Diameter aardedraad 16mm2 of 25mm2

Binnenkort ga ik een nieuwe aardpen slaan. Moet de aarddraad naar de groepenkast hierbij 16mm2 of 25mm2 zijn. Er vanuit gaande dat ie buiten een klein stukje los door de grond ligt en ongeveer 1 m los in de kruipruimte ligt.

hoofdaarding draad diameter voor een woonhuis is 16mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ook buiten? dan 25 qmm Blank koper.
als je zeker weet dat de kans op beschadiging en/of corrosie uiterst gering is dan mag het met 16 qmm.
Dat laatste kan discutabel zijn, ga voor zekerheid.
Bij vertind koper altijd minimaal 25 qmm.
En als je voeding dikker is dan 50 qmm dan moet deze draad ook navenant dikker (minimaal helft van de dikte van voeding)

art 542.2.1 NEN1010

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 24 september 2019 20:30:12 (19%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

niet dat ik weet, vertinde 16mm2 is genoeg voor een 3x 25A voeding, immers ga je met 6mm2 weer naar de kast. de 16mm2 eindigt op het aardrailtje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor die paar meter gewoon 25 mm2 nemen ben je van elke discussie af. Kost je een ca 4 euro per meter.

Ik weet dat er altijd wat discussie is of 16 of 25mm2 vereist is. Het gaat om een aansluiting 3 x 25A. Ik denk inderdaad dat ik voor 25mm2 ga aangezien het maar om een paar meter gaat en de kosten hierbij gering zijn. Maar ik was eerlijk wel benieuwd wat volgens de Nen juist is.

dan check eerst maar of je hoofdaardrailtje 25mm2 of 16mm2 is, anders kun je die ook vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In de hoofdaardrail kan beide diameters worden aangesloten. En als die eventueel vervangen moet worden is ook geen probleem.

mel

Golden Member

De aardpen zelf word met 25 mm2 geslagen, en die houden ze dan langer als toevoerdraad..
Dus gewoon 25 mm gebruiken,
En daarvandaag idd op de aardrail in de meterkast.
Als de draad lang genoeg was, ging ik ook wel met 25 rechtstreeks naar de kast...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

heeft geen enkel nut, met 25A voeding. die stroom krijg je nooit door de aarding getrokken, de voeding is maar 6mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie ook niet waarom de aarddraad dikker moet zijn dan de voedende leiding.

De gehele installatie zit achter een 30mA aardlek. Groot zal de stroom door de aardpen normaliter niet worden lijkt me. Denk dat eerder de mechanische sterkte van de aardpen en aarddraad bepalend is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 september 2019 17:03:46 schreef KlaasZ:
Ik zie ook niet waarom de aarddraad dikker moet zijn dan de voedende leiding.

de aarddraad wordt doorgaans onbeschermd in de grond gelegd.
De mechanische belasting ( in woonhuisinstallaties) is belangrijker dan de stroomdoorgang.
Een 2,5 qmm draadje zou al dik genoeg zijn, maar je kunt je voorstellen dat zon draad makkelijker doorgestoken wordt bij graafwerkzaamheden. Een 25 qmm steek je echt niet door met de schup.
Denk ook aan corrosie, de aarddraad moet gedurende de technische levensduur ( > 30 jaar) van de installatie probleemloos in de grond kunnen liggen zonder doorgerot te zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Er moet ook een passende klem op de elektrode, met een te dunne draad klemt hij niet goed.

daarom ook vertinde aarddraad door de grond. en je kunt er ook een slagvaste buis over schuiven voor die meter..

tijd terug nog een aarde geslagen voor een plasmasnijder, die had een 50mm2 aarde, voeding was ook wel ietjes meer :) maar dat moest met kabelschoen en leidingklem op de pin gezet , meer als een 25mm2 past daar niet op. die klem zat boven de grond, dus geen last van oxidatie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad als het in de kruipruimte kan, bij kruipluik of door de meterkast, is dat een stuk mooier.

Wanneer een blanke koperdraad in de grond wordt gelegd moet deze volgens NEN-1010 paragraaf 542.3.1 voldoen aan de eigenschappen uit tabel 54.1.
Deze geeft aan minimaal 25mm2 met de opmerking dat wanneer het risico op mechanische beschadiging en corrosie erg klein is 16mm2 mag worden gebruikt.
Er vanuit gaande dat de elektrode niet voor bliksembescherming gebruikt gaat worden, dan moet deze minimaal 50mm2 zijn.