Gevoeligheid Diode?

rob007

Yarr, Matey!

Zat even naar kristal ontvangertjes en veldsterkte metertjes te kijken (lekker simpel)
En vroeg mij toen af:
Een diode voor een kristal ontvangertje of veldsterkte metertje.
Welke diode is daar het beste voor? Dus eigenlijk het gevoeligste?
Nu ik het bovenste geschreven heb kan ik mij al voorstellen dat het antwoord is,
probeer het uit door een Veldsterkte metertje te maken.
Maar is er misschien een top… 3 of zo? OA95, 1N5711, 1N34(A), OA79, 1N90, AA119
En, hangt het ook nog af van frequentie?
Of gaat dat dan van af boven naar beneden overal gevoeliger?
.
Zag ergens ook nog dat ze een diode vervingen voor een FET: J201
G = Anode en Drain en Source aan elkaar = Kathode, is dat wat?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Een niet zo eenvoudig antwoord, hangt veel af van de kring waarin je deze gaat plaatsen.

Hier een Engelstalige beschrijving met meer uitleg.

http://www.crystal-radio.eu/endiodes.htm

LDmicro user.

Ha rob007,

De diodes uit je rijtje (OA95, 1N5711, 1N34(A), OA79, 1N90, AA119) zou ik geen een van alle meer gebruiken :+ tenzij je iets aan het restaureren ben en een germanium diode nodig heb.

Nu is een en ander afhankelijk van je frequentiebereik als het gaat om de kortegolf dan zou een 1N4148 ook nog wel kunnen.
Want de diodes uit jou rijtje gaan ook niet hoog in frequentie met uitzondering van de 1N34(A).
De laatstgenoemde heeft een kleine Cj0 en is redelijk lineair als het om AM demodulatie gaat.

De gevoeligheid van alle genoemde diodes inclusief de 1N4148 is tot 60MHz zo'n 2mV je heb dan wel een bias nodig om de uitgangsstroom te leveren.
Voor wat de lineariteit betreft zijn ze allen even slecht en sterk afhankelijk van de modulatie diepte van je te detecterende signaal :(

Als je een veldsterkte meter ontwerp zonder versterker zou ik voor een zero bias diode gaan.
De opbouw van deze diode is iets anders als alleen een P-N juction
loopt veel hoger in frequentie 4 GHz en is simpel te hanteren.
De kosten zijn een fractie hoger.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

De link van MGP gaat uit eindelijk naar een schema waar de diodes worden vergeleken maar dat zijn dus SMD diodes, daar weet ik eerlijk gezegd niet veel van.
En Henk zegt ook dat ik met de verkeerde diodes in gedachte zit zie ik.
Met andere worden als ik daarmee aan de gang zou gaan moet ik dus wat anders aanschaffen!

Dankjewel voor de antwoorden! Alleen wel zonde,
nu moet ik al die diodes weg gooien! LOL :+

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

NOOIT iets weggooien rob007,krijg je spijt van. ;-)
(Zei een "hoarder" )

Is een vraag die ik mij ooit ook stelde. Ik vond dit artikel ook interessant:

http://www.lessmiths.com/~kjsmith/crystal/dtest.shtml

Rob maak u niet teveel zorgen, maak uw schakeling en probeer uw dioden en haal er de beste uit.
Je moet zeker geen nieuwe kopen.

LDmicro user.

Ha rob007,

De verkeerde is iets overdreven dat is ook niet wat ik schrijf als je nog diodes zou willen aanschaffen dan zou ik kijken naar RF diodes.
En het ligt er helemaal aan waar ga je het toepassen als er een breedband versterker voor zit al of niet met regeling (AVR) is voor wat de gevoeligheid bijna elke klein signaal diode geschikt.
Als je ook nog een beetje frequentie bereik wil halen dat wordt al weer moeilijker en als je dan ook nog AM (omhullende) wilt filteren dan wordt het nog veel moeilijker.
Maar om een zogenaamde kristalontvanger te bouwen is HiFi niet aan de orde ;) en ook de absolute amplitude maakt niet uit.
Daarin tegen als je een veldsterkte meter wil bouwen dan is de relatieve nauwkeurigheid weer wel van belang en wordt het dynamisch bereik al weer een stuk kleiner zo'n 26dB dan is het over.
In dat geval zal je een bias moeten gebruiken er is een verschil in de DC parameters en de AC klein signaal parameters.
Dus waar zou je de diode willen gebruiken ?

Nog een kleine aanvulling want ik vergeet welke diode je dan wel zou kunnen nemen.
Dat is bijvoorbeeld de SMS7630 van Skyworks dit is een zero bias tot 10 GHz kost €1,- heeft een gevoeligheid van -60dBm dit is een magnitude beter als alle oude kristal diodes bij elkaar :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Henk,
Is het een optie om een geschikte shottky diode te nemen? Ik denk hierbij aan de lage doorlaat spanning.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

De diode type SMS7630 is een zero bias schottky diode tot 10 GHz deze diode heeft max een Vf van 240mV bij een If van 1mA.
De capaciteit is 0.35pF dit is bij een 1N34A 1pF en bij een 1N4148 4pF.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Henk,

OK, bedankt voor de uitleg!
Zat ik dus op het goede spoor met mijn shottky's.

Kan je trouwens in deze ook wat doen met die Gunn- en/of impatt-diodes, of zijn die alleen geschikt als versterker/oscillator vanwege de negatieve weerstandskarakteristiek?

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal!

Neeee beste mensen MGP grapje ik gooi(soms helaas!) niets weg!
Ronw zo en dat is tenminste informatie!
Alleen moet ik eerlijk zeggen haal ik dan toch nog niet er uit welke daar zo’n beetje de beste zijn,
En ik kan mij ook wel voorstellen dat het om het even is,
Misschien de een is gevoelig hoog in frequentie en ander weer laag zoals Henk schrijft.
Nu gaan we heb ik in de gaten omhoog in frequentie, maar ik had het dan meer over laag!
1 tot 10 MHz (een van de vele TIKKEN van Rob: Veldsterkte metertjes en SIMPEL!!!)
Maar als jullie ook in dit topic over hoog willen praten/vragen wees mijn gast!
(ik lees wel mee!)
Waar/welke koop ik Henk? SMS7630
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=SMS7630&LH_PrefLoc=2&LH_F…
Als dit de goeie is ga ik voor die 10 misschien?
En heeft dat voor de lage frequentie ook nog wel nut?

Allemaal de vriendelijke groetjes van hier!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob, ik heb niks tegen weggooien maar wel iets tegen bestellingen die niks aan meerwaarde geven als uw laden toch vol bruikbare componenten zitten ;)

Het verschil tussen een AA119 en een SMS7630 is uiterst minim in uw toepassing(en) en de moeite niet om deze te bestellen.

LDmicro user.
rob007

Yarr, Matey!

Oké dankjewel MGP,
Gewoon de beste diode zelf zoeken in mijn voorraadje dus!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dat had ik gezien jou activiteiten wel verwacht ;) die diode is onderandere hier te koop https://sinuss.nl/componenten/halfgeleiders-sensors/diodes/rf/schottky…
Maar ik heb er nog wel een paar je vraag welke diode...... tot 10MHz kan je een diode nemen welke een iets grotere capaciteit heeft.
Hoe kleiner de capaciteit hoe sneller de lading van de wisselspanning gevolgd kan worden.
Voor de verlies weerstand is het net als bij elke halfgeleider optimale Q punt berekenen en de bias er op aanleggen.
Dus een klein beetje voorwaartse stroom laten lopen dit verkleint de depletion capaciteit van pn junctie en overbrugt de Rs van de diode.
Verder als het gaat om een veldsterkte meter met een antenne dan zal je moeten aankoppelen dus van antenne naar diode.
Maar ook het afsluiten van de diode is belangrijk anders gaat hier spanning verloren wat ten koste van de gevoeligheid gaat.

Ik heb hier wat plaatjes van een BAT62 en een 1N4148 op 1.6MHz met 5kHz audio en een M van 0.6.
De bovenste is de generator, de middelste na de detector, en de laatste na de demodulator (lp filter)

Bij de 1N4148 zijn ligt het ruis niveau hoger rommelige base lijn en na demodulatie is het baseband signaal (audio) lager.
Hoe wil je een en ander opzetten met een voorversterker of direct aan een kring ?

@Tidak Ada,

Beide diodes zijn alleen bruikbaar in het microgolf gebied wat wel kan is een tunnel diode maar die zijn erg instabiel.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †