smeltzekering doorgebrand door kortsluiting of door langdurige overbelasting

Hey,

Kan je aan de manier waarop een smeltzekering is doorgebrand (verkleuring glas, lengte & dikte overblijvende smeltdraad, ...) zien of een smeltzekering kapot is gegaan door een korte stroompiek of door een langdurige lichte overbelasting?

Merci

Waarschijnlijk bedoel je een glazen buiszekering ?
Bij keramische of kunststof zekeringen is sowieso weinig te zien.
Eigenlijk is dit voor een leek niet te beoordelen.
Soms zijn ze met zand gevuld, dan zie je dus niets.
Een zekering die aan de binnenkant geblakerd is zegt nog weinig.
Dit kan komen door een zeer grote overbelasting waardoor het metaal explosief verdampt en neerslaat op de binnenkant van het glas.
Maar dit kan ook komen wanneer bij een geringe overbelasting de draad smelt en er daarna een vlamboog ontstaat.
Dat laatste zou bij een goede kwaliteit niet mogen voorkomen, mits deze binnen de opgegeven spanning blijft.

bij glas en DII / DIII zekeringen kun je dat idd wel zien doorgaans, een harde sluiting resulteert in een smeltdraad die verdampt is, waar een overbelasting of lam geworden ( door warm/koud worden over vele jaren ) zekering een onderbroken smeltdraad heeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb een tijdje terug een glaszekering 5*20mm gezien die een kortsluitstroom van meer dan 5kA voor z'n kiezen had gekregen. Daar was het duidelijk aangezien enkel de hulsjes nog op hun plaats zaten.

In stuurkringen en bij zls is het moeilijk te zeggen door de beperkte kortsluitstroom die de voeding kan leveren.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
benleentje

Golden Member

Ik vind het eigenlijk niet eens belangrijk of je dat wel of niet kan zien in beide gevallen zit er iets fout. Als een zekerering er vaker uitgaat dan ga je toch kijken naar wat er allemaal op de groep zit aangesloten en hoeveel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

heb al eens 3 DII zekeringen compleet in gruis gezien, de smeltdraad was een koperkleurige waas aan de stukjes keramiek en zilverzand.

ik kijk er toch vaak wel naar hoe een zekering stuk ging, ook bij tl buizen doe ik dat. als men er mee aan komt, dan weet ik dat ze terug gaan komen. ronde zwarte vlekken op een tlbuis geven iets anders aan als zwarte ringen aan weerszijden. of geen ringen maar een heldere plek en de buis rammelt, dan is vaak de vsa in sluiting gevallen, buis heeft 230V op zn donder gekregen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 oktober 2019 19:14:24 schreef benleentje:
Ik vind het eigenlijk niet eens belangrijk of je dat wel of niet kan zien in beide gevallen zit er iets fout. Als een zekerering er vaker uitgaat dan ga je toch kijken naar wat er allemaal op de groep zit aangesloten en hoeveel.

Eens! Maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Dus ik kan me voorstellen dat een zekering er 1x uitvliegt en de managers roepen tegen de elektro-nerd dat dit NOOIT meer mag gebeuren.

Of als het regelmatig gebeurd: iedere keer als je komt kijken lijkt het probleem "verholpen". Dan wordt de vraag: Maakt iets incidenteel (even) kortsluiting, of is de boel gewoon structureel overbelast?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

structureel overbelast is meestal wel te merken aan de zekering en houder die goed heet zijn.

bij een klant gehad dat geregeld de onderverdeling eruit ging, steeds dezelfde 63A GG zekering, steeds ging een andere monteur dat oplossen met een nieuwe zekering, en t ging weer een maandje of wat goed.

tot ik die storing kreeg, mee een automaat meegenomen, want ik begon de omstandigheden verdacht te vinden. bij aankomt bleef de kop van de zekering al in de passchroef hangen, leek sterk op oververhitting. de KIII houders eruit gemikt, automaat erin gezet. bleek van die uitvallende zekering de afgaande 16mm2 verkeerd onder de schroef te zitten, die rotte verbinding warmde dus de zekering sterk op die daarom geregeld uitviel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus ik kan me voorstellen dat een zekering er 1x uitvliegt en de managers roepen tegen de elektro-nerd dat dit NOOIT meer mag gebeuren.

Of als het regelmatig gebeurd: iedere keer als je komt kijken lijkt het probleem "verholpen". Dan wordt de vraag: Maakt iets incidenteel (even) kortsluiting, of is de boel gewoon structureel overbelast?

Ben het volledig eens, een zekering mag er niet op regelmatige basis uitgaan. Maar ik denk dat de meeste mensen hier wel vertrouwd zijn met die lastige "af en toe fouten". En soms is het idd verdomd moeilijk om van het management voldoende 'down time' te krijgen om de fout naar behoren op te sporen.
On topic, buiten het zeldzame geëxplodeerd exemplaar heb ik die zekeringen nog nooit echt grondig onderzocht.
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 4 oktober 2019 19:14:24 schreef benleentje:
Als een zekerering er vaker uitgaat dan ga je toch kijken naar wat er allemaal op de groep zit aangesloten en hoeveel.

Ik denk niet dat TS een smeltveiligheid uit een of andere groepenkast bedoelt.