Op 6 oktober 2019 14:32:55 schreef fred101:
Een accu kan in korte tijd niet zijn hele lading kwijt. Dat chemische proces is blijkbaar niet snel genoeg. Als je een accu een tijdje rust geeft zit er meestal "ineens" weer genoeg in om de motor nog een paar keer rond te trekken. Dat heeft daar mee te maken. Iets met lading herverdeling.
een startaccu bestaat uit een heleboel loden platen (veel oppervlak = veel startstroom). het zuur moet er voldoende tussen circuleren, wil je lange tijd stroom kunnen leveren.
normaal start een motor binnen de 3sec en is dat geen probleem, als je natuurlijk 30sec lang moet doorstarten vind je accu dat niet leuk en stuikt in elkaar.
ik heb een oldtimer die 1-2keer per jaar rijd, daar heb ik de 44Ah 360A accu vervangen door een veel grotere diesel accu van 76Ah 640A.
als die diesel accu 300A moet leveren, is dat absoluut geen probleem en zakt die ook niet in spanning. ook door zijn grotere capaciteit, overleeft die ook veel langer de lange stilstand.
dus als je de mogelijkheid hebt, vervang je accu door de grootste die je er fysiek kan inkrijgen.
wil je nog een extra starthulp, monteer nog een startaccu achteraan ergens bij, en koppel ze aan de dynamo zodat die telkens mee oplaad. je zou er dan voor kunnen kiezen om ze manueel te kunnen bijschakelen voor het starten, of ze permanent parallel te houden (dan zal je volgens mij even oude accu's moeten hebben). dan verdubbelt je capaciteit ook.
LET WEL OP: ga geen 2min lang doorstarten omdat je accu het aankan, want je kabels naar de starten gaan heet worden alsook de starter zal LOEIHEET worden door zo lang te moeten blijven draaien.
li-ion of dergelijke zou ik niet meenemen, de capaciteit ervan zakt aardig bij koud weer (Ebikes hebben er ook last van).
desnoods een extra accu en een stel startkabels meenemen? zo doe ik het ook altijd bij mijn autos.
wat je nog kan doen (als je tijd hebt) is een li-ion accu meenemen met een stroombron eraan zodat je de startaccu kan bijladen (langzaam) terwijl jijzelf aan het graven bent.
als je start accu bv 12V 10Ah is, kan je makkelijk een 'mobiele' oplader maken met een 3,7V 30Ah li-ion accu die je met een booster dan bv 12V 5A laat leveren. die kan je accu op 2uur opladen, of kan je accu op een half uurtje al merkbaar bijladen