Nuvoton 79e2051 versus Atmel at89c2051

Hallo,

Ik heb op eBay een digitaal klokje gekocht dat een Atmel 89c2051 zou moeten gebruiken, maar kreeg een Nuvoton 79e2051 daar voor in de plaats.

Ik begrijp te weinig van dit soort technologie om te kunnen beoordelen of de Nuvoton versie een equivalent is.

Iemand die het weet?

Het klokje werkt overigens niet...

Ron Werner

maartenbakker

Golden Member

Denk dat dat laatste eigenlijk het probleem is. Was het een kit of een complete module?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het was een DIY kit.

Heb deze naar beste vermogen in elkaar gezet.

Alle onderdelen leken ok.

Op koude lassen gecontroleerd.

Het tweede digit knippert ten dele, maar heel zwak.

De drukknoppen resulteren in piepgeluiden en onsamenhangende veranderingen in welke segmenten licht geven, ofwel tot het uitdoven van allen.

"AT89C2051 Digital 4/6 Bits Electronic Clock Electronic Production Suite Kit"

maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed dat de processor wel zal kloppen, het zijn in elk geval allebei intel MCS51 implementaties. Heb je gemeten of de spanningen in orde zijn? Misschien kun je eens een paar scherpe foto's van boven- en onderkant plaatsen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tja, ik zie niet iets dat ik fout gedaan heb!?

vergeten

Golden Member

Heb ook even zitten speuren en kan ook niets "fouts" ontdekken.
Is de zwarte weerstands array niet per ongeluk 10K ipv 1K?
Het IC niet per ongeluk andersom erin gehad met spanning erop?
Heb je de juiste voedingsspanning gebruikt?

Zo ja dan blijft eigenlijk over dat het programma in de processor "verminkt" is geraakt.
Of de assembleerder van het pakketje heeft de verkeerde processor erin gestopt, zou kunnen als hij nog meer verkoopt.
Of de processor is goed en compatibel met de originele maar het verkeerde programma zit erin.

Zo zou het bouwen moeten gaan en hij werkt dan meteen. :)

De onderstaande processor foto is uit het filmpje geknipt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Of weerstandsarray verkeerd-om?
Of processor niet geprogrammeerd?
Of voeding te laag/hoog/verkeerd-om?

De 30pF aan het kristal zijn ook wat kras; de datasheet adviseert GEEN condensatoren... (bij de C2051 meten die er WEL in)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat mij tav. het filmpje opviel, is dat mijn schema een veel vagere copie is en dat de onderdelenlijst aan de achterkant geheel ontbreekt.

In het filmpje wordt tevens een (schijnbaar) originele Atmel chip gebruikt.

Zal vanavond de R-array checken.

Ik heb een nieuwe kit besteld van een andere dealer.

Hopelijk dan met een echte 89c2051...

Arco

Special Member

Heb je de condensatoren al verwijderd?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank u, dank u...

Hoewel mijn ogen erg slecht aan het worden zijn, dat van die weerstanden array had ik niet over het hoofd mogen zien.

Omgedraaid, en nu werkt 't klokje naar behoren.

En dat voor minder dan 2 euro...

Nu nog iets met zonnecellen in elkaar zien te zetten, dan wordt dit het nieuwe kantoorklokje!

(Die C'tjes laat ik gewoon zitten)

Hoe duur is de apparatuur om dit soort chips zelf te programmeren?

Ik heb heel oppervlakkig al eens naar Arduino gekeken, en ik kan me voorstellen dat zulke programma's niet moeilijk aan te passen zijn aan speciale wensen.

B.v. 11:30 alarmsignaal dus lunchpause et. etc.

Arco

Special Member

Als je de c'tjes laat zitten heb je wel kans dat de klok af gaat wijken omdat de capaciteiten niet kloppen...
(zou dan te langzaam moeten gaan lopen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Dit soort klokjes heb ik ook, (ook) besteld omdat ik hoopte op een AT89C2051, van deze processor kon ik ook (zo snel) geen programmer vinden.
Volgens mij zijn ze verder wel pin-compatible.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Arco

Geloof het of niet, maar het klokje gaat te snel!

Was in het begin nagenoeg gelijk met de tijd op mijn mobiel, met minder dan een minuut verschil.

Nu zitten er bijna 2 minuten tussen (ca. 1:50).

Ik laat 'm nog een paar dagen doorlopen om een verdere bevestiging te krijgen.

Misschien enig idee hoe dit te verhelpen is? De condensatoren vegroten?

Arco

Special Member

Ander kristal lijkt me nuttiger, grotere c's niet (er hoort eigenlijk helemaal niets aan...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Zit er geen mogelijkheid in de software voor justering?

Overigens kun je een kristal wel een klein beetje verstemmen met een condensatortje.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 september 2019 01:40:50 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Beste is om te meten op de Xtal2 pin. (frequentie, en of 't een mooie sinus is)
Condensatoren zijn al vrij zwaar, er hoort eigenlijk niks aan...

Een afwijking van bijna 2 minuten in een week zou ongeveer 200ppm zijn, da's heel veel voor een kristal.
Kan natuurlijk ook een fout van de 'programmeerchinees' zijn. (foutje in de firmware)

Als je niet kunt meten is een ander kristal wellicht het simpelst...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Zie trouwens op Ome Ali steeds meer en meer Nuvoton programmers voorbij komen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.