7-segment display met stappenschakelaar

wie kan mij helpen met het volgende:

Ik wil voor mijn hobby Geocaching een puzzel maken die gebruik maakt van een aantal 7-segment displays die individueel ingesteld kunnen worden met een draaischakelaar. Dus heel simpel; door het verdraaien van de schakelaar verandert het cijfer op de display.

Helaas ben ik een totale leek op het gebied van elektronica. Een soldeerbout vasthouden lukt wel, het in elkaar knutselen van elektronica componenten gaat dus wel lukken, maar ik heb geen idee hoe een dergelijk schema eruit moet zien.

Ik zoek dus een simpel schema dat voor een leek leesbaar is met de benodigde componenten en hoe deze met elkaar te verbinden. Kan iemand hier mij daar aan helpen?

Alvast bedankt voor de hulp,

Hans.

Anoniem

E.e.a. afhankelijk van hoeveel 'een aantal' is, maar ik zou persoonlijk voor een kleine microcontroller gaan met een potmeter aan een analoge ingang, met een 'instelknop'. Met de instelknop selecteer je welk segment je wil veranderen, met de potmeter selecteer je het getal.

Stukje code daarvoor wil ik zelfs nog wel voor je schrijven, kosteloos uiteraard, dat is kinderspel (voor iemand die dat vaak doet). Schema zal ik vanavond eens uit de mouw schudden, naast de displays, eventuele accu, etc, ben je dan voor een euro tientje of wat wel klaar, mits je slim inkoopt (Conrad e.a. willen nog wel eens de hoofdprijs voor prullaria vragen).

Heb je al nagedacht over hoe het geheel gevoed moet worden? Batterij of accu, of iets creatievers als een zonnecel o.i.d.?

En hoe ga je het verpakken? In een geocaching toepassing moet het wel heel blijven als het lang verstopt ligt in de buitenlucht... Een lekkende batterij heb je al snel als het een paar maanden onbeschermd buiten ligt..

EricP

mét CE

Je bedoelt een knop die meerdere keren rond kan en zo het display op een gewenste waarde krijgen? of?

'Draaischakelaar' is een nogal rekbaar begrip :).

Als het echt simpel, robuuste en 'low-tech' mag zijn:
Lorlin BCKS1001 draaischakelaar, een HEF4543 per display en een handjevol weerstanden moet de klus klaren.

Eventueel kan het ook met een 'normale' 12-standen schakelaar en een bak vol (50?) diodes.

niks te programmeren, simpel en robuust.

Uiteraard doe je dat het beste met een microcontroller.

Maar het KAN zonder, met een paar weerstanden en een paar diodes.

https://electronics.stackexchange.com/questions/70341/using-a-7-segmen…

Suffering from wiseass oneliner blackout
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Draaischakelaar 12 standen met een instelbare stop op 10 http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=408783
edit hieronder: er staat in de to do lijst stappen cq. draaischakelaar dat lijkt mij duidelijk...
Dat maken (aantal?) zit in een avondje in elkaar.

EricP

mét CE

Ik zat ook al aan zoiets als van DC2PCC te denken.
Echter, TS heeft het over meerdere displays. Dus dan gaat die vlieger niet op. Vandaar de vraag: wat voor schakelaar heeft TS in gedachten?

Anoniem

Soms wordt ik een beetje verdrietig van de bijna rabiate afkeer jegens alles microcontroller van sommigen hier... De beste man vraag om iets simpels en geeft aan een leek te zijn, een totale zelfs! Ik draag een oplossing aan en stel een aantal relevante vragen. Het is dat niemand me direct toespreekt, maar vanuit wat ik hier gewend ben mijn hopelijk begrijpelijke reactie. Nu eerst maar eens afwachten wat er precies gewenst is, en dan zullen we eens zien of al dat ouderwetse spul überhaupt toereikend is... Desalniettemin, een snelle schets zoals beloofd. Ben erg benieuwd wat hans2706 precies van plan is!

@Arco: Ja, het kan discreet met een diode ROM, maar hoe stel je dat handig in? Het kan trouwens ook met relais, halfgeleiders zijn wel erg modern... ;)

EDIT: Hee, arco's plaatje is stiekem bijgewerkt van losse schakelaars naar een schuifcontact! :o Leer mij dat eens alsjeblieft, dan kan ik ook mijn plaatjes oppoetsen zonder dat iemand dat ziet! :+

De microcontroller die in dit schema staat is "even snel" gekozen, het gaat om het concept, er zijn (veel) goedkopere beschikbaar die exact hetzelfde doen. Geraamde kosten voor dit geheel, inclusief displays, batterij, knop, potmeter, gewoon alles, is een tientje of twee, misschien drie als je (veel) meer displays wil.

Bijgevoegde (concept) oplossing telt nu 3 displays, maar dat mogen er tot maximaal 12 zijn in deze opzet. Waarden voor weerstanden nog even terzijde afhankelijk van overige details zoals waar het geheel uit gevoed moet worden. Niet dat het veel gaat schelen, maar niet te ver op de zaken vooruit lopen!

@Pimmetje,
Ik denk dat je sneller Arco's schakeling in elkaar kan solderen dan een cursus C leren, een passend foutloos programma schrijven, een PIC-programmer bouwen of kopen, dit programma in een PIC-je zien te krijgen en jouw schakeling in elkaar solderen. Bovendien is er nog zoiets als nazorg. Arco's schakeling kan de dorpssmid repareren. Dat zie ik hem niet direct doen bij een defect in een PIC-gestuurde stukje electronica en zeker niet als de PIC gesneuveld is.

Tidak Ada

Golden Member

Er bestaan ook BCD (= Binary Coded Decimal) gecodeerde schakelaars, al dan niet in duimwiel uitvoring. Als je er dan een simpele TTL of CMOS BCD naar 7 segment decoder-driver IC achter zet, ben je klaar :)

(Of moet het heel goedkoop?)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 25 september 2019 21:27:45 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

@ohm pi: Mijns inziens is een 8-bit brede bus leggen en daar wat leds aan plakken toch een stuk eenvoudiger dan een matrix van diodes in elkaar plakken, laat staan keer N voor elk display, doch dat kan persoonlijk zijn.

Dat terzijde, je maakt mij niet wijs dat er niet in elk dorp, ik durf te zeggen in elke brugklas niet minimaal 1 overijverige puber met een Arduino in de weer is die dit zou kunnen realiseren. Dat ik het voor mijn brood doe maakt het voor mij 'een avondje spelen', vandaar dat ik het belangeloos aanbied.

Ik vervang wel een "PIC-je", mag jij een paar 100 diodes per stuk gaan controleren op functionaliteit en correcte bedrading.

Echter bedankt voor het bewijzen van mijn punt; een rabiate afkeer, bijna haat, van alles microcontroller.

Sine

Moderator

Of een TIL311

Die duimwielers hebben meteen een nummer achter het verstertje, dan heb je niet eens een display nodig ;)

Je kunt natuurlijk ook oldschool gaan, er bestaat een CMOS counter/led driver combo. Een paar drukknnoppen en een debounce er aan en je kunt vrij een nummer instellen.
De CD4033 of CD4026

RAAF12

Golden Member

Op 25 september 2019 21:24:45 schreef Tidak Ada:
Er bestaan ook BCD (= Binary Coded Decimal) gecodeerde schakelaars, al dan niet in duimwiel uitvoring. Als je er dan een simpele TTL of CMOS BCD naar 7 segment decoder-driver IC achter zet, ben je klaar :)

(Of moet het heel goedkoop?)

Het moet ergens in een donker bos (rabbit hole?) verstopt worden voor de geo cache hobby. Dan zou ik het niet optuigen met allerlei onnodige onderdelen.
Oftewel KISS

Arco

Special Member

Ik zie ook niet in wat er aan een schakeling met alleen diodes kapot zou moeten gaan?... ;)
(goed, er zullen wel eens enkele op de miljoen diodes overlijden door fabricagefouten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Ik zie ook niet in wat er aan een schakeling met alleen diodes kapot zou moeten gaan?...

Zie de Youtubr filmpjes over de Apollo computer ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lucky Luke

Golden Member

Op 25 september 2019 21:24:45 schreef Tidak Ada:
Er bestaan ook BCD (= Binary Coded Decimal) gecodeerde schakelaars, al dan niet in duimwiel uitvoring. Als je er dan een simpele TTL of CMOS BCD naar 7 segment decoder-driver IC achter zet, ben je klaar :)

Dat is precies wat ik dacht :) (En nu dus niet meer hoef te posten)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 september 2019 22:15:39 schreef Arco:
Ik zie ook niet in wat er aan een schakeling met alleen diodes kapot zou moeten gaan?... ;)
(goed, er zullen wel eens enkele op de miljoen diodes overlijden door fabricagefouten...)

TS is voor zover ik vermoed geen elektronicus en zeker geen programmeur. Daarom lijkt die diode oplossing me wat te gecompliceerd.
Aangezien het display toch voedingsspanning nodig heeft, is die tegelijk voorhanden voor het IC.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 september 2019 17:05:06 schreef hans2706:
Helaas ben ik een totale leek op het gebied van elektronica. Een soldeerbout vasthouden lukt wel, het in elkaar knutselen van elektronica componenten gaat dus wel lukken, maar ik heb geen idee hoe een dergelijk schema eruit moet zien.

Op 25 september 2019 21:27:19 schreef Pimmetje:
Dat ik het voor mijn brood doe maakt het voor mij 'een avondje spelen'

Voor jou is een PIC-ie appeltje-eitje. Niet voor TS.
Jouw PIC-schakeling is qua componenten vrijwel even ingewikkeld als Arco's diodematrix en ik denk dat vrijwel iedereen, ook de oude l*llen, de voordelen van een PIC tov handenvol logicapoorten inzien.

Op 25 september 2019 21:27:19 schreef Pimmetje:
Echter bedankt voor het bewijzen van mijn punt; een rabiate afkeer, bijna haat, van alles microcontroller.

Nee hoor, de microcontroller is een prachtige uitvinding. :-)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 25 september 2019 22:57:14 (15%)

Arco

Special Member

Het leuke van een diodenmatrix is dat je die verrassend compact zonder een enkele draad kunt maken... ;)

Je neemt 2 stukjes gaatjesboard met baantjes van 7x10 gaatjes. Bij het ene stukje lopen de baantjes horizontaal, bij het andere vertikaal.
Je steekt vervolgens alle benodigde diodes rechtop in de print, en schuift dan het tweede stukje over de andere zijde van de diodes.
Alles vastsolderen en je hebt een decoder ter grootte van een suikerklontje zonder een enkele draad...

(deze sandwich constructie zag je vroeger wel vaker. Nadeel: als je een diode verkeerd hebt zitten is dat heel lastig te herstellen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 25 september 2019 22:52:39 schreef ohm pi:
[...]Voor jou is een PIC-ie appeltje-eitje. Niet voor TS.

PIC, AVR, MSP, ARM, etc. Mij om het even inderdaad... Daarom bied ik aan om het 'moeilijke' gedeelte uit handen te nemen en TS de gelegenheid te bieden slechts een paar lampjes aan een mysterieus zwart blokje te solderen, want dat blijft voor velen, vooral voor beginners, toch de essentie van elektronica. Het zwarte blokje doet het zware werk, het leuke knoop je er zelf aan :9 Voor de BCD naar 7 segment decoders geldt hetzelfde mantra...

Op 25 september 2019 22:52:39 schreef ohm pi:
[...]Nee hoor, de microcontroller is een prachtige uitvinding.

Dank voor deze nuancering uwerzijds, welke helaas door het beperkte medium zijnde het geschreven woord soms moeilijk tot niet meekomt met de intentie van een bericht. Af en toe drijft mij dit tot reacties welke disproportioneel kunnen overkomen of zelfs zijn, al blijf ik begrip vragen voor dat benoemd sentiment wat hier mijns inziens toch vaak heerst... Ik slik mijn woorden (gedeeltelijk) weer in :X

Op 25 september 2019 23:06:38 schreef Arco:
Het leuke van een diodenmatrix is dat je die verrassend compact zonder een enkele draad kunt maken... ;)
[...]

Zeker waar, maar u moet mij nageven, qua compactheid versus functionaliteit wint die paar vierkante millimeter van een moderne MCU het toch echt ;)

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Het meest “simpele” is een 10 standen schakelaar die 7 polig is.
Dan hang je gewoon elk segment aan de desbetreffende pool van de schakelaar en verbind je met draadjes de veschillende standen door.
Dat moet met VMBO Elektro te doen zijn.
Het vergt wel wat uitzoekwerk, maar het is niet moeilijk.
Lastigste zal wel deze schakelaar zijn.

Iets moeilijker wordt het met het voorbeeld van ARCO.
Dan heb je aan een 1 polige 10 standen schakelaar en een handje vol dioden en een paar avondjes uitzoeken en solderen genoeg.
Ook dat is niet moeilijk.

Hou er wel rekening mee dat er 2 belangrijke soorten 7 segment displays zijn,( afgezien van kleur en grootte) nl met Common Kathode en met Common Anode. In het eerst geval hangen van het segment alle Kathodes aan elkaar, in het andere geval alle Annodes.
Die twee typen stuur je precies “omgekeerd” aan.

Kijk ook of je de displays rechtstreeks op je voedingsspanning aan kan sluiten, of dat je per segment een weerstand nodig hebt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Qua compactheid wint een MCU altijd, maar daar gaat het ook niet over. TS zoekt een simpele schakeling en die geef ik.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 september 2019 23:06:38 schreef Arco:
Het leuke van een diodenmatrix is dat je die verrassend compact zonder een enkele draad kunt maken... ;)

Je neemt 2 stukjes gaatjesboard met baantjes van 7x10 gaatjes. Bij het ene stukje lopen de baantjes horizontaal, bij het andere vertikaal.
Je steekt vervolgens alle benodigde diodes rechtop in de print, en schuift dan het tweede stukje over de andere zijde van de diodes.
Alles vastsolderen en je hebt een decoder ter grootte van een suikerklontje zonder een enkele draad...

(deze sandwich constructie zag je vroeger wel vaker. Nadeel: als je een diode verkeerd hebt zitten is dat heel lastig te herstellen... ;) )

We hadden een andere techniek. We gebruikten dubbelzijdig print. Op de ene zijde liepen de baantjes horizontaal, op de andere zijde verticaal. Bij ieder kruispunt, maar net naast het kruispunt waren twee gaatjes geboord (geen via's). Eentje door de horizontale baan, de andere door de verticale baan. In die twee gaatjes werd indien nodig een diode geplaatst. Verkeerd geplaatste dioden waren eenvoudig te herstellen.

Diodematrixen maken en wijzigen is programmeren met de hete pook.
Populair tot ongeveer begin jaren '80. Toen nam de microprocessor het over en werden de softwaremogelijkheden een stuk uitgebreider.

Tidak Ada

Golden Member

Op 25 september 2019 23:25:16 schreef Arco:
Qua compactheid wint een MCU altijd, maar daar gaat het ook niet over. TS zoekt een simpele schakeling en die geef ik.

Wat voor jou simpel lijkt, eis voor een nitwit best wel gecompliceerd en heeft een grote kans op het maken van fouten, vooral door het grote aantal soldeerverbindingen.
Ikzelf heb ooit eens en diode matrix gemaakt voor de besturing van en counter. Dat was in de jaren 70. Ik he daar heel wat nachtjes aan doorgewerkt! :Z

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †