Circuit

Goede middag,

Ik heb een vraag over de schakeling (zie bijlage).

De aarde hangt aan de spanningsbron (in de opamp).
De aarde dient als referentiepunt.
De aarde kan ook dienen om twee punten in een elektrische circuit te verbinden. Wat doet de aarde in dit geval?

Een andere vraag, wat betekent het symbool na de weerstand R2 en voor de spanningsbron Vs?

[Bericht gewijzigd door Jochem4 op woensdag 18 september 2019 14:22:56 (15%)

De aarde buiten de op-amp is in dit geval gewoon een verbinding. Het maakt een schematische tekening eenvoudiger leesbaar.
Vergelijk het eens met de tekenwijze, die Philips en anderen in hun schema's gebruiken en die van vaak Japanse schema's, waarin alle verbindingen onverkort staan aangegeven.

Het aardteken dat gebezigd is buiten de op-amp en dat in de de op-amp wordt wel hetzelfde genoemd, maar anders dan de twee buiten de op-amp, hoeven deze geen directe verbinding met elkaar te hebben.
In veel schema's is er ook onderscheid tussen bijvoorbeeld een aardcircuit dat audiosignalen vervoert en een aardcircuit waarop digitale signalen vervoerd worden. Daarmee kun je bijvoorbeeld voorkomen dat digitale storingen aanwezig zijn in een audiosignaal.
Het zou zomaar een "steraarde" kunnen zijn, waarbij alle geaarde delen van de schakeling uiteindelijk bij eenzelfde aardpunt uitkomen.
Het kan ook een verschil aangeven tussen een signaalvoerende aarde en een mechanische aarde, die ook gewoon een verbinding met elkaar kunnen hebben.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 18 september 2019 14:40:06 (28%)

mel

Golden Member

Meestal is het "aarde" teken gebruikt voor de voedingsaarde.
Het andere teken is massa..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Kruimel

Golden Member

Je kunt er in dit geval van uit gaan dat de aarde in de opamp en de massa erbuiten verbonden zijn. Als je gaat rekenen is dat het gemakkelijkst, maar het kiezen van een ander referentiepunt zal je merken dat de berekende offset overeenkomt met UREF/AOL, en de grootte van AOL zorgt er meestal voor dat deze factor insignificant is voor het eindresultaat.

Het aardpunt met aardingsteken is wat aanders dan het massapunt met massa teken.

Aarde is eigenlijk letterlijk aarde en is de verbinding met onze planeet aarde. Bij Geaarde Oscilloscoop is de aarde dan ook hetzelfde als de BNC massa aansluiting

Massa is vaak het nulpunt van het schema en de schakeling en dit punt word meestal ook als referentiepunt gekozen. Maar er bestaan ook schema's waarbij de plus van de voeding als massapunt is gekozen. Dit zijn wel oudere schema's met vaak nog germanium transistoren. En er bestaan oude auto's waarbij de accu met de plus aan het chassis verbonden was.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 18 september 2019 14:21:41 schreef Jochem4:
Wat doet de aarde in dit geval?

Het is niet echt een aarde teken maar het is een massa teken.

Een andere vraag, wat betekent het symbool na de weerstand R2 en voor de spanningsbron Vs?

Massa of GND, "ground" dat is de 0VDC in een schakeling.

Dit is een aarde teken.

https://www.istockphoto.com/nl/vector/aarde-aarding-teken-vector-picto…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
vergeten

Golden Member

Wat iedereen in de volksmond "aarde" noemt is dus de veiligheidsaarde!

Alle aanraakbare metalen delen van een elektrisch apparaat, die bij een defect onder spanning kunnen komen te staan, horen daarmee verbonden te zijn.

Tenzij het een dubbel-geisoleerd apparaat betreft.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

TS, wat bedoel je nou precies met je vraag over "aarde"? Je krijgt veel antwoorden, maar ik voel aan m'n water dat dat allemaal niet is wat je wilt weten. Ik doe er nog wat bij:
Alle massa tekens in je schema zitten dus aan elkaar, en is het nulpunt voor de spanningen in je schema. We noemen dat 0V. Je hebt altijd zo'n 0V nodig, omdat stroom uit je voeding heen en terug moet. Een batterij heeft 2 polen, met 1 enkele gaat het niet. Er is dus altijd een V+/voeding/vcc/5V/xx en een gnd/massa/aarde/0V/xx (pp de xx komt nog een hele rij).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Massa is meestal het referentienivo waaraan alle signalen gerefereerd zijn. (dat kan aarde zijn ('terra firma'), maar dat hoeft niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het woord aarde is in dit verband misleidend. Het suggereert dat het een verbinding is met de aarde, de klei onder je voeten dus. Maar om te functioneren hoeft een schakeling helemaal niet aan aarde te liggen.
Het elektriciteitsnet is bijvoorbeeld wel met aarde verbonden, maar voor de werking is dat nergens voor nodig. Het is puur een veiligheidsvoorziening.

Het is niet echt een aarde teken maar het is een massa teken.

Het teken binnenin de opamp is weldegelijk een aarde teken en het rondje eromheen zie je vrijwel nooit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

O, die had ik niet eens gezien. Dat is inderdaad een aarde teken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Toch is het teken aan de spanningsbron waarschijnlijk wel op een of andere manier met de referentieaarde verbonden, anders heeft stukje schakeling geen enkele zin.

Als ik goed gelezen heb is de schakeling equivalent als ik de twee massa's en aarde eruit haal en die drie punten aansluit met een draad. Aan de draad kan je dan een aarde aanhangen. Het potentiaal in de draad is 0 V.
Overigens, bedankt voor reacties.

Dat lijkt wel correct... maar is het misschien een idee om eens uit te leggen wat je van plan bent? Wat is je doel, wat wil je maken?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Kruimel

Golden Member

De notering van de variabelen impliceert een berekening eerder dan een praktische schakeling, waarschijnlijk om het effect van imperfecte componenten mee te berekenen.