[Frequentieteller] Nauwkeurig en snel

- bij de SP5055 kun je ook kleinere deeltallen instellen, het zijn alleen wel altijd gehele veelvouden van 16.
- de MB506 van Fujitsu kan ook heel goed, kan zelfs ook door 256 delen ipv. 64. Die heb ik ooit eens gebruikt in een teller met 7 7-segment displays en 2 4553 IC's. door nog een 4-deler erachter (74HCT74) was het deeltal dan 1024 (en niet 1000!) door aanpassen van de poorttijd 1.024s ipv. 1s had ik dan een frequentieteller met 1 kHz resolutie. Om de uitgangsfrequentie van een PLL-oscillatortje te controleren voldooet dat uitstekend.

de Truuk met de SP5055 heb ik ook toegepast om een 1:1000 prescaler te bouwen voor een PM6620 counter. Ik heb daar een andere plessey-synthesizer gebruikt (SP5678) die is bruikbaar tot 3.5 GHz, maar moeilijk verkrijgbaar, de mijne kwam uit een sloop Satelliettuner.

Zo, ik had de afgelopen dagen even geen tijd om te reageren. Wel heb ik zijdelings de reacties kunnen lezen.

Ik denk dat ik het als volgt ga doen : dubbel tellen.
Met een 4040 via een INT-pin de frequentie tot 100 MHz in de gaten houden. Tegelijkertijd op een andere INT-pin, met een x-deler de hogere frequenties in de gaten houden. Ik weet nog niet met welke deler het gaat worden. Op zich is best nog redelijk nauwkeurig te tellen wanneer met een 256 of hogere deler wordt gewerkt.

Dan heb ik nog een vraag. Ik zit te denken om het ingangssignaal te blokkeren richting de teller. Een relais zou waarschijnlijk wel werken, maar is veel te traag.

Verder nog dit : ik had de comparator in gedachten, om tussen ingang en de uiteindelijke x-deler te plaatsen. Dit om ook zwakke, inkomende signalen te kunnen meten, via een antenne. Dat zie ik bij die Gooit-meter namelijk ook gebeuren. Voor hetzelfde geld is de gebruikte x-deler in dat apparaat al heel gevoelig. Ik weet het niet en zou graag willen weten naar welke gegevens ik dien te zoeken in een datasheet om dit te kunnen achterhalen ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 27 september 2019 05:46:11 schreef oxurane:
Met een 4040 via een INT-pin de frequentie tot 100 MHz in de gaten houden.

Knoop Q11 aan een CLK-ingang v/d AVR. B.v. aan T1 van een ATmega328.
Laat TCNT1 gewoon tellen, en gebruik de overflow-ISR als je vreest dat een 12-bit en een 16-bit teller in serie niet volstaat.

Verder: als je er voor zorgt dat je de ingang van je meter kan loskoppelen van de 4040 CLK-ingang, en dat de AVR op zijn beurt de 4040 van klokpulsen kan voorzien, hoef je enkel Q11 v/d 4040 met de AVR te verbinden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
RAAF12

Golden Member

Op 27 september 2019 05:46:11 schreef oxurane:
Voor hetzelfde geld is de gebruikte x-deler in dat apparaat al heel gevoelig. Ik weet het niet en zou graag willen weten naar welke gegevens ik dien te zoeken in een datasheet om dit te kunnen achterhalen ?

Hier wordt de gevoeligheid in dBm gegeven.
https://nl.mouser.com/datasheet/2/609/hmc363g8-469023.pdf