Vintage coinpusher werkt niet

Ik heb onlangs een vintage 3 speler coinpusher gekocht (type Flippa Winna). Mijn gedachte was dat het niet moeilijk zou moeten zijn om dit te laten werken (dacht ik) omdat ik in eerste instantie enkel een motor zag die een ketting laat draaien. Nu ik de belangrijkste onderdelen uit elkaar heb gehaald zie ik dat het toch niet zo eenvoudig is.

Ik heb een aantal foto's bijgevoegd met een aantal onderdelen en een totaal foto van de machine.

bijlage 1:
Elektronica bord onder in de kast waar de kabelboom naar toe loopt.
Hier zitten ook de starters voor de TL lamp aan de bovenkant.

bijlage 2:
Motor met V snaar die ervoor zorgt dat de muntjes de machine in worden geworpen (V snaar is ook niet al te best meer)

Bijlage 3:
Motor die de ketting hoort te laten draaien

Bijlage 4:
Een mechanisme wat een schuifje naar voren duwt waardoor de muntjes in de bak bij de speler of voor het huis vallen. hoe en waardoor dit word bepaald is mij onduidelijk.

foto van de machine zelf

Het probleem is dat de machine helemaal niets doet wanneer de stekker erin gaat. Geen zoem, geen geluid, helemaal niets. kent iemand deze machine en heeft wellicht een suggestie waar te beginnen? :-)

begin eens met zekeringen checken, zit er een aan/uit knop in? er zouden op z'n minst een 2 tal tl's moeten gaan branden, tenzij die al helemaal op zijn. en volg die witte netkabel eens, waar zit die aangesloten?

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 23 september 2019 20:29:17 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze machine is zo vreselijk eenvoudig opgebouwd dat je daar echt geen schema voor nodig gaat hebben.

Gewoon meten, volg de 230 de machine in. Controleer eerst of de motor enz niet geblokkeerd zitten en zet dan de spanning erop. Voor de zekeringen wel spanning en erna niet, dan is de zekering defect (vraag jezelf wel af waarom die defect is). Enz enz. Probeer het anders uit te tekenen voor jezelf, een schema of handleiding ga je niet meer vinden ben ik bang. Wel zat er vroeger vaak een klein bedradingsschematje in deze machines geplakt aan de binnenkant en dat kan je ook een stuk op weg helpen.

Kun je er echt niets mee dan is het handig om je woonplaats of regio te vermelden, wellicht kan iemand van het forum hier eens meekijken.

[Bericht gewijzigd door Dominic op maandag 23 september 2019 20:34:21 (10%)

Bedankt voor de reacties. Ik heb nog geen schakelaar kunnen vinden maar het is ook enorm lastig om overal goed bij te komen.

Ik ga van de week kijken of ik zaken kan uitsluiten en meld mezelf dan weer.

Ik kon het niet laten om direct met jullie tips aan de slag te gaan vanavond. na het e.e.a. goed te hebben bekeken kwam ik 2 schakelaars tegen die ingedrukt dienen te zijn om spanning te geven aan de kast. na dat probleem verholpen te hebben kwam er al wat beweging in. De klep voor de muntjes aan de speler of aan het huis te geven beweegt en een grote bel in de lichtbak maakt een irritant geluid. na ook de starter van de TL lamp te hebben vervangen werkt de verlichting ook.

verlichting machine

Het ding in de lichtbak dat een vervelend geluid maakt als er spanning op de kast komt.

Het 'moederbord' kan eruit en de zekeringen zijn goed.
Er zit een oud stopcontact op waar gewoon spanning op staat.

Het is me nog niet gelukt om de beide motortjes aan de praat te krijgen maar gezien tot nu toe alles lijkt te werken denk ik dat de bekabeling in orde is.

Heeft iemand ervaring met motortjes (zie mijn eerste post) in deze machines die misschien vast kunnen gaan zitten naar verloop van tijd en hoe je die weer aan de praat kan krijgen?

Op 23 september 2019 20:32:54 schreef Dominic:
Kun je er echt niets mee dan is het handig om je woonplaats of regio te vermelden, wellicht kan iemand van het forum hier eens meekijken.

Ik sta altijd open voor tips en suggesties. Woonplaats is omgeving Breda.

Als je de motortjes met de hand kunt ronddraaien zitten ze niet vast. Wel de spanning van de kast als je dit doet.

Op 24 september 2019 23:25:01 schreef Ex-fietser:
Als je de motortjes met de hand kunt ronddraaien zitten ze niet vast. Wel de spanning van de kast als je dit doet.

De motor die de flippers laat bewegen kan ik een halve slag ronddraaien. Daarna lijkt het vast te zitten. Hoe dat precies kan of wat de reden is weet ik (nog) niet. ik zal daar later deze week verder naar kijken.

Het is niet de beste kwaliteit, maar hier heb ik een technische manual gevonden voor je: https://flipjuke.grison.org/flippawinna/Paddle%20Pusher%20Range%20Crom…

Misschien heb je er wat aan.

Op 24 september 2019 20:50:02 schreef Blue lagoon:
[...]

Ik sta altijd open voor tips en suggesties. Woonplaats is omgeving Breda.

Ik ook, laat maar weten of je wat hulp kunt gebruiken, mijn mailadres staat in mijn profiel.

Op 25 september 2019 14:00:05 schreef Blauw Lampje:
Het is niet de beste kwaliteit, maar hier heb ik een technische manual gevonden voor je: https://flipjuke.grison.org/flippawinna/Paddle%20Pusher%20Range%20Crom…

Misschien heb je er wat aan.

Bedankt, heb het document bekeken maar het is een later (nieuwer) model.

Dat mechanisme om te wisselen tussen de interne bak of de bak van de speler wordt normaal getriggerd door een of andere schoksensor. Als je probeert de munten te laten vallen met een fikse duw tegen het apparaat komt dit in werking.

Sine

Moderator

@roadrunner,
Misschien verklaart dat ook de bel die blijft rammelen, wellicht zit die sensor vast.

@Blue lagoon,
Het zijn motoren met een wormwiel vertraging, daarvan kun je de uitgaande as niet ronddraaien.

Dit is de 'sensor'. De bel blijft rammelen ondanks dat ze elkaar niet raken.

bprosman

Golden Member

Raakt het gewicht het hoekprofiel niet ? Op de foto lijkt het of het er gewoon op staat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 september 2019 16:15:59 schreef bprosman:
Raakt het gewicht het hoekprofiel niet ? Op de foto lijkt het of het er gewoon op staat.

Dat ding aan het veertje dat zweeft in dat onderste deel. Als je die tegen dat onderste deel laat komen dan gaat de klep naar het binnenste gedeelte. Lijkt wel goed te werken.

Vandaag nog even wat tijd erin gestopt en wat zaken uitgesloten.
bij beide motortjes komt spanning binnen, dit gemeten op de losgekoppelde stroomdraden voor de motortjes.

De bel heb ik losgekoppeld want hoe die ook is aangesloten en of er wel / geen trilling is, hij blijft rammelen.

Condensator bij de motor die de flippers moet bewegen

Condensator bij de motor die een V snaar laat draaien en de muntjes in de machine moet gooien.

die condensatoren zijn wel antiek, een 44 jaar oud intussen. als de motor wel aanloopt maar weer stopt, denk ik eerder aan een eindschakelaar of bepaalde looptijd die dit veroorzaakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Krijg je het mechaniek wel in beweging of zit dit gewoon vastgekoekt?

Ik kan alles wel bewegen.
Heb de condensator voor de motor die de v snaar moet bewegen gemeten en krijg geen waarde terug. Vermoed dat die dus kapot is.

is dit een goede vervanger?
https://www.condensators.nl/p/aanloopcondensator-450-v-5-f?pid=1068686…

[Bericht gewijzigd door Blue lagoon op zondag 29 september 2019 12:26:08 (29%)

Uiteindelijk bleek het een hele reeks slechte contacten te zijn, twee versleten condensatoren waarvan een onderbroken, een defecte reset schakelaar op de achterwand en wat tinoxide aan de relaispootjes. Een en ander veilig gemaakt en opnieuw aangeknepen met fatsoenlijke hulsjes enz en nieuw goed geaard netsnoer gemonteerd (machine hoorde geaard te zijn maar was dit niet).

Nogmaals bedankt Dominic voor je hulp, zonder jou was ik niet verder gekomen.
Ondertussen alles nog eens goed schoongemaakt en de V snaar vervangen door een nieuw exemplaar en hij draait weer als nieuw! :-)

Voor de personen die het leuk vinden om te zien wat het resultaat is, hierbij een filmpje: https://youtu.be/SZF-lT_DMxg

Ik heb net het filmpje gezien en wat een leuk ding! En mooi opgeknapt!
Daar zal je nog best plezier mee hebben.

HVinduction

Honourable Member

Misschien een beetje laat, maar het is zeker niet onverstandig om die VSA's te monteren op een koelmassa, want die worden erg heet op die houten plaat!