Inductie Kookplaat

Ik ga dan een standaard 2x230v laten aanleggen. Deze heeft zoals jullie bevestigen ook 5 draden, mochten we toch een 380v aansluiting nodig hebben, dan laat ik het achteraf aanpassen en dan kunnen we dezelfde 5 draden gebruiken voor 380v.

Er wordt nu namelijk €450 gevraagd om van de 2x230v een 380v aansluiting (icl 4pl aardlek) te maken. Terwijl ik nog niet weet welke kookplaat ik wil, zo kan ik alle kanten op. De meterkast is sowieso al 380v uitgevoerd.

Dank allemaal voor de reacties!

EricP

mét CE

Er wordt nu namelijk €450 gevraagd om van de 2x230v een 380v aansluiting (icl 4pl aardlek) te maken.

Tenzij het wat heeeeeel spannends is (of het ligt er al in...) denk ik dat die installateur er een leuke auto van rijdt.
Immers, er moeten in beide situaties 5 veters in. Het prijsverschil zal niet in de kleur zitten. Ipv. een 'fornuisgroep' nu een 4 polig automaat. Die kosten ook niet de wereld.

Voor de plaat maakt het niet uit. Of die nou 2x16A ter beschikking heeft of 3x16A en er maar 2 gebruikt. Komt nog bij dat die '2x16A' een typisch Nederlands patent is. Dus tenzij het een specifiek voor Nederland gemaakte plaat is, lijkt het mij sterk dat je het ding niet voor 3 fasen kunt aansluiten.

Op 27 oktober 2019 15:37:49 schreef EricP:
[...]Tenzij het wat heeeeeel spannends is (of het ligt er al in...) denk ik dat die installateur er een leuke auto van rijdt.
Immers, er moeten in beide situaties 5 veters in. Het prijsverschil zal niet in de kleur zitten. Ipv. een 'fornuisgroep' nu een 4 polig automaat. Die kosten ook niet de wereld.

Voor de plaat maakt het niet uit. Of die nou 2x16A ter beschikking heeft of 3x16A en er maar 2 gebruikt. Komt nog bij dat die '2x16A' een typisch Nederlands patent is. Dus tenzij het een specifiek voor Nederland gemaakte plaat is, lijkt het mij sterk dat je het ding niet voor 3 fasen kunt aansluiten.

Precies, dat dacht ik dus ook. En als er toch 5x 2,5mm^2 in ligt dan kan ik altijd overstappen op 3-fase.

Turbokeu

Golden Member

Op 3 oktober 2019 18:39:50 schreef rew:
[...]Nee, De TS is er zo een als ik die dat stomme nederlandse gedoe met een , ipv een punt maar lastig en vervelend vind. (als ik 5.0V - 3.3V in m'n rekending wil knippen-plakken werkt dat niet als er comma's gebruikt zijn).

_/-\o_
Idem hier.

Mijn toetsenbord staat ingesteld sinds 'mensenheugnis' op "Belgian (Period) keyboard", zéér zeker niet op "Belgian (Comma) keyboard".
Heeft me indertijd meerdere problemen opgeleverd, met name met mijn homebankapplicatie (factor 1000 verschil in het overgeschreven bedrag)...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik denk dat je niet hoeft aan te geven ,wat voor leiding.
Ze zullen bedoelen waar de leiding moet komen ; en dat is niet achter een oven als die onder de kookplaat zit. Aansluitingen van keuken apparaten elektra-gas en water altijd in het kastje er naast.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Waarschijnlijk zit er nu 2x blauw in. Als je overstapt naar 3-fase... Tsja... creatief met kleuren ofzo dan maar?

Op 27 oktober 2019 16:44:44 schreef EricP:
Waarschijnlijk zit er nu 2x blauw in. Als je overstapt naar 3-fase... Tsja... creatief met kleuren ofzo dan maar?

Ja precies, even doormeten, markeren en aansluiten.

alleen de geelgroen mag je niet omkleuren, blauw dus wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 oktober 2019 16:47:19 schreef testman:
alleen de geelgroen mag je niet omkleuren, blauw dus wel..

Met ‘omkleuren’ bedoel je even nieuw draad trekken hoop ik?

Omkleuren betekent: met een gekleurd plakbandje of krimpkous aan de einden aangeven dat de draad een andere kleur heeft.
Bij een blauwe draad kun je b.v. met een stukje zwart krimpkous aan bedie einden aangeven dat het een zwarte draad is. Daarmee verandert de draad van een nul in een fase.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 27 oktober 2019 17:34:18 (42%)

Waarom?
Bruin tape-je om de uiteinden voldoet.
Draad vervangen is natuurlijk het mooist en netst. Als het goed aangelegd is is het een prikkie werk.

Tidak Ada

Golden Member

Er bestaat ook bruin krimpkous :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat kan natuurlijk ook. Is beter dan tape. Dat rolt zich na verloop van tijd uit zichzelf af.

Is een bekend probleem. Zouden de fabrikanten van dat tape zelf niet doorhebben dat dat spul niet blijft zitten?
Bruin of zwart, maakt niet uit. waarschijnlijk zit er al een bruine draad in de bundel, dan is het net zo makkelijk om de andere fase zwart te noemen.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien zelfs nog handiger om iedere fase dan een eigen kleur te geven:
1= bruin
2= rood
3= oranje

Niet helemaal volgens de regels maar je weet gelijk de juiste volgorde :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 oktober 2019 22:29:39 schreef Tidak Ada:
Misschien zelfs nog handiger om iedere fase dan een eigen kleur te geven:
1= bruin
2= rood
3= oranje

Niet helemaal volgens de regels maar je weet gelijk de juiste volgorde :)

De nieuwe standaard voorziet daar toch al in?

L1= bruin
L2= zwart
L3- grijs

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 27 oktober 2019 22:29:39 schreef Tidak Ada:
Misschien zelfs nog handiger om iedere fase dan een eigen kleur te geven:
1= bruin
2= rood
3= oranje

Niet helemaal volgens de regels maar je weet gelijk de juiste volgorde :)

Waarom?

Rood mag niet. Kan verwisseld worden met de oude kleur van de nul geleider.
Oranje in voorbehouden aan geleiders deel uitmakend van het zelfde stroonstelsel met een spanning van te hoogste 12v t.o.v. Aarde. ( zo ongeveer.)

rood of oranje is tegenwoordig de draadkleur die voor koppelingen tussen 230V rookmelders wordt gebruikt.

in de praktijk als je een kookgroep hebt liggen is er geen hond die er dan 1 draad opnieuw gaat intrekken als het een 3 fasen groep wordt, omsteken/kleuren en klaar. zeker in een bestaande situatie waar de perilex achter het keukenkastje zit, en je niet eens door het gat in de achterwand erbij kunt. tegenwoordig is dat ook geen hardboard meer, maar 6mm mdf wat minder makkelijk op maat te breken is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 oktober 2019 22:50:39 schreef van Stolk:
Rood mag niet. Kan verwisseld worden met de oude kleur van de nul geleider.

Lijkt me geen probleem als er in hetzelfde pand geen oude kleuren meer worden gebruikt. zelfde geldt voor grijs. Was vroeger de kleur voor aarde, mag tegenwoordig als fase of schakeldraad worden gebruikt. Maar wel onder de voorwaarde dat in dezelfde installatie geen grijze aarddraad zit.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Rood mag niet. Kan verwisseld worden met de oude kleur van de nul geleider.

Ik lees in NEN-EN-IEC 60446, als ik het goed begrijp:

Aanduiding van eenaderige kabels en installatiedraden
Faseleidingen moeten worden aangeduid met de kleur bruin of zwart of grijs. Het gebruik van een van deze kleuren voor alle faseleidingen in een stroomketen is toegelaten.

Da's helder. Het lijkt me niet nodig daar het feit bij te halen dat tot vijftig jaar geleden de nuldraad rood was. Volgens die logica zou je inderdaad grijs ook niet mogen gebruiken, maar die staat juist wél in de norm.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 oktober 2019 10:04:23 schreef Frederick E. Terman:
Ik lees in NEN-EN-IEC 60446, ...

Op de site van NNI lees ik dat deze norm in 2018 is ingetrokken. Verder krijg ik de indruk dat die norm gaat over machines en niet over huisinstallaties.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dan kijk ik nog even verder voor iets recenters. Maar ik kan me voorstellen dat die rode ader van 1970 en daarvoor nergens als reden genoemd zal worden. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

In BE kan je nog gewoon rood draad kopen. Ik weet niet waar AREI dat voor bedoeld heeft. (hallo Belgen ;) )
Heb pas een stuk 1,52 gekocht om een ringkerntrafo aan te passen....

Overigens wist ik niet dat grijs tegenwoordig ook als fasedraad gebruikt wordt evenals zwart-ongeschakeld.
Naar mijn (bescheiden) kennis van installatieregels is zwart altijd ná een schakelaar of equivalent daarvan. Maar ja, ik ben ook nooit met 3-fasen bezig geweest. Dat wordt wel iets voor (nabije) toekomst.

Tenslotte:
Ik bedoelde dat bruin-rood-oranje als stukjes krimpkous volgens de kleurcode voor componenten. Makkelijk te onthouden :+

Bestaan er overigens ook inductie kookplaten voor 3 fasen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 oktober 2019 12:03:33 schreef Tidak Ada:
Bestaan er overigens ook inductie kookplaten voor 3 fasen?

Waarschijnlijk wel, maar dat zal dan voor de grotere uitvoeringen zijn. Voor huishoudelijk gebruik ben ik ze nog niet tegengekomen. Die zijn meestal te splitsen in 2 groepen, dus je kan maar 2 van de 3 fasen gebruiken.

Tidak Ada

Golden Member

Ha KlaasZ,

Ik denk daaraan vanwege onder andere:

  • Een Wokbrander (Minimaal 5kW; 3kW van de huidige gasbrander blijkt te weinig te zijn! )
  • Een oven, 3,2 kW
  • Gebruik van alle kookzones plus oven tegelijk (komt bij ons regelmatig voor)

Vandaar vind ik de cijfers van TS zo gek nog niet....

Met gas heb je die ellende niet, daar bepaalt de CV-ketel de capaciteit.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †