Friac oven

Hallo iedereen,

Voor de herstelling van een friac inbouwoven ben ik op zoek naar de onderste weerstand.
Deze veroorzaakt kortsluiting, na demontage bleek deze helemaal vervormd en op diverse plaatsten opengebarsten, kapot dus...

Type van de oven is Friac IOM 5215 IX/609.10.5215

Ben op talloze sites op zoek gegaan naar dit onderdeel maar ik kan niet veel vinden voor Friac als merk in het algemeen.
Misschien is er een ander merk die voor hen produceert of de wisselstukken levert?

Bellen naar Eldi leverde enkel op dat ik het toestel bij hen zou binnenbrengen, maar dat is dus echt niet de bedoeling, toch zeker niet voor zo'n simpele herstelling.

Alvast bedankt.

Zo'n ding is technisch gezien weliswaar een weerstand maar gezien de toepassing heet het een verwarmingselement. In dit geval specifiek een onderelement.
Ik heb bij diverse leveranciers gezocht maar het merk Friac lijkt tamelijk exotisch te zijn. Waarom kan Eldi niet gewoon een nieuw element leveren?

Bedankt voor uw antwoord KlaasZ, Eldi kan dit wel leveren maar misschien wist iemand hier een alternatief merk/type...
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het niet ergens op het internet te verkrijgen is.

Een weerstand (in een elektronisch circuit) die op het punt staat om door te branden is dan op datzelfde moment ook een verwarmingselement? ;-)
Grapje hé, ik begrijp wel wat je bedoeld.

Ik heb zelf een paar keer een element gekocht bij https://www.europart.nl/
Daar zou je eens kunnen kijken of ze iets gelijksoortigs hebben.
Als je daar op een bepaald element klikt vind je tamelijk gedetailleerde informatie over de afmetingen.

De belangrijkste zaken waar je op moet letten:
- het vermogen (aantal watts)
- de totale afmetingen (past het wel in je oven)
- de bevestiging

De vorm hoeft niet precies hetzelfde te zijn, belangrijkste is dat je het ding er in kan krijgen.

Klaasz,

Heb daar ook al aan gedacht en suf gezocht, bij de meeste zitten de kontakten veel dichter samen (kan opgelost worden door kabels anders te gaan leggen) of is de bevestiging anders, al iets moeilijker op te lossen.

We kijken eerst nog eens in de eldi zelf met de typenummers of zij het stuk willen bestellen voor ons om nadien zelf te monteren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor de goeie tips.

Friac is het huismerk van de Eldi, onderdelen ga ja 99/100 niet online/ nergens vinden. Eldi kan ze zelf wel verkopen aan je idien zij ze zelf nog op voorraad hebben

maartenbakker

Golden Member

Het ding is niet door Eldi gemaakt dus als je het OEM typenummer en onderdeelnummers kunt vinden, zal bestellen waarschijnlijk geen probleem zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."