Controller Electrische fiets: enable/disable signaal

Hi,

Als nieuwkomer blij dat ik iets mag vragen op dit forum. Ik hoop dat iemand mij kan/wil helpen door even naar het volgende schemaatje te kijken.

Het is een deel van de besturing van mijn speedbike. Ik heb een nieuwe controller erin gezet, vanaf scratch.
Een speedbike moet een remlicht hebben. Als mijn remlicht aangaat, valt er 2,5V spanning terug naar 0V (het laatste restje originele electronica).

Ik wil dat signaal (LOW/0V/GND) gebruiken om de controller uit te schakelen op netlabel EL. Als ik rem, mag motor niet per ongeluk gaan werken. ALs EL met GND verbonden is, is de controller disabled.

Ik dacht aan een logical gate XOR, maar snap het niet helemaal. Iemand hier die iets kan zeggen over mijn plannetje hieronder?
Het idee:
Q2 is gesloten bij 2,5V signaal. 5V loopt naar EL.
Als signaal wegvalt: Q2 opent, Q1 zou moeten sluiten en EL komt in verbinding met GND.
Ik kan niet EL direct met Signaal verbinden; remlicht blijft dan constant aan.

MAAR: Kan dit? Moet er ergens een pull-down weerstand in?

Alle hulp is welkom, en bedankt alvast!

Thevel

Golden Member

Jou schakeling gaat niet werken.

Zoiets komt meer in de richting.

Thnx, Thevel! Ik ga dit opzetten op een proefbordje en zal mijn bevindingen delen!

EDIT: Zit even te puzzelen op je schemaatje. Krijgt EL in jouw opzet wel ooit 5V/HIGH?

[Bericht gewijzigd door BikerMark op 19 september 2019 09:05:56 (36%)]

Thevel

Golden Member

Op 18 september 2019 23:56:29 schreef BikerMark:
ALs EL met GND verbonden is, is de controller disabled.

Ik ging er vanuit dat de EL met een pull-up weerstand aan de +5V hangt.
Als je het niet zeker weet of er een pull-up weerstand in zit kun je gewoon een 1kΩ pull-up weerstand naar de +5V plaatsen, dat kan zeker geen kwaad.

Ik ben inmiddels iets wijzer geworden. EL is idd +5V, dus zal ergens in bestaande controller aan een pull-up hangen. Dus mijn vraag 'Krijgt EL in jouw opzet wel ooit 5V/HIGH?' is niet relevant; dat hoeft helemaal niet.
Ik ga proberen je schema op een board te prikken. Als het is gelukt, meld ik me weer...
Thnx so far!