wie kan mij vertellen wat dit is.

Op 21 september 2019 11:03:05 schreef maartenbakker:
Ik zou gewoon het bestaande en werkende ontwerp blijven reverse-engineeren en me niet laten afleiden door flutschakelingen van het internet. Dan heb je een gegarandeerd werkende en geteste oplossing.

ik heb ook nog een festool printje liggen waar een gat in was gebrand door een diode.
deze print heb ik precies na gemaakt maar heb moeten gokken hoe de banen en componenten hebben gezeten op de plaats van het gat.
mag ik je daar een foto van toe sturen om te kijken of je mij kan vertellen hoe het zou moeten zitten want mijn gok heeft niets opgeleverd want hij doet het niet naar behoren.
ik heb nog gekeken of ze te koop zijn maar ben me rot geschrokken van de prijs.
deze heren vragen voor een nieuwe print 149,00 excl btw terwijl je hem zelf bouwt voor ongeveer 7 euro incl printplaat.
ik hoor het graag want deze print heeft altijd zeer goed gewerkt.

Kruimel

Golden Member

Op 21 september 2019 12:40:36 schreef jojo58:
probleem hierbij is dat ik de boogjes niet meer heb van de oude print en niet weet waar deze te koop zijn.

Als je die nu niet meer hebt zullen wij het ook niet weten toch? Je kunt aan die dingen niet zien hoeveel weerstand ze hebben als het er niet in gestampt is.

vergeten

Golden Member

Zo kritisch zullen die shunts niet zijn.

  • Hoe hoger de weerstand des te eerder de slave wordt ingeschakeld.
  • Hoe lager de weerstand dan zal de shunt later of niet inschakelen.

Als de drempel (ingang IC) maar gehaald wordt waarbij de slave ingeschakeld moet worden.

e.e.a. wordt in dit topic nogal op een high-end semi-wetenschappelijke manier benaderd, :)
terwijl het gewoon proefondervindelijk is te bepalen met stukjes (ijzer)draad, zoals een paperclip, zelf ook al eens gedaan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
pamwikkeling

Special Member

Ik denk dat je met een stukje koperdraad 1.5 mm² en lengte 2 cm ook al een stuk op weg kan.
Zoals gezegd, eerst de logica achter de sturing ontdekken en dan gaan nabouwen.
Gewoon iets bouwen zonder te weten hoe het werkt, dat gaat niet lukken.

Zonder veel opzoekingswerk gedaan te hebben denk ik dat men de spanning over de shunt gaat meten, wellicht versterken en gelijkrichten en de bekomen waarde vergelijken met een constante spanningswaarde.

Is de waarde hoger, dan is de verbruiker ingeschakeld en wordt de stofzuiger aangestuurd door de triac (?) achter de koperen koelvin.

Kruimel

Golden Member

Op 21 september 2019 17:12:11 schreef pamwikkeling:
Ik denk dat je met een stukje koperdraad 1.5 mm² en lengte 2 cm ook al een stuk op weg kan.

Nou, met 11mΩ/m is een 1,5mm² misschien wat dik. Zoals gezegd is het wel uit te sluiten dat het een shunt in het sub-mΩ bereik is. Voor weerstandsdraad gebruikt men meestal legeringen die stabiel zijn met temperatuur, maar een veel hogere soortelijke weerstand hebben.

beste mensen, bedankt voor al jullie hulp maar ik heb besloten om voor deze print een andere schakeling te gaan gebruiken want vanwege slechte ogen is het reverse engineering geen succes.
Wat wel opvalt op dit forum is dat je wanneer je iets post er een soort van discussie ontstaat die heel ver en heel wetenschappelijk kan gaan.
Op zich wel leuk maar soms niet te volgen maar dat kan je verwachten met zoveel gekanaliseerde kennis.
Ik heb nog wel een andere uitdaging voor de mensen die hierin geïnteresseerd zijn.
Deze ga ik snel posten want dat gaat om zo'n zelfde schakeling maar dan voor mijn festool stofzuiger.
Deze heeft het ook flink te verduren gehad met een bijna 3x overbelasting die tegelijk werd ingeschakeld met als gevolg een gat in de print gebrand door een diode.
Wat betreft dit topic bedank ik alle commentaar gevers voor hun tijd en oplossingen want ik heb in ieder geval veel bij geleerd.
Bedankt voor de lessen.

Thanks

Op 21 september 2019 03:26:34 schreef Karel050:
Hoe wordt de spanning over C3 begrenst? Als de transistor niet geleidt loopt die snel op, tot 325 V, of is het het tijdstip en zie ik wat over het hoofd?

kun je mij vertellen hoe ik die c3 kan beveiligen want ik wil het schema in ieder geval een keer bouwen voor een andere stofzuiger die deze voorziening niet heeft.