4-20 mA drukopnemer op LOGO! aansluiten

Goedemiddag,

mijn vorige LOGO! project is nagenoeg afgerond en tijdens die afronding ben ik alvast bezig om het volgende project op te stellen.

Nu wil ik graag een bestaande druksensor uitlezen maar ik krijg het niet voor elkaar.
Pin 1 en 2 van de sensor zijn + en - en de uitgang, pin 4 geeft dan 4 - 20 mA.
Als ik 24 Volt op de + en - zet, krijg ik geen respons op de LOGO!. Ik heb ingang AI1 en dat is in mijn geval ingang I7.

Ik heb even gekeken hoe het bestaande systeem het doet en die heeft maar 2 draden aangesloten op de sensor. Alleen de + en - . Als ik alleen de + aansluit en vervolgens de - meet naar 0 dan meet ik een dikke 42 Volt. Dat durf ik niet aan te sluiten op de LOGO.

Een potmeter heb ik al wel werkend gehad op 0-10 Volt en een andere sensor die 0-10 volt op z'n uitgang gaf ook. maar ik moet het werkend krijgen op 4-20 mA. Iemand hier die er ervaring mee heeft?

Bvd, R-Tronic

We zouden meer geholpen zijn met het type van sensor.

LDmicro user.

Een weerstandje van 500 Ohm aanluiten tussen pin 4 van de sensor en de min aansluiting van de sensor.
Dan de min van de sensor aan de min van je logo en pen 4 van de sensor aan de analoge ingang van de logo.

Bij een stroom tussen de 4 en 20 MA krijg je dan over de weerstand een spanning van tussen de 2 en 10 volt te staan.

Die kun je dan inlezen op de manier zoals je dat ooit met die potmeter deed.

Edit: Als je een weerstand van 450Ω neemt varieert je waarde tussen de 1 en de 9 volt en blijft hij binnen de grenzen van de PLC ingang. Neem wel een weerstand van een half watt. Dat is veel meer als de 180 mW maar wel safer.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 30 september 2019 16:36:06 (22%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je een weerstand van 500 Ohm aansluit tussen de Analoge ingang (I7) en de - van de voeding dan zet je een 4-20 mA om in een 2-10 Volt signaal.
In LOGOSoft kies je een 4-20 mA sensor, dan hoef je niet te rekenen.
Je vult dan simpelweg de waarden van je sensor in, dus de waarde die bij 4 mA en bij 20 mA hoort.
Er wel vanuitgaande dat je een LOGO hebt met analoge ingangen.....

Wat voor een sensor heb je?
Het is niet gebruikelijk, een 4 draads sensor met 4- 20mA uitgang.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Juist wel, een vier draads sensor heeft niet zelden een actieve uitgang.

Bedankt voor de tips. Ik zal vandaag even proberen met de weerstand.
Sensortype zal ik hier zo ff bij zetten, sensor is eigenlijk 3-draads denk ik want je hebt 1 en 2 voor voeding, 3 is shield en 4 signaal.

Logo is uit m'n hoofd een 8 FS:04.

R-Tronic

Edit:

Sensor is er 1 van Wika:

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op dinsdag 1 oktober 2019 07:57:14 (14%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

LOGO! 12/24RCE ?

Voor de sensor toch even het boekje erbij zoeken.
Voor een 4-20 mA signaal is het 2 draads (en een afscherming) sensor.
Ik heb ze bij bosjes gebruikt, en dan allemaal als 2 draads.
Op de foto zie ik toch echt maar 2 aansluitingen staan 1+ 2-

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 1 oktober 2019 08:06:04 (88%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Juist, een 12/24RCE

Ik zal eens zien of ik de documentatie er bij kan vinden over hoe die sensor aan te sluiten.

Edit:

Dit is wat er in de datasheet staat... Voedingsspanning van 10-30 VDC heb ik, maar waarom meet ik dan 42 Volt op de - van de sensor?

Wika-S-10-Catalog.pdf

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op dinsdag 1 oktober 2019 08:25:30 (41%)

Op 1 oktober 2019 08:13:47 schreef R-Tronic:
Ik zal eens zien of ik de documentatie er bij kan vinden over hoe die sensor aan te sluiten.

Dat gaat er bij mij niet in, dat is altijd het eerste wat je moet doen!

Op 1 oktober 2019 08:13:47 schreef R-Tronic:
Edit:

Dit is wat er in de datasheet staat... Voedingsspanning van 10-30 VDC heb ik, maar waarom meet ik dan 42 Volt op de - van de sensor?

Op de sensor staat er DC 10..30V dus die 42V is teveel, van waar komt die spanning?

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 1 oktober 2019 08:28:35 (39%)

LDmicro user.

Op 1 oktober 2019 08:26:26 schreef MGP:
[...]
Dat gaat er bij mij niet in, dat is altijd het eerste wat je moet doen!

Mijn excuus voor mijn enthousiasme. Ik weet ook wel beter, maar als ik zo enthousiast ben, schiet dat er vaak bij in.

Op de sensor staat er DC 10..30V dus die 42V is teveel, van waar komt die spanning?

Ja, dat snap ik dus ook niet.

Op 1 oktober 2019 08:31:17 schreef R-Tronic:
[...]

Mijn excuus voor mijn enthousiasme. Ik weet ook wel beter, maar als ik zo enthousiast ben, schiet dat er vaak bij in.

Dat kan je 2dagen of meer op CO besparen ;)

Maar die 42V blijft teveel.
Je kunt de voeding van de Logo gebruiken als die 12/24V DC is en gewoon in serie zetten met de 4-20mA ingang.

+24V---- +sensor- ---- 20mAingang --- (GND24V)

e:/ tekening bijgevoegd: Bron

LDmicro user.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het eerste wat ik zie op de datasheet dat het 2 draads is.
Een 2 draads (4-20mA) heeft een belastingsweerstand nodig.
Deze heeft een MINIMALE waarde, en is afhankelijk van je gebruikte voedingsspanning.

Je kunt met je universeelmeter testen.
+ voeding op de + van de sensor
- van de sensor naar de + van je miliAmperemeter
van de - van je meter naar - van de voeding.

Dit lijkt op een kortsluiting maar is het niet.

Een vuistregel is de wet van Ohm
Heb je 24 Volt?
R = U/I 24 / 20mA = 1200 Ohm
Dan is je MINIMALE belasting voor de sensor 1200 Ohm. Is de weerstand hoger dan werkt de sensor niet.
In de praktijk ligt de waarde iets lager, een 1000 ohm
Dat is natuurlijk logisch, stel dat je een weerstand van 10 kOhm zou hebben. Als je daar 20 mA doorheen wilt sturen dan staat daar maar liefst een spanning op van 200 Volt. Waar komt die spanning vandaan, je hebt maar 24. Dus dar gaat niet werken.
Dus een weerstand van 1000 Ohm of lager.

In mij 1e poste noemde ik al 500 Ohm
Reken maar uit 20mA x 50 Ohm = 10 Volt, precies de maximale ingangsspannning (meetwaarde) van je Analoge ingang van de LOGO!

En,
Je Sensor heeft een voedingsspanning nodig van 10 - 30VDC, dat past mooi binnen het berijk van de voeding van je LOGO.

Weet je het nog?
Zou je de LOGO (en je sensor) op 12VDC gebruiken dan mag de belastingsweerstand van de sensor niet meer dan (10V/20mA)= 500 Ohm bedragen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 1 oktober 2019 09:15:39 (11%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 1 oktober 2019 08:39:23 schreef MGP:
Maar die 42V blijft teveel.

Ten opzichte van wat is dat gemeten? Als de voeding zwevend is kan je ten opzichte van aarde van alles meten natuurlijk.
Als je er 24V in stopt kan er nooit 42V uit komen.

Dat heb ik niet gezegd, maar 42V is wel teveel, hoe hij dat gemeten heeft kan ik van hier niet zien en het zal hem ook doen nadenken (hopelijk) waarom hij 42V meet.

Maar ook, als hij 42V meet op de pinnen van de sensor is dat sowieso teveel, dan moet hij niet nadenken maar zoeken waarom ;)

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Het kan natuurlijk dat hij 42V meet op de sensor ten opzichte van aarde. Dat hoeft geen probleem te zijn. Wel even meten wat de 24V van de voeding doet t.o.v. aarde.
Of de min van de voeding aan de aarde maken.

e:/ tekening bijgevoegd: Bron

Bedankt!

Oke, duidelijk verhaal Toeternietoe. In het schema van MGP moet de weerstand dus tussen de - van sensor en AIN?

Die 42 volt moeten we maar vergeten, dat zal zeker een meetfout zijn.

Ik heb zo geen weerstand liggen van exact 500 Ohm, wel 1 van 555 Ohm(gemeten), dan kom ik op maximale spanning van 11,1 Volt op de AIN. Maar de LOGO zal alles boven de 10 Volt als 1000 registreren dus voor de test zou het kunnen.

Mvg

Edit:

Je kunt met je universeelmeter testen.
+ voeding op de + van de sensor
- van de sensor naar de + van je miliAmperemeter
van de - van je meter naar - van de voeding.

Dit heb ik gisteren nog geprobeerd, maar ik meet 0,00 A

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op dinsdag 1 oktober 2019 09:37:57 (21%)

Als je een 4-20mA ingang gebruikt van een Logo moet je geen weerstanden plaatsen, die zitten dan ingebouwd.

edit: een vraagje, hoeveel spanning meet je op de 2 pinnen van de sensor, niet naar de afscherming/aarde maar parallel op de sensor?

LDmicro user.

hoeveel spanning meet je op de 2 pinnen van de sensor

22,09 Volt bij 1,7 bar
22,11 Volt bij 1,5 bar
22,13 Volt bij 1,4 bar

De spanning loopt dus op bij minder druk.

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op dinsdag 1 oktober 2019 11:20:39 (39%)

De spanning is dus ok, waarschijnlijk een 24Vdc.

Op 1 oktober 2019 11:18:14 schreef R-Tronic:
De spanning loopt dus op bij minder druk.

Dat is ook ok, minder druk = minder stroom en meer spanning over de sensor omdat er dan over de ingangsweerstand/meetweerstand minder spanning valt.

LDmicro user.

Oke. Maar sluit ik hem aan zoals op je tekening, meet ik 1.307 volt over de sensor en mijn AIN geeft 1000 aan.

Dat zal ook wel ok zijn, immers 4mA zou de 0% moeten zijn en 20mA de 100%.

Ik ken de Logo niet zo goed dus misschien iemand met meer logoervaring?

edit: ik hoop dus dat AIN wel degelijk een 4-20mA ingang is.

Om zeker geen spraakverwarring te hebben een aangepast schema.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 1 oktober 2019 12:29:02 (13%)

LDmicro user.
mel

Golden Member

Mijn kennis van een Logo is minimaal,maar is een analoge ingang van een Logo niet 0 tot 5(10) volt?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb het even weer met een potmeter geprobeerd en ik krijg dan netjes de spanning van 0-10 volt terug op de AIN.

De analoge ingangen zijn alleen bedoeld voor 0-10 volt, niet voor 4 - 20 mA. Ik zal er een module bij moeten klikken voor de analoge ingangen, of de manier waarop Toeternietoe zegt, de 4-20 mA omzetten naar 0-10 Volt.

Nou, het datasheet lezen is dus vanaf nu absoluut het eerste wat ik ga doen. Wat dom.

Excuus voor dit topic.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Van de + voeding naar de + voeding LOGO L+
Van de - voeding naar de - voeding LOGO M
Van de + voeding naar de + van je sensor
Van de - van je sensor naar je analoge ingang (I7)
Een weerstand van 500 Ohm tussen de analoge ingang (I7) en de - van de voeding.
Op je analoge ingang komen dus 2 aansluitingen, de sensor een een kant van de weerstand.

500 Ohm is misschien moeilijk te verkrijgen, met een 470 Ohm of een 560 Ohm (E12 standaardwaarden) lukt het ook.
Afwijkingen kun je in je LOGO korrigeren.

Je probleem is je potmeter, die geeft een SPANNING af,
Je Sensor geeft een STROOM af.
Je Basis LOGO kan alleen Spanning meten
Nu moet je een Stroom naar Spanning omzetter hebben, en doet dat weerstandje van 500 Ohm.

Als je het goed gemaakt hebt kun je met een universeel (Volt)meter meten.
Tussen de Analoge ingang (I7) en - voeding meet je 2 Volt als je druksensor drukloos is, en je meet ca. 10 Volt bij 10 Bar.

De spanning over de sensor is niet van belang, aan die waarde heb je niet veel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 1 oktober 2019 12:26:26 schreef mel:
Mijn kennis van een Logo is minimaal,maar is een analoge ingang van een Logo niet 0 tot 5(10) volt?

De standaard analoge ingangen kunnen spanningen meten tot 10 Volt.
Hogere spanningen mag ook, maar de LOGO blijft dit als 10 Volt interpreteren.

Er zijn uitbreidingsmodules, die werken of op 0-10 Volt of op 0(4) - 20 mA.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)