Welke solid state relay

Heb hier al gezocht op solid state en krijg plenty gegevens maar weet niet wat ik moet gebruiken met al die techn. antwoorden.

Ik wil via een gewone huis/tuin schakelaar 2 elektr.heaters (ong.2000 watt p/stuk) te gelijk kunnen schakelen. Ik zou een een solid state relais moeten hebben maar welke? Als ik weet welke dan kan ik naar dat type zoeken.

Heb geen verstand van elektronica dus als het eventjes kan graag uitleg in jip en janneke taal :)

Alvast bedankt.

Arco

Special Member

Waarom perse een SSR, en niet een gewoon (fatsoenlijk) relais?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 19 september 2019 20:22:05 schreef Arco:
Waarom perse een SSR, en niet een gewoon (fatsoenlijk) relais?...

mee eens...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

De Finder 66.82.xxx.xxxx kunnen bijv. 7500VA Ohmse last schakelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Als je die heater aan/uit wilt schakelen om de temperatuur te regelen dan snap ik de keuze voor een SSR.

De aanvoer electra voor de overkapping gaat via een bestaande schakelaar in huis. Dus alle stopcontacten worden hierdoor bediend zo ook de heaters die hier op aangesloten zijn.

Eerst was er 1 heater en dat beviel goed en nu zijn er 2 heaters en is het fout gegaan met de schakelaar. Om toch te schakelen heeft men hun aangeraden een ssr aan te schaffen zo dat er geen verbranding van contactpunten in relais en schakelaar meer zijn.Heaters doen ze via stopcontacten aan.
Ook zou deze in de lasdoos kunnen.
Dat is de reden.

Je hebt dus 2 x 2000 wattt op 1 groep zitten ??

Arco

Special Member

In een lasdoos is niet echt aan te bevelen i.v.m. warmte afgifte.
Die Finder relais heb ik al vaak gebruikt, nog nooit een kapotte teruggezien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

op een groep zitten deze heaters.Dat klopt.ze zijn niet helemaal 2000 w maar ong.1600w.

Sine

Moderator

Dat is wat veel vermogen voor een standaard schakelaar, hoewel ze er wellicht wel zijn in 16A.
Als het puur is om ze in en uit te kunnen schakelen dan is een SSR waarschijnlijk niet de beste oplossing, die staat namelijk ook vrolijk iets van 15-20W te verdampen bij dat soort belastingen.

Ik reken met "nattevinger 2V" voor een SSR. Als je een goede hebt, dan is het mischien iets minder.... Ik kom dus op "natte vinger.... rond de 25W (bij 3200W).

Een relais heeft contacten die iets van 10 of 20mOhm zullen zijn. Dan heb je dus 130mV aan spanningsval bij 13A, dus rond de 15x minder vermogen.

Nu is die 25W aan verliezen niet zelfstandig "een ramp" maar wel als je bedenkt dat je die 25W kwijt moet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Zeker als 't in een lasdoos wordt gepropt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als je met 1 schakelaar 2 terrasheaters van 2000W wilt schakelen heb je nog een probleem, de inschakelstroom van die dingen is nogal hoog, op een B16 gaat dat niet.

je hebt gewone schakelaars voor 16A, en daar kun je ook nog de 2 contacten parallel van zetten. maar een hager erc225 in de meterkast is wel een nettere oplossing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Blijkbaar gaat dat goed bij de TS, het spul werkt immers al.

buckfast_beekeeper

Golden Member

16A schakelaars zijn er inderdaad van Niko. Zowel in dubbelpolig als wissel. Maar die gaan het ook niet uithouden als er 2x2000W achter komt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

Zoveel vermogen op 1 groep vind ik eng...een soort onderbuikgevoel, zal ik maar zeggen.
Waarom niet iedere heater een eigen groep geven? Die kan je toch nog via een relais tegelijk inschakelen.. En neem aub een fatsoenlijk kastje, en GEEN lasdoos.... Een normaal kastje is ook een stuk servicevriendelijker...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..