Voeding - Diode -Verwarmingselement

Ik hier een situatie waar een verwarmingselement en een voeding van 12V 3.3A (Meanwell) stekker voeding)

Tussen de voeding en het verwarmingselement zit een diode. (200V / 6A)

Het verwarmingselement is een staaf van ±10 x 250mm.

Ik denk dat deze diode erin zit voor als het element kortsluiting veroorzaakt niet de voeding wordt gemold.

Of heeft het nog andere functies?

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Tegen sluiting helpt het niet uiteraard omdat de diode in serie staat. Hooguit gaat die als eerste kapot...
Meeste Meanwell voedingen hebben trouwens een uitstekende beveiliging, dus daar zal 't niet voor zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Verwarmingselement is misschien polariteits gevoelig.

Als de stekkervoeding wisselspanning afgeeft, kan de diode dienen om het element op half vermogen te zetten, hoewel de voeding daar vermoedelijk niet vrolijk van wordt.
Is het een voeding met DC of AC uitgang?

vergeten

Golden Member

Is het een peltier elementje?   Die zijn namelijk wel echt polariteitsgevoelig.

fotootje ? typenummer?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De enige reden die ik kan bedenken is de spanning over de weerstand iets verlagen. Op die manier 'werkt' het verwarmingselement niet op max vermogen.
(Of topic: wordt ook toegepast bij halogeenverlichting, trafo 60VA voor 60W verlichting zorgt normaal voor een spanning iets onder 12V)
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Arco

Special Member

't Is een staaf element, dus Peltier zal het wel niet zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op het element staat geen enkel markering of tekst. Dus daar wordt ik niet veel wijzer van. Maar goed het element is goed.

De gebruikte homemade connector is deze. Het element heeft een old school luidsprekeraansluiting wat constant zorgt voor slechte verbindingen. Rechts op de foto. Dit ga ik dus veranderen door degelijke connectoren in een klein ABS kastje.

Maar de diode? Arco gaf al aan dat de Meanwell voedingen dermate goed beschermd zijn dat ze kortsluiting in het element kunnen weerstaan.

De huidige connector:

De voeding is:

I love it when a plan comes together !
vergeten

Golden Member

Op 19 september 2019 18:48:25 schreef Arco:
't Is een staaf element, dus Peltier zal het wel niet zijn...

Waar staat dat hij rond is? Een staaf kan ook plat zijn :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 19 september 2019 18:39:05 schreef 60204:
De enige reden die ik kan bedenken is de spanning over de weerstand iets verlagen. Op die manier 'werkt' het verwarmingselement niet op max vermogen.

Dit zou wel eens de reden kunnen zijn. Na de diode heb ik belast 11V gemeten.

I love it when a plan comes together !

Op 19 september 2019 19:03:17 schreef vergeten:
[...]Waar staat dat hij rond is? Een staaf kan ook plat zijn :)

Rond en geen idee hoeveel Watt.

I love it when a plan comes together !
vergeten

Golden Member

Als je de stroom meet door het element en de spanning erover, (na de diode) kan je het vermogen bepalen.

Waar wordt dat (vreemde)dingetje (origineel)toegepast en wat is zijn weerstand, zonder de diode mee te meten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 19 september 2019 19:09:34 schreef vergeten:
Als je de stroom meet door het element en de spanning erover, kan je het vermogen bepalen.

Ik heb het element niet bij de hand. Na morgenavond wel. Dan zal ik gaan meten.

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Ik herken je naam als die van een regular, maar toch stel je een vraag zonder context over een topgeheim apparaat. Niet echt handig.

Mijn veronderstelling is dat het totaal geen nut heeft dat je diode een paar procent van het vermogen opsnoept, want nu wordt hij er zelf warm van in plaats van het element. De echte aanwijzingen voor het gebruik, zitten hem dus in het apparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Ach, ik begin ze net leuk te vinden die kwissen en raadseltopics.
Misschien wat spannender maken met een prijs voor de winnaar?
Al mag de ritmeester quizmaster wat scheutiger zijn met hints.. :-)

Mag ik ook eens een gooi doen? Tis maar iets wat in me opkomt hoor.

Ik denk dat 60204 dichts bij de waarheid zit.
In Europa is er voor import en verkoop ook de veiligheidsdirective.
Daarom zijn heel wat laagspanningtoepassingen ontworpen om op 11,5V te werken ipv op 12V.
Niet om lampen en ander spul te sparen, maar omdat in vochtige ruimtes de voeding van een apparaat onder de 12V moet blijven.
Zo kunnen zgn 12V halogeenspots, mits een veilige voeding ook in badkamers en wasplaatsen gebruikt worden.
Mogelijk zijn dus ook die verwarmingsstaafjes ontworpen om in vochtige ruimtes te mogen gebruikt worden en werken ze op 11,5V..

Volgens mij is dit dus een aanpassingsstukje. Om dit elementje nu op een standaard voeding te kunnen gebruiken moeten ze een voltje kwijt.
Of zo'n tussenstukje helemaal koosjer is, laat ik in het midden.

mel

Golden Member

Zou iemand in Europa er over vallen of het 11,5 of 12 volt is? Het is Amerika niet...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

10% onderspanning doet de meeste apparaten niks, zeker verwarmingselementen niet. Maar 10% overspanning kan misschien wel kwaad. Vandaar de diode.
Een belaste klassieke Si diode heeft 1 hele volt spanningsval.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 20 september 2019 11:00:04 (18%)

maartenbakker

Golden Member

Bij halogeenlampen maakt die halve volt zwaar exponentieel uit in de levensduur. Bij verwarmingselementen die niet roodgloeiend staan, véél minder. Lineair durf ik net niet te zeggen, maar een verwarmingselement dat snel stukgaat door een paar procent overspanning ken ik niet.

Het kan per element natuurlijk verschillen. We weten op dit moment ook niet of het een PTC-element is, bijvoorbeeld. Dat komt op een lagere spanning misschien een klein beetje trager op temperatuur, al hangt dat van de dimensionering af.

De meest waarschijnlijke toepassing van een diode in deze context, voor zover we die kennen, is halvering van het vermogen bij gebruik op wisselspanning.

En ja, ik hou ook van raadseltjes, maar dit is dan weer een onoplosbare en er is niet eens een NDA om te tekenen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Is het een originele combinatie of een eigen samenraapsel van gevonden spullen?

Hier betreft het een dc voeding, en voor vermogenregeling is die diode zoals je zegt dan zinloos.

De enige zinvolle opening die ik nog zie is dat het een 6V heatertje is en dat de diode dient om hem op 12V te kunnen gebruiken, maar dat werkt dan enkel met een adapter zoals voor halogeenlampen die wisselstroom afgeeft. Niet met deze.
Als de voeding dus niet origineel is zijn er meer mogelijkheden.
Het kan een 12V heatertje zijn dat met de diode origineel op een 24V wisselstroomtransfo kan werken.

In dat geval kan het ding rechtstreeks op de 12Vdc adaptor met of zonder het tussenstuk, maakt niet veel uit.

Ik zou als ik ritmeester was toch eerst even de weerstand van het heatertje meten en dan uitrekenen hoeveel vermogen de weerstand bij 12V neemt en kijken of de voeding dat aankan. Staat er echt helemaal niks op de heater?

maartenbakker

Golden Member

Een 6V heatertje met 8,5V voeden kan natuurlijk, maar is wel een beetje smerig.

Het blijft speculeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het is ook onbekend of die voeding er uberhaupt wel bij hoorde origineel... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Op 20 september 2019 10:25:37 schreef mel:
Zou iemand in Europa er over vallen of het 11,5 of 12 volt is? Het is Amerika niet...

Er zijn ook hier bepaalde instanties die zelfs op de kleinste slakken nog zout weten te leggen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Anoniem

Had ik het maar gedaan.
Dan had ik nu mooie Hosta's ipv gatenplanten. :-)

Anoniem

Op 20 september 2019 13:24:46 schreef maartenbakker:
Een 6V heatertje met 8,5V voeden kan natuurlijk, maar is wel een beetje smerig.

Beetje smerig? Een weerstand ipv van 6V voeden met 8,5V geeft precies het dubbele vermogen . Ik betwijfel of dat goed zou gaan.

vergeten

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 20 september 2019 19:56:21 (99%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.