startbooster

Tidak Ada

Golden Member

Aangezien TS in Scandinavië woont, denk ik dat hij iets zoekt om bij grote koude toch goed te kunnen starten.
Ik heb zelf ooit iets uit (ik dacht RadioBuletin) geknutseld dat de bobine van een iets (2,4V) hogere spanning voorzag tijdens de start. Ik woonde in en gebied waar in de winter de luchtvochtigheid nogal hoog is. en mijn Eend had dar nogal wat last van :( Het bleek perfect te weken. Ik gebruikte twee NiCad D-cellen in serie, die middels het schakelcontact van de startmotor die 2,4V extra aan de bobine gaf. Draaide de motor eenmaal dan werden de NiCads bijgeladen.

Dit is natuurlijk alleen te doen bij benzinemotoren (en LPG).
Een 18650 LiPo met laadbeveiliging zou dit nu ook kunnen doen, zij het iets gecompliceerder vanwege de laadbeveiliging.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 5 oktober 2019 13:59:55 schreef big_fat_mama:...Dit lijkt mij voorstadslegende. Zoveel Wh is zoveel Wh en in een lege batterij zit er niet zoveel. Heb je misschien een bron voor dit verhaal?..

Ik ken ze niet mar ik kan me indenken dat er uit een lege accu nog wat stroom te pulken is en de spanning op te zwiepen, net genoeg om te starten. Zoiets als de lege batterijen zaklamp van KIF.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 5 oktober 2019 15:07:09 schreef Tidak Ada:
Aangezien TS in Scandinavië woont, denk ik dat hij iets zoekt om bij grote koude toch goed te kunnen starten.[...]

In die contreien is het niet ongewoon dat de auto elektrisch op temperatuur wordt gebracht. Zoiets als dit of een verwarming die in de vriesbeveiliging wordt gemonteerd. Defa

Zelf heb ik een standverwarming maar dat vraagt uiteraard ook weer wat van de batterij. Het starten en wegrijden is dan wel een stuk soepeler.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

GJ heeft het bijna goed, niet overal komt eventjes de anwb of de Naf helpen. Het ging niet zozeer om mijn auto maar om bv de sneeuwscooter.
Als je ergens vastzit(dat het gebeurd is een zekerheid :) )
dan is de volgorde: graven, starten, proberen, toch nog graven weer starten proberen enz. Dan start je uiteindelijk de accu leeg.(dat het gebeurd is een zekerheid :) )
Dan hebben we nog wel een startkoord, maar eigenlijk ben je daar te moe voor op dat moment. (je mag het ook lui noemen, kan me niet schelen)
Dan is dus een starthulp prettig. Als de accu dusdanig leeg is dat ie niet meer starten wil is het eigenlijk zot om daar nog meer stroom uit te trekken. Dan gaat je accu zeker dood. Vandaar mijn idee om een klein extra accuutje mee te hebben wat thuis geladen is. (zou ook onderweg geladen kunnen worden, da's van latere zorg)

@Tidak Ada: dat schakelingetje ken ik! In die tijd dat dat actueel was reed ik kever, en die starten altijd :P Maar ik kwam het pas nog ergens tegen.
Overigens werkte kort daarna (golf 1 etc) de bobines op 9V met een voorschakel weerstand. Tijdens starten werd de weerstand overbrugd, waardoor je een sterkere vonk had tijdens starten, maar we dwalen af.

Maar laten we het hebben over de techniek. Big Fat mama wilde een uitleg
Dit interessant? https://www.electroboom.com/?p=824
Het starten met een condensator is niets vreemds. Skidoo gebruikt dat in de sneeuwscooters om gewicht te besparen van startmotor en accu:
https://www.ski-doo.com/technologies/shot.html

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dat werpt een ander licht. Maar ook dan is het een duur iets. Hoeveel capaciteit gaat die batterij nog hebben na uren inde koude? Een skido heeft ook geen gigantische motor dus nemen we een wat lichtere en betaalbare versie. 194A startstroom. Dat zal wel voldoende zijn. Slechts 2Ah aan vermogen. Hoe dikwijls denk daarmee nog eens te starten? Het zal dan van de eerste keer moeten goed gaan vrees ik. Bij die 194A kan je 37 seconden starten en dan is het compleet op. In de praktijk zal het minder zijn en zeker als de batterij koude voeten heeft gekregen. Als het al voldoende is voor 1 poging.

Hoe lossen jullie dat probleem vandaag op?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik denk dat een lithium starthulp toch wel een aardig idee is. Je zou uit het oogpunt van de levensduur 'm in de sneeuwscooter kunnen laden, maar tot niet meer dan 80%. Omdat je 'm in de kou laadt en bewaart, zal ie toch wel lang heel blijven verwacht ik.

Neem 50% als je 'm echt lang goed wil houden, maar dan kun je je weer afvragen of ie genoeg capaciteit heeft voor het starten. Dat zou je moeten testen. De zelfontlading bij 50% laadstatus en in de kou is erg klein, het zou mij niet verbazen als het je lukt om er na een half jaar nog op te starten.

Wat het starten op een al lege accu betreft - je zou misschien nog die paar procent energie er uit kunnen trekken tussen 'leeg, 10,5v' en 'diepontladen, 0v'. Maar dat gaat nooit echt betrouwbaar zijn, en het is ook heel slecht voor je accu.

Je zou een startbatterij van supercaps kunnen maken, maar wat biedt dat boven een lithium starthulp? Snel opladen mocht ie leeg zijn? Maar dan moet je alsnog naar een plek met netspanning.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 5 oktober 2019 17:31:27 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 5 oktober 2019 13:59:55 schreef big_fat_mama:
@T/S: [...] Dit lijkt mij voorstadslegende. Zoveel Wh is zoveel Wh en in een lege batterij zit er niet zoveel. Heb je misschien een bron voor dit verhaal?

Een halfvolle loodaccu kan geen fatsoenlijke startstroom meer leveren, zeker niet als hij ook nog koud is. Er zit meer dan genoeg energie in, maar het komt er niet meer snel genoeg uit, de startmotor gaat vaak nog wel rond, maar de spanning kakt in, ontsteking en injectie werken niet meer, en starten lukt dus niet.

Echter, starten kost helemaal niet zoveel energie; meestal zakt de stroom al snel zodra de krukas de eerste omwenteling heeft gemaakt, en als de motor verder in orde is zou hij binnen een paar seconden wel moeten starten. Laatst een test gedaan met een 1.3L blokje, die trok heel even 400A, en toen hij eenmaal rond ging nog maar 100A. Zelfs een koude start bleef ruim onder de 5kJ aan energie.

5kJ bij 12V is maar 120mAh; je accu moet wel heel erg leeg zijn wil je dat er niet meer uit kunnen halen. Een "lege" accu kan prima een minuut lang 7A leveren, en als je dat in een forse supercap steekt (opladen tot 16V geeft veel meer marge voor spanningsval) kun je dat prima op starten.

Een goede alkaline AA batterij doet 2500mAh bij 1.5V, dus dat is 3.75kJ. Je kunt dus zo'n motor starten met de energie uit 2 penlites!

Voor grotere motoren en diesels moet je alles natuurlijk wat opschalen, maar het principe blijft hetzelfde.

Overigens hebben we op het werk, bij een testvoertuig waarbij je gemakkelijk per ongeluk de accu leeg laat lopen, zo'n booster: https://www.nkon.nl/noco-genius-12v-2000a.html
Meerdere keren nodig gehad, en hij heeft altijd feilloos gewerkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Lastig probleem dit. Maar misschien zou je een kleine hulp batterij permanent mee kunnen nemen (en laden in de het voortuig) die alleen je ontsteking van spanning voorziet. Als je startspanning dan door koude en ellende helemaal in elkaar dondert heb je nog wel een stevige vonk en is de kans groter dat hij ook nog bij een laag starttoerental start. Ook zal een slingerstart dan een stuk makkelijker gaan.

Als het echt vervelend koud is en je batterij is vervelend dan blijft die slingerstart toch hoe dan ook als enige over. Ik kan me heel goed voorstellen dat na een dag werken in de koude buitenlucht een slingerstart vermoeiend is. Als je dat makkelijker zou kunnen maken scheelt dat toch weer.

Ik dacht dat condensatoren koude ook niet echt heel leuk vinden. Dus of die gedurende 10 uur hun lading kunnen bewaren bij zeer lage temperaturen is de vraag. In Rusland stoken ze gewoon een vuurtje onder het carter voor ze hem starten. Niet erg handig onder een sneeuwscooter met veel kunstof onderdelen denk ik.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 6 oktober 2019 10:23:41 (18%)

Die condensator hoeft zijn lading hem 10 uur vast te houden, je laad hem vanuit de accu. Zolang het elektroliet niet bevriest heeft een supercap geen moeite met kou.

Jullie nemen schijnbaar allemaal aan dat het alleen om ontsteking gaat, en dus een motor met carburateurs is. Met sequentiële injectie wordt het al wat lastiger, maar gezien inmiddels de aanwezigheid van een trekstarter is genoemd zal dat hier niet het geval zijn.

Bij een diesel zul je in de kou toch eerst moeten voorgloeien. Ik geloof dat zo'n gloeiplug een kleine 10A trekt, dus 4 stuks voor 5 seconden is nog eens 2.5kJ erbij. Wellicht gaat dat nog wel op een halfvolle accu, als je daarna de opgeladen supercap hebt om te helpen met de startstroom.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bij een diesel zul je in de kou toch eerst moeten voorgloeien.

Ik dacht inderdaad dat over een benzinemotor gaat. Ik wist niet dat er ook diesel scooters bestaan. Lijkt me ook wel zwaar trouwens. Bij diesel zit ook een slinger. Die heeft alleen nut als ik kleppen wil stellen enzo. Ik denk dat alleen de hulk die motor kan slingerstarten.

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 oktober 2019 10:50:12 schreef SparkyGSX:
[....]

Bij een diesel zul je in de kou toch eerst moeten voorgloeien. Ik geloof dat zo'n gloeiplug een kleine 10A trekt, dus 4 stuks voor 5 seconden is nog eens 2.5kJ erbij. Wellicht gaat dat nog wel op een halfvolle accu, als je daarna de opgeladen supercap hebt om te helpen met de startstroom.

Dat geldt dan toch niet voor diesels met inspuiting in een soort 'combution chamber'. Althans, mijn Fiat met een 2.0jtd start zomers direct zonder voorgloeien en op een koude winterdag (zijn die er nog?) zie je even het 'gloeispiraaltje' op het dashboard oplichten en de motor draait al en dat dan ook nog eens met een 'halfvolle' accu. Je vergeet gewoon dat je in een diesel rijdt!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Bij directe inspuiting is voorgloeien in principe niet nodig in ons klimaat. Bij vriestemperaturen ligt dat toch wat anders. Zo werd de oer-directinspuiter van Ford voor de Scandinavische markt geleverd met een voorgloeiinstallatie voor de inlaatlucht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Heb je geen plaats voor gewoon een wat grotere accu? De tweewieler had die mogelijkheid wel - ipv. de originele 18Ah, zit daar nu 34Ah in. Nieuwe (en dikkere!) accu kabels en een bracket om het ding vast te maken waren niet zo spannend...
Dan heb je het hele idee van 'nog wat uit de accu peuren' niet nodig. Je kunt gewoon starten...

Als het erg koud is (voor Nederlandse begrippen :) ), dan wil een brandende krant voor de luchtinlaat ook nog wel eens helpen. Ipv. lucht van -20oC ademt het ding dan lucht van zeg 100-200oC in.

[offtopic]Ik vaar nog wel eens met een bootje met een slagroom klopper voorin. Dat dieseltje heeft een zwaar leven. Draait nooit lang (en dus feitelijk altijd 'koud') en staat in een onverwarmde ruimte. Als het daar beneden de 5oC komt, dan is het als het ding een week of langer stil gestaan heeft, heel gebruikelijk om de verf stripper op het lucht filter te zetten en daar ter plekke te starten. Loopt dan wel gelijk op 6 cilinders ipv. aarzelend op 1 of 2 cilinders wat beginnen te doen na 10 seconden starten...[/offtopic]

je hebt idd meerdere problemen in dat klimaat, accu die niet/amper wil laden bij temperaturen onder 0, en dan de krappe berekening van die accu op het aantal keren starten bij vastrijden.

ik zou haast zeggen, zet er eenzelfde accu bij die mee geladen wordt, maar apart te kiezen is om te starten. dan heb je 2 geladen accu's na een halve rit, maar 1 wordt gebruikt om normaal te starten. iets met een extra knop indrukken om de 2e accu te selecteren, loopt het ding weer dan laait de dynamo beide accu's weer bij.

gezien het poolomgeving lijkt, zal er ook maanden amper/geen daglicht zijn, dus een zonnepaneeltje om het eea aan zelfontlading te compenseren of tijdens uitgraven al wat bij te laden zal niets helpen ben ik bang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 6 oktober 2019 12:18:11 schreef maartenbakker:
Bij directe inspuiting is voorgloeien in principe niet nodig in ons klimaat. Bij vriestemperaturen ligt dat toch wat anders. Zo werd de oer-directinspuiter van Ford voor de Scandinavische markt geleverd met een voorgloeiinstallatie voor de inlaatlucht.

Zal niet alleen voor de scandinavische markt geweest zijn. Zuid Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, ... zijn temperaturen van -10°C en lager geen uitzondering. -26°C op 800m hoogte was het laagste wat ik heb meegemaakt.

Vorig jaar 15/2

Dan wil je de laagland auto toch ook starten?

In een moderne auto zitten ook snelgloeiers. Heel wat anders dan wat er in het verleden in zat. Een oude MAN, was ook een direct inspuiter, moest je bij temperaturen <0°C ook flink voorgloeien. Het was dan wachten tot het lampje aan ging en dan werd je bij het starten vergast op een deftige rookwolk. Wat pure alcohol in de luchtfilter hielp wel wat.

edit: @fred101 hier onder. Daarom ook dat wordt aangeraden om even de lichten aan te steken als het heel koud is. Het chemisch proces wordt dan al op gang gebracht. Ik los dat op door de standverwarming op te starten. 32W bij volle belasting en de motor en cabine worden nog warm ook (5kW).

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 6 oktober 2019 14:42:20 (13%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fred101

Golden Member

Op 6 oktober 2019 10:58:39 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik dacht inderdaad dat over een benzinemotor gaat. Ik wist niet dat er ook diesel scooters bestaan. Lijkt me ook wel zwaar trouwens. Bij diesel zit ook een slinger. Die heeft alleen nut als ik kleppen wil stellen enzo. Ik denk dat alleen de hulk die motor kan slingerstarten.

Diverse tanks uit WW2 werden volgens mij ook aan-geslingerd.

Ik heb een keer een video gezien van een kerel die een starthulp mbv super caps had gemaakt. Die dingen zijn makkelijk op te laden vanuit een andere accu en kunnen vies veel stroom leveren (je moet wel de supercaps met lage ESR hiervoor hebben (er zijn er ook met grote capaciteit maar hoge ESR, bedoeld om langduriger een lage stroom te leveren)

Het probleem bij een accu is niet dat de spanning instort als hij veel stroom moet leveren, maar het is niet zo dat die lagere spanning het starten moeilijk maakt (binnen grenzen natuurlijk) . Het is het gebrek aan stroom. Accus zijn niet gemaakt om ver te ontladen, supercaps maakt het weinig uit, die kun je snel totaal leeg trekken.

Een accu kan in korte tijd niet zijn hele lading kwijt. Dat chemische proces is blijkbaar niet snel genoeg. Als je een accu een tijdje rust geeft zit er meestal "ineens" weer genoeg in om de motor nog een paar keer rond te trekken. Dat heeft daar mee te maken. Iets met lading herverdeling.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Op 6 oktober 2019 10:58:39 schreef Ex-fietser:Ik wist niet dat er ook diesel scooters bestaan. Lijkt me ook wel zwaar trouwens.

Er zijn ook tamelijk lichte dieseltjes. Vrijwel alle microcars hebben een lichte 350cc diesel bijvoorbeeld. En tweetakten zijn vaak ook relatief licht.

klopt, microcars hebben een 4-6 PK 2 pitter dieseltje erin liggen, de accu daarvan is een model kleiner als 40Ah doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vraag me af hoe lang je precies aan het graven bent, en of die motor wel perse uit moet?

Ik vraag me af hoe lang je precies aan het graven bent, en of die motor wel perse uit moet?

In die goede oude tijd tijd (Die eigenlijk helemaal niet goed was.) was het in siberie bij 30 graden en meer onder nul gebruikelijk om de motor van een vrachtwaggel 's nachts te laten lopen op verhoogd handgas. Anders deed de auto het volgende dag niet. De enige remedie was dan een vuurtjes onder het carter en een beetje geluk. Anders werd het lopen.

Ik geloof niet dat de TS dat nu zou willen. De hele dag zo'n pruttel naast je hoofd. En heb je na zo'n dag nog wel genoeg brandstof om terug te kunnen rijden of skiën of wat je dan ook doet met zo'n ding.

Diverse tanks uit WW2 werden volgens mij ook aan-geslingerd.

Daar zaten vermoedelijk wel kleplichters in, of een hulk.

Maar voor de TS lijkt mij een dikkere accu en misschien een kleine extra voor de ontsteking misschien een oplossing. Het apparaat een beetje beschut uit de wind wegzetten kan ook helpen. Of misschien een paar grote condensatoren als reserve mee. Die kun je eventueel met een laatste restje uit de accu nog even optoppen voordat je aan de daadwerkelijke startprocedure gaat beginnen.

Wordt wel een hoop gedoe als je hondsmoe in de bittere koude zo moeilijk moet gaan starten.

Wat ik hier lees is het vastzitten, dus tijdens een rit ergens heen. Dat lijkt me wat anders dan parkeren voor een nacht.

Op 5 oktober 2019 16:58:46 schreef H&k:
GJ heeft het bijna goed, niet overal komt eventjes de anwb of de Naf helpen. Het ging niet zozeer om mijn auto maar om bv de sneeuwscooter.
Als je ergens vastzit(dat het gebeurd is een zekerheid :) )
dan is de volgorde: graven, starten, proberen, toch nog graven weer starten proberen enz. Dan start je uiteindelijk de accu leeg.(dat het gebeurd is een zekerheid :) )

Op 6 oktober 2019 14:32:55 schreef fred101:

Een accu kan in korte tijd niet zijn hele lading kwijt. Dat chemische proces is blijkbaar niet snel genoeg. Als je een accu een tijdje rust geeft zit er meestal "ineens" weer genoeg in om de motor nog een paar keer rond te trekken. Dat heeft daar mee te maken. Iets met lading herverdeling.

een startaccu bestaat uit een heleboel loden platen (veel oppervlak = veel startstroom). het zuur moet er voldoende tussen circuleren, wil je lange tijd stroom kunnen leveren.
normaal start een motor binnen de 3sec en is dat geen probleem, als je natuurlijk 30sec lang moet doorstarten vind je accu dat niet leuk en stuikt in elkaar.

ik heb een oldtimer die 1-2keer per jaar rijd, daar heb ik de 44Ah 360A accu vervangen door een veel grotere diesel accu van 76Ah 640A.
als die diesel accu 300A moet leveren, is dat absoluut geen probleem en zakt die ook niet in spanning. ook door zijn grotere capaciteit, overleeft die ook veel langer de lange stilstand.

dus als je de mogelijkheid hebt, vervang je accu door de grootste die je er fysiek kan inkrijgen.
wil je nog een extra starthulp, monteer nog een startaccu achteraan ergens bij, en koppel ze aan de dynamo zodat die telkens mee oplaad. je zou er dan voor kunnen kiezen om ze manueel te kunnen bijschakelen voor het starten, of ze permanent parallel te houden (dan zal je volgens mij even oude accu's moeten hebben). dan verdubbelt je capaciteit ook.

LET WEL OP: ga geen 2min lang doorstarten omdat je accu het aankan, want je kabels naar de starten gaan heet worden alsook de starter zal LOEIHEET worden door zo lang te moeten blijven draaien.

li-ion of dergelijke zou ik niet meenemen, de capaciteit ervan zakt aardig bij koud weer (Ebikes hebben er ook last van).

desnoods een extra accu en een stel startkabels meenemen? zo doe ik het ook altijd bij mijn autos.

wat je nog kan doen (als je tijd hebt) is een li-ion accu meenemen met een stroombron eraan zodat je de startaccu kan bijladen (langzaam) terwijl jijzelf aan het graven bent.

als je start accu bv 12V 10Ah is, kan je makkelijk een 'mobiele' oplader maken met een 3,7V 30Ah li-ion accu die je met een booster dan bv 12V 5A laat leveren. die kan je accu op 2uur opladen, of kan je accu op een half uurtje al merkbaar bijladen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Tja, fcapri,

Jij hebt dat probleem omdat (mits je over de capri praat ;-) zodra je de motorkap opklapt genoeg plek hebt voor een reuze accu. Waarom Ford daar zoveel ruimte voor vrij heeft gehouden??
Maar mag de accu ook niet te groot zijn mbt dynamo omdat deze de accu dan niet vol genoeg krijgt?

Enfin ik wil ook graag een booster maken, gewoon omdat het kan.
Maar mis wat kennis.

Op dit moment heb ik een handgenerator besteld, een Schottky diode en een voltmeter(bij alie) en die wil ik koppelen aan supercaps.
De diode moet er voor zorgen dat ik de condensator laad en de energie niet terug loopt.

Mocht ik dan startproblemen hebben dan koppel ik de boel aan de accu en laden de supercaps zich iets op. De rest zwengel ik er bij en is daarbij het voltmetertje handig.

Vraag;

Op YT zie je dat ze veelal 6 stuks gebruiken van 2,7Volt 500F.
Is dat niet teveel?
Welke kan ik het beste daarvoor aanschaffen.
Dacht nu aan de https://nl.aliexpress.com/item/33018455023.html?spm=a2g0o.detail.0.0.5…

Evt nog filmpje; https://www.youtube.com/watch?v=9y4pwcFyLOE

Alleen wil ik de supercaps in serie plaatsten zonder het printplaatje.

GJ_

Moderator

Ghia, graag een eigen topic voor je eigen booster. Niet in het topic van een ander aub.

Bedacht dat het handiger was omdat mijn vraag zoveel er op leek.

Ik maak een nieuwe aan onder;
Handbediende Starthulp