Miele G665 SC vaatwasser

Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum.
Sinds 1999 heb ik een vaatwasser Miele G 665 SC in gebruik.
Korteling wast hij niet goed meer af. Het water blijft koud. Na wat gezocht te hebben op internet kreeg ik een tip over de mogelijke oorzaak; een te lage waterstand. Ik heb de machine enkele minuten laten draaien en de deur geopend; de waterstand was te laag. De tipgever gaf mij mee om de machine manueel bij te vullen tot het gewenste niveau (5 mm boven de stop van de vuilrooster), en inderdaad, de machine deed wat hij moest doen, terug heet water en behoorlijk afwassen. Nog volgens de tipgever kon ik de watertoevoer verlengen door de rechter knop op het bedieningspaneel er af te halen, en met een platte schroevendraaier een tandwieltje te verzetten. (staat ook zo in de handleiding van Miele beschreven)
Na dit te hebben gedaan heeft de vaatwasser een week prima gewerkt, maar helaas daarna opnieuw dezelfde probleem. Ook heb ik gemerkt dat bij niet gebruik van de machine het waterniveau in de kuip blijft stijgen, en na +/- 5 dagen loop het water zelfs over. (de waterkraan staat open en de machine is aangesloten met de originele aquastop waterdarm van Miele)
Mij lijkt het dat er niet veel mis is met de machine.
Heeft iemand ervaring met deze problemen en hoe zijn ze op te lossen?
Alvast bedankt!

vergeten

Golden Member

Welkom op het forum.
Er zit hier zoveel (witgoed)kennis dat je vast goed op weg geholpen gaat worden.

Waar ik aan denk is de: Pressostaat! (klik op de link zo ziet dat ongeveer uit)

Dat is een waterstandmeter dmv druk in een slangetje die naar een membraam wordt gevoerd.
Als dat slangetje verstopt zit (door vuil/schuim/zeepresten)is het over, dan doet hij soms raar. In jouw machine zit er geen slang aan zag ik net.
Schoonmaken/doorblazen. Het Elektrisch contact kan ook slecht zijn.
Dit is hem: van dit filmpje
En wat ik heb kunnen vinden over een servicemanual, voornamelijk elektrisch. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Waarschijnlijk is je aquastop slang defect,deze geeft in een bepaalde tijd de juiste hoeveelheid water.
Als je in het diagram kijk eerst 5sec.dan 55sec en eventueel bijvullen 60sec dus max. 2 minuten om het niveo te bereiken.

[Bericht gewijzigd door ad12345 op 3 oktober 2019 22:30:18 (37%)]

Als het water blijft lopen als de machine uitstaat is het inlaat ventiel lek of vervuild.
Ik zou de aanvoer slang van de kraan nemen en vanaf dat punt beginnen met checken op werking, inlaat zeefjes ed.

Het kan zo zijn dat het vullen zo langzaam gaat door vervuiling in je ventiel dat de machine stopt met vullen door een timeout.

Jouw beschrijving duidt op een defect waterslot - dat grijze kastje aan de kraan. Niet alleen dat deze te weinig water doorlaat wanneer bekrachtigd, maar ook niet goed afsluit wanneer er geen water wordt gevraagd. Dit slot moet 4,9 l water per min. doorlaten. De vaste instroomtijd is 1 min. Mocht je de gewenste 4,9 l. vanwege bijv. een te lage waterdruk niet halen, dan kun je inderdaad de instroomtijd verdubbelen naar 2 min. Kennelijk heeft dat hier niet (voldoende) geholpen. In je instructieboekje staat trouwens aangegeven hoe hoog het peil moet zijn bij 4,9 l. De watersloten zijn een 'zwak punt' bij deze machine, voor zover je daar na 20 jaar van kunt spreken. Er zijn machines die na 15 jaar (of eerder) worden afgedankt maar waarvan het waterslot nog goed is. Nieuw wordt een hele toer maar op de tweede hands markt zijn ze nog wel te krijgen. Soms zelfs voor een bijdrage in de fooienpot.
P.S. Na installatie van een goed werkend slot, niet vergeten de instroomtijd terug te zetten naar 1 minuut.

Een emailadres en regio noteren op profiel is ook altijd handig

Tot mijn spijt werkt mijn vaatwasser nog steeds niet zoals het hoort.
Wat heb in tussen al gedaan?
1)De waterslang met aquastop werd vervangen door een (getest) tweedehands exemplaar, en de zeefjes zijn zuiver. De oude was inderdaad defect, een test wees uit dat het waterslot niet goed meer afsloot, lekte ongeveer een halve emmer op één nacht onder druk te hebben gestaan. De doorstroming van de oude darm was nog wel goed en gaf voldoende debiet, dus eigenlijk was dit niet de oorzaak van het probleem.
De watertoevoertijd werd terug ingesteld op de fabrieksinstelling van 1 minuut, en heb voldoende debiet. (en steeds gehad)
2)Ik heb een nieuwe pressostaat aangekocht. Wel niet van het merk Miele wegens te duur, maar van een vervangmerk bij de firma Fixpart. Deze heb ik vandaag geplaatst, maar helaas niet met het gewenste resultaat.
Ik heb enkele programma's als test gedaan. Eerst 2X koud laten voorspoelen zodat alle ruimtes terug gevuld waren met water. dan 3X een gewoon programma laten draaien. 1X werd het water warm (niet heet), bij de andere pogingen bleef het water tijdens het ganse programma koud. Ook steeds koud water met een kort programma en bij een extra lang programma.
Het waterniveau was telkens goed en het programma werd volgens mij volledig afgewerkt zoals het hoort. Tijdens de periodes van opwarming krijg ik het geluid zoals hij normaal dan geluid maakt, doch het water blijft koud.
-Heeft iemand een idee waarom het water koud blijft? één enkele keer toch warm wordt? en vorige week tijdens het manueel bijvullen met water de machine wel normaal werkte? (zie mijn eerste vraag hieronder)
Ook heb ik nog een vraag voor "vergeten"; in het filmpje is te zien hoe de pressostaat wordt vervangen. Bij de oude af te nemen zie ik water komen uit de behuizing. Ik was van mening dat hier geen water aan te pas kwam, en dat de schakelaar in de pressostaat wordt bediend door vacuüm. Wat is juist waterdruk of vacuüm?
-Verder wil ik al iedereen bedanken die mij tot nu toe al op weg heeft geholpen naar een (hopelijk) herstelling.
Groeten, Ronny (bonamassa)
P.S. e-mail adres werd toegevoegd aan mijn profiel.

een namaak pressostaat kan weleens snel dood zijn op die plek, immers staat er wel flink druk op die pressostaat omdat deze op de persleiding van de pomp zit. de andere schakelt puur op waternivau's en gaat veel langer mee.

als de verwarming niet schakelt zou ik eerst eens meten of die nieuwe pressostaat wel schakelt als de pomp aangaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

-Heeft iemand een idee waarom het water koud blijft? één enkele keer toch warm wordt? en vorige week tijdens het manueel bijvullen met water de machine wel normaal werkte?

Ik was van mening dat hier geen water aan te pas kwam, en dat de schakelaar in de pressostaat wordt bediend door vacuüm. Wat is juist waterdruk of vacuüm?

Om met de tweede vraag te beginnen, deze drukschakelaar detecteert of er voldoende water in de machine zit en daarbij, of dit water wordt rondgepompt, zodat het verwarmingselement zijn afgegeven warmte wel 'kwijt' kan. Aan die voorwaarden moet worden voldaan alvorens het verwarmingselement wordt ingeschakeld. Deze pressostaat, op de perszijde van de circulatiepomp, werkt dus niet op vaccuum maar op waterdruk. Dat gaat via een rubber membraan binnen in de pressostaat, die de schakelaar bedient. Jouw specifieke drukschakelaar moet met oplopende druk, schakelen bij 1500 mm waterkolom en weer afvallen tijdens dalende druk bij 700 mm water kolom. Indien nodig, dient de drukschakelaar op deze waarde(n) afgesteld te worden. Waarden kun je eventueel zelf controleren/instellen m.b.v. 2 meter transparante benzine slang. (met gezonde longen kun je wel 1500 mm H2O blazen; anders vraag je iemand anders, die trompet speelt......)

Waarom de verwarming de ene keer wel werkt en de andere niet, kan meerdere oorzaken hebben. De meest waarschijnlijke daarvan, kun je reeds elimineren door de pressostaat correct af te stellen zoals voorgaand omschreven. Daarna horen we het effect wel.

P.S. In je O.P. stelde je trouwens dat de waterstand te laag was terwijl je nu zegt dat deze goed is en altijd goed is geweest..... Ik ga er dus vanuit dat de waterstand 'gewoon' goed is.

Pressostaat kan oorzaak zijn, maar schoep versleten of toerental pomp kan ook oorzaak zijn