Pro RIAA Versterker

blackdog

Golden Member

Hi,

Omdat er toch nog steeds intresse is voor RIAA versterkers en audio apparatuur,
heb ik besloten een RIAA versterker te ontwerpen met moderne componenten.

Op het ogenblik ben ik de opamp aan het testen waar ik in eerste instantie deze RIAA versterker wil opbouwen.
Deze opamp is de gene die ik al eens eerder genoemd heb en dat is de TI OPA1656.

Opamp datasheet
www.bramcam.nl/Audio/Pro-RIAA/opa1656.pdf

.
De eerste setup van de RIAA versterker.
http://www.bramcam.nl/Audio/Pro-RIAA/Pro-RIAA-Amp-01.png

.
Het RIAA netwerk heb ik gelijk gehouden aan de RIAA versterker in het gele kastje dat ik hier op CO heb laten zien.
En tijdens het uitgebreid meten hieraan, leerde ik ook waar de "beperkingen" zaten, dat was voora lbij grote signalen in de hogere frequenties.
Het RIAA is dan een grote belasting voor de opamp.
Dan kan je denken, schaal de waarden dan omhoog van dit netwerk dat kan, maar dat tast dan ook weer het ruisgedrag van de schakeling aan.
En als ik dan alsnog een opamp zou willen gebruiken met een bipolaire ingengangen i.p.v. de Fet ingangen van de OPA1656 dan het ik weer meer last van bias ruis.

Dus dan maar een standaard oplossing van een buffer achter de opamp binnen de tegenkoppeling.
Buffer versterkers zoals de gene die ik hier voorstel de BUF634A van TI hebb als goed toegepast.
Alles wat je binnen de tegenkoppling van een opamp aanbrengt geeft je in princiepe vertraging.
Deze vertraging (lag) veroorzaakt dat de fase ruimte va nde opamp slechter wordt, de BUF634A is veel sneller dan de OPA1656 dus het die problemen treden dan bijna nooit op.

Misschien denken sommige van jullie, waarom gebruik je de tweede opamp van de OPA1656 niet al buffer?
Dat vind ik niet zo'n fijn plan, in de hoge frequenties wordt de versterking heel laag door het RIAA filter.
R10 van 332Ω zorgt wel dat de versterking minimaal rond de 4x is, maar meestal is het puls gedrag niet mooi schoon, ik hou niet van ringing bij blok signalen.

Dus het wordt een 1x buffer, en hier dus de BUF634A, maar de LH0002 of andere snelle buffer en die minimaal +-18V aankan.
Voor het geval dat jullie het nog niet wisten, snelle electronica betekend netjes bouwen!!!!

OK, wat zijn nu nog meer de voordelen van een extra buffer, de opamp wordt in het geheel niet belast, dat betekend dat de toch al lage vervorming nog lager wordt.
De openloop gain van de opamp wordt zelfs niet kleiner door de tegenkoppel weerstanden, daar er geen belasting van de opamp uitgang is. :-)
Behalve de extra prijs voor de buffer zijn er wat mij betreft alleen maar voordelen.

Ik injecteer een kleine stoom in de inverterende ingang via een trim potmeter P1 in het schema.
Met deze potmeter kan de DC offset aan de uitgang van de BUF634A zo goed mogelijk naar "0" regelen.
De waardes van de componenten zijn zo gekozen dat het bereik zo klein is dat de offset net goed kan worden terug geregeld,
het trim circuit kan 1,5mV offset van de opamp weg regelen, ik heb een aantal van deze opamps hier liggen en zal ze testen op offset fout.
Waarschijnlijk R6 + R9 die samen 1Meg maken, nog wat hoger in waarde worden, C4 dempt de eventuele prut vanaf de voedinglijnen.
Nog even iets over de extra buffer, de ruis en b.v. de offset van de bufferversterker is geheel onbelangrijk, de offset en ruis vorden door de ingangstrap van de opamp bepaald.

Veel RIAA versterkers hebben een elco in serie met de weerstand die van de -ingang naar massa loopt, in mijn schema R8 van 100Ω.
Ik vind dit niet echt een galante oplossing, ja het geeft je een DC gain van 1X maar ik vind dat voor het audio signaal betreft een slechte plek.
Bij de 100Ω van R8 is al meer dan 220uF nodig.

Het is ook mogelijk een extra opamp te gebruiken die de offset automatisch wegregeld,
een trimpotje om de grootste offset fout weg te regelen vind ik een goede oplossing om de DC offset klein te maken.

De tweede opamp van de OPA1656 gebruik ik voor het maken van een derde orde rumble filter, dit filter moet ik nog testen of of de frequentie karakteriestiek goed is.
Met een schakelaar kan je het rumble filter uitschekelen als je het nodig vind.

Er wordt op fora zeer veel geneuzeld over rumble filters wel of niet nodig.
Vooral de gene die zeggen dat het niet nodig is of zelfs niet mag, want je zou te veel fase verschuiving krijgen in de lage frequenties...
Het komt nogal eens voor dat men één item heel groot maakt en allerlij andere zaken die ook optreden maar vergeten.
Er zijn zeer veel zaken die meespelen bij de laagweergaven bij platen.
Platen zijn uiteindelijk natuurlijk een drama, er moest wel zoiets komen als een RIAA karakteristiek maar behalve voordelen lever dit ook veel nadelen op.
Rond de 20Hz heb je 20dB versterking t.o.v. het midden gebied, ieder hobbeltje in de plaat of als het gat uit het midden zit levert een grote hoeveelheid signaal op beneden de 20Hz.
Ook als je een goed uitgebalanceert systeem hebt, dat is de compliantie en je pickup arm niet te veel resoneren, dan nog heb je bij kleine oneffenheden veel signaal.
Bij gebruik van een testplaat die hele lager frequenties bevast voor het testen van dit gedrag, geloof je je ogen niet, de naald kan uit de groef springen door de resonantie van het systeem.

Ook ik had aardig last van dit gedrag in mijn platenspeler systeem ondanks de demping met siliconen van mijn éénpunts arm van Hadcock.
Nu had ik vier gesloten baskasten en bij een wat hoger volume bij een slechte plaat wapperde de konussen flink. :-)
En als je dan denkt dat veel LS suystemen tegenwoordig bijna allemaal van een soort bas reflex zijn begrijp je snel dat je een rumble filter nodig hebt.

Dit is dus de eerste setup en k ben uitgegaan van een "normaal" niveau van 0,5V RMS aan de uitgang van deze voorvrsterker.
Dan is er nog een flinke dynamiek over voor grote rumble signalen, welke dan weer onderdrukt worden door het rumble filter zodat het plaatsignaal lief is voor je bas luidsprekers.
Morgen wat test doen aan een aantal opamps en dan pas ik het scheme waarschijnlijk nog wat aan.

Oja, ik heb voor het RIAA filter er voor gekozen allemaal 10nF condensatoren tegebruiken, natuurlijk polystyreen of MKP van 1 of 2%, ik koop meestal een hand vol en selecteer ze dan.
De condensatoren zijn wat minder kritisch, koop hier ook een handvol van en selcteer ze alle drie zo gelijk mogelijk of ze nu 438nF zijn of alle drie 489nF maakt nix uit. :-)
De bekende Wima rode print type is wat mij betreft mooi genoeg, maar betere MKP type kan natuurlijk ook.

Ik hoor graag jullie mening over deze opset.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik wil hier wat metingen laten zien die ik doe tijdens het ontwikkelen van een schakeling.
Ik wou graag weten hoe goed de demping van stoorsignalen uit de voeding is die ik had gekozen,
ik had in mijn hoofd het wel een beetje uitgerekend, maar meten geeft meer zekerheid, de reeele wereld dus. :-)

De testsetup, dit geeft de DC instelling weer van de voorgestelde RIAA trap.
De metingen na het testen van de potmeter zijn gedaan door de potmeter te verwijderen
en dan een enkele 1Meg weerstand te gebruiken die aan een generator hangt naar de -ingang van de opamp die de testsignalen leverd.
http://www.bramcam.nl/Audio/Pro-RIAA/Pro-RIAA-Offset-Trim-01.png

.
Ik ben uitgegaan van de DC instellingen van de ingangstrap, dus 100Ω naar massa en 100K naar de uitgang, wat resulteerd in een breedbandige versterking oplevert van 1000x.
Hierdoor is het goed zichtbaar in hoeverre stoorsignalen uit de voedingslijnen verschijnen op de uitgang van de versterker.
Eers even hoe ik het een ander geschaald heb voor het trimmen van de DC offset, als eerste heb ik gekeken wat de offset is van de opamps die ik wil gaan gebruiken.
Dat zijn ondermeer de OPA2140 en de eerder voorgestelde OPA1656.
Bij de OPA1656 is de offset max. +-1mV
Bij de OPA2140 is de offset max. +-0,12mV

Dus als ik het goed doe, hou ik rekening met iets meer dan +-1mV Offset spanning, door een 1Meg weerstand te nemen waarmee ik de offset stroom injecteer in de inverterende ingang.
De slechste offset die ik tot nog toe heb gehad bij een klein aantal samples was -0,5mV offset aan de ingang, met de hierboven getekende schakeling is dit goed weg te regelen.
De spanning op de loper van de potmeter was mooi rond de 5V, de missie wat dit onderdeel van de schakeling betreft is dus geslaagt.

Maar dan moet ik wel ook het AC gedrag testen :-)
Het wegregelen van de DC offset is natuurlijk geen Rocket Sience, het gaat natuurlijk om het hele plaatje van deze versterker trap.
De offset schakeling injecteerd een stroom die uit de voedingen komt, die voedingen zullen niet batterij schoon zijn.
In bovenstaande schakeling is een schakelaar te zien en een 1uF condensator en de injectie weerstand bestaat uit twee weerstanden die weer bij 1Meg meken.

De schakelaar in het schema was voor het testen zodat ik snel kon schakelen tussen wel en geen condensator.
De versterking zonder condensator is 100k/1Meg dus 1V i.p.v. de plek van de potmeter loper, geeft 100mV RMS aan de uitgang en dit is breedbandig.

Pas bij 1V RMS op het punt waar de loper van de trimpot aan komt, bij 100Hz heb ik een signaal dat pas goed zichtbaar is aan de uitgang, het is dan net geen 1mV RMS.
Zonder signaal meet ik ongeveer 600uV RMS bij 22KHZ bandbreedte, vergeet niet dat de schakeling hier 1000x versterkt!

Hoe lager de frequentie die ik toevoer, hoe hoger de impedantie van de 1uF condensator wordt en hier uit volgt slechtere demping van stoorsignalen uit de voedingslijnen bij deze lagere frequenties.
De stoorsignalen die je zal zien van de voedingslijnen zijn dus allemaal heel laag in frequentie.

Bij 100mV en 20Hz uit de generator kan ik de signalen echt net dedecteren, maar 100mV stoorsignalen op voedingslijnen voor een voorversterker lijken mij geen reeele situatie.
Toen naar 5Hz gegaan (kan de Audio Precision meetset net aan en ook weer bij 100mV RMS stoorsignaal, dit geeft ongeveer 1,6mV stoorsignaal op de uitgang.

Hoe moet je dit nu allemaal in de echte wereld zien, mijn plan is de RIAA voorversterker uit te rusten met LM317/337 regelaars die met wat condensatoren stil gemaakt worden.
Dit resulteerd in een voedingspanning die niet meestal beneden de 80uV aan ruis bevat, dat is zo'n 60dB beneden mijn gebrukte testsignalen.

Conclusie offset trim circuit
Dus ik ga er vanuit aan de hand van de meetresultaten, dat de stroominjectie voor de offset regeling geen extra "rumble" signalen genereerd aan de uitgang van de RIAA versterker.

Normaal AC gedrag van de schakeling in het audio gebied.
Omdat ik toch al een testschakeling op het breadboard had staat, ben ik wat standaard AC metingen gaan doen.

Ik haalde toch wel wat vreemde resultaten met twee redelijk overeenkomstige opamp zoals de OPA2140 en OPA1656.
De generator weer aan de 1Meg weerstand die naar de inverterende ingang gaat van de opamp, de OPA2140 had bij 45KHz -14dB, bij de OPA1656 is die -3dB.

De blokweergave van de OPA1656
http://www.bramcam.nl/Audio/Pro-RIAA/Pro-RIAA-OPA1656-Puls-01.png

.
De blokweergave van de OPA2140
http://www.bramcam.nl/Audio/Pro-RIAA/Pro-RIAA-OPA140-Puls-01.png

Als je de specs van deze twee opamps vergelijkt dan zijn de verschillen niet heel groot.
Het verschil dacht ik eerst te zitten bij de capaciteit van de ingang, maar bij de OPA1656 is dit zelfs wat groter, dat is het dus niet.
De slew rate van de OPA1656 is 25% hoger maar dat kan volgens mij niet het verschil in bandbreedte verklaren van mijn test schakeling.
Wat wel duidelijk anders is, dat is de openloop versterking, dat blijkt ook uit de vervormings metingen die ik gedaan heb, de OPA1656 is hier duidelijk beter in.
De vervorming bij grote signalen (10V RMS) bij de +-15V voeding is bij de testschakeling met de OPA1656 bijna niet meetbaar tot 10KHz.
Dit door de aanwezige ruis i.v.m. de 1000x versterking en pas boven de 10KHz is er wat vervorming zichtbaar bij de 10V RMS aan de uitgang.

De volgende metingen zijn aan het rumble filter.

Shoot @ It

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Nog wat testen gedaan vandaag aan het schema, vooral metingen aan het rumble filter.
Deze keer ook wat plaatjes gemaakt via mijn meetcomputer, ik heb eindelijk het Interface kastje aangesloten aan de PC geluidskaart.
Hierdoor is het makkeklijker meetkabels aan te sluiten op de D.U.T.

OK eerst weer het aangepaste schema, plaatje is klikbaar voor de grote versie.

http://www.bramcam.nl/Audio/Pro-RIAA/Pro-RIAA-Amp-02-Klein.png

.
Ik heb het kantelpunt van het orginele filter van Douglas Self met 20% verlaagt door de weerstanden 20% hoger te maken.
Hierdoor komt het -3dB kantelpunt i.p.v op 20Hz op net onder de 17Hz te liggen en is in de normale bas gebied wat minder afval.
Om wat beter te kunnen meten met de geluidskaart, heb ik de condensatoren 10x kleiner in waarden genomen en hierdoor komt het kantelpunt van het filter ook 10x hoger te liggen.
De grafiek begint dus bij 5Hz wat in het plaatje 50Hz is en stopt bij 100Hz wat in het plaatje 1KHz is.
Deze metingen duren met de meetcomputer nogal lang, de metingen direct met de Audio Precision en een lijstje maken gaat een stuk sneller. :-)

Het plaatje is klikbaar voor een grote versie.
http://www.bramcam.nl/Audio/Pro-RIAA/Pro-RIAA-MI-Rumble-02-Klein.png

Er staan nu dus lijstjes in het schema met de de gegevens van de schakelaars, is deze configuratie mogelijkheid met dipswitches allemaal nodig, mag de bouwer zelf beslissen!
Ik mijn best gedaan zo veel mogelijk de zelfde componenten te gebruiken waar mogelijk, zoals de 10nF condensatoren in het RIAA filter en de 1uF ontkoppel condensatoren.

De onderdelen die het MD element belasten, kunnen ook uit de zelfde onderdelen worden opgebouwd als gewenst.
De condensatoren in het rumble filter heb ik niet aangepast naar b.v. de zelfde waarde als de ontkopple condensatoren van 1uF, dat vond ik niet wijs.

De volgende metingen worden het complete RIAA versterkertje met een buffer in de loop.

Genoeg voor vandaag.

Shoot @ IT!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Uitgebreid verhaal!

Maar waarom de 3 stuks 47,5 ohm weerstanden? Ik werd getriggerd door de weerstand waarmee je de uitgangsimpendantie aanpast.

Zit op IPad te lezen, dus misschien heb je het geschreven, maar ik heb op de iPad niet het hele plaatje zeg maar qua uitleg.

blackdog

Golden Member

Morge Karel050,

Deze weerstanden dienen voor HF stabiliteit.
De weerstand aan de uitgang zorgt er voor dat de kabel capaciteit niet een te grote fase verschuiving geeft in die opamp met ringing of generatie verschijnselen als gevolg.

De 47,5Ω aan de buffer ingang houd dit onderdeel ook HF stabiel, maar is niet altijd nodig.
Hangt een beetje vande opbouw en het model vande buffer af, ik laat later nog weten welek buffers er op die plek kunen komen.

De 47,5Ω aan de ingang helpt net als de ferrietkraal (dat zijn die blauwe streepjes aan de ingang) het HF gedrag te verbeteren.
En het helpt snelle signalen een beetje uit de ingang te houden, ook deze weerstand is weer het puntjes op de i zetten.
Hij is ook weer een beetje afhankelijk van de gebruikte opamp, de OPA1656 heeft al wat HF filtering aa nde ingang.

Voor het normale audio signaal doen de drie weerstanden niets. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 7 oktober 2019 09:22:03 schreef blackdog:
Morge Karel050,

Deze weerstanden dienen voor HF stabiliteit.
De weerstand aan de uitgang zorgt er voor dat de kabel capaciteit niet een te grote fase verschuiving geeft in die opamp met ringing of generatie verschijnselen als gevolg.

Groet,
Bram

Je verhaal doet me afvragen wat je doel is, de beste riaa versterker te ontwerpen?

Je focussen op ruis, maar ik zie wel veel componenten en schakelaars, wat elkaar een beetje bijt.

En HF stabiel? Welke frequenties qua HF denk je dan aan?

En welke model hou je voor de impedantie van je omgeving (componenten aangesloten op de ingang ( element en bekabeling etc) en op de uitgang ) aan?

Generatie verschijnselen zegt me niets, maar ik leer graag, heb je een linkje naar een om/beschrijving?

En ringing idem?

blackdog

Golden Member

Hi Karel050,

Ik denk dat je beter wat info kan gaan lezen op de Analog of TI website over opamp stabiliteit, er zijn ook wat video's aanwezig hierover.
Verder helpt het de datasheets te downloaden van de voorgestelde onderdelen zoals de BUF634A.
Dan zie je dat dit een component is met een bandbreedte van ruim 200MHz. :-)

Nee dat is niet nodig voor dit ontwerp, maar er zijn niet zoveel buffers meer op de markt die +-18V aan kunnen.
Als je een LT1010 gebruikt als buffer, is de serie weerstand voor de buffer ingang eigenlijk niet nodig.

De 47,5Ω ingangs weerstand helpt dus bij snelle signalen dat kan je zien als je met een functie generator de schakeling test.
Sommige opamps houden niet van snelle signalen aan de ingang die ze niet kunnen handelen.
Ook weer van het opamp type afhankelijk, de één heeft er meer last van dan de andere.
Verder helpt de 47,5Ω weerstand samen met de ingangs capaciteit (8 a 10pF) als 300mHz lowpass filter, en helpt bij de GSM storing.
Mijn doel is altijd bij versterker trapjes deze abberatie vrij te houden, dus geen ringing en andere rare effecten bij pulsvormige signalen.
Dus vind je in mijn ontwerpen hier en daar wat onderdelen die er voor zorgen dat het signaal zo schoon mogelijk versterkt wordt.
Ik ontwerp niet voor productie/bedrijf een onderdeel meer maak ik mij niet druk om. :-)

Doel
Een goede RIAA versterker te ontwerpen die de ervaringen bevvatten opgedaan met eerdere type schakelingen, de beste? denk het niet.
Maar het niveau van een draadje met versterkeing zal ik wel dicht tegenaan zitten.

Ik heb ook RIAA versterkers gebouwd voor mijn Ortofon MC30 Element met zeer weinig output, deze bevat een LM394 dual transistor en is symetrisch van opbouw.
De configuratie is op deze manier, eerst voldoende symetrisch versterken, dan een passief RIAA hoogaf filter en in het laag wordt dan door een tweede trapje actief geregeld.
Er zijn meerdere manieren mogelijk van opbouw, ik heb vorig week weer eens gekeken wat voor moderne elementen er zijn, de variatie is nog veel groter dan zo'n 30 jaar geleden...
Je moet bijna per element je RIAA versterker configureren. :-), den kaan de impedantie verschillen tussen de 0,05mV en 7mV aan uitgangs niveaus.
Bij de MD elementen is het vooral de capacatieve belasting die het hoog gedrag bepaald, ik kan hier een RIAA versterker laten zien die bienn 0,1dB recht is,
maar de meeste elementen maken er een puinhoop van door inductie en resonantie.

In het laag krijg je weer de mechanische dynamica van compliantie van je element en het gedrag van je arm.
Je kan natuurlijk ook zo'n voorgestelde testplaat kopen, maar kijk eens wat voor afwijkingen die plaat heeft, dan kan je denken bram waarom gebruik je 1% weerstanden.
Kan ik je uitleggen, ik ben geen prutser, ik ontwerp zo goed mogelijk binnen bepaalde grensen, deze zijn hier b.v. uitgezochte 1% onderdelen.
Verder een opamp schakeling die geen ruis toevoegt aan de Johnson ruis van een "normal" MD element en de ruis van de groef.

Schakelaars en ruis, hoezo, gebruik jij dan in mooie apparatuur rommel van Ebay. :-)
Er zijn prachtige relais te koop, welke ook niet eens duur zijn en die een perfect gedrag vertonen, en anders jumpers gebruiken als je instel mogelijkheden nodig hebt.
Ik had al geschreven dat de instellingen voor het element en de versterking niet nodig zijn als je weet wat je gebruikte element nodig heeft.
Wil je kunnen wisselen van element en/of platenspeler, dan zij de instelmogelijkheden makkelijk en bij goede onderdelen eigenlijk probleemloos.

Dit ontwerp bouwen op de bekende hobby manier, dan zeg ik FAIL!
Kan je dit bouwen op de gekleurde China printjes zoals ik veel van mijn projectjes doe, jazeker, maar pas wel een nette bouwmanier toe, geen kris kras bedrading.
Je kan zien dat ik bijna altijd het schema volg op het printje en er is nagedacht waar b.v. de ontkoppel stromen lopen.
Verder zou ik het hele printje in zo'n dit blikken HF doosje bouwen van TEKO.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bedankt voor je uitgebreide reactie,

We zitten duidelijk in een andere hoek qua electronicaontwerp.

Maar mooi te zien hoe je bezig bent.

Veel plezier!

blackdog

Golden Member

Hi Karel050,

Ik hoor graag in welke hoek jij electronica ontwerpt?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Bram,

Ben je nog van plan om er een PCB voor te ontwerpen?
Want als die er komt dan ga ik hem zeker bouwen.

Groeten,
Wim

blackdog

Golden Member

Hi Wim,

Dat was ik niet van plan, niet echt de tijd voor, maar ik wil nog steeds wel weer met een printpakket beginnen.
Layo-1 is al weer lang geleden dat ik daar mee werkte. :-)

Ik wil zeker 1 testprintje op een stukje China gaatjesprint maken, om er zeker van te zijn dat het goed werkt.

Mijn modem was gestoord voor een paar uur, dus daarom waren mijn plaatjes op CO niet te zien.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Bram,

Lastig hoor dat er maar 24 uur in een dag zitten. ;)
Maar misschien is er hier op het forum iemand die handig is met printjes ontwerpen en wel een beetje tijd over heeft.
Eigenlijk wil ik wel vaker iets van je nabouwen maar ik vind die gaatjes printen niet mooi genoeg voor je ontwerpen.

Groeten,
Wim

Henry S.

Moderator

Hi Bram, mooi projekt!

Ik was op zoek naar een RIAA voor m'n Ortofon 2M Black, ik denk dat ik hier maar eens mee aan de gang ga.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi,

Voor de liefhebbers, in het onderstaande topic bespreek ik een aantal RIAA trapjes van HiFi fabrikanten.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/146858

Hopelijk veel leesplezier. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bapaktus

Special Member

Ik gebruik al jaren twee van deze printjes.
Je kan de IC's vervangen door nóg betere typen.
Voordeel van dit printje is dat de kabel en ingangs impedantie kan worden aangepast.
http://www.audiowind.com/pdf/A-310.pdf
Groet, ruud

blackdog

Golden Member

Hi Ruud, :-)

Dank voor je info.

Ik zo het een en ander niet zo opzetten, werkt het zoals het nu staat weergegeven in het schema, ik denk het wel.
Maar er zijn nogal wat punten waar ik opmerkingen bij heb, het gaat vooral mis bij de 50dB gain setting.
Natuurlijk wordt deversterking boven de 1Khz steeds minder maar dit is gewoon te veel met zo'n oude opamp.

Verder is de DC gain op de 50dB stand ruim 3400x!!!
Als de opamp 1mV offset spanning heeft, dan heb je 3,4V DC op de uitgang van die opamp staan.
Dan heb je nog de commonmode van de uitgang van ongeveer 1,5V ( en dan blijft er bij +-7V van je 9V batterijen heel weinig dynamiek over...
En dan heb ik de biasstroom nog niet eens verrekend.

De ontwerper krijgt pluspunten van mij dat hij een printje maakt zodat het confortable wordt voor de gebruiker.
Techniesch rammelt het nogal. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bapaktus

Special Member

Hallo Bram,
de aanschaf (meer dan 2 jaar geleden) was bedoeld om (tijdelijk) een GP400 Philips MD element aan te sluiten op een experimetele voorversterker.
De versterking staat nu ingesteld op 30 dB en kan waarschijnlijk nog verder omlaag.
Overigens zit er nu een OPA2134PA IC in.
Een verbetering t.o.v. de LM833N
Ik was nog op zoek naar een beter IC, maar voorlopig laat ik het zo.
Ik voed de schakeling met 2 maal 15 Volt.
Tot zover, ruud exPA0ROJ

Deze PCB's worden/werden heel goedkoop op Ali-E aangeboden. 30dB-35dB heb je normaal met een GP400 met ca. 5mV output toch wel nodig.
50dB is dan weer erg veel, voor een M.C. high output met weinig mV zelfs nog veel. De standaard voor een MM. is 47kOhm, veel andere waarden maakt het meestal niet beter. Dat je de capaciteit kunt aanpassen is dan wel weer handig.
Tot een paar jaar geleden stuurden ze zo'n printje voor Eur. 12 naar NL. Alleen natuurlijk zonder zo'n OPA2134 maar meestal een NE5532.