4 polige Speakon compatibel met 2 polig / stereo paar

Semtexx

Golden Member

Ik zit met een normvraag waar ik met Google niet echt uitkom.

Ik heb 2 PA boxen (en een sub, maar dat terzijde) die ik met tuinfeestjes geregeld gebruik en uitleen. Nu ben ik de kasten aan het opknappen en de gammele stekkers vervang ik voor een speakon bus.

1 stuks 4 polige kabel tussen versterker en boxen lijkt me handig (ivm struikelen en kabelsalade). Op iedere box komen 2 stuks 4-polige bussen in en uit, zodat naar believen de linker of de rechter box vanuit de andere doorgelust wordt.

Alleen hoe kan ik het zo aansluiten dat het:
a) onverschillig is of de linker box het tweede draadpaar vanuit rechts krijgt, of de rechter box vanuit de linker?
b) bij voorkeur iedere box ook met een tweepolige stekker gevoed kan worden, mocht de omstandigheid dat vereisen?

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgedrukt.....

Semtexx

Golden Member

Pff, lange dag, ik zag t niet geheel helder, maar volgens mij ben ik eruit.

Beide boxen 4 polige ingangsbus, 2 polige uitgangsbus.
2 polige uitgangsbus van de ene box met de 4 polige ingangsbus van de ander verbinden.

Kan je dan ook niet verkeerd aansluiten, en met 2x 2-polige kabels blijft t compatibel.

versterker 4-polig uit.
Elke box 2 stuks 4-polig.
Bij de versterker 1+ en 1- voor het linker kanaal
2+ en 2- voor het rechter kanaal. Verder alles vierpolig bedraden recht toe recht aan.
In de boxen zit dan wel een verschil. De box die links moet weergeven, aansluiten op 1+ en 1-, de rechter box aansluiten op 2+ en 2-. Het verwisselen van de boxen levert een verwisseling van links en rechts op, dat is bijna nooit een probleem voor disco, wel voor een bandje.
Het maakt in elk geval niet uit of de kabel links of rechts van het podium vandaan komt. Je zal alleen de boxen moeten merken welke links en welke rechts hoort te staan.
Overigens is er mechanisch geen verschil tussen de 2- en 4-polige speakon.

Ja dat kan maar dan moet je ook een doorlus 2 polige speakon stekker kabel gebruiken.

In een 2 polig speakon chassis past GEEN 4 polige stekker.

Dus wat je kan doen is bij beide boxen op de 4 polige input chassis de speaker op +1 en -1 aansluiten en de dan daarvan de +2 en -2 aansluiten op de +1 en -1 van het 2 polige chassis.

Ook kan gewoon 4 polige chassis gebruiken in en out, dan past elke stekker.
In het ergste geval zal er geen geluid uit een box komen, dus een label in en out is handig.

Wat Buzzy voorstelt is niet compatible met optie B in de eerste post.

Op 19 september 2019 20:18:12 schreef nijhuisr:
Ja dat kan maar dan moet je ook een doorlus 2 polige speakon stekker kabel gebruiken.

In een 2 polig speakon chassis past GEEN 4 polige stekker.

Dus wat je kan doen is bij beide boxen op de 4 polige input chassis de speaker op +1 en -1 aansluiten en de dan daarvan de +2 en -2 aansluiten op de +1 en -1 van het 2 polige chassis.

In het ergste geval zal er geen geluid uit een box komen, dus een label in en out is handig.

Wat Buzzy voorstelt is niet compatible met optie B in de eerste post.

Ik had in mijn voorstel uitsluitend alles vierpolig. Het prijsverschil is te verwaarlozen. De kabels tussen de versterker en de twee boxen zijn gewoon vierpolig, ook de doorluskabel, dus verwisselen is geen probleem. Het enige nadeel is dat je een "linker " en een "rechter" box hebt. Voor een kleine set die nooit verandert hoeft dat geen probleem te zijn.

Semtexx

Golden Member

Op 19 september 2019 20:18:12 schreef nijhuisr:
Wat Buzzy voorstelt is niet compatible met optie B in de eerste post.

Na wat denken en tekenen kwam ik ook tot die slotsom...

Buzzy en Nijhuis bedankt voor het meedenken. Ik heb inmiddels de spulletjes besteld.

Heb dit vandaag gemaakt, het is een sub met doorlus optie.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/yaz9kY.jpg

Stop je een stekker in de "out" dan gebeurd er niks.

Stop je beide kabels van links en rechts vanaf de versterker erin dan gaat het fout, het is dus niet hufterproof helaas.

Er staat Thru +2 -2, beetje slecht te lezen.

Semtexx

Golden Member

@Nijhuisr: precies zo heb ik t nu besteld. Top!

bij wat ik tot nu te heb gezien is dat iedere speaker een setje 4 polige connectoren hebben. daarbij zijn beide paren doorgelust en zitten de speakers op 1+ en 1-. er gaat dan een vierpolige kabel vanuit de versterker naar een van de 2 speakers toe, en tussen de speakers zit een zogeheten kruiskabel hier een diagrammetje daarvan

code:


stekker 1                                   stekker 2
1+ ------------------------------------------ 2+
1- ------------------------------------------ 2-
2+ ------------------------------------------ 1+
2- ------------------------------------------ 1-

Dat zou ik nooit doen, dan moet je EN een speciale kabel meenemen EN je moet het goed om aansluiten.

En je weet niet altijd de lengte die nodig is, daarom heb je ook verschillende lengtes nodig.

Op 19 september 2019 21:10:51 schreef nijhuisr:
Heb dit vandaag gemaakt, het is een sub met doorlus optie.

Stop je een stekker in de "out" dan gebeurd er niks.

Stop je beide kabels van links en rechts vanaf de versterker erin dan gaat het fout, het is dus niet hufterproof helaas.

Er staat Thru +2 -2, beetje slecht te lezen.

Hoe heb je dat voor elkaar dat er in 'out' niks gebeurd? Als alles 1 op 1 doorlust zou dat niet moeten kunnen toch?

Op 20 september 2019 12:48:53 schreef maus0611:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar dat er in 'out' niks gebeurd? Als alles 1 op 1 doorlust zou dat niet moeten kunnen toch?

Ik heb dus niet beide chassis 1 op 1 door gelust. +2 en -2 van het linker chassis zit op de +1 en -1 van de rechter.

Je kan ook 1 op 1 doorlussen alleen heb je dan dus een andere kabel nodig tussen de speakers, bijvoorbeeld een 2 polige op +2 en -2 MAAR dan moet je de andere speaker daar weer op aanpassen.

Je bent niet flexibel meer met kabels en boxen.

Het kan allemaal maar ik vind dat niet handig.