wie kan mij helpen om alles weer op de goede plaats te krijgen.

EricP

mét CE

Hmz... Blijf het spannend vinden dat je daarop een zekering stuk krijgt. Als 5, 6, 7 ongebruikt zijn, had je ze ook weg kunnen laten...

Overigens... Als ik je layout zo eens bekijk... Die zener is raar. Die doet alleen wat voor je relais. Dat kan niet waar zijn. Iets in je layout is anders dan bedoeld. Nog steeds.

Nogmaals: spiegel 1 van beiden en leg ze over elkaar. Dan zie je de verschillen. En ik heb een hekel aan puzzelen.
Een schema en van daar uit een PCB blijft de aangewezen weg...

Arco

Special Member

Zoals de onderdelen nu getekend zijn kan er niets 'opblazen', er moet iets niet kloppen aan de layout of onderdelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 september 2019 22:28:36 schreef Arco:
Zoals de onderdelen nu getekend zijn kan er niets 'opblazen', er moet iets niet kloppen aan de layout of onderdelen...

dat klopt want ik meet nu 54 volt over het ic.
ik heb (zie tekening)R1 met de diodes moeten verbinden om uberhaubt voeding te krijgen ,over het relais staat nu 13,7 volt, dat geef weer te denken dat diode 5 misschien ook wel eens een zener zou kunnen zijn geweest. de restanten van 5 was glas en geen silicium zoals de 4007.
de reden dat die ongebruikte contacten er op zitten is dat het origineel ook zo was.
zou het kunnen dat die bzx een hogere waarde moet hebben omdat het een 24v relais is ????.
dit was de originele ook.
die 15v is een aanname van mezelf omdat ik op alle schemas van dit soort schakelingen tot nu toe alleen 15v zeners heb gezien.

Arco

Special Member

Je layout klopt absoluut niet met de print, ik zou alles nog maar eens goed uittekenen!...
De GND van de LM358 zit nergens aan vast (althans niets waar voeding vandaan komt.)

Op de originele print heeft de GND 8 soldeereilandjes, op jouw layout maar 5...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 september 2019 22:08:56 schreef EricP:
Hmz... Blijf het spannend vinden dat je daarop een zekering stuk krijgt. Als 5, 6, 7 ongebruikt zijn, had je ze ook weg kunnen laten...

Overigens... Als ik je layout zo eens bekijk... Die zener is raar. Die doet alleen wat voor je relais. Dat kan niet waar zijn. Iets in je layout is anders dan bedoeld. Nog steeds.

Nogmaals: spiegel 1 van beiden en leg ze over elkaar. Dan zie je de verschillen. En ik heb een hekel aan puzzelen.
Een schema en van daar uit een PCB blijft de aangewezen weg...

je had gelijk dat die zener alleen maar wat voor het relais deed.
er miste inderdaad een baantje naar pin 3 en 4 van het ic.
nieuwe lm 358 erin en wat denk je????? hij doet het maar ik blijf wel twijfelen aan die 2 diode's .
het aanbod van de man met de festool stofzuigers wil ik dan ook graag accepteren om het een en ander te controleren dus een mooie foto van de onderkant en 1 van de bovenkant met herkenbare componenten stel ik zeer op prijs.
ik denk dat de grote stofzuigers bijna allemaal dezelfde printplaat hebben dus daar lig de kans.die van mij is door het 16 ampere relais nu te gebruiken voor de zwaarste 220 machines.
ik wil iedereen die tot nu toe moeite heeft gestoken in het bestuderen van foto's en tekening bedanken en ik moet zeggen dat ik er zelf ook veel van heb geleerd.
elektronica blijft een sport van logisch denken en goed kijken zover ben ik nu wel.
mocht er nog iemand zijn die iets wil toevoegen aan de topic dan is hij/zij van harte welkom om dit te doen want zoals gezegd ben ik nog niet overtuigd dat de diodes goed zitten.

Op 23 september 2019 22:56:38 schreef Arco:
Je layout klopt absoluut niet met de print, ik zou alles nog maar eens goed uittekenen!...
De GND van de LM358 zit nergens aan vast (althans niets waar voeding vandaan komt.)

Op de originele print heeft de GND 8 soldeereilandjes, op jouw layout maar 5...

[bijlage]

als het goed is klopt het nu wel want ik was inderdaad een koppeling tussen ic en massa vergeten.

vergeten

Golden Member

Ik mis eigenlijk nog wel een blusdiode in sper parallel aan de relaisspoel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

voor alle duidelijkheid zijn die 2 diodes zoals ze op de laatste tekening staan niet per definitie gemonteerd geweest zoals ze er nu op staan want dat was niet meer te zien op de pcb.

Ondanks het het nu lijkt te werken zou ik toch graag een schema zien van het hele ding. Dan kun je namelijk alles in gedachten doorlopen en bedenken wat de de echte functie van alle componenten moet zijn. Dan kun je ook gaan bedenken wat de schakeling moet zijn en wat het juiste schema moet zijn. Ik vind die dioden ook raar en ondanks dat het lijkt te werken hoeft het nog niet goed te zijn. Je hebt er weinig aan als je over een maand weer in het donker zit of er misschien iets ergers fout gaat.

Op 24 september 2019 00:06:08 schreef Ex-fietser:
[...]

Ondanks het het nu lijkt te werken zou ik toch graag een schema zien van het hele ding. Dan kun je namelijk alles in gedachten doorlopen en bedenken wat de de echte functie van alle componenten moet zijn. Dan kun je ook gaan bedenken wat de schakeling moet zijn en wat het juiste schema moet zijn. Ik vind die dioden ook raar en ondanks dat het lijkt te werken hoeft het nog niet goed te zijn. Je hebt er weinig aan als je over een maand weer in het donker zit of er misschien iets ergers fout gaat.

dat schema ga ik aan werken want ik wil het geheel (schema en pcb) publiceren zodat als er meer mensen dit probleem hebben zij er iets mee kunnen.
zal wel een aantal dagen/weken duren want ik moet eerst een goed programma zoeken om dat schema te tekenen.
software moet niet te moeilijk zijn in gebruik zoals eagle diptrace of kicad
want dat vind ik te moeilijk in elkaar zitten.

Op 23 september 2019 23:54:32 schreef vergeten:
Ik mis eigenlijk nog wel een blusdiode in sper parallel aan de relaisspoel.

die gaat ik opnemen in het schema en de finale printplaat.
hij zit overigens niet op de originele pcb van festool.

EAGLE is helemaal niet moeilijk in gebruik.
WEL als je denkt dat je in 2 ur tijd dit pakket even onder de knie krijgt.
Ik gebruik EAGLE al 10 jaar.
Het pakket is nagenoeg perfect, en geheel afgestemd op war het voor bedoeld is--> het ontwerpen van printplaten rekening houdend met de eisen van de fabriek die deze printplaten maakt.
Alleen het bijhouden en beheer van de component-library is een beetje lastig en had beter gekund.

Wat jij ook nog kunt doen is net als vroeger, een layout natekenen met doorzichtig papier (plastic sheet) en een zwarte edding.
Quick and dirty.
Je kunt eventueel alle componenten van je pcb verwijderen, de tin verwijderen, en dan de plastic sheet eroverheenleggen en dan natekenen.
Er is vast wel iemand te vinden die je die layout met de hand wil etsen.
Sectie vraag en aanbod alhier?

Ik zou trouwens gewoon gepoogd hebben die print te herstellen (mits je exact de componentwaardes weet.. Sommige waren onleesbaar?)
Met printplaatreiniger erbij ziet je print er al heel anders uit.
Even goed borstelen. Zware delen moet je verwijderen. Dat geleidt.

Er ist wieder da...
Thevel

Golden Member

Op 24 september 2019 01:04:54 schreef jojo58:
[...]hij zit overigens niet op de originele pcb van festool.

Het kan zijn dat een relais gebruikt wordt waar een diode in zit.

want ik moet eerst een goed programma zoeken om dat schema te tekenen.

Ga gewoon geen programma zoeken. Je zult zien dat alle software een leercurve heeft. Ikzelf ben altijd met Kicad in de weer geweest met als doel pcb's te ontwerpen. Je kunt er ook mooi schema's mee maken inderdaad. En dat doe ik ook. Ik ben ook best wel tevreden over kicad.

Als het echter alleen om de schema's zou gaan zou ik dat niet doen.

Een blok 5mm ruitjespapier, een potlood en een gum is veel makkelijker. Ruitjes papier zorgt ervoor dat je recht tekent zodat je een ook achteraf een leesbaar schema krijgt. Doe je dat netjes kun je het later gewoon inscannen en in je elektronische archieven opbergen. Je kunt het dan zelfs ook gewoon zo publiceren.

Een schakelingetje zoals dat printje heb je in een paar uurtjes getekend. Op een computer ben ik denk ik wel een lange avond bezig. Een foutje gum je op papier zo weg en teken je opnieuw. In een schema teken programma is dat met een pcb in een hand keer op keer omdraaien en bekijken veel lastiger en tijdrovender.

Een schakeling zet ik ook nu nog steeds eerst op papier. Niet alleen als ik iets kopieer of afkijk maar ook als het zelf bedenk. Het is echt veel makkelijker. In een later stadium maak ik er een kicad bestand van.

Je moet de dingen niet moeilijker maken dan het al is.

Op 24 september 2019 14:59:15 schreef hobby-ist:
EAGLE is helemaal niet moeilijk in gebruik.
WEL als je denkt dat je in 2 ur tijd dit pakket even onder de knie krijgt.
Ik gebruik EAGLE al 10 jaar.
Het pakket is nagenoeg perfect, en geheel afgestemd op war het voor bedoeld is--> het ontwerpen van printplaten rekening houdend met de eisen van de fabriek die deze printplaten maakt.
Alleen het bijhouden en beheer van de component-library is een beetje lastig en had beter gekund.

Wat jij ook nog kunt doen is net als vroeger, een layout natekenen met doorzichtig papier (plastic sheet) en een zwarte edding.
Quick and dirty.
Je kunt eventueel alle componenten van je pcb verwijderen, de tin verwijderen, en dan de plastic sheet eroverheenleggen en dan natekenen.
Er is vast wel iemand te vinden die je die layout met de hand wil etsen.
Sectie vraag en aanbod alhier?

Ik zou trouwens gewoon gepoogd hebben die print te herstellen (mits je exact de componentwaardes weet.. Sommige waren onleesbaar?)
Met printplaatreiniger erbij ziet je print er al heel anders uit.
Even goed borstelen. Zware delen moet je verwijderen. Dat geleidt.

de tekening die ik had geplaatst is al een nieuwe print dus daar heb ik geen problemen mee waar ik in eagle wel problemen mee heb is het vinden van de juiste componenten want die libraries zitten voor mijn doen een beetje te ingewikkeld in elkaar.
heb het meerdere keren geprobeerd maar dat schema tekenen in eagle is misschien voor de meeste mensen makkelijk maar voor mij is het te ingewikkeld.
ik ben er 42 jaar uit geweest dus moet dit soort dingen weer opnieuw leren.
ik gebruik voor het maken van pcb's trouwens sprint layout 60 heeft helaas geen auto router maar voor de rest werkt het vreselijk fijn en is heel doorzichtig.
en het repareren van de oude pcb was inderdaad mogelijk geweest maar als je zelf in staat ben om een nieuwe te maken dan denk ik dat je niet over repareren na moet denken want de gerepareerde is dan toch minder.
daar kwam nog bij dat er inderdaad componenten waren die niet meer herkenbaar waren.
ook het repareren en schoonmaken had niet veel nut waar je het doet om dingen herkenbaar te maken want die diode was dwars door de pcb heen gebrand dus er viel niet veel meer te herkennen.
op dit moment draait de boel weer en dat was voor mij het belangrijkste.
ik ben de mensen die mij op het goede pad hebben gezet daarom ook heel dankbaar.

bprosman

Golden Member

dat schema ga ik aan werken want ik wil het geheel (schema en pcb) publiceren zodat als er meer mensen dit probleem hebben zij er iets mee kunnen.
zal wel een aantal dagen/weken duren want ik moet eerst een goed programma zoeken om dat schema te tekenen.
software moet niet te moeilijk zijn in gebruik zoals eagle diptrace of kicad
want dat vind ik te moeilijk in elkaar zitten.

Als je een plaatje hebt van een potloodtekening oid dan wil ik je daar wel mee helpen (eea in Kicad te krijgen).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 september 2019 16:29:46 schreef jojo58:
[...]
dit is al een oudere de turbo sr 5e en ja hij heeft een korte naloop.
het zou me trouwens niet verwonderen dat ze deze print ook in sommige nieuwe modellen gebruiken hoor want op dit gebied zijn ze niet zo innovatief.
ik kijk even voor een foto.

print heeft het 3x gedaan en daarna lag het ic er weer uit.
de spanning over het ic loopt op tot 39 volt en dat is een beetje teveel voor dat ding denk ik.
ik hou me dus aanbevolen voor een foto van een van die stofzuiger printen die je bezit.
als ze zuiver genoeg zijn en de componenten te lezen zijn en ik ook een foto van de printbanen heb dan kan ik eventueel dat ding na maken en die in mijn stofzuiger zetten.
ik weet dat je bij conrad een module kan kopen die deze functie ook heeft maar dan is het niet leuk meer want zelf bouwen is toch waarom we deze hobby hebben.

Als ik het zelf zou moeten maken zou ik helemaal geenstroomshunt gebruiken maar gewoon een stroom transformator of een stroomsensor van alegro of van Lem. Die laatste twee werken met een ingebouwde hallsensor en kan je dan ook eventueel gelijkstroom mee meten

https://media.rs-online.com/t_large/F3019473-01.jpg

Deze sensors zorgen voor geïsoleerde stroom meting en dan blijf je met de rest van circuit ver weg van de 230V.
De rest van het schema is dan iets met een opamp en een zwaar relais. Maar daar zijn hier andere jongens voor die dat weer beter weten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 26 september 2019 18:56:04 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 september 2019 18:54:44 schreef benleentje:
Als ik het zelf zou moeten maken zou ik helemaal geenstroomshunt gebruiken maar gewoon een stroom transformator of een stroomsensor van alegro of van Lem. Die laatste twee werken met een ingebouwde hallsensor en kan je dan ook eventueel gelijkstroom mee meten

[afbeelding]

Deze sensors zorgen voor geïsoleerde stroom meting en dan blijf je met de rest van circuit ver weg van de 230V.
De rest van het schema is dan iets met een opamp en een zwaar relais. Maar daar zijn hier andere jongens voor die dat weer beter weten.

probleem is dat ik de print het liefst origineel van opzet wil houden omdat er in de stofzuiger een op maat gemaakte plaats voor is en ik niet hoef te puzzelen waar de draden naar toe moeten.
ik wil er ook een maken voor de centrale stof afzuiging en dat maak ik er wel gebruik van.

Ik heb onze oudste 2 stofzuigers(21 en 17 jaar oud) vanmiddag meegenomen, de enige zonder instelbare naloop heeft bij mij een ingegoten print met een stroomspoeltje.
De andere heeft wel een instelbare naloop maar zal ik morgen even open trekken.

Op 24 september 2019 17:42:48 schreef bprosman:
[...]

Als je een plaatje hebt van een potloodtekening oid dan wil ik je daar wel mee helpen (eea in Kicad te krijgen).

het is me gelukt om het schema te maken in Diptrace dus dat is het probleem niet meer maar de problemen met wat waar hoort zijn er nog wel.
en dan de koperbanen die door het verbranden weg waren en die ik op de gok weer heb terug geplaatst.
stofzuiger deed het wel weer maar het ic krijg veel teveel spanning te verwerken (39 volt) dus vliegt er iedere keer weer uit na een minuut of 2.
ik zal het schema in pdf vorm bijvoegen zodat degene die me hier mee wilde helpen het ook kunnen lezen.
zoals gezegd is het maken van de printplaat helemaal geen probleem voor mij want ik heb er al een aantal keren een gemaakt.

Scan0004.pdf

Op 28 september 2019 19:07:24 schreef jojo58:
[...]het is me gelukt om het schema te maken in Diptrace dus dat is het probleem niet meer maar de problemen met wat waar hoort zijn er nog wel.
en dan de koperbanen die door het verbranden weg waren en die ik op de gok weer heb terug geplaatst.
stofzuiger deed het wel weer maar het ic krijg veel teveel spanning te verwerken (39 volt) dus vliegt er iedere keer weer uit na een minuut of 2.
ik zal het schema in pdf vorm bijvoegen zodat degene die me hier mee wilde helpen het ook kunnen lezen.
zoals gezegd is het maken van de printplaat helemaal geen probleem voor mij want ik heb er al een aantal keren een gemaakt.[bijlage]

componenten lijst komt er ook aan zodra ik weet hoe ik die moet afdrukken vanuit Diptrace

Op 28 september 2019 19:14:53 schreef jojo58:
[...]componenten lijst komt er ook aan zodra ik weet hoe ik die moet afdrukken vanuit Diptrace

hier nogmaals de tekening maar nu met partlist

Graag even de tekeningen roteren dat ze ook normaal leesbaar zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

sorry bij deze de gedraaide versie
D5 staat met vraagtekens in de tekening want dat is het enige onderdeel waarvan ik weet dat het niet juist is.
de restanten waren glas en geen silicium dus geen 1N4007.
Zelf zit ik te denken dat er een 2e zener in heeft gezeten maar zeker weten doe ik dat niet.
ik heb het opnieuw geprobeerd met een andere verbinding en dat leek goed te gaan want ik had maar 18 volt op het ic staan in plaats van 39 volt en hij schakelde de stofzuiger aan en na 2 seconde ging alles weer uit.
ik heb zelf te weinig verstand van deze materie dus wacht ik de uitkomst van het forum wel af.
De printplaat is voor zover ik de banen kon traceren wel al klaar en ik doe er een foto van de soldeerzijde en componentenzijde bij,Links de soldeerzijde en rechts de componentenzijde.
De enige connecties die ik niet kon maken waren die 2 banen rond de zener diode.
ik ben er vrijwel zeker van dat beide diodes in de zelfde richting stonden alleen niet of zo anode onder of anode boven waren.
positie van D4 is wel juist maar van oriëntatie ben ik niet zeker.
Weerstand R1 staat wel op de juiste plaats maar waar hij naar toe gaat weet ik niet want dat stuk was verbrand.
De banen op de nieuwe pcb zijn 3x getest en zijn juist.
ik hoop dat jullie er verder mee komen dan ikzelf want het geeft mij alleen maar stres.

Op 26 september 2019 19:44:54 schreef jojo58:
[...]probleem is dat ik de print het liefst origineel van opzet wil houden omdat er in de stofzuiger een op maat gemaakte plaats voor is en ik niet hoef te puzzelen waar de draden naar toe moeten.
ik wil er ook een maken voor de centrale stof afzuiging en dat maak ik er wel gebruik van.

ik heb inmiddels een allegro ACS758lcb-100b gekocht omdat ik er met die andere print niet uit kom.
nu is mijn vraag of er iemand is die deze in schema kan zetten om een zwaar relays aan te sturen.
dit had niet mijn voorkeur maar ik heb al heel veel uren zitten in de originele printplaat en vind het nutteloos om er nog meer in te steken als er genoeg alternatieven zijn voor zo'n schakeling.
ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.
bij voorbaat dank.