AMV voor 2 leds

Hoi allemaal,

ben momenteel bezig aan een faderstart met de bekende K8055 kaart, maar mijn vriend wil graag een AMV, wanneer zijn microfoon open staat. Dit is allemaal geregeld via de open collectors van de D&R mengtafel. En via voeding 12VDC aan de digitale uitgang van de K80555.
Ik kwam dit ontwerp tegen op het internet. Maar is maar geschikt voor 3-9VDC en ik vind de opbouw ook niet erg netjes.
Maar was zowat het enige waar een beetje schema van was.
Heeft er iemand een alternatief? Of beter ontwerp? Alvast dank.

Arco

Special Member

Maar is maar geschikt voor 3-9VDC en ik vind de opbouw ook niet erg netjes.

Opbouw is niks mis mee, is de standaard AMV schakeling (alleen wat krom getekend)
Als je de weerstanden aanpast kun je iedere gewenste spanning gebruiken...
http://www.talkingelectronics.com/projects/BasicElectronics-1A/imagesP2/Fig42-%20FlipFlopAnim.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dag Arco, hier kan ik wat mee, bedankt. ik had eerst in gedachte om de k8055 te programmeren als flip flop, maar is niet echt mijn ding.
Dus dan maar elektronisch :)

Thevel

Golden Member

Op 18 september 2019 16:04:16 schreef Arco:

Als je de weerstanden aanpast kun je iedere gewenste spanning gebruiken...

Maar niet hoger dan een volt of 12.

Een variant van deze schakeling staat op deze site onder het hoofdstuk Schakelingen. https://www.circuitsonline.net/schakelingen/15/lichteffecten/astabiele…
Door de waarden van de basisweerstanden en de elco's te varieren kun je de knipperfrequentie aanpassen. Je kunt hem zelfs asymmetrisch maken, dus de ene led langer laten branden dan de andere.

Op 18 september 2019 15:48:42 schreef GM Tech:
...maar mijn klant wil graag een flip flop, wanneer zijn microfoon open staat.

Dat plaatje is een Astabiele Multi Vibrator. Geen Flip Flop.

Flipflops heb je in heel veel soorten, in mooie kant-en-klare ic'tjes die je als sinds de jaren '70 kunt kopen.
Maar die knoop je niet zomaar aan een mengpaneel.

Wellicht helpt het als je wat uitgebreider bent. Want ik snap eigenlijk ook niet wat je met een 1-bit geheugen (want dat is een flipflop) moet in de de context van een mengpaneel....

fatbeard

Honourable Member

Als het alleen gaat om een visuele indicatie is een knipper LED misschien een oplossing, verreweg het simpelst: alleen een serieweerstand nodig.
Werkt ook op 12V...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 18 september 2019 17:00:41 schreef blurp:
[...]

Dat plaatje is een Astabiele Multi Vibrator. Geen Flip Flop.

Flipflops heb je in heel veel soorten, in mooie kant-en-klare ic'tjes die je als sinds de jaren '70 kunt kopen.
Maar die knoop je niet zomaar aan een mengpaneel.

Wellicht helpt het als je wat uitgebreider bent. Want ik snap eigenlijk ook niet wat je met een 1-bit geheugen (want dat is een flipflop) moet in de de context van een mengpaneel....

Ik denk dat je een deel gemist hebt, de schakelspanning komt uit de k8055 ;) niet uit het mengpaneel :)

Op 18 september 2019 16:54:39 schreef Thevel:
[...]Maar niet hoger dan een volt of 12.

Er zal wat verlies op zitten, omdat dit met een adapter van 12VDC gevoed wordt. Natuurlijk eerst meten alvorens aan te sluiten. Komt wel goed.

benleentje

Golden Member

Maar niet hoger dan een volt of 12.

Waarom niet hoger?. Ik had me eigenlijk nog nooit in deze schakeling verdiept, maar als ik goed heb gezien gebeurt er het volgende van de tak waarvan de transistor uitstaat word de condensator opgeladen volgens
Uv=Ur + Uled + Uc + Ube >> Uc = Uv - Ur - Uled - Ube >> Uc = 9V - ?V - 1,9V - 0,7V = ca 6,4V. Ur is lastig omdat de basisstroom niet constant is ivm opladen van de condensator. Maar uiteindelijk zal deze stroom afnemen tot 0 en de spanning over R dus ook afnemen tot 0V.
In de condensator zit dan 6,4V en als de AMV omklapt naar de andere stand dan staat er een negatieve spanning op de basis die aan die condensator vast hangt van ongeveer 5V en dat is zo een beetje het maximum wat een transistor aan negatieve spanning mag hebben. Als ik het goed heb beredeneert is 9V eigenlijk al de maximale spanning of je moet zenerdiodes gaan toevoegen als beveiliging.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Google op Set - Reset flip flop

Guus@Sint-Michielsgestel
Arco

Special Member

Als je een vaste opstartstand wilt hebben bij de flipflop, kun je een klein condensatortje (10...100nF) over een van de schakelaars zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 18 september 2019 17:41:12 schreef benleentje:
In de condensator zit dan 6,4V en als de AMV omklapt naar de andere stand dan staat er een negatieve spanning op de basis die aan die condensator vast hangt van ongeveer 5V en dat is zo een beetje het maximum wat een transistor aan negatieve spanning mag hebben. Als ik het goed heb beredeneert is 9V eigenlijk al de maximale spanning of je moet zenerdiodes gaan toevoegen als beveiliging.

Inderdaad, de negatieve basisspanning gooit roet in het eten... bij een te hoge voeddingsspanning sneuvelt een transistor na een tijdje.
En 12V is inderdaad eigenlijk al te hoog.
Met 1N4148 diodes in serie met de basis haalt de hoogte van de spanning niet meer uit.

Wat stellen jullie dan voor? een DC DC convertor naar een lagere spanning? En is de boel ineens gescheiden van de output van de K8055?
Kleine toelichting, ik heb die spanning van 12VDC nodig om een kleine onair ledlamp aan te sturen. Dus die spanning kan ik niet doen dalen. Daarom het idee een DC DC convertor, op de pcb heb ik plaats genoeg, ook in de 1U rack kast.

[Bericht gewijzigd door GM Tech op donderdag 19 september 2019 10:18:27 (47%)

Hm er zit nog ergens in mijn geheugen van lang geleden toen ik deze schakeling moest leren dat het voor omschakeling van MVB niet zover komt dat de condensator zich volledig oplaadt (5*RC) maar dat omschakeling al plaats vindt op 1*RC of nog net iets daarvoor.
De spanning wordt dus minder negatief dan bij volledig geladen condensator.

Op 19 september 2019 09:51:32 schreef LeovanWallenburg:
Hm er zit nog ergens in mijn geheugen van lang geleden toen ik deze schakeling moest leren dat het voor omschakeling van MVB niet zover komt dat de condensator zich volledig oplaadt (5*RC) maar dat omschakeling al plaats vindt op 1*RC of nog net iets daarvoor.
De spanning wordt dus minder negatief dan bij volledig geladen condensator.

Hangt dit niet af van de knipper snelheid die je gebruikt?

Nee, heeft niks te maken met de knippersnelheid maar alleen met de spanningsniveaus waarbij de zaak omschakelt.

Op 18 september 2019 17:52:54 schreef Arco:
Als je een vaste opstartstand wilt hebben bij de flipflop, kun je een klein condensatortje (10...100nF) over een van de schakelaars zetten...

Bedankt, heb ik ook opgenomen in mijn bestel lijst, bedankt. Komt goed.

Op 19 september 2019 10:19:29 schreef GM Tech:
[...]

Hangt dit niet af van de knipper snelheid die je gebruikt?

Nee net zoals KlaasZ al zegt de knippersnelheid (frequentie) maakt niet uit, het hangt alleen af van de spanningsniveau's waarbij de schakeling omschakelt.
Globaal geldt ongeveer dat de tijd dat 1 van de transistors doorlaat of gesperd is te bereken is met T = 0,7 tot max 1 * RC.
Hangt af van o.m. transistor eigenschappen en verhouding tussen basis en collectorweerstand. De spanningsval over de LED kan hier ook nog wel eens uitmaken voor de frequentie.
Bij T = 0,7 * RC is R de basisweerstand.

Op 19 september 2019 16:57:37 schreef LeovanWallenburg:
[...]
Nee net zoals KlaasZ al zegt de knippersnelheid (frequentie) maakt niet uit, het hangt alleen af van de spanningsniveau's waarbij de schakeling omschakelt.
Globaal geldt ongeveer dat de tijd dat 1 van de transistors doorlaat of gesperd is te bereken is met T = 0,7 tot max 1 * RC.
Hangt af van o.m. transistor eigenschappen en verhouding tussen basis en collectorweerstand. De spanningsval over de LED kan hier ook nog wel eens uitmaken voor de frequentie.
Bij T = 0,7 * RC is R de basisweerstand.

Bedankt voor de toelichting :)
De componentjes zijn binnen, nu alles op een pcb en testen.

Allen bedankt voor jullie bijdragen.

fatbeard

Honourable Member

... mijn klant wil graag een flip flop, wanneer zijn microfoon open staat.

Ik snap nog steeds niet wat er nu precies gevraagd is: een knipperend LEDje als die microfoon open staat (wat het simpelst is op te lossen met een knipperLED en serieweerstand) of een echte S/R flipflop die iets anders moet gaan bedienen...

[edit]
flip flop.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 22 september 2019 10:54:34 schreef fatbeard:
[...]Ik snap nog steeds niet wat er nu precies gevraagd is: een knipperend LEDje als die microfoon open staat (wat het simpelst is op te lossen met een knipperLED en serieweerstand) of een echte S/R flipflop die iets anders moet gaan bedienen...

[edit]
flip flop.

Als de microfoonschuif open staat, wil hij een Astabiele Multi Vibrator, waarbij de leds wisselend branden. Dit komt in een 1U behuizing, dan is het voor hem leuk dat hij dat kan zien vanaf zijn positie. Niks meer. Dus één knipperende led is niet wat hij vraagt. Trouwens één knipperende led, had ik ook gekunnen via de K8055 kaart. Die leds knipperen sowieso. :) ben al bezig met alles op een pcb'tje te zetten. Dus komt goed.

Als de topictitle fout is kan deze aangepast worden.

Verder komt een en ander nogal onprofessioneel over.
Daar is niets mis mee, vele zijn hier (op enig gebied) niet meer dan blije knutselaars en dat is helemaal prima :) maar ik zou woorden als "klant" e.d. binnen de context liever niet gebruiken, het kriebelt.

Op 22 september 2019 11:36:33 schreef Aart:
Als de topictitle fout is kan deze aangepast worden.

Verder komt een en ander nogal onprofessioneel over.
Daar is niets mis mee, vele zijn hier (op enig gebied) niet meer dan blije knutselaars en dat is helemaal prima :) maar ik zou woorden als "klant" e.d. binnen de context liever niet gebruiken, het kriebelt.

Je hebt gelijk, even aangepast. Ehm? Hoe pas ik de topic titel aan?

Dat kan alleen een moderator.
Meestal zien ze het, eventueel kun je er een kort mailtje aan wijden. Succes met knipperen !