Deze wil ik eigenlijk weer gebruiken voor de nieuwe pack. Tenslotte heeft deze altijd zeer goed gefunctioneerd, kan deze voldoende Amp aan. En ik weet niet of dit van toepassing is maar als dat wel zo mocht zijn dan werkt deze BMS goed samen met de in de fiets aanwezige elektronica. (Lader e.d.)
(Overigens heb ik wel een 10S 35A met koellichaam BMS besteld maar die kan gewoon op de plank)

Waar ik maar geen info over kan vinden is of een BMS voor Li-ion accu's voor elke type gebruikt kan worden. Vaak staat er bij de BMS 18650. (Overigens staat er bij de BMS, welke ik besteld heb, geen specifieke vermelding van een type accu. Daar staat gewoon bij: voor Lithium-ion batterij)
Maar kan een BMS waarbij staat 18650 niet gebruikt worden voor 21700? Heb je voor 21700 cellen een andere BMS nodig? Ik denk van niet maar ik wil dit gewoon zeker weten.
Dit is nog de enige vraag die mij rest om zeker te zijn dat veilig een accupakket met 21700 cellen gemaakt kan worden.
Voor de rest is alles klaar. Handleiding, tekeningen.

Alvast hartelijk bedankt voor ondersteunende reacties.

21700 slaat enkel op de fysieke afmetingen van de cel. De 18650 designatie bestaat enkel omdat het veruit de meest gangbare maat is.

Het verschil in efficientie tussen een 18650 en een 21700 komt voornamelijk uit het feit dat je voor een unit verpakking (het stalen buisje), meer werkbaar materiaal met lithium kwijt kan.

Het elektrochemische stuk hoeft niet anders te zijn.

Met andere woorden, een BMS dat voor 18650 cellen gemaakt is kan zonder meer voor 21700 cellen gebruikt worden, als alle andere limieten zoals maximale stroom gerespecteerd worden.

Je kan je cellen nog veel groter hebben, bijvoorbeeld die wat in een Nissan Leaf of Chevrolet Volt gebruikt worden.

De 21700 afmeting is ineens populair geworden omdat Tesla die form factor in zijn nieuwere modellen steekt. Het is misschien ook zo dat de electrochemische kant van de zaak iets anders is voor de 21700 cellen die Tesla gebruikt, maar daar heb je als gewone gebruiker geen toegang toe.

Ik zou op dit moment voor een elektrische fiets nog niet voor 21700 cellen gaan, ze zijn nog niet gangbaar genoeg.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hallo Bert,

Dank je wel voor je duidelijke en uitgebreide antwoord.
Ja, dat is mijn gedachte dus ook. 21700 65650 18650 20700 grote is afwijkend, werking, spanning is gelijk. En een BMS doet feitelijk niks anders dan de spanning in de gaten te houden en als deze te hoog of laag wordt de spanning af te sluiten. Maar mijn twijfel komt omdat de levensduur van deze accu's 2 tot 3x langer zouden zijn dan die van de 18650. Dan zou de samenstelling (inhoudelijk) toch wat anders kunnen zijn, lijkt mij. En ik wist dus niet of dit van invloed is (of zou kunnen zijn) op de werking van een BMS.
Maar met uw duidelijke informatie is mijn die onzekerheid weggenomen en zou ik ook een pakket kunnen spotlassen van 21700 cellen.

Maar toch nog maar niet voor 21700 gaan? Op internet, ook Engelse sites, wordt door sommige aangeraden om voor 21700 te gaan. 40% meer energiedichtheid en langere levensduur worden hier als gunstiger beschouwd ten opzichte van de 18650. En diegene die zo'n pakket hebben gebouwd zijn er zeer enthousiast over. Er zijn zelfs als fietsen die worden geleverd met een accupack met 21700 erin.
En voor mij geld dat ik 40 i.p.v. 50 cellen nodig heb en dan nog een grotere capaciteit tot mijn beschikking heb. 20A tegenover max 17,5A. Maar ik heb nog geen accu's gekocht.

Ik moet ook schrijven dat ik ook nog wel een beetje twijfel. Nieuw moet altijd eerst nog verder ontwikkeld worden. Maar in dit geval, als de samenstelling gelijk de andere Li-ion accu's zijn en alleen de afmetingen afwijken dan hoeft dat natuurlijk weer niet zo te zijn.
Ik twijfel dus ook of ik nog niet eerst een pakket met 18650 cellen zal maken om over 3 tot 5 jaar een pakket van 21700 (of wellicht weer anderen als er weer een betere/vervanger ontwikkeld is) zal maken. Aan de andere kant lees ik ook op internet dat men verwacht dat er een schaarste komt van accucellen (omdat er steeds meer en meer apparaten komen, en ook worden opgedrongen door de politiek (denk aan de elektrische auto) welke accu's nodig hebben maar dat alleen al de grondstoftoevoer een groot probleem (maar nog meer) gaat vormen) en dat de consument dan de laatste is die nog aan die cellen kan komen.

Blijf ik nog met 1 kleine twijfel zitten. Zo en zo, 18650 of 21700. Maar ik denk dat dit ook geen probleem is. Ik wil eigenlijk de huidige BMS gebruiken. Maar in het huidige accupakket zitten van die grote rechthoekige platte cellen (geen cilinders). Maar het is een Li-ion accupack. Maar plat, cilinder of vierkant, dat maakt toch ook niet uit voor de BMS?

Op 18 september 2019 10:19:18 schreef Alwinwwww:
En een BMS doet feitelijk niks anders dan de spanning in de gaten te houden en als deze te hoog of laag wordt de spanning af te sluiten.

Dat is niet waar. De allersimpelste hobby BMSen doen dat misschien, maar voor iets dat een beetje gesofistikeerder is, wordt veel verder gegaan. Stroom, temperatuur, laad en ontlaadcycli, SoC limieten enz. worden geobserveerd, opgeslagen en geanalyseerd; dit geldt zelfs voor kleine toepassingen zoals laptop computers, en geldt al sinds het begin van het Li-ion tijdperk. Voor iets grotere toepassingen is het al de norm dat ook de lading wordt herverdeeld onder de cellen ("charge redistribution"). Dit is helemaal niet zo eenvoudig.

Hoe het specifiek met fietsen zit, weet ik niet. Vermits een laptopbatterij van 30 of 40Wh 10 jaar geleden al een behoorlijk slim BMS had, zou het me verbazen dat een pack van tien keer zo groot een dommer BMS heeft. Maar zoals gezegd, ken ik de gebruikelijke aanpak met fietsen niet.

Uiteraard, ga je op Aliexpress zoeken naar de eenvoudigste oplossing en een BMSje van een paar cent, dan kan je niks verwachten.

Het is een kwestie van afweging, zoals met alles in het leven. Als je een accupack van 50 Euro bouwt, en je kan er 20% meer levensduur uit halen door er een BMS van 50 Euro op te steken, heeft dat dan zin? Financieel niet. Voor een elektrische auto daarentegen, is een BMS van honderden euro een goede investering.

Maar mijn twijfel komt omdat de levensduur van deze accu's 2 tot 3x langer zouden zijn dan die van de 18650.

Dat is, alle dingen gelijkblijvend, pertinent onwaar.

Wat wél het geval is, is dat de samenstelling van de weinige verkrijgbare 21700 cellen van gerenomeerde leveranciers beter is dan de gemiddelde Chinese 18650. Het is echter niet zo, dat een bepaald type van LG, Panasonic, Matsushita enz. in 21700 form factor een langere levensduur heeft dan een 18650 van dezelfde fabrikant (met dezelfde samenstelling). Het is, in de marge, zelfs zo dat de 18650 iets lánger mee gaat, omdat de warmte-afvoer beter is.

Dan zou de samenstelling (inhoudelijk) toch wat anders kunnen zijn, lijkt mij. En ik wist dus niet of dit van invloed is (of zou kunnen zijn) op de werking van een BMS.

Vermits je niet in detail weet wat er in je cellen zit, en je de data niet van de fabrikant krijgt, is het antwoord: JA, het is van invloed; en NEE, het is niet iets wat je als kleine gebruiker onder controle hebt.

Maar met uw duidelijke informatie is mijn die onzekerheid weggenomen en zou ik ook een pakket kunnen spotlassen van 21700 cellen. Maar toch nog maar niet voor 21700 gaan?

Niemand gaat je tegen houden. Het gaat waarschijnlijk gewoon werken - er vanuit gegaan dat de spanningen compatibel zijn. Heb je iets aan de 21700s (vs. 18650)? Neen.

Op internet, ook Engelse sites, wordt door sommige aangeraden om voor 21700 te gaan. 40% meer energiedichtheid en langere levensduur worden hier als gunstiger beschouwd ten opzichte van de 18650. En diegene die zo'n pakket hebben gebouwd zijn er zeer enthousiast over.

Zoals je wel weet, kan je op het internet alle meningen vinden, waaronder de mijne. Gaat een systeem met 21700 cellen werken? Uiteraard.

Langere levensduur voor alle of zelfs de meest voorkomende 21700 cellen is zonder meer, gegarandeerd, hand op het hart, GEEN vaststaand feit.

De winst in energiedichtheid is bijna zeker marginaal, en misschien zelfs negatief.

Er zijn zelfs als fietsen die worden geleverd met een accupack met 21700 erin. En voor mij geld dat ik 40 i.p.v. 50 cellen nodig heb en dan nog een grotere capaciteit tot mijn beschikking heb. 20A tegenover max 17,5A.

De grotere Power Density (vermogensdensiteit, maximale stroom per volume) heeft niks te maken met het formaat van de cel (in dit geval). De PD hangt voornamelijk af van de interne weerstand van de cel zelf, een combinatie van de elektrische weerstand - een functie van de dikte van de koperdrager van de anode, en de ionische weerstand - voornamelijk een electrochemisch fenomeen. Hoe dikker het kopergedeelte van het anodemateriaal, hoe meer stroom je eruit kan trekken vooraleer de cel te warm wordt, maar hoe minder energie je in de cel kan opslaan. Het koper is namelijk enkel een stroomdrager, geen energiedrager. Je kan NIET zowel én hoge energiedensiteit (watt-uur) én vermogendensiteit hebben.

Bij wijze van spreken: steek je je cel vol met lithium - dan zit er veel energie in maar je kan het er niet snel uithalen, ófwel steek je je cel vol met koper, en dan kan je de energie er snel uithalen maar er zit niet veel energie in. Hoewel het een hele kromme vergelijking is, als je een knoopcelbatterij naast een condensator legt, zie je wat ik bedoel.

Wat je wél kan krijgen: een cel met lage energiedensiteit én met lage vermogensdensiteit, met andere woorden alles wat op Aliexpres en eBay staat :-)

Nieuw moet altijd eerst nog verder ontwikkeld worden. Maar in dit geval, als de samenstelling gelijk de andere Li-ion accu's zijn en alleen de afmetingen afwijken dan hoeft dat natuurlijk weer niet zo te zijn.

Juist. De vorm verandert de scheikunde niet.

Ik twijfel dus ook of ik nog niet eerst een pakket met 18650 cellen zal maken om over 3 tot 5 jaar een pakket van 21700 (of wellicht weer anderen als er weer een betere/vervanger ontwikkeld is) zal maken.

Dat lijkt me een verstandige keuze. Niet omdat de cellen over 5 jaar veel beter gaan zijn, maar een beetje beter en een beetje goedkoper, en over 5 jaar heb je véél meer keuze in 21700s, wegens wat Tesla in gang heeft gezet.

Aan de andere kant lees ik ook op internet dat men verwacht dat er een schaarste komt van accucellen (omdat er steeds meer en meer apparaten komen, en ook worden opgedrongen door de politiek (denk aan de elektrische auto) welke accu's nodig hebben maar dat alleen al de grondstoftoevoer een groot probleem (maar nog meer) gaat vormen) en dat de consument dan de laatste is die nog aan die cellen kan komen.

Daar moet je je helemaal geen zorgen over maken. De prijs van de grondstoffen is slechts een fractie van de prijs van de cel.

In een 18650 zit nog geen halve gram aan lithium. De wereldwijde spotprijs voor lithiumcarbonaat van batterijkwaliteit is iets van een $20k per ton. In een goede 18650, die toch wel $4 of $5 kost, zit ongeveer $0.02 aan lithium, ruim gerekend. In een smartphone nog minder.

Zelfs al zou de prijs van kobalt - de meest schaarse grondstof voor lithium-ion batterijen - vertienvoudigen, dan heeft dat nog maar nauwelijks effect voor smartphones of kleine packs. Voor een elektrische auto's, ja, daar wel wat.

Ik wil eigenlijk de huidige BMS gebruiken.

Tja, als je dat wil, dan kan dat misschien. Echter, zonder goed te weten waar je mee bezig bent, heeft het geen zin om te proberen om het onderste uit de kan te halen wat de cellen betreft. Er vanuit gegaan dat de celchemie compatibel is - hetgeen waarschijnlijk is, maar verre van zeker - dan kan je dat.

Echter, als:

- je traag laadt (0.25C of zo)
- de celspanning klopt (4.2V voor LCO, NMO, 3.6V voor LiFePo)
- de balans in stand gehouden wordt
- de terminal voltage nauwkeurig gemeten wordt, maximaal 20mV tolerantie
- de temperatuur nauwkeurig in de gaten gehouden wordt
- het pack afgekoppeld wordt na de CV (constante spanning) laadcyclus

Kan het laden redelijk veilig verlopen. Lithium batterijen kunnen venijnig uit de hoek komen (brand).

Voor het ontladen is het minder kritisch, zo lang de ontlading beperkt wordt (max 3V voor LCO/NMO, 2V voor LiFePo). Er vanuit gegaan dat de dingen niet te heet worden en mechanisch goed verzorgd worden.

Maar in het huidige accupakket zitten van die grote rechthoekige platte cellen (geen cilinders). Maar het is een Li-ion accupack. Maar plat, cilinder of vierkant, dat maakt toch ook niet uit voor de BMS?

Neen, maar wat in de cellen zit maakt natuurlijk wel uit. Je moet weten welk type ze zijn, of het gedrag van de lader en de BMS meten.

Persoonlijk zou ik geen onbekend BMS en laadsysteem aan een halve kilowattuur aan onbekende batterijen hangen, en dan gaan slapen. Ik zou eerst goed het gedrag van het systeem karakteriseren. Gelukkig kan je dat allemaal makkelijk meten.

Ik zou goede, en dus dure, gegarandeerd authentieke 18650 cellen kopen, en het systeem NIET optimaliseren voor energiedensiteit. Als je fiets 20A trekt, koop dan cellen die voor 30 of 40A gemaakt zijn. Voeg meerdere thermische zekeringen toe. Zorg dat de cellen thermisch goed verbonden zijn, en dat de NTCs van het BMS de cellen goed kunnen meten.

Ik zou overwegen om enkel CC laden, niet CV. Je verliest dan 10% of zo, maar het risico van het laden wordt tot quasi nul herleid.

Wil je een groter bereik? Maak het pack groter. Verdubbel het aantal cellen.

Hoe oud is je pack? Waarom werkt het niet meer? Er is een goede kans dat het laadsysteem de schuldige is. Goede cellen gaan lang mee, honderden cycli en een decennium met beperkt capaciteitsverlies. Zijn de packs aan 50% SoC opgeslagen tijdens de winter? Hebben ze niet te lang leeg gestaan na een rit? Zelfs de duurste cellen zullen dat niet overleven.

Veel succes.

Suffering from wiseass oneliner blackout

@Bert Petje af voor de duidelijke uitgebreide bijdrage!

Beste bert,

Tjonge jonge, wat heeft u er een tijd en werk in gestoken. Dat had u echt niet hoeven doen.
Maar ik dank u daar zeker wel voor.

BMS. Ja, ik weet het op die warmtecontrole na. Wilde het even simpel schrijven. Is duidelijk verkeerd gevallen. Meer dan 30 jaar vlieg ik met modelbouw helikopters. Heb er alles in gedaan en heb ook ontwikkeld. Ik ben de pionier in NL welke als eerste met accu's ging vliegen en de brandstof aan de wilgen hing. Omdat het nog in de kinderschoenen stond, en omdat ik de enige was die elektra helikopters ging vliegen, heb ik zeer veel moeten testen en daarmee uit moeten zoeken (Op diverse vlakken maar ook met vele accu's) om de beste prestaties te realiseren. Ik heb veel contact gehad met leveranciers welke mij ook regelmatig producten toestuurde om in de praktijk te testen. Met als doel natuurlijk een positieve feedback. Omdat ik eerlijk ben werd dat niet altijd in dank afgenomen als een product negatief werd beoordeeld. (Overigens heb ik in die tijd een uitgebreide website gehad en schreef ook voor modelbouw bladen. Ook zijn er veel mensen, die vragen hadden, geïnformeerd en in de praktijk geholpen.
Ik was al vroeg op de hoogte van nieuwe accu's welke eraan kwamen zoals o.a. de Li-ion cel. En ik geloofde heilig dat deze cel de opvolger zou worden te zijner tijd. Maar ook was ik op de hoogte van de gevaren van deze cellen. En dat was in de tijd dat deze cellen ver van stabiel waren. Ze waren nog in ontwikkeling.
Dat een BMS balanceert (niet allemaal overigens), net als in de modelbouw, is mij heel duidelijk daar die bedrading per plus pool. En wat dat balanceren inhoud is ook niet nieuw. En ik dacht dat ook met dat zinnetje duidelijk te hebben geschreven. Niks nieuws dus. Overigens laad ik mijn Li-ion accu's van mijn heli's in een Lipozak welke in een ijzeren kist zit. Maar er is bij mij nog nooit iets gebeurt. In tegenstelling tot wat je op internet kunt nalezen of zien. En ook deze Lipo's worden altijd geladen met een balancer eraan.
In de NiCd tijd deed ik ook een soort van balanceren. U wel bekend waarschijnlijk, weerstanden. (Overigens ben ik al een aantal jaar niet meer aangesloten op een modelbouwclub)
Maar dat je een BMS niet zomaar aan elke soort of type cel (ik hoop dat u mij begrijpt) kan hangen snap ik zeker. Vandaar ook mijn vraag. Ook gezien de ontwikkelingen en veranderingen maar ook omdat bij de BMSen soms speciaal 18650 geschreven wordt, werd ik onzeker. Maar daar heb ik al over geschreven.

Laden. Nooit, maar dan ook echt, nog nooit, vanaf dat ik ben gaan samenwonen, heeft er iets in ons huis aan gestaan als wij er niet bij waren. Dus ook als de ogen dicht gaan. Ook de fietsaccu wordt absoluut niet ongezien geladen. De wasmachine gaat nooit aan als we er niet zijn. Koffiezetapparaat e.d. stekkers uit de muur. Tv nooit op standby maar via een echte aan/uit schakelaar uit. Ik ben altijd bang (geweest) dat er iets kan gebeuren in tegenstelling tot mijn vrouw die er in het begin echt enorm aan moest wennen en het allemaal maar onzin vond. Als je er niet bent en er gebeurt wat dan kun je zeker niet ingrijpen. En ook mijn fiets is nooit ongezien geladen. En ik let ook heel erg op dat als de lamp groen is (accu geladen) ik meteen de stekker uit het stopcontact haal.
Ook sommige andere e-bike rijders heb ik aangeraden om de stekker eruit te halen. Niet alleen uit veiligheid maar ook vanwege de levensduur van de accu (wat u waarschijnlijk wel zal bestrijden). Maar diverse gaven aan dat hen juist was aangeraden om de stekker erin te laten. En dus deden ze dat. Nou, ja, hun keus.

BMS temperatuur bewaking. Inderdaad heb ik daar nog nooit van gehoord of iets over gelezen. Althans, ik heb deze zelf ook gehad, maar dan was het een sensor die je in je accupack stak (ja, en aan de lader vast zat). Op een BMS heb ik nog geen sensor zien zitten. En ook op mijn huidige accupack zit geen sensordraad met sensor vanaf de BMS. Ook op de print zit geen sensor gesoldeerd want dan zou de BMS op de accupack zijn bevestigd en dat is deze niet. En het lijkt me niet dat de warmte wordt gemeten met een plus en min pool dus via elektradraad. Overigens heb ik ook gezocht op wat een BMS doet en ook daar wordt niks over warmte gemeld. Maar ik zou het zeker een geode zaak vinden als dit wel het geval is.

Wel een beetje jammer dat u ervan uit gaat dat ik (en wellicht dan iedereen, ik neem aan uw ervaring) "uiteraard" bij een Aliexpress spullen zou kopen? Ik ken die winkel niet eens. Althans, Wel eens van gehoord (en zie ze ook regelmatig verschijnen als ik een artikel zoek en dan klik ik er wel eens op) maar ook te veel gehoord (en ook gelezen, ja ze komen ook op E-bike accu informatiesites voorbij maar ook anderen) dat het Chinees spul is, dat het slecht spul is wat ze leveren, dat het slecht namaak is, Het niet volgens de Europese normen wordt gemaakt, dat lang niet alles geleverd wordt en je dan je geld kwijt bent en de levertijden schijnen ongehoord lang te zijn. Ook op de vele forums, op sites en in youtube filmpjes wordt je behoorlijk gewaarschuwd dat de accu's namaak is, zelfs soms gevuld met zand zijn (youtubefilmpje van gezien) en dus niks doen, ze soms wel merk aanbieden maar dat dat afgekeurde partijen zijn (en niet voor niets) enz enz enz.
Ik verneem teveel negatieve geluiden over deze internetwinkel.
Ik ga gewoon, op aanraden en verwijzing van een Revisie bedrijf uit Utrecht, mijn cellen bij NKON kopen. Overigens, voor uw informatie, dit is de bestelde BMS waar dus niet specifiek 18650 vermeld wordt zoals ik al eerder schreef. http://www.amppower.nl/epages/83393401.sf/nl_NL/?ObjectPath=...v%20pcb%22
NKON levert geen BMS voor 10s. Ik heb een BMS uitgezocht 10s die minstens 35Amp contineau aan kan. De BMS moest voldoende Amp aankunnen. Na wat speur en vergelijk werk vond ik dit wel een mooie BMS. En hier wordt niet specifiek 18650 vermeldt. Dat was ook een doorslag.

Wat veiligheid betreft, je bent ook absoluut niet zeker als je een accupack laat reviseren door een ervaren E-bike accu reviseer bedrijf. Het is uitgebreid in de media uitgediept. En ook op internet staan er diverse voorbeelden van accu's die zomaar/spontaan in de fik vliegen of zelfs ontploffen. En de meeste mensen, waar dit bij is gebeurt, hebben hun accu's laten reviseren. Want daarna ontstaan de meeste branden. Maar ook originele zijn niet gegarandeerd heb ik gelezen. Het blijven accu's waar je heel goed op moet opletten. Daarnaast, in mobieltjes, laptops e.d. zitten ook deze accu's en ook daar zijn voorbeelden van dat de accu ervan spontaan ontbranden. Meestal wel, geldt ook voor fietsen, tijdens het laden. Maar zoals bij sommige mobiels is gebeurt, ook als ze intensief gebruikt worden.

Wat de huidige accu levensduur betreft. Ik biecht het maar op. Ik heb 5 jaar geschreven. Waarom? Omdat als ik de werkelijke leeftijd van meer dan 7 jaar had geschreven ik bang was dat dat weer niet geloofd zou worden. Waarom? Omdat ik dit al een paar keer tegen andere E-bikers heb verteld en dat die dat niet kunnen geloven. En ook die meneer van het revisie bedrijf uit Utrecht vond het een beetje een sterk verhaal. Dus heb ik er maar 5 jaar van gemaakt.
Maar ik heb absoluut niet het gevoel dat de kracht ook maar iets is afgenomen. (Ja, natuurlijk, als je de accu leeg rijd dan wordt de spanning langzaam lager maar het is amper te merken). De ondersteuning blijft nagenoeg hetzelfde van begin tot eind. Dus zelfs als er nog 1 lampje (van de 4) brand. Leeg rijden heb ik nog nooit gedaan. Ik heb er altijd voor gezorgd dat bij minimaal 1 lampje de fiets weer geladen wordt. Nog nooit is de accu zover leeg gereden dat de motor er mee stopte.
Maar de afstand is absoluut afgenomen. Reed ik nieuw 65km (Tja, dat was toen heel wat). Nu is dat nog iets minder dan 25km.

Dezelfde soort cellen. Als ik de accupack door het revisiebedrijf laat reviseren dan doen ze dat o.a met de Panasonic NCR18650PF. Zeer goede accu. En de meneer zei dat ik de accupack gewoon met mijn huidige lader kan opladen. daarnaast staat er op de accubehuizing Li-ion. En op de lader: Li-ion battery Charger. Output: 42.00v 2.0A. Alles bij elkaar lijkt mij dat dit met elkaar overeen komt.

En dan het laatste. Ik heb behoorlijk wat ervaring. Ben altijd een bouwer geweest op vele vlakken. En nee, ik lever geen scheve en slap werk af. Daar kan ik absoluut niet tegen. Het moet goed.
Ik lees dat revisie gewoon door iedereen gedaan kan worden. (Daar ben ik het ook zeker niet mee eens, maar goed) Maar als dat geschreven wordt, en als die meneer van het revisie bedrijf ook aangaf, toen ik hem het een en ander vertelde in het gesprek waarin ik hem op de man af vroeg of ik het niet zelf kan doen, zei hij heel open en vriendelijk dat ik het absoluut zelf zou kunnen doen, heeft me zelfs nog wat adviezen gegeven en twee winkels voorgesteld.
vanaf toen ben ik me gaan verdiepen en kwam ik met die BMS in aanraking.

Het enige waar ik een beetje van in de war raak in uw verhaal is de levensduur van de 21700 accu. maar wellicht lees ik het verkeerd.
Eerst reageert u op mijn schrijven:
dat 21700 accu's, volgens sites (ik verzin het niet hoor) een 2 tot 3x langere levensduur zouden hebben dan 18650 (Er wordt over "In theorie wel 12 jaar" gesproken)
met:
Pertinent onwaar.
Later schrijft u:
Langere levensduur voor alle of zelfs de meest voorkomende 21700 cellen is zonder meer, gegarandeerd, hand op het hart, GEEN vaststaand feit.
(hahaha, met een uitvalshoek) maar dat schreef ik ook. Praktijk zal het moeten uitwijzen. Ze bestaan pas een paar jaar. En de praktijk zal uitwijzen hoe ze zich gaan gedragen als ze ouder worden.

Als laatste, maak je pack groter. ja, ik zou wel willen. De behuizing heeft een bepaalde afmeting. Daar zal het toch echt in moeten. Ik kan 50st 18650 cellen kwijt. En meer gaat echt niet. :-)

Aangezien u heel stellig bent heeft u mij overtuigd. Ik ga voor de gebruikelijke 18650 en wacht de tijd af.

Ik ga u nogmaals heel hartelijk bedanken voor uw ondersteuning.
Ik weet meer dan voldoende.
Dank u wel.

Op 19 september 2019 18:01:11 schreef Alwinwwww:Dat had u echt niet hoeven doen.

Bedankt voor de appreciatie.

Overigens laad ik mijn Li-ion accu's van mijn heli's in een Lipozak welke in een ijzeren kist zit. Maar er is bij mij nog nooit iets gebeurt.

Dat is altijd verstandig.

... maar ook omdat bij de BMSen soms speciaal 18650 geschreven wordt, werd ik onzeker.

Dat is dus marketing BS geschreven door incompetente of slechtwillende verkopers. Zoals "leren schoenen" op, zeg maar, eBay eigenlijk zelden van echt leer zijn.

Ook de fietsaccu wordt absoluut niet ongezien geladen.

Dan hoef je je geen zorgen te maken.

Ook sommige andere e-bike rijders heb ik aangeraden om de stekker eruit te halen. Niet alleen uit veiligheid maar ook vanwege de levensduur van de accu (wat u waarschijnlijk wel zal bestrijden). Maar diverse gaven aan dat hen juist was aangeraden om de stekker erin te laten. En dus deden ze dat. Nou, ja, hun keus.

Sommige laadsystemen, zoals die van de Lenovo Thinkpad, analyseert het gebruikspatroon van de eigenaar. Indien het observeert dat de laptop meestal op kantoor gebruikt wordt, suggereert het dat het batterijniveau op 50 tot 70% gehouden wordt, hetgeen de levensduur van de cellen drastisch verlengt.

Een dom laadsysteem, dat de spanning op laat lopen tot 4.2V en dan gewoon aan de cel laat hangen, is funest voor de levensduur. Na een paar uur CV (constante spanning), is de cel helemaal vol, en moet de lader afgekoppeld worden. Een laptop doet dat automatisch, ik hoop dat dit voor fietsen ook gebeurt.

Indien dat niet het geval is, dan is het ontegensprekelijk BETER voor de levensduur van de batterij dat je de stekker eruit trekt. De spanning is nog te hoog, maar zal langzaam zakken. De polen keihard op 4.2V pinnen versnellen het verslijt van de cellen 10 tot 100 keer. Dat is de reden waarom een Tesla nooit tot 4.2V laadt, tenzij je de auto manueel op "road trip" mode zet, en dat moet je iedere keer doen. Je krijgt dan 10-20% extra bereik, maar het zou het pack op een paar jaar waardeloos maken indien dat dagelijks zou gebeuren.

BMS temperatuur bewaking. Inderdaad heb ik daar nog nooit van gehoord of iets over gelezen. Althans, ik heb deze zelf ook gehad, maar dan was het een sensor die je in je accupack stak (ja, en aan de lader vast zat). Op een BMS heb ik nog geen sensor zien zitten.

Daar heb je dan iets aan. Elke laptopbatterij heeft een thermistor of iets dergelijks. Zelfs elke powerbank die niet helemaal het onderste van de kan is. Het sensortje op de tweede cel is waar we het over hebben.

In dit laptop pack zit ook een thermische zekering.

Overigens heb ik ook gezocht op wat een BMS doet en ook daar wordt niks over warmte gemeld. Maar ik zou het zeker een geode zaak vinden als dit wel het geval is.

Een BMS en een laadsysteem zijn eigenlijk altijd één enkel geïntegreerd systeem. Hoe kan een lader weten dat het einde van de CV periode bereikt is? Spanning meten en dan timen?

Wel een beetje jammer dat u ervan uit gaat dat ik (en wellicht dan iedereen, ik neem aan uw ervaring) "uiteraard" bij een Aliexpress spullen zou kopen? Ik ken die winkel niet eens.

Ik viseerde je helemaal niet persoonlijk. Maar op dit forum, en de andere elektronicafora, is Aliexpress de standaard leverancier voor voedingsmodules, eenvoudige onderdelen, en het typische Chinese spul.

Ik koop er ook wel af en toe iets. Maar een Li-Ion batterij of een laadsysteem zou ik niet aan hen toevertrouwen.

...dat het slecht spul is wat ze leveren, dat het slecht namaak is, Het niet volgens de Europese normen wordt gemaakt, dat lang niet alles geleverd wordt en je dan je geld kwijt bent en de levertijden schijnen ongehoord lang te zijn.

Dat is dan ook weer niet waar, de meeste ervaringen met Chinese verkopers is gewoon goed. Je krijgt wat je betaalt. Maar er is een plaats voor dingen waar kwaliteit belangrijker is dan prijs, en batterijen, rookmelders, kinderstoelen, fietshelmen, medicijnen, contactlenzen, enzoverder. En die moet je dan niet op een plaats zoals Aliexpress kopen.

Ik ga gewoon, op aanraden en verwijzing van een Revisie bedrijf uit Utrecht, mijn cellen bij NKON kopen.

Ik woon niet in Nederland dus die verdeler zegt me niets, maar ze maken wel een goede indruk als ik op hun site ga kijken.

De nodige info ontbreekt van vele cellen, maar deze bijvboorbeeld https://eu.nkon.nl/rechargeable/21700-20700-size/lg-inr21700...-7-3a.html geven aan dat het laden onderbroken moet worden als de laadstroom in het CV gedeelte teruggelopen is tot 50mA. Zo hoort het.

Deze LMC cel https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg-inr18650-me1-2...-4-2a.html heeft een float voltage van 4.35V, en een laadsysteem voor zo iets wil je echt niet aan de vorige cel hangen, want dan krijg je dendrieten en wanneer het het minste verwacht, brand.

Overigens, voor uw informatie, dit is de bestelde BMS waar dus niet specifiek 18650 vermeld wordt zoals ik al eerder schreef. http://www.amppower.nl/epages/83393401.sf/nl_NL/?ObjectPath=...v%20pcb%22
NKON levert geen BMS voor 10s. Ik heb een BMS uitgezocht 10s die minstens 35Amp contineau aan kan. De BMS moest voldoende Amp aankunnen. Na wat speur en vergelijk werk vond ik dit wel een mooie BMS.

Tja. Het blijft uw keuze natuurlijk, maar dit IS nog altijd meuk vanuit China, je kan ze overal vinden voor een euro of vijf. He hebben nog niet eens de moeite gedaan om de Chinese foto's te vervangen door iets minder onduidelijk.

De firma waar u naar linkt is een huisje in Ede: https://www.oozo.nl/bedrijven/ede/ede-west/bloemenbuurt/1392...74/dorland

Eerste hit op google voor de BMS in kwestie:

https://www.ebay.com/i/153282416648

Google op CF-16SJH-B. Het is een volledig analoog bord. Geen temperatuurscontrole, niks. Overstroom misschien, en misschien onderspanning? Dit is geen BMS met charge redistribution, gewoon een cellenknijper.

Er zit een shunt op, dus aan overstroombescherming zal hij wel doen. Maar aan hoeveel?

Wat gebeurt er als een enkele cel inklapt? Wat gebeurt er als er iets fout gaat? Wat doet dit "BMS" behalve cellen belasten die te veel energie hebben?

Ik verwed er mijn pet op dat afkoppeling bij laden niet gebeurt, want er is nog niks aanwezig om de tijd in de gaten te houden. En waar zet je de spanning? Er is niks om te meten/programmeren. En de tolerantie van de spanning is ook al niet geweten. Geen afschakeling bij te heet of te koud.

Het zal best wel werken hoor. En als je je systeem zachtjes gebruikt zal er wel niks gebeuren en een pak meer bereik halen uit je fiets.

En hier wordt niet specifiek 18650 vermeldt. Dat was ook een doorslag.

Er is nog veel meer niet vermeld, dus in dit geval was dat niet goed nieuws.

En ook op internet staan er diverse voorbeelden van accu's die zomaar/spontaan in de fik vliegen of zelfs ontploffen. En de meeste mensen, waar dit bij is gebeurt, hebben hun accu's laten reviseren. Want daarna ontstaan de meeste branden.

Er zijn maar twee belangrijke falingsmechanismen. Fout laden, en vuile cellen.

- Vuile cellen, i.e. impuriteiten, geven een kortsluiting tussen elektroden. Kan gebeuren tijdens laden en ontladen.
- fout laden: te lang, te heet, te koud, te snel laden, float spanning te hoog. Voornamelijk te heet en float over 4.2V.

Het eerste gebeurt uiterst zelden, met als Grote Uitzondering het Samsung S7 debacle.

Daarnaast, in mobieltjes, laptops e.d. zitten ook deze accu's en ook daar zijn voorbeelden van dat de accu ervan spontaan ontbranden. Meestal wel, geldt ook voor fietsen, tijdens het laden. Maar zoals bij sommige mobiels is gebeurt, ook als ze intensief gebruikt worden.

99% van alle incidenten met mobieltjes en laptops gebeurt door slechte namaak cellen (of een slechte USB lader), uitgezonderd Samsung S7.

Ik neem aan dat RC fans en elektrische fietsen ook wel falen door slechte laadsystemen.

Wat de huidige accu levensduur betreft. Ik biecht het maar op. Ik heb 5 jaar geschreven. Waarom? Omdat als ik de werkelijke leeftijd van meer dan 7 jaar had geschreven ik bang was dat dat weer niet geloofd zou worden. Waarom? Omdat ik dit al een paar keer tegen andere E-bikers heb verteld en dat die dat niet kunnen geloven. En ook die meneer van het revisie bedrijf uit Utrecht vond het een beetje een sterk verhaal. Dus heb ik er maar 5 jaar van gemaakt.

Tja. Dat zal dan betekenen dat de cellen niet deugen of slecht beheerd worden.

Hier kan je zien hoe de capaciteit van de Nissan Leaf vermindert over een periode van 6 jaar. En Nissan heeft van iedereen, waaronder de Tesla fanboys, naar hun voeten gekregen voor misbruik van hun cellen. Tesla verliest nog veel minder capaciteit.

Als ik de accupack door het revisiebedrijf laat reviseren dan doen ze dat o.a met de Panasonic NCR18650PF. Zeer goede accu. En de meneer zei dat ik de accupack gewoon met mijn huidige lader kan opladen. daarnaast staat er op de accubehuizing Li-ion. En op de lader: Li-ion battery Charger. Output: 42.00v 2.0A. Alles bij elkaar lijkt mij dat dit met elkaar overeen komt.

Euh. Het zal wel werken, en je zal er wel weer een jaar of vijf-zeven uithalen. En als je ze goed blijft behandelen zal er ook wel niks gebeuren. Maar dit is niet zoals je een accu hoort te behandelen als je zuinig erop wil zijn.

Is het echter de moeite waard? Dat kan alleen u beantwoorden. De investering in tijd om een beter pakket te maken, vs. alle vijf jaar de cellen vervangen? Het gaat over weinig geld, dus waarom de moeite doen?

Praktijk zal het moeten uitwijzen. Ze bestaan pas een paar jaar. En de praktijk zal uitwijzen hoe ze zich gaan gedragen als ze ouder worden.

Neen, 21700 cellen gaan zich identiek gedragen aan 18650 cellen met dezelfde inhoud. Daar zullen geen verassingen komen.

Als laatste, maak je pack groter. ja, ik zou wel willen. De behuizing heeft een bepaalde afmeting. Daar zal het toch echt in moeten. Ik kan 50st 18650 cellen kwijt.

Als het erin moet, en je bereik is voldoende, dan is er geen probleem.

Aangezien u heel stellig bent heeft u mij overtuigd.

Ik heb meer dan een dozijn patenten over Lithium-ion batterijen op mijn naam, dus het zou er nog aan mankeren dat ik er niks van wist :-)

Suffering from wiseass oneliner blackout