beschadigde wikkeling dahlander Motor

Hallo,

bij het vervangen van de lagers van mijn elektromotor heb ik een wikkeling beschadigd moet hij nu op nieuw voorzien worden van wikkelingen?

als je ze door hebt gestoken is die kans groot ja. als je ze niet door hebt gestoken, voorzichtig de beschadigde stukken iets omhoog te krijgen ( iig blank koper wat dicht tegen elkaar ligt, van elkaar weg duwen ) en dan opnieuw isoleren met plasticspray. een enkele wikkeling die door is kan hersteld worden, vermits je er fatsoenlijk bij kunt maar vergt wel enige nauwkeurigheid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kun je een foto van het type plaatje maken.
Heb hier nog een Dahlander liggen met beschadigd motorhuis.

hierbij de beschadiging nog iets beter op de foto proberen te krijgen.
en type plaatje op foto.

Ik zie het mss verkeerd maar naast de duidelijke mechanische beschadiging meen ik toch nog wat verdachte punten op te merken.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op de groene isolatie zie ik toch verkleuring die op hoge temperaturen wijst. Op de Wikkelingen ,een paar CM in wijzerzin verder, zie ik toch ook een paar verdachte plekken. En tussen de Wikkelingen meen ik verkoolde isolatie te zien.
Diagnose via foto is altijd relatief natuurlijk. Hopelijk ben ik volledig fout.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Wat ik heb liggen is een 2840/1410rpm 400Vac 0,75kW (1HP).
Type flensmotor bouwvorm 80 B5 met as van 19mm met spie.
Jouw motor heeft een bouwvorm 90, gaat dus niet passen.

Bouwvormen elektromotor:
https://duursma.nl/blog/40-hoe-de-afmetingen-van-een-motor-i...vastgelegd

Tja.... Als je die op de juiste manier weer aan mekaar maakt, dan zou het weer kunnen werken. D'r zijn twee manieren die kunnen en als je hem verkeerd aansluit gaat ie echt kapot. Ik verwacht dat er 1 wikkeling compleet geisoleerd van de rest van alle andere wikkelingen is komen te zitten. Check of dat klopt. Als je die losse wikkeling kortsluit en de andere twee ook aan mekaar maakt, dan heb je hem verkeerd aangesloten. D'r is maar 1 andere mogelijkheid.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het probleem gaat zijn, hoe krijg je de isolatie van die twee korte stukjes draad af, zodat er een langer stukje kan aan solderen.

Ja kan de motor eerst netjes reinigen met water en detergent.
Dreft of iets gelijkaardigs, geen Chrisal dat is te heftig.
Ook niets op basis van koolwaterstoffen of chloor verbindingen, dit kan de isolatie oplossen...

Dan de motor gedurende 8 à 10 uur in een warme luchtoven bij 80°C.
Als hij hieruit komt is het water verdampt en is de isolatievernis normaal iets "soepeler" van de warmte.
Je kan de koperdraad dan gemakkelijker verbuigen zodat hij vrij komt te liggen en je de isolatie rond de draad kan weg schrapen. Dit is nodig om er straks een nieuw stukje draad aan te solderen.

Dan achteraf alles netjes opnieuw isoleren met vb Dolphs spray AC 43.

Veel succes.