UNI-T-UT171B multimeter laten calibreren

Hallo
Ik heb een UNI-T-UT171B Multimeter.
Weet iemand ook welk bedrijf deze meter wil en kan calibreren?
Gr Hans h

Waarom zou je dat doen?
Als die niet juist meet ben je beter/goedkoper af met een nieuwe.
Zoiets kost veel geld tenzij je iemand vindt in bijberoep/hobby.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Voor professionele toepassingen moet een meter soms gekalibreerd zijn. Zolang dat niet het geval is weet je namelijk niet wat je meet,....op papier.
Op zich niet zo'n klus natuurlijk: controleren en vastleggen wat de afwijking is. Aan de meter hoeft niks aangepast te worden.

mel

Golden Member

Ik zou fred 101 ,forumlid hier, eens kontakten. Die doet dacht ik allerlei meetinstrumenten repareren en calibreren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 oktober 2019 09:19:58 schreef GJ_:
...controleren en vastleggen wat de afwijking is

Juist. Op zich kan elk calibratie-bedrijf dat doen, met ELKE multimeter.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik denk dat de maximale standaard afwijking vanaf de fabriek meer dan precies genoeg is voor de TS, vermoedelijk is er meer aan de hand.

LDmicro user.

Ik heb diverse Multimeters.
Ze geven allemaal verschillende metongen aan.
Daarom wil ik 1 laten kalibreren zodat ik de afwijkingen van de andere meters weet.
VandaaEen mijn vraag of iemand weet waar ik de UNI -T-UT171B kan laten calibreren. Gr.
hans h

GJ_

Moderator

Op 1 oktober 2019 10:26:53 schreef Hans h:
Ik heb diverse Multimeters.
Ze geven allemaal verschillende metongen aan.

Dan zou ik fred101 proberen zoals Mel ook al voorstelde.

Op 1 oktober 2019 09:19:58 schreef GJ_:
Voor professionele toepassingen moet een meter soms gekalibreerd zijn. Zolang dat niet het geval is weet je namelijk niet wat je meet,....op papier.
Op zich niet zo'n klus natuurlijk: controleren en vastleggen wat de afwijking is. Aan de meter hoeft niks aangepast te worden.

Hoeft inderdaad niet maar als je die stap toch eenmaal neemt dan is het wel zo handig om de diverse meetbereiken zodanig af te stellen dat deze (weer) binnen de spec. van de fabrikant vallen.

Is dat nog mogelijk de dag van vandaag? waarschijnlijk zit dat nu allemaal in de software verwerkt... let op, dat is maar eens luidop denken van mijnentwege ;)

LDmicro user.

Op 1 oktober 2019 10:58:27 schreef MGP:
Is dat nog mogelijk de dag van vandaag? waarschijnlijk zit dat nu allemaal in de software verwerkt... let op, dat is maar eens luidop denken van mijnentwege ;)

Ligt er o.a. aan hoe oud je meter is.

UNI-T multimeters beginnen bij een paar tientjes, maar deze is zo'n 10x duurder in de aanschaf. Dus enige nauwkeurigheid valt wel te verwachten.

Wat ik begrepen heb is dat een commerciele calibratie al gauw in de richting van een paar honderd euro gaat.

Een snelle google search leverde mij deze en deze referenties op die een kalibratie kunnen doen.

Ik denk dat je dan een officiele echte kalibratie hebt.

Je kan ook proberen of je een hobbyist hier een biertje kan toeschuiven om een onofficiele kalibratie te verkrijgen. D'r zijn naast genoemde fred101 een paar mensen die nauwkeurige 10V referentiebronnen hebben.

Anderzijds vraag ik me af of het wel klopt dat je "allemaal verschillende waardes krijgt".

Als je wilt:
* Regel een regelbare voeding zo nauwkeurig mogelijk af op 10V met de UT171B.
* Noteer de spanning die je met de UT171B meet.
* Voor ieder ander apparaat, meet de spanning, noteer apparaat en spanning.
* Meet nogmaals de spanning met de UT171B.

Met de laatste meting hoop ik te bepalen of je voeding soms verlopen is in de tijd dat het heeft gekost om de andere metingen te doen.

Ik heb even de handleiding van de UT171B er bij gepakt. Bij "tot 600VAC" wordt de nauwkeurigheid opgegeven als 0.4%+40 counts. Ik kom dan als ik 230V zou meten op 1.32V uit als onnauwkeurigheid. Dat kan verrassend zijn als er 10mV digits in beeld staan....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 oktober 2019 20:44:10 (0%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoe kan ik Fred 101 bereiken? Ben nog niet zo thuis op circuit online
Gr
Hans h

mvdk

Golden Member

Ik heb een stroomtangetje liggen, een Metrix MX350. Erfenis van m'n werkgever. Daar moesten we onze meetinstrumenten geregeld laten inspecteren, en dan werd er aan me gevraagd of ik em gekalibreerd terug wilde krijgen. Ik zei: doe maar. Is twee keer gedaan, zitten stickertjes op van EuroIndex. Die doen dat werk. Geen idee wat 't kost.
Mijn meter gaf daarna wel anders aan dan dezelfde exemplaren in gebruik bij mijn collega's. Bij de anderen alleen gehele getallen, bij de mijne cijfers achter de komma. Was ik wel blij mee, ik moest geregeld kleine stroompjes meten.

Op 1 oktober 2019 11:26:59 schreef Hans h:
Hoe kan ik Fred 101 bereiken? Ben nog niet zo thuis op circuit online

Bijvoorbeeld via zijn website. Op zijn profiel hier op CO staat ook een mailadres trouwens.

Het kan geen kwaad om even naar dit topic te verwijzen. Ik kan me voorstellen dat er voor een particulier een iets ander tarief wordt gerekend.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 1 oktober 2019 10:52:44 schreef herbert116:
[...]
Hoeft inderdaad niet maar als je die stap toch eenmaal neemt dan is het wel zo handig om de diverse meetbereiken zodanig af te stellen dat deze (weer) binnen de spec. van de fabrikant vallen.

Op 1 oktober 2019 10:58:27 schreef MGP:
Is dat nog mogelijk de dag van vandaag? waarschijnlijk zit dat nu allemaal in de software verwerkt... let op, dat is maar eens luidop denken van mijnentwege ;)

Dit hangt inderdaad zoals reeds aangegeven af van het type multimeter:
bijvoorbeeld voor Gossen Metrawatt multimeters bestaan er procedures (software) om hun toestellen te ajusteren (na een negatieve kalibratie ), ontworpen voor onder andere Fluke calibrators (Met/Cal).

https://www.gmc-instruments.de/en/products/software-and-accessories/so…

Mvg,

Robbe

Op 1 oktober 2019 10:26:53 schreef Hans h:
Ik heb diverse Multimeters.
Ze geven allemaal verschillende metongen aan.

Wat is "verschillend" voor jouw? Het is vrij logisch dat elke meter een een paar digits achter de comma verschillende waardes geven. Geef eens wat voorbeelden, voordat je veel geld voor niks uitgeeft.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
flash2b

Special Member

Kon zo snel geen PCB van de 171B vinden, maar de 171A heeft geen analoge afregel punten en kan alleen met software worden gekalibreerd.

Zie: https://lygte-info.dk/review/DMMUNI-T%20UT171A%20UK.html

Lijkt met niet dat Fred101 hier de software voor heeft.

EricP

mét CE

Op 1 oktober 2019 12:06:25 schreef flash2b:
Kon zo snel geen PCB van de 171B vinden, maar de 171A heeft geen analoge afregel punten en kan alleen met software worden gekalibreerd.

Lijkt met niet dat Fred101 hier de software voor heeft.

Ik denk dat Fred best een stukje papier een een potloodje heeft - voor calibratie heb je tenslotte alleen maar software nodig als je het automagisch wilt doen.

Als uit de calibratie blijkt dat je wilt justeren, dan wordt het een ander verhaal.

Kern van de vraag blijft wat TS zoekt. Alleen een stukkie papier (al dan niet in de vorm van een 'certificaat') waar op staat wat de afwijkingen van z'n meter zijn (danwel: 'voldoet aan fabrieks spec.') omdat hij dat zelf nodig heeft, danwel een ander stuk papier (protocol of procedure) dat wil, zal het probleem niet zijn.
Als metertje 'ziek' is, dan wordt het een ander verhaal...

vergeten

Golden Member

Calibreren: Is vaststellen wat de afwijkingen zijn en of die binnen de specs van het instrument vallen.

Zoniet, dan komt het volgende in beeld.

Justeren: (af/of bijregelen)

Zodat het instrument weer voldoet aan zijn/haar specificaties.

TS wil zijn UNI-T-UT171B als een soort "referentiemeter" gaan gebruiken temidden van zijn test/meet/hobby lab.
Daar is hij m.i. niet geschikt voor.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Ik repareer oa calibratie apparatuur maar ik calibreer niet. Zoals gezegd, calibreren is niet gelijk aan justeren. Calibreren is alleen kijken wat de huidige "staat" van het instrument is.
Bij moderne apparatuur kun je vaak software matig justeren maar dan moet je wel weten hoe. Als je moet gaan schroeven heb je een calibratie manual nodig. Calibreren is best veel werk en je hebt er dure apparatuur voor nodig welke regelmatig moet worden gecalibreerd en gejusteerd en dat kost vies veel geld (Denk aan 1500-2000 euro ex voor een multi-meter-calibrator) welke in een geclimatiseerde omgeving moet staan.

Je bent voor een DMM calibratie al snel 50-100 euro kwijt. Als de meter buiten zijn specs zit wordt het tijd voor een nieuwe van een ander merk.
Goede moderne DMM's verlopen nagenoeg niets in waarde. Als dat wel is gebeurd zijn ze kapot of gewoon beroerd gemaakt. De laatste 1 en soms zelfs 2 digits van een meter moet je vergeten. Deze zijn alleen bruikbaar om te kijken of een meting verloopt, ze geven geen betrouwbare waarde.

1x calibreren zegt ook niets anders dan dat hij op dat moment, op die locatie, bij die temperatuur, luchtvochtigheid etc al dan niet binnen zijn specs zit (en belangrijker, hoeveel de afwijking is) Hij kan morgen er totaal naast zitten maar hij kan ook na 20 jaar nog spot on zijn.

De specs zijn opgegeven voor bepaalde condities (in ieder geval opwarmtijd, temperatuur) En gedurende een bepaalde tijd. Meestal specs voor de eerste 24 uur (na productie), 1 maand en een jaar. Na dat jaar hoort hij te stabiliseren. De functie van calibratie is niks meer dan kijken of hij nog drift en dan meet het oog op het verleden. Niet de toekomst. Als de meter bij de volgende calibratie ineens te veel afwijkt dan weet je dat ergens tussen de voorlaatste en deze calibratie er iets verkeerd is gegaan met de meter en dan weet je dat kritische metingen in die periode onbetrouwbaar zijn geweest en weet je dat je deze nu moet overdoen.

Als voorbeeld, ik kreeg laatst een Secutest welke bij calibratie buiten de specs zat voor isolatie weerstand. Niet zo vreemd omdat het ding een fout had waarbij hij elke meting als open beschouwde, zelfs een kortsluiting. Deze werd ieder jaar gecalibreerd dus ergens tussen de laatste calibraties in is hij stuk gegaan en zijn alle isolatie testen die de eigenaar in dat jaar deed onbetrouwbaar want je weet niets over de tussenliggende periode (als hij niet zelf af en toe wat testjes doet als controle, de eigenaar van deze deed dat dus duidelijk niet)

Een meter alleen op 10V testen zegt niet veel. Mijn Prema is spot-on in alle bereiken behalve het 1V bereik. Een meting zegt ook niets over de lineariteit en gevoeligheid voor dingen als trillingen of temperatuur. Zelfs een nieuwe Aneng van 10 euro was nieuw spoton maar er zijn hier wat eigenaars waarbij het ding binnen een jaar compleet de fout in ging.
Mijn 10 jaar oude Agilent is nog steeds spot-on, mijn 30 jaar oude Fluke 77-III ook (typisch een meter die zo gebouwd is dat het ding eigenlijk meer digits aan zou kunnen maar ivm betrouwbaarheid er minder heeft) De Chinezen persen er de laatste digits nog uit, serieuze merken laten ze weg (en zo hoort het ook)

Noem eens de verschillen op die je hebt tussen je meters.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 1 oktober 2019 12:42:16 schreef vergeten:
Calibreren: Is vaststellen wat de afwijkingen zijn en of die binnen de specs van het instrument vallen.

Zoniet, dan komt het volgende in beeld.

Justeren: (af/of bijregelen)

Zodat het instrument weer voldoet aan zijn/haar specificaties.

TS wil zijn UNI-T-UT171B als een soort "referentiemeter" gaan gebruiken temidden van zijn test/meet/hobby lab.
Daar is hij m.i. niet geschikt voor.

Ik snap wat je bedoelt maar ieder instrument dat een betere spec. heeft dan het te controleren instrument, zou men in principe kunnen gebruiken als "referentiemeter" voor dat instrument. In dat opzicht zou een gekalibreerde UNI-T-UT171B kunnen fungeren als 'ijkinstrument' voor een DMM uit de € 5 bak bij een bouwmarkt.

Er zijn bij Aliexpress ed calibratiesetjes te koop voor weinig, die een vrij nauwkeurige spanning(en) aanbieden en of een nauwkeurig weerstand(en) vaak ook een nauwkeurige stroom(en), ze worden gekalibreerd verzonden.

Anoniem

Zoek je een kalibratielabo? Even googelen levert afdoende resultaten op om prijzen en aanbod te kunnen vergelijken. Doe je toch ook als je een klus laat uitvoeren in huis?
Wellicht wil je eigenlijk weten wie ervaring heeft en welk labo aanbevelenswaardig is. Recensies dus.
Maar daarvoor is wel meer info nodig dan : "ik heb verschillende meters en ze geven allemaal wat anders aan.". Hoeveel is het verschil? 10% of 0.000001%?

Kalibratie is vrij duur en veel hangt af van waarvoor je het nodig hebt.
In bedrijven is het gebruikelijk om 1 instrument te laten kalibreren en dat enkel als referentie te gebruiken bij het verifireren van de andere meters op geregelde tijdstippen.

Tegenwoordig kun je redelijk goede spanningsreferenties kopen aan relatief lage prijzen. Het nadeel is dat je dan maar 1 ijkpunt hebt.
En dat dit niet bruikbaar is in een kwaliteitssysteem waar de relatie tot aan de standaard moet gegarandeerd worden. (tracebility.)

Ik heb ook vaak meettechnici zien ontsporen tot freaks en specificatiegekken. Vooral als ze onbeperkt budget kregen van de baas..
Het is bijvoorbeeld nergens voor nodig dat een onderhouds elektricien spanningen meet tot op 7 cijfers na de komma.

Veel belangrijker is dat je meter voldoet om de juiste conclusies uit je meting te kunnen trekken en betrouwbaar is.
Je kan het zo duur of zo goedkoop maken als je toepassingen het toelaten.
Zelf heb ik voor thuisgebruik jaren lang nut gehad van een weerstandsdoosje met een tiental weerstandjes van 0.1% met uiteenlopende waardes.

Twijfel je of je Ohhmmeter nog goed werkt, het is in een oogwenk gecheckt en zo' n weerstandboxje is stabiel genoeg in de tijd voor een simpele verificatie van een universele meter voor algemeen gebruik.