(omgekeerde) trafo 42v AC naar 220v AC

Hoeveel mag je verbruiken, voordat je brand veroorzaakt?

Sine

Moderator

Rare opmerking maus, die trafo's zijn gewoon gezekerd. Dus het wordt hooguit donker.

Dag Henri- gisteren direct de trafo zoals Arco suggereerde besteld, ben dus al voorzien, toch bedankt voor het aanbod! Vwb het verbruik- er komt in mijn geval alleen een lader voor de fietsaccu op dus lijkt me geen probleem

[Bericht gewijzigd door simms1957 op zaterdag 28 september 2019 09:53:54 (31%)

omdat de oplader een smps is, zal zelfs als je schuurtje het verste weg zit van de centrale trafo niet zo'n punt zijn, want dan zakt de spanning wel wat in. je gaat een 45W nodig hebben wat ruim 1A is op de 42V. echter als iedereen dat gaat doen daar zal de trafo een keer oproken, immers zijn die dingen niet berekend dat iedereen tegelijk het licht in de schuurtjes aanheeft, er zit vaak een 25W lampje op een 0,5A bij 42V per schuurtje.

heb bij een kennis deze truc maar dan met 24V eens toegepast met een trafo naar 230V zodat de glimworm van een gloeilamp verruild kon worden voor een 23W ledbuis.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 28 september 2019 11:09:38 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik heb het gebruikt om een 18w tl buisje op te hangen. (zo'n kale gloeilamp met vliegenspikkels gaat op den duur vervelen... ;) )
Heb hem nu vervangen door leds, die konden meteen op de (gelijkgerichte) 42 volt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 september 2019 08:37:57 schreef Sine:
Rare opmerking maus, die trafo's zijn gewoon gezekerd. Dus het wordt hooguit donker.

Ik vind het raar dat dit soort constructies worden gemaakt, misschien is de installatie al 50 jaar oud en zo best niet gezekerd, overgangen in kabels slecht etc.

Arco

Special Member

Ja,

Als je daar allemaal rekening mee moet houden kun je wel meteen stoppen...
Je laat 's avonds toch ook niet je TV uit, omdat je bang bent dat er 'slechte overgangen' in de bedrading van je huis zitten?... :)

Je moet nu eenmaal wel ergens op vertrouwen. Het maakt tenslotte ook weinig uit of een kapotte gloeilamp of iets anders sluiting veroorzaakt...
Je mag toch aannemen dat de zekering doet waar 'ie voor bedoeld is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

1 ladertje kan je inderdaad nog wel gokken, de installatie zal oorspronkelijk bedoeld zijn voor lampen van hooguit 40W. Dan kom je nog wel weg met een lader van 80W als er tegenwoordig LED-lampen in worden gedraaid of als de lichten door iedereen netjes uit worden gedaan na gebruik. Maar als 3 buren op zondagmiddag een fietstochtje doen en dan tegelijk met jou gaan laden of veel mensen laten hun licht branden, heb je wel een probleem.

Zou je het plan doorzetten, vertel niet aan je buren dat dat kan (natuurlijke neiging om te snoeven), want als zij het ook gaan doen is het snel afgelopen met de makkelijke en goedkope stroom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 september 2019 12:24:38 schreef Arco:
Je laat 's avonds toch ook niet je TV uit, omdat je bang bent dat er 'slechte overgangen' in de bedrading van je huis zitten?... :)

Thuis kan ik een installatie beoordelen, en heb ik geen enorm probleem als er wel iets gebeurd.

Onstaat er in een gek geval brand in een kelderbox, kun je wel eens heel lang lol hebben. Het is niet jouw ruimte namelijk.

Arco

Special Member

Kelderbox is WEL mijn ruimte...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 28 september 2019 12:16:41 schreef maus0611:
[...]

Ik vind het raar dat dit soort constructies worden gemaakt, misschien is de installatie al 50 jaar oud en zo best niet gezekerd, overgangen in kabels slecht etc.

Kom nou, dat is doemdenken voor gevorderden.

Dat spul is ontworpen voor gloeilampen op 42V, dus 60W (of iets meer) is geen enkel probleem.

Het enige geintje is inderdaad dat niet iedereen dit soort truuken moet uithalen, de trafo is vast niet uitgelegd voor 100%

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 28 september 2019 13:01:31 (13%)

Arco

Special Member

Treinen, boten en vliegtuigen mag je ook niet vooraf controleren, dus daar ga jij ook niet in?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik hou al op. Ik heb het helemaal niet bedoeld als bijdehante opmerking of iets in die zin, volgens mij komt het wel zo over. Het was goed bedoeld voor de TS, om problemen te voorkomen.

Op 28 september 2019 13:08:57 schreef Arco:
Treinen, boten en vliegtuigen mag je ook niet vooraf controleren, dus daar ga jij ook niet in?... :)

Zo'n voertuig mag je vanuitgaan dat daar niet iemand even 'iets bijprikt'.

Sine

Moderator

Je begon met
"Ik vind het raar dat dit soort constructies worden gemaakt, misschien is de installatie al 50 jaar oud en zo best niet gezekerd, overgangen in kabels slecht etc."

Van een bestaande installatie moet je ook kunnen aannemen dat die in orde is, zeker als je niet meer vermogen gaat afnemen dan waarvoor hij ontworpen is.

Ik snap de opmerkingen- de bestaande installatie is er niet voor bedoeld (sterker nog: zelfs bedacht om het tegen te gaan) Ook is het niet de verwachting dat ieder van de 60 boxgebruikers aan het elektra gaat sleutelen Wel een punt om eens in de komende jaren op de agenda van de VvE te zetten want we gaan toch meer elektrisch fietsen, brommen, scooten etc. De huidige centrale installatie is snel aangepast van 42v naar 220V maar het knelpunt zal zijn dat de boxen dan op de individuele meters moeten.

maartenbakker

Golden Member

De snelle aanpassing kan wel betekenen dat alle bedrading opnieuw moet worden getrokken, maar inderdaad is de VVE in actie zetten wel de enige lange-termijnoplossing.

Tot dan toe kom je vast wel weg met die trafo als je het bij 80W laa(d)t...

Waarschijnlijk kom je dan ook uit op kleine digitale metertjes, eventueel op afstand afleesbaar door iemand die langsloopt (zoals veel warmtemeters in flats ook).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 28 september 2019 15:36:27 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 september 2019 14:24:18 schreef Sine:
Je begon met
"Ik vind het raar dat dit soort constructies worden gemaakt, misschien is de installatie al 50 jaar oud en zo best niet gezekerd, overgangen in kabels slecht etc."

Van een bestaande installatie moet je ook kunnen aannemen dat die in orde is, zeker als je niet meer vermogen gaat afnemen dan waarvoor hij ontworpen is.

Is dat wel zo? Want ik kom zo nu en dan weleens 'oude meuk' tegen om het even simpel te omschrijven.

Komt de voeding niet uit een oude centrale noodverlichting kast?
Dan heb je als de netspanning weg valt 42 volt DC op je trafo staan en gaat in rook op.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Zo'n voertuig mag je vanuitgaan dat daar niet iemand even 'iets bijprikt'.

Da's een verkeerde aanname: het is diverse malen gebeurd (met fatale afloop)
Ook hebben de meeste vervoermiddelen laadpunten, waar je van alles in kunt steken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 september 2019 15:57:16 schreef Arco:
Ook hebben de meeste vervoermiddelen laadpunten, waar je van alles in kunt steken...

Je mag toch aannemen dat die los staan van andere voorzieningen in het voer/vaartuig. Een voorbeeld wat ik ken zijn stopcontacten op veerboten waar mensen hun e-fiets tijdens de overtocht kunnen bijladen. Als iemand daar iets raars mee uithaalt zal niet ineens de voortstuwing van die boot er mee ophouden.

maartenbakker

Golden Member

Op 28 september 2019 15:51:37 schreef Hunebedbouwer:
Komt de voeding niet uit een oude centrale noodverlichting kast?
Dan heb je als de netspanning weg valt 42 volt DC op je trafo staan en gaat in rook op.

Dan heb je kans dat of de accu's al jaren dood zijn of de installatie vanwege de onderhoudskosten al een keer vervangen door wat met TL of LED.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wellicht is het verstandig als de TS zelf even een zekering voor de transformator zet (5A traag of zo).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

de STEU transformator heb ik binnen (lekker zwaar ding zeg). Ik kreeg het 1,5mm installatiedraad echter niet in de twee aansluitblokken gestoken: blijkt cage clamp te zijn nu dus gelukt. Op oranje blok blauw op 0, bruin op 220- dit gaat uit naar het stopcontact 220 voor de acculader. Aan de andere kant op het grijze blok echter 2x 0 poort en 2x 24V poort- hoe zet ik deze in serie voor de 42V input?

maar inderdaad is de VVE in actie zetten wel de enige lange-termijnoplossing.

Ik zit in het bestuur van een VVE, wat ook regelmatig contact heeft met andere VVE's in dezelfde postcode. Dit "probleem" staat bij diverse VVE's al op de agenda, de impact is echter veel groter dan hier in het topic staat.

- Iedereen een eigen tussen meter betekend ook het verzwaren van de hoofdleiding, je kan geen 20+ bergingen op de bestaande 42Vac bekabeling aansluiten die er nu ligt.

- Het blijft niet bij elektrische fietsen, men gaat er klussen (geluidsoverlast), vriezers ed neerzetten, de VVE moet vervolgens bij elke eigenaar jaarlijks de meter opnemen en gaan incasseren met alle risico's van dien.

- Het opladen van elektrische fietsen zonder direct toezicht is brandgevaarlijk, van de verzekering moet er een brandmelding systeem in de bergingen worden aangebracht, daarnaast gaan de premies omhoog.

Het aantal elektrische fietsen is nu nog beperkt, bewoners zonder een dergelijke fiets willen ook niet meebetalen aan de kosten die bovenstaande maatregelen veroorzaken.

Bewoners van de woonlaag boven de bergingen zijn voornamelijk tegen ivm geluidsoverlast door klussen ed. Die heb je toch al snel in de jaren 60 appartementen gebouwen waar we het hier over hebben.

VVE's adviseren hun bewoners dan ook om fietsen met uitneembare accu aan te schaffen die in de woning kan worden opgeladen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.