Mastec power led driver vervangen

De led driver geeft totaal geen spanning af.
Is er een goedkopere oplossing dan de link die je me eerder doorgaf?

De laatste link komt in de buurt.
De oude driver is overigens wel dimbaar, deze laatste niet zag ik.

Zoek er maar een uit: https://www.meanwell-web.com/nl-nl/led-drivers/all-technolog...esistance/
Wel de juiste dim manier kiezen (pwm, drukknop, dali,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ik zoek eentje die dimbaar is en maximaal 20-25 euro.
Vind ze allemaal vrij prijzig op deze site.

Tja,

Meanwell is nu eenmaal een betrouwbaar merk, en ook dimbaar maakt 't niet goedkoper...
Voor low-end spul kun je op Ali zoeken. (je weet dan wel niet of je wat fatsoenlijks krijgt)

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben.
Ik zit totaal niet in dit soort onderdelen.
Welke zou je me aanraden?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Hoe werkt die bestaande dimmer? (drukknop, potmeter, 0...10v, pwm,...)

Dit is een electronische dimmer van het merk Gira, vervolgens kun je met een draaiknop de lichtsterkte regelen. Wat de afkortingen verder betekenen zeggen me niets.

een tronic dimmer dus? er staat een plaatje op de hoek, een zonnetje is een gloeilampdimmer, een vierkant blokje met schuine streep erdoor een tronic trafo dimmer en 2 ringen half door elkaar een trafodimmer. die laatste stookt menig led voeding op, met een gloeilampdimmer kom je nog wel een eind.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor je tip. Ik zou dus beter een normale led driver, dus zonder dim mogelijkheid kunnen nemen? Welke is qua kwaliteit/prijsverhouding dan de beste keus?

als je wilt kunnen dimmen niet nee, dan moet er weer eenzelfde driver inkomen. gezien je 12 leds in serie hebt staan van 3,2 tot 3,5V de stuk, is die 42V wel echt nodig, en die waarde icm 700mA en primair dimbaar is niet goedkoop..

Dezelfde dimmer kan ik online nergens bestellen helaas.
In welke prijsklasse zit trouwens een vergelijkbare led driver?

Als dit echt zoveel scheelt met een niet dimbare, dan ga ik liever voor
de normale dimmer zonder dimfunctie.

Het moet wel een betrouwbare led driver zijn, dus liever geen AliXpress kwaliteit.

die kan, hoewel ze nergens over het soort dimmen praten wat de driver zou kunnen..

Wat bedoel je met het soort dimmen.
In de omschrijving wordt wel gesproken over max. 12 led van 3 watt.
Moet ik nog ergens op letten bij de juiste keuze?

Ik heb de volgende led driver gevonden op de site van Mean Well.
Het gaat om type: pcd-40-700B.
Kan iemand mij vertellen of dit de juiste driver is die ik nodig ben?

Als alle leds in serie staan is die goed ja...

Alle leds staan in serie. De originele led driver had als maximum 30 Watt. Deze is 40 Watt. Dat geeft verder toch niks voor de werking?

Nee, is alleen maar beter...

Misschien een gekke vraag, maar bij de driver staat 34-57 V.
De leds worden toch stroomgestuurd?
Dus de 0,7 A regelt de spanning naar de Led's?

Het betekent dat die driver binnen die grenzen van de spanning 700 mA (0,7 Ampère) kan uitsturen. Daarbuiten kan dat wel eens misgaan.

De driver zal telkens proberen die stroom constant te houden, dus de spanning neemt automatisch een bepaalde waarde aan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ok dank voor je duidelijke uitleg.
Wat me wel opvalt bij deze drivers is dat ze behoorlijk groot van formaat zijn. Zijn ze ook in b.v. mini-uitvoering van Mean Well. Maar dan wel met dezelfde specs?

Dat komt omdat Meanwell over het algemeen ook heel wat deugdelijker apparatuur maakt dan de gemiddelde bouwmarkt-LEDdriver.

Punt 2 is dit: 'Built-in active PFC function' staat er bij die PCD-40 (die 700B kan ik bij Meanwell niet vinden). Dat is een extraatje om blindvermogen tegen te gaan.
Het zou best kunnen dat zo'n bouwmarktdriver dat niet aan boord heeft en dat scheelt wel wat ruimte op de print.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik heb de driver overigens bij Conrad besteld.
Het is voor een plafondlamp, dus de inbouwdiepte is helaas beperkt.
Hij kan z'n warmte gelukkig wel kwijt omdat de behuizing van de lamp
van uluminium is. Je hebt gelijk m.b.t. de bouwmarkt drivers. Dit is vaak goedkoop spul met beperkingen. Dan maar liever iets meer betalen...