Thermische schakelaar, 12v ventilator, zonnepaneel

Voor een doehetzelfprojectje heb ik op een gegeven moment een thermische schakelaar nodig. Een dergelijk onderdeel heb ik nooit eerder nodig gehad en dus is de werking ervan mij geheel onbekend. Wie zou mij er iets meer over willen uitleggen?

1) Wat is de algemene werking?
2) Klopt het dat er een schakelaar bestaat die iets AAN kan zetten als de temperatuur een bepaalde waarde heeft?
3) Bestaat er een schakelaar die UIT gaat op een langere temperatuur dan de temperatuur waarop hij AAN is gegaan?
4) Kan ik thermische schakelaar tussen een computerventilator en een zonnepaneeltje monteren?

Ik heb een 12v computerventilator die ik wil laten draaien op een zonnepaneel. Welk paneel is daar geschikt voor om hem fatsoenlijk te laten draaien?

Tja, wat is een "thermische schakelaar"? Letterlijk een schakelaar die schakelt op temperatuur. Dat is nogal algemeen en die heb je dan ook in 100-en soorten en maten. Een thermostaat is zoiets... koelkast, CV, auto, koffiezetter, frituurpan, .. En ja, zowel in- als uitschakelen. Als je het met elektronische componenten maakt bepaal je 100% zelf hoe het werkt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Op 24 september 2019 12:39:38 schreef anon123:
Ik heb een 12v computerventilator die ik wil laten draaien op een zonnepaneel. Welk paneel is daar geschikt voor om hem fatsoenlijk te laten draaien?

Een paneel die genoeg stroom levert voor je ventilator. :) Dus even op het net snuffelen en voor de rest zie reactie flipflop.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1: Dat hangt er nogal vanaf, er Ijn verschillende uitvoeringen. Maar er is altijd een temperatuurgevoelig element (temperatuuropnemer) en een schakelend element.
Daar tussen kan van alles zitten, mechanisch, elektrisch of electronisch.
2: Ja, maar eigenlijk niet.
Wat je zoekt of wilt hebben heet een thermostaat.
Een thermostaat schakelt (in of uit) als een bepaalde waarde overschreden wordt ( het wordt warmer dan.... graden) en schakelt ook weer (uit of in) als een bepaalde waarde onderschreden wordt ( het wordt kouder dan) Stikt genomen is er tussen deze twee waarden een situatie dat je niet weet of de thermostaat nu in of uitgeschakeld is. Dit verschil in waarden noemt met hysterese..
3: Een thermostaat die uitschakelt als de temperatuur ONDER een bepaalde waarde komt gebruik je voor verwarming.
Stel de thermostaat in op 20 graden, als het 19 graden wordt, dan schakelt de thermostaat in, de verwarming gaat aan.
Een thermostaat die inschakelt als de temperatuur BOVEN een. bepaalde waarde komt gebruik je voor koeling.
4: Ja dat kan.
het gaat over een klein ventilatortje. In de gegevens van de thermostaat staat altijd het instelbereik, bv 10 - 30 graden Celsius, maar ook de elektrische gegevens van het schakelkontakt, bv max 60 Volt en 1 Ampere.
Let ook op dat er eev verschil is tussen Wissel en gelijkstroom.

Er is natuurlijk veel meer te vertellen over thermostaten en van alles wat er bij hoort.
Zoek bij google maar eens op thermostaat, en dan op afbeeldingen. Er zijn er vele, elk met zijn eigen toepassing.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@Toeterniettoe:
Simpel gezegd zoek ik een schakelaar die iets AAN zet als er een bepaalde temperatuur is. En weer UIT als de temperatuur een stukje lager is dan de temperatuur waarop hij AAN ging.

Als ik zoek op thermische schakelaar, dan kom ik vaak uit op zo'n klein rond dingetje: https://www.allekabels.nl/zwakstroom/schakelaar/thermische-schakelaar.…

Da's een clixon, die schakelt uit T boven z'n grens komt. Jij wilt blijkbaar andersom. Een thermostaat van een koelkast schakelt in (de compressor) als T te hoog wordt. En is instelbaar met een regelknop. Is dat wat?

Of, misschien moet je toch iets preciezer vertellen wat je wilt.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 24 september 2019 13:27:49 (14%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mvdk

Golden Member

Ik snap niet dat de vraag gesteld word. De ts heeft een prachtig topic met vele antwoorden gehad. Weliswaar over ketelthermostaten, maar dat is gewoon andersom denken.
Zoek een thermostaat met instelknop en met wisselcontact, kun je alle kanten op.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/124270

Inderdaad, een mooi topic. Maar dat was voor een cv-installatie. In dit geval ben ik op zoek naar een simpele schakelaar die op basis van een (te) hoge temperatuur iets aan zet. En daarna weer uit als de temperatuur op een (veel) lager niveau zit.

Situatie:

In een kleine box kan de temperatuur oplopen. Gaat dat over een bepaalde waarde (bv 70 graden Celsius), dan wil ik dat een ventilator automatisch aan gaat. Is de temperatuur lager dan een bepaalde waarde (bv 50 graden Celsius), dan mag de ventilator weer uit. Is de Engelse term voor zoiets niet 'disc switch'? Gewoon iets simpels. Hoeft niet een apparaat te zijn waarop van alles in te stellen is.

Op 24 september 2019 13:59:42 schreef anon123:
...term voor zoiets niet 'disc switch'?

Nee, de term is "thermostaat".

Ik ben geneigd om te zoeken in de richting van PC fans waar men vroeger wel met een paar componenten een regeling voor maakte. Dus voordat het op het mainboard zelf gedaan werd. Misschien kun je eens in die richting zoeken.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 24 september 2019 15:14:03 (40%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zoek een thermostaat voor KOELING!
een. simpel dingetje kun je oa vinden van het merk Finder.
Ze hebben een Blauwe knop.
Met een rode knop is voor verwarming, en werkt dus voor jou net vrkeerd.
Onthouden, Blauw van de kou en Rood van de Hitte!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
vergeten

Golden Member

Op 24 september 2019 13:23:30 schreef flipflop:
Da's een clixon, die schakelt uit T boven z'n grens komt. Jij wilt blijkbaar andersom.

Er zijn ook klixon's die inschakelen bij het bereiken van een bepaalde temperatuur.
Ze zijn wat zeldzamer en mindwer bekend dan de uitschakelende types, maar bestaan dus wel.

Hier heb je ruime keuze uit "normally open" klixon's bij verschillende temperaturen, van 25 °C tot 350°C bij diverse stromen en spanningen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 september 2019 13:59:42 schreef anon123:
...
In een kleine box kan de temperatuur oplopen. Gaat dat over een bepaalde waarde (bv 70 graden Celsius), dan wil ik dat een ventilator automatisch aan gaat. Is de temperatuur lager dan een bepaalde waarde (bv 50 graden Celsius), dan mag de ventilator weer uit. Is de Engelse term voor zoiets niet 'disc switch'? Gewoon iets simpels. Hoeft niet een apparaat te zijn waarop van alles in te stellen is.

Die bimetaaltjes zijn vaak om te verwarmen of oververhitting te voorkomen. (voor frituurpan, waterkoker, koffiezetter).

Waarom mag het ventilatortje niet een klein beetje draaien bij 45 graden, harder bij 58 en voluit bij 60 graden?

Iets dat je niet wil bij een CV, airco of andere 230V verbruiker, maar voor een 12 volt ventilatortje kan je met een simpele NTC met eventueel een transistor de boel aanzetten bij hogere temperaturen en afknijpen bij lagere.

Als je echt aan bij 70 en uit bij 50 wil dan moet je zoeken naar iets wat een dergelijke 'hysterese/hysteresis' geeft. Iets zelf bouwen zoals Lambiek aangeeft is dan een goeie optie. De bimetaaltjes gebruiken om een transistor juist in geleiding te brengen bij 70 en te knijpen bij 50 kan ook:
https://www.conrad.nl/o/bi-metaalschakelaars-0216090?ATT_PRODSPEC_8109…

Dank voor alle antwoorden. Hier kan ik wel iets mee. Als ik klaar ben, deel ik even de resultaten.