Ingangscircuit

Op 25 september 2019 10:37:43 schreef Lambiek:
[...]
Denk dat het verlies het dubbele is, maar het is jou feestje. :)

Ik kom uit op een weerstand van 8,4 Ω. Bij 10 mA geeft dat een spanningsval van 84mV. Dat is tov 5V 1,7%. TS zit met 1,5% niet erg ver naast de werkelijke waarde. Voor de volledigheid: Misschien zit hij er wel dichter bij dan ik.

Lambiek

Special Member

Ik ben uitgegaan van 20mA en 60 meter 0.25mm2. En dan is het meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat klopt.
Ik ben uitgegaan van de gegeven waarden in zijn simulatieprogramma.
Maar op zich is dat niet zo erg. Die paar procentjes maken niet zoveel uit.
Veel belangrijker is de inwendige weerstand van de startinrichting in combinatie met de kabelcapaciteit zoals genoemd is door rbeckers.
Bij hoge inwendige weerstand van de startinrichting krijg je ook traag stijgende en afvallende flanken.

Op 25 september 2019 11:00:30 schreef rbeckers:
Zet maar eens een puls op een kabel en meet met een oscilloscoop op het einde van de kabel.

Je kan net zo goed aan het begin of midden van de kabel meten. Het is maar wat voor TS het beste uitkomt. Met looptijden ed heb je hier niks te maken. Bij 60m is de looptijd ca 300 nanosec

Lambiek

Special Member

Op 25 september 2019 20:50:38 schreef ohm pi:
Veel belangrijker is de inwendige weerstand van de startinrichting in combinatie met de kabelcapaciteit zoals genoemd is door rbeckers.

Daar heeft hij ook helemaal gelijk in.

Bij hoge inwendige weerstand van de startinrichting krijg je ook traag stijgende en afvallende flanken.

Daarom raad ik ook een dikkere kabel aan en een hogere spanning.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op het werk werden de opto's gestuurd met stroombronnen, kabels van +100m waren geen probleem voor snelle pulsen.
Maar op zich heeft GD wel een punt, zoiets vereist een professionele aanpak maar dat belet niet van ervaring op te doen.

LDmicro user.

Het gaat om 1 paard tegelijk, dat meende ik al eerder te lezen, en dat versimpeld de situatie al heel erg. Het is dan een kwestie van de puls schoon over de kabel te krijgen, waar bandbreedte veel minder speelt. Er komen immers geen 2 pulsen vlak na elkaar. Ik zou eea gewoon maar eens bouwen met de schakeling van hierboven ergens. Het filter kun je altijd nog wat aanpassen en een andere kabel kan ook later nog wel. Gewoon wat ervaring opdoen.

@MGP hieronder: klopt, maar er waren toch een aantal antwoorden hierboven die daar vanuit gingen, vandaar.

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 26 september 2019 11:50:47 (11%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 26 september 2019 11:24:44 schreef flipflop:
Het gaat om 1 paard tegelijk, dat meende ik al eerder te lezen, en dat versimpeld de situatie al heel erg. Het is dan een kwestie van de puls schoon over de kabel te krijgen, waar bandbreedte veel minder speelt.

Je kunt met een fotocel sowieso geen 2 of meer paarden detecteren als ze naast elkaar lopen.

@Flipflop hierboven, in de openingspost spreekt hij van een wedstrijdklok, meestal zijn dat 2 of meer deelnemers, maar hoe dat allemaal in zijn werk zal gaan kan ik mij niet voorstellen, misschien zijn ze tevreden met enkel de winnaarstijd ;)

LDmicro user.