7-segment display met stappenschakelaar

Hensz

Golden Member

Hadden ze toen de gaatjesprint nog niet uitgevonden of vond je dat te duur? :P

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

@TA
pff, 49 als ik goed tel diodes solderen. Dat is door een beginner mi beter te doen dan een IC te solderen. Dat kan ook zonder een ESD veilige soldeerbout!!

Anoniem

Op 25 september 2019 23:49:04 schreef RAAF12:
@TA
pff, 49 als ik goed tel diodes solderen. Dat is door een beginner mi beter te doen dan een IC te solderen. Dat kan ook zonder een ESD veilige soldeerbout!!

Tenzij je eerst in de gortdroge vrieskou in je wollen sokken een halve tango over een vinyl vloer danst en daarna dwars door een IC jezelf ontlaadt kunnen moderne componenten verrassend veel hebben! ESD bijna geen factor meer tegenwoordig. Bijna alsof men daar in het ontwerp van componenten rekening mee gehouden heeft?! Zal men wellicht zelfs stiekem wat TVS'jes meegebakken hebben her en der?....... *kuch* IEC 61000-4-2 *uche!*

Daarnaast is een enkel 28 pins DIP ICtje mijns inziens toch echt eenvoudiger te bedraden/solderen dan een half gros aan discrete componenten!

Tidak Ada

Golden Member

@RAAF:
Daarom suggereerde ik ook in eerste instantie om TTL te gebruiken :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

3 cijfers(?) x 49 dioden daar zal hij een tijdje mee zoet zijn ;)

In de openingspost vroeg hij eigenlijk, in heel voorzichtige bewoordingen om iets te kunnen kopen/krijgen die af is, daarom ben ik er niet op ingegaan.

Maar ik ga volledig mee met Pimmetje een controller+voeding, displaymodule en een 12tal draadjes.

LDmicro user.
Arco

Special Member

De TS zegt best te kunnen solderen, dus ik zie niet in wat het probleem zou zijn. (alleen goed opletten)
We weten niet eens wat TS exact wil bereiken. Ik vind het niet echt gepast om hem voor een 'nitwit' uit te maken...
('nitwit': stupid person, fool or idiot...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 26 september 2019 11:04:58 schreef Arco:
De TS zegt best te kunnen solderen, dus ik zie niet in wat het probleem zou zijn. (alleen goed opletten)
We weten niet eens wat TS exact wil bereiken. Ik vind het niet echt gepast om hem voor een 'nitwit' uit te maken...
('nitwit': stupid person, fool or idiot...)

nitpick (v.) also nit-pick, "seek petty faults" 1962, a back-formation from earlier nitpicker. Related: Nitpicking (1956); nitpicky.

Etymologie van het woord nitwit ligt iets genuanceerder...

from Middle Low German (see nix (n.)) + wit (n.).)

Ofwel, een niks-weet, wat aardig overeenkomt met wat TS beschrijft over zijn elektronicakennis...

Tidak Ada

Golden Member

Zo vat ik nitwit ook op, dus niks denigrerends van mijn kant. Eerder een compliment dat hij zich er aan wil wagen en er hier hulp bij vraagt!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Ik doe al 30 jaar wat met software ontwikkeling. Ik krijg steeds meer een hekel aan software. Steeds meer dingen die kuren hebben omdat de maker niet kan programmeren. Steeds meer hoepeltjes waar men verwacht dat je door springt omdat de maker van de software 'het zo bedacht heeft'.
Derhalve heb ik ook steeds meer een voorkeur voor 'gewoon hardware'. Zeker als 'software' geen aanzienlijke voordelen biedt.

Ofwel: als je er 100 op de hand moet solderen: tuurlijk, zoveel mogelijk sparen. Als het er eentje is al knutsel project: of je nou 10 of 20 minuten aan het solderen bent, dat maakt geen r**t uit.
Het feit dat TS 'nitwit' is, de betreffende programmer niet heeft en geen hout van 'software' snapt wel.

En we weten nog steeds niet hoe het ding nou functioneel moet werken. 1 draaiknop met 'displays'. Zou in de beleving van TS ook een rotary encode tot 99999 kunnen zijn. Andere overwegingen, andere oplossing.

Maak u geen zorgen, een totale leek op elektronica, zoals de TS zichzelf beschrijft, verstaat nog niet eens een 10de wat hier al beschreven is.
Leg dit topic maar eens voor aan jullie eega :) diegenen die in bed over elektronica praten tellen niet mee

LDmicro user.
Arco

Special Member

Nitwit en nitpick zijn twee volslagen verschillende woorden...
Een 'nitpicker' is in het Nederlands een 'mierenneuker'... (sorry marianne thieme, niet letterlijk bedoeld... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Misschien had ik er voor moeten zetten "@Arco", 'nitpick' was een (te?) subtiele steek naar het verwijt jegens Tidak Ada... :X

Maar laten we het hier niet tot koffiecorner vervallen en afwachten wat TS toe te voegen heeft aan al hetgeen reeds geopperd!

Tidak Ada

Golden Member

Van mij was het zeker geen steek naar wie dan ook.
Voor mij is die kreet nitwit synoniem aan 'leek' en dat is TS, met alle respect jegens hem. Inderdaad iemand die 'niet weet', zoals Pimmetje al zei. Niet denigrerend, maar juist met een zekere mate van 'pitty' (= zorg). 49 of meer dioden op de juiste plaats in een array solderen is geen sinecure, om over juiste plaatsing daarvan nog niet te spreken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er bestaan ook nixibuis achtige dingen die met gloeidraden werken in plaats van het vfd principe. Elk cijfer heeft dan zijn eigen gloeidraad.

Als je zo'n ding hebt ben je klaar met alleen een 10 stappen schakelaar.

Ik zou voor een of ander cpu achtig ding gaan denk ik. En de diode oplossing vind ik een heel goed alternatief. Ik denk wel dat ik de diode oplossing sneller klaar heb dan een oplossing met een pic processor. Ik denk dat beide oplossing evenveel soldeerwerk zijn en dat bij de cpu oplossing het programmeren ook al is het nog zo eenvoudig er nog bijkomt.

Eerst wachten wat de TS ervan zegt.

benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 september 2019 18:45:15 schreef benleentje:
Hier op Ebay een duimwielschakelaar
En bijbehorende display

Dan ben je in één keer klaar, maar is dit wat TS wil? (Geldt trouwens ook voor alle andere aangedragen oplossingen, misschien muv de versies met uprocessors. Daar kan je eenvoudig de software wijzigen zonder hardwareaanpassingen)
Wat heeft het voor zin om laten we zeggen een schakelaar op "6" te zetten en je ziet op het display "6" staan?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 26 september 2019 20:00:14 (21%)

RAAF12

Golden Member

Op 26 september 2019 17:06:06 schreef Ex-fietser:
Er bestaan ook nixibuis achtige dingen die met gloeidraden werken in plaats van het vfd principe. Elk cijfer heeft dan zijn eigen gloeidraad.

Als je zo'n ding hebt ben je klaar met alleen een 10 stappen schakelaar.

Dat heet een Numitron en die heeft ook 7 segmenten net als een LED display. Dan ontkom je niet aan codering, een simpele meerkeuze schakelaar is niet voldoende. Een nixiebuis heeft per cijfer 1 aansluiting daar zou een 10 standen schakelaar wél werken. Maar dat geeft weer problemen met de voeding. Dit ding ligt ergens dagen te wachten om gevonden te worden door de geocacher en dan is een klein 9V batterij blokje handiger.
Overigens vind ik 'nitwit' geen vleiende naam voor een beginner. De keren dat ik iemand zo hoorde noemen had het een duidelijke,negatieve betekenis. Ook in de Engelse taal wordt de term nitwit als beledigend neergezet.
https://www.google.com/search?q=nitwit&oq=nitwit&aqs=chrome..6…

rudig76

Golden Member

TS gaf aan dat het voor geocaching hobby is. Soort van schatzoeken met gps coördinaten zeggen wij altijd tegen de kinderen.
Tijdens een cache kom je vaak puzzels tegen. Door juist de 1 te koppelen aan een ander getal kun je middels een puzzel zo op het display het volgende gps coördinaat tonen. Beetje gok of dat de wens van TS, hopelijk komen we daar nog achter

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
Anoniem

Om toch nog een duit in het zakje te doen, er zijn ook modules als deze te krijgen:

https://www.martoparts.nl/Files/2/63000/63257/ProductPhotos/MaxContent/346579949.jpg

Is misschien ook een leuke optie, in combinatie met een Arduino en wat knopjes. Bijna kant en klaar, maar toch nog wel genoeg zelf te knutselen en solderen. Geen half electronica-lab nodig, allemaal redelijk robuust, en het blijft ook qua kosten binnen de perken. Misschien zelfs het startschot van een mooie nieuwe hobby als het vermakelijk en niet te ingewikkeld blijkt!

Mijn voorstel om dan e.e.a. aan code te schrijven, uitleggen en ondersteunen blijft hierbij uiteraard staan!

Hopelijk hebben we TS ondertussen echter niet afgeschrikt met ons veel te moeilijk denken en overige trivialiteiten naast de gestelde vraag...

Arco

Special Member

Hopelijk hebben we TS ondertussen echter niet afgeschrikt met ons veel te moeilijk denken

Het gebeurt vaak dat een TS een simpele schakeling vraagt (in dit geval een display met een draaischakelaar)
Helaas wordt dan vaak naarmate het topic voortschrijdt het steeds complexer en lijkt totaal niet meer op wat de TS gevraagd heeft...
(we zijn nu al bij een arduino, displayprint met 8 displays, knoppenprint...)

Het is meer iets wat we zelf willen bouwen i.p.v. wat TS zou willen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik heb in het verleden wel eens een display met ingebouwde BCD decoder gezien.
Geen idee waar en of zoiets nog te koop is maar zoiets zal dan een heel eenvoudige oplossing zijn.

RAAF12

Golden Member

Die staan in de tweede link van @benleentje hierboven, maar zijn prijzig.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 26 september 2019 23:39:29 (11%)

Anoniem

Op 26 september 2019 22:53:43 schreef Arco:
[...]parafrasering
Het gebeurt vaak dat een TS een simpele schakeling vraagt maar naarmate het topic voortschrijdt wordt het steeds complexer en lijkt elke suggestie meer op iets wat we zelf willen bouwen i.p.v. wat TS zou willen... ;)

Simpel is een zeer rekbaar begrip helaas, vooral als er verschillende niveaus en gebieden van expertise zijn, en des te meer als we met zijn allen af moeten gaan op een summiere beschrijving van hetgeen gewenst is. Exact de reden dat ik altijd hamer op een fatsoenlijke projectafbakening in het dagelijks leven :9

Het blijft echter fantastisch mooi om te zien hoeveel prachtige suggesties en ideeën er langs komen als er blik echte techneuten wordt opengetrokken en wordt losgelaten op een ruw idee! _/-\o_

Op 25 september 2019 21:27:19 schreef Pimmetje:
Echter bedankt voor het bewijzen van mijn punt; een rabiate afkeer, bijna haat, van alles microcontroller.

Nou nee! In deze situatie is een (nieuwe) microcontroller prima op zijn plaats. Veel beter dan een hardwarematige oplossing.

Anoniem

@ohm pi: Ik was in de veronderstelling dat we deze polemiek ondertussen achter ons hadden gelaten. Heb ik dan misschien toch een beetje tegen een zeer been geschopt, dat dit het nogmaals her-benoemen waard blijkt?......

TS lijkt er daar wel uit te komen verder lijkt me zo in een oogopslag, of we onze TS hier nog terug zien valt nog te bezien op deze manier. 8)7