Cos phi vermogenmetertje

evelo

Golden Member

Hallo,

Ik heb deze week deze meter geplaatst in mijn zekeringkast:

https://m.nl.aliexpress.com/item/32845721795.html?trace=wwwd...b201603_60

Leuk ding, alleen de afmeting van de vos phi is nogal raar, die vliegt alle kanten op. Van 0,1 tot 0,99 in functie van al dan niet ingeschakelde verbruikers.

De aanduiding van spanning en stroom lijkt mij wel te kloppen maar die van het vermogen is dus helemaal niet goed.

Ik heb hier oa een inductieplaat, veel led, sturing rw-pomp,cv,... Dat de cos phi niet zo goed zou zijn had ik wel verwacht maar bij momenten lager dan 0,5 lijkt mij toch niet te kloppen en zal een meetfout zijn?

vergeten

Golden Member

Zoek eens op Circuits Online naar de cosinus phi het word tot in de details uitgelegd!
Maar ik zeg je: Dat ding van jou van ali deugt niet!

[Bericht gewijzigd door vergeten op 18 september 2019 22:38:23 (24%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Test hem eens met een elektrakachel 1 of 2 kW

Schakelende voeding geven veel rotzooi op het net, het is maar de vraag hoede meter daar mee omgaat.

Oef, zo een ding van Ali. Het ding zelf zou ik als eerste verdenken. Persoonlijk ben ik niet zo een fan van zo een ongekeurd ding uit de schaduwimport dat nu slechts beveiligd is door de hoofdzekering. Doe jezelf een plezier en kieper dat ding bij het vuil. Ik zou dat ding ook niet vertrouwen (beide om veiligheid en nauwkeurigheid) als hij wel een enigszins logische waarde aangaf. Een PF van <0,5 voor een huis vol gebruikers lijkt me erg onwaarschijnlijk, en de PF zal worden gedomineerd door de grootste gebruiker. Een lage PF is bij lage belastingen waarschijnlijker. Ik denk overigens dat dit ding gewoon de stroom niet goed kan meten onder de paar Ampère.

Mijn ervaring met goedkope Chinese metertjes is zeer matig. Ja, het werkt en geeft vaak aannemelijke resultaten, maar af en toe, afhankelijk van de stand van de sterren en de maan klopt de waarde opeens niet. Soms is dat op te lossen door een 'power cycle' en soms moet je gewoon tot de volgende dag wachten. Maar ja, als je je meetinstrument elke keer dat je hem gebruikt moet testen ben je IMHO fout bezig.

Op 18 september 2019 22:42:19 schreef KruimelEen PF van <0,5 voor een huis vol gebruikers lijkt me erg onwaarschijnlijk, en de PF zal worden gedomineerd door de grootste gebruiker.

Het is daarom dat die aanduiding wel eens correct zou kunnen zijn. Volgens de foto is de afname 1,0A of 230VA, Geen kookplaten, strijkijzers en andere zware boel dus. Mogelijk een combinatie van veel stand-by verbruik in de buurt van 1-2W waar de PF tegen nul aanleunt en TL of werkende LED-verlichting of andere elektronica met een niet zo fantastische PF. Een LCD-TV in stand-by trekt makkelijk 100mA

TS kan dat trouwens eenvoudig testen door wat van dat stand-by verbruik uit te trekken of een frietketel in te steken.

Ik denk overigens dat dit ding gewoon de stroom niet goed kan meten onder de paar Ampère.

Kan, maar volgens de datasheet heeft dat toestel een nauwkeurigheid van 0,1% bij een schaal van 100A wat dus hier een echte waarde voorstelt tussen 0,9-1,1A. Het is niet omdat dit een Chinese meter is dat die 0,1% specificatie niet correct zou zijn.

Op het display staat overigens cos φ wat niet hetzelfde is als PF. Ik kan de handleiding niet vinden, maar het is niet ondenkbaar dat dit toestel geen PF kan meten, wat bij stekkermeters zeker niet uitzonderlijk is. Die dingen zijn nu eenmaal niet gebouwd om stand-by verbruik te meten.

Eerst even de "normale" (niet mobiele versie) link naar het artikel: https://www.aliexpress.com/item/32845721795.html Ik vond daar geen datasheet, dus als iemand die zou kunnen aanwijzen zou ik dankbaar zijn.

Kan jij lezen wat er op dat display staat? Volgens mij heeft de sluitertijd van de camera ons parten gespeeld en zijn niet alle digits te zien. Zou de spanning echt 6,5V zijn?

Op 19 september 2019 05:08:04 schreef New Beetle:
Kan, maar volgens de datasheet heeft dat toestel een nauwkeurigheid van 0,1% bij een schaal van 100A wat dus hier een echte waarde voorstelt tussen 0,9-1,1A. Het is niet omdat dit een Chinese meter is dat die 0,1% specificatie niet correct zou zijn.

De oorsprong maakt niet uit, het verkoopkanaal wel. Niemand kan een verkoper op Ali wat doen als die getalletjes niet kloppen. Ik denk dat het eerder de resolutie is die 0,1% is, en dan ga je fouten krijgen bij lage stromen, zeker als je gaat samplen op een lage frequentie. Ik denk niet dat hier meer in zit dan een stroomtrafootje, weerstandsdeler en een microprocessor. Dik kans dat er één 8-bit 'successive approximation' A/D converter in zit met oversampling om de 10-bit "nauwkeurigheid" te halen die afwisselend de spanning en de stroom meet, waarschijnlijk nog met een behoorlijke jitter omdat de interrupts niet goed geregeld zijn en het niet gesynchroniseerd is met de netfrequentie. Als je dan aan de ondergrens zit van je meetbereik dan verwacht je een aardig rommeltje, en dat is wat we nu zien.

Op het display staat overigens cos φ wat niet hetzelfde is als PF. Ik kan de handleiding niet vinden, maar het is niet ondenkbaar dat dit toestel geen PF kan meten.

Klopt, het is niet hetzelfde, daar heb je gelijk in. Ik verwacht alleen ook niet dat een cos φ zo zou springen, want dat is net zo vreemd natuurlijk.

Die meter is hier uitgebreid beschreven met oa. tips om de print beter te solderen. https://www.circuitsonline.net/forum/view/135880/1#highlight...ress%20din

Ik heb hem zelf ook en het apparaat functioneert prima in het hok. Met allerlei belastingen geeft die het vermogen en cos phi goed weer. Ik heb er lampen, strijkbout,TL buis met VSA, Senseo en zelfs de wasmachine ter test op aangesloten.