Krachtstroom soepele draad verdelen

Ik heb hier al wat zitten zoeken, maar kon het zo niet direct verbinden.

Ik ben bezig met een 'blaas' installatie om graan in een silo te krijgen en ben bezig om de bedrading te fatsoeneren, een paar anderen hadden de installatie al geprobeerd, maar toen vlogen de stoppen eruit. De blazer heb ik al werkend met een andere ster/driehoek schakelaar, maar er moeten ook nog andere motors aan gestuurd worden.

Nu zit in een verdeel kast 1 binnen komende kabel en 3 uitgaande kabels met 3 fase, dit zit in een 3-delig kroonsteen waarbij de aders in elkaar gedraaid zijn (beide kanten met 2 aders). Nu vroeg ik me af of dit 'officieel' is en of er andere manieren zijn. Lasklemmen zijn volgens mij alleen voor massief draad, dus de vraag hoe dit op een nette manier te doen.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Wago heeft lasklemmen met een hendeltje, daar kun je ook soepele draad in steken.
Het is overigens toegestaan om kroonstenen als lasklem te gebruiken. Maar dan moet je de draden wel voorzien van adereindhulzen.
Je hebt het over een verdeelkast, maar bedoel je niet gewoon een lasdoos? Hoe dik zijn die draden eigenlijk?

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 2 oktober 2019 10:41:50 (10%)

Foto bijgevoegd, definitie zal denk ik een lasdoos zijn i.p.v. verdeelkast.

Ik heb nu alleen 1 motor aangesloten, de 3-fase moet verdeeld worden naar uiteindelijk 3 motoren, dit werd gedaan door zoals gezegd een kroonsteen, waarbij de aders in elkaar gedraaid waren aan beide zijden. Je kan dan met 1 kroonsteen 3 verdelingen maken (1 draad toevoer en 3 draden uitvoer)

Hoe bedoel je met adereind hulsen ? Je hebt dan nog steeds geen verdeling, of bedoel je de adereindhulsen waar je 2 aders in kan stoppen ? Of je bedoeld de draden in elkaar draaien en dan een grotere adereindhuls erover heen klemmen ? Draden zijn 2.5 mm^2

Even voor de 'moraal' ridders (sorry dat ik het zo noem, maar ik vind het soms wat vervelend) De installatie voldoet niet aan de normen en ik weet dat. Ik moet het doen met de middelen die ik hier heb (buitenland en weinig geld)

Edit:
Ik heb al wat gevonden:
https://www.silvan.dk/elworks-fjerdersamlemuffe-wago-5p-4mm2-6-stk?id=…

Is een bouwmarkt in de buurt, bedankt voor die tip van Wago

[Bericht gewijzigd door Gatze op woensdag 2 oktober 2019 12:31:03 (12%)

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Op 2 oktober 2019 11:45:42 schreef shizzle dizzle:
Hoe bedoel je met adereind hulsen ? Je hebt dan nog steeds geen verdeling, of bedoel je de adereindhulsen waar je 2 aders in kan stoppen ?

Adereindhulzen voor 2 aders kan, maar hoeft niet. Je kan elke draad een eigen huls geven en ze dan samen in de kroonsteen klemmen.
Maar die Wago klemmen zijn natuurlijk veel mooier. Daar hoef je geen adereindhulzen te gebruiken en je kan als dat nodig is de draden er zonder gereedschap weer uit krijgen.
Aansluiten: hendeltje open, draad er in, hendeltje dicht.
losmaken: hendeltje open, draad er uit, hendeltje dicht.

Even voor de goede orde; Ik ben een beetje gevoelig voor dat die aardleiding zomaar loshangt. Dat mag niet. Je wekt aan de andere kant van die kabel de indruk dat de boel geaard is, maar dat blijkt ie dan niet te zijn. Ik heb een keer een schok gekregen van de stofzuiger die ik uit m'n ouderlijk huis had meegekregen. De behuizing had geaarde moeten zijn, maar was dat niet omdat m'n vader ooit het snoer hard vernieuwd en een 2 aderig snoer had gebruikt ipv drie. Diezelfde vader heeft zelf een schok gekregen incl hartstilstand die ook voorkomen had geweest als de boel goed geaard was geweest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Graan en silo zegt mij vonkvrij monteren wegens mogelijkheid tot stof explosie. Onder andere de molens van Deinze zijn ontploft.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik zou zeggen, heel die rotte rubber kabel eraf mieteren en nieuwe erop zetten, die kabel is al te ver heen. zeker in die omgeving, direct op een vermolmde paal krachtvoeding aansluiten, wrs met dito gammele verdeler ervoor. met een ymvk kabel, als dit vaste installatie is al zeker geen rubber kabel nemen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Pfff de combinatie van graan (bijbehorend stof kan tot explosie leiden), hout (droog en met worm zo te zien) en deze "installatie" doen mijn nekharen overeind staan.

Haal hier aub een professional of in elk geval een ervaren monteur sterkstroom bij want dit is vragen om brand. Buitenland of niet, middelen of niet, wanneer je dit niet goed aanpakt ben je gewoon onverantwoord bezig.

Een dergelijke opgebouwde installatie zou je als techneut gewoon uit bedrijf moeten nemen tot deze weer fatsoenlijk opgeknapt is met deugedelijke materialen. Heeft niets met wel of geen moraalridder zijn te maken.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Dit ziet er, zachtjes gezegd, niet zo fraai uit.
Soepele aders werk je af met adereindhulzen, die zijn er jn geisoleerde en ongeisoleerde uitvoering.
Zelf vind in de geisoleerde een mooiere oplossing, maar dat laat ik aan jou over.
Je kunt ook kabelschoentjes gebruiken, die zijn wat groter,(en duurder) en werken vaak niet zo fijn en makkelijk.
Een soepele ader kan en mag je zonder adereindhuls of kabelschoen aansluiten in een klem of aansluitschroef als deze er voor ingericht is. En dat zijn deze schroeven niet.
De schakelaar is ook @#€&&*!!
Zeit er allemaal slecht uit.
Schakelaar is niet dicht, Als de kap erop zit dan kan er makkelijk nog vuil in de schakelaar komen.
Daar horen pakkingbussen of wartels iof een andere (rubber tule) in zodat het afdicht en er geen vuil of stof in de schakelaar kan komen.
Trekontlasting, ontbreekt al helemaal. Beugeltje vlak bij de schakelaar en de lasdoos plaatsen!
En dan moet het beugetje wel passen en zorgen dat de kabel/ snoer niet uit de schakelaar oid getrokken kan worden.
Het snoer ziet er nog redelijk uit, daar knip je een cm of 20 af, en sluit het opnieuw aan, maar dan wel op de juiste manier.
Kroonsteentjes, of kroonvetbinders oid gebruik je eigenlijk alleen in de woningbouw om 1 lamp aan te sluiten.
Dat is eigenlijk niets om in jouw toepassing te gebruiken.
De WAGO (221-4xx ) Lasklemmen met een hendeltje zijn daar een veel betere oplossing voor.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik ben het met iedereen eens hier uiteraard en ben bekend met alle adviezen. Ik heb tientallen installatie's gemaakt en geëngineerd met een foutmarge van vrijwel nul en heel wat storingen en problemen opgelost, zowel laag als hoogspanning. Ik wil niet uit de hoogte doen of iets dergelijks, maar het is zeker niet zo dat ik er geen verstand van heb.

Maar zoals de hele installatie hier 40 jaar bij hangt op de boerderij zou er niks meer gebruikt kunnen worden en dat accepteren ze hier niet, dan kan ik hoog of laagspringen. Als ik hier niet geweest was, hadden ze alle draden weer in een kroonsteentje gepropt, laat staan dat ze hier het verschil weten tussen soepele draad of massieve draad en zich afvragen hoe je dat beter aan elkaar kunt knopen. Er hingen hier 2 kroonsteentjes met 380 gewoon in de lucht en de werkplaats kreeg hier stroom via 5 stekkerdozen aan elkaar geknoopt met ik denk 0.75 mm^2 draden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
mel

Golden Member

En iedereen het raar vinden dat er weer een boerenschuur affikt.. :S
Ik zou zeggen, ik maak het, maar dan wel gelijk goed,ander zoek je het maar uit..
Als je aan de installatie hebt gezeten, en er ZOU iets gebeuren, krijg jij vast en zeker de schuld... ( had je toch beter moeten weten..)
Zeker bij graansilo's,, de aarde daar is ECHT heel belangrijk..Voor je het weet heb je statische lading, met het risico op vonkoverslag..
Je ziet ook dat echt ALLES bij een silo geaard is..
En met een stevige aarde draad

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 3 oktober 2019 13:18:13 (28%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 oktober 2019 13:02:57 schreef shizzle dizzle:
Ik heb tientallen installatie's gemaakt en geëngineerd met een foutmarge van vrijwel nul en heel wat storingen en problemen opgelost, zowel laag als hoogspanning. Ik wil niet uit de hoogte doen of iets dergelijks, maar het is zeker niet zo dat ik er geen verstand van heb.

Met zo'n achtergrond verbaast het me dat je hier komt vragen hoe je een paar draadjes aan elkaar moet knopen.

Waarom ben je hier dan in vredesnaam aan begonnen als de medewerking en aanname van advies daar 0,0 is? Zoals eerder gezegd werd: als het mis gaat ben jij het haasje.

[Bericht gewijzigd door Dominic op donderdag 3 oktober 2019 14:41:31 (23%)

Op 3 oktober 2019 14:00:00 schreef KlaasZ:
[...]Met zo'n achtergrond verbaast het me dat je hier komt vragen hoe je een paar draadjes aan elkaar moet knopen.

Omdat ik normaliter met massief draad werk en ander soort klemmetjes, puur even voor de zekerheid. Genoeg anderen die het zich zonder af te vragen in die andere klemmetjes stoppen.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
mel

Golden Member

Officieel is het zefs zo, dat in een silo met explosiegevaar, je Ex gecertificeerd materiaal moet gebruiken..
Dat is niet voor niets...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 oktober 2019 14:39:29 schreef Dominic:
Waarom ben je hier dan in vredesnaam aan begonnen als de medewerking en aanname van advies daar 0,0 is? Zoals eerder gezegd werd: als het mis gaat ben jij het haasje.

En ik ben hier ook nog eens vrijwillig...

Maar even alle gekheid op een stokje en wat achtergrond informatie. Na een stress periode van meer dan 10 jaar heb ik anderhalf jaar geleden besloten (ik kon niet anders meer of ik had weer in de ziektewet gemoeten) om alles achter te laten en vrijwillig te gaan werken op een boerderij voor kost en inwoning. In die dikke 10 jaar ben ik van een op en top sportman en altijd bezig met alle facetten van techniek naar een chronisch pijn patiënt gegaan. Ik heb 2x een revalidatie traject van 4 maanden gevolgd in het ziekenhuis en bij Ciran om maar in het werk te blijven. Tig therapeuten gehad. Mijn lust en mijn levens moeten opgeven, sporten en bezig zijn met techniek. Het was eten, slapen, werken en in het weekend bij komen.

Nu na anderhalve jaar gaat niet gelukkig maar godzijdank iets beter en begint mijn technisch hart ook weer wat te borrelen en broeien, omdat ik de werkzaamheden fysiek weer wat beter aan kan en me beter kan concentreren. Kun jij je voorstellen dat je kapot gaat als je alleen bij een lopende trekker staat door de trillingen, geur, geluid etc ? Nooit gedacht dat dat zou kunnen, maar mij wel overkomen. Mijn gereedschap ben ik ook weer aan het opbouwen omdat ik alles verkocht had omdat ik overtuigd was dat ik het nooit meer zou aankunnen. Tig meetapparatuur, scopes etc.

Ik zit hier dus niet in een bedrijf-klant relatie en mijn nekharen gaan van de hele installatie ook overeind, maar ik ben niet altijd bij machte om hier wat aan te doen, ook al weet ik nogmaals dat het niet goed is (en al 40 jaar zo). Misschien had ik hier beter niet aan kunnen beginnen, maar mijn technisch hart kan het gewoon niet laten, ook al heb ik niet alle gereedschap en materialen voor handen en weet ik dat het nu niet veilig is. Ik heb ze vaak genoeg verteld over de installatie en ik doe wat ik kan, meer kan ik niet doen.

Daarbij komt het dat ik veiligheid hoog in het vaandel heb en dat gaat een stuk makkelijker als het fysiek ook goed is, omdat ik er zelf dan wat aan kan doen, zeer zeer frustrerend als dat niet lukt, kan ik jullie vertellen. Ik heb 10 jaar bij een machinebouwbedrijf gewerkt met gevaarlijke hydraulische machines en 100% verantwoordelijk voor de besturing, vanaf de joysticks tot de cilinders inclusief alle bekabeling en software die ik vanaf scratch geschreven heb. In die tijd dat ik er gewerkt heb is er nooit iets onverwachts gebeurd, laat staan ernstig, ook met nieuwe functionaliteiten testen. En als 'hobby' diverse kamertjes bedraad, leiding gelegd etc. etc. Ook nooit iets verkeerd aangesloten.

Geloof me, als ik het kon veranderen zou ik het direct doen en op de fiets naar de dichstbijzijnde bouwmarkt om spullen te halen, maar dat is niet realistisch en dat lukt gewoon niet, ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 3 oktober 2019 15:41:14 schreef mel:
Officieel is het zefs zo, dat in een silo met explosiegevaar, je Ex gecertificeerd materiaal moet gebruiken..
Dat is niet voor niets...

En "Methode" om niet van dat dure (schakel)materiaal gebruik te hoeven maken is zoveel mogelijk alles buiten de gevaarlijke zone zetten.
Zo deed ik dat o.a. met ruimte met gasontploffingsgevaar (gasflessenbergingen). De schakelaar (met controlelamp) en lasdoos in een gewone ruimte naast de berging. In de Ex ruimte alleen een Ex armatuur.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Ik herken het probleem van TS wel. Het kunstje is dan toch om zoveel vertrouwen te krijgen dat je de vrije hand krijgt om het zo goedkoop mogelijk fatsoenlijk op te lossen. En ja, dat kost wat geld.

Verder heb je het over 'de normen'. Gelukkig zijn die land-afhankelijk en dan ook nog bedrijfstak afhankelijk in dat land (anders zou het te simpel zijn...). Zo wil men in Nederland op alles waar de NEN1010 van toepassing zou kunnen zijn graag ALSen ed. zien. En bruin is daar doorgaans een ongeschakelde fase. In bootjes land wil met graag geen ALSen zien, maar een aardlekindicatie. En bruin is daar gewoon aarde.

Voor het liefdewerk-oud-papier ben ik inmiddels ook wat korter door de bocht: ik wil er wat aan doen, maar wel zoals ik denk dat het goed komt. En als je het anders wilt, dan doe je het zelf maar... Materiaal kun je dan ook nog tegen mijn inkoopsprijs krijgen (het was tenslotte al liefdewerk-oud-papier) en ja, dat is duurder dan bij de internet Chinees. En ja, je mag het ook bij de internet-Chinees bestellen. Dan wachten we tot het er is. Als ik er dan verdrietig van word, dan gaan we het alsnog niet gebruiken. Ongeacht of de Chinees er al CE opgezet heeft - of eender welk logo of markering dan ook.
Die insteek komt meer uit geen zin hebben om er nooit meer vanaf te komen - als je lekker door prutselt - omdat er elke keer wel weer wat mee is. Het blijft tenslotte een werk van een prutselaar (een prutsende knutselaar).
Als je er dan na verloop van tijd klaar mee bent en ze hebben het volgende slachtoffer gevonden, dan mag je ook nog horen dat het een partij oude meuk was die al lang vervangen had moeten worden. Vaak genoeg zien gebeuren in mijn omgeving...

Voor de rest zijn er meer wegen die naar Rome leiden. De wago klemmetjes doen het best aardig. Rijgklemmen met bruggetjes op een stukkie rail kunnen het ook (maar dat zou fysiek wel eens krap kunnen worden). En mits voorzien van enige vorm van adereindhuls (en fatsoenlijk geperst), zie ik een kroonsteen bij niet te grote stromen ook nog wel goed komen.

Succes met je gezondheid.

dat is idd een hele oude truc, dat hadden gas distributie stations bij grootverbruikers in de 60's al zo.

tegenwoordig zijn die regels in kantoorpanden ook wel veranderd, ivm druipend plastic van kabels bij brand is het beter geen kabelgoten over vluchtwegen te leggen, scheelt ook in regels waaraan die vluchtwegen dan moeten voldoen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

-

[Bericht gewijzigd door Dominic op woensdag 16 oktober 2019 18:03:52 (100%)

Op 2 oktober 2019 17:41:19 schreef testman:
ik zou zeggen, heel die rotte rubber kabel eraf mieteren en nieuwe erop zetten, die kabel is al te ver heen. zeker in die omgeving, direct op een vermolmde paal krachtvoeding aansluiten, wrs met dito gammele verdeler ervoor. met een ymvk kabel, als dit vaste installatie is al zeker geen rubber kabel nemen.

De foto gezien lijkt me dat ook geen erg veilige omgeving voor die houtwormen........