Op 9 oktober 2019 21:52:45 schreef Hubie:
[...]
Verboden te voederen!
Toch weet GD iedereen altijd weer op de kast te krijgen.
Das ook een kunst hoor!
Die opmerking is het beschaafdere equivalent van de steeds herhaalde drieletterwoorden in de sociale media. Puur uit onmacht en gebrek aan argumenten
Als je vindt dat ik het verkeerd voorheb, zal het wellicht makkelijk zijn om onderstaande te weerleggen. Verlicht mijn duistere wegen, ik zal je dankbaar zijn.
1) Voetballertjes ronsel je niet door ze een initiatie basketbal aan te bieden. Veel kans dat ze basketters blijven.
2. Als amateur heb je een waaier van frequenties ter beschikking om naar hartelust te experimenteren. Dus heb je niks te zoeken op de 3 m band. Tenslotte staat het artikel toch in een amateur tijdschrift?
3) De 50nW zendertjes zijn toegelaten om in de auto een MP3speler draadloos te connecteren met de autoradio. Das alles.
Ik ben niet zeker, maar ik vermoed dat zelfbouw in principe verboden is, zelfbouwers hebben niet de nodige apparatuur om de vooropgestelde beperkingen te controleren.
In elk geval is experimenteren met zendertjes in die veel gebruikte band oneigenlijk gebruik en een amateur onwaardig.
4) Amateurs hebben een hele rits frequentiebanden ter beschikking en een aantal worden nog maar weinig gebruikt.
Natuurlijk zal dit staalhard ontkend worden uit schrik om banden te verliezen, maar wie net als ik een ontvanger en een antenne heeft weet wel beter.
5) Waarom stellen de amateurs als aanloop naar de hobby dan niet voor om kleine zendertjes te bouwen en te gebruiken onder toezicht van een vergund amateur op één van hun vele frequenties. En als dit wettelijk niet kan moet men er maar voor lobbyen.
Of in het clubhuis van de scouts of amateurs de jeugd eens een amateursessie laten bijwonen met de nodige uitleg. Veel leerzamer.
Liefst een velddag. Sluit nauw aan bij het scoutsgebeuren.
6) Scouts komen uit elk milieu. Hoeveel procent van de kinderen kun je eigenlijk warm maken voor elektronica en zelfbouw ervan? Zelfs achter de eenvoudigste schakeling zit een hoop kennis en theorie verborgen.
Wat steekt iemand die zelfs de wet van Ohm niet kent en niet weet wat spanning en stroom is daarvan op? Babies leren eerst kruipen, dan staan en dan pas lopen. Andersom zal ook in de toekomst niet lukken.
En wat met de meisjesscouts? Een warme trui leren breien voor deze winter dan maar weer?
7) Een 50nW zendertje heeft een bereik van enkele meters.
Zelfs niet genoeg om de afstand van de woonkamer tot de slaapkamer te overbruggen. Hoelang zal dat boeien ? En hoelang zal het duren vooraleer men op zoek gaat naar wat krachtiger bouwpakketjes?
8) tot slot een vraagje van mij. Hoe goed werkt zo'n draadloze connectie eigenlijk? want meer is het niet.
De FM band zit eivol, dus de ene zender naast de andere.
FM signalen storen elkaar niet, maar verdringen elkaar. Dus als een commerciële radio op dezelfde frequentie met een grotere veldsterkte de antenne bereikt dan dat hele kleine signaaltje van de 50nW zender zul je deze laatste niet eens horen.
Dus als het goed werkt zal volgens mij het vermogen een stuk hoger liggen dan 50 nW.
Dat is haast niet te controleren.
Dergelijke kleine zendertjes kun je het vermogen niet van controleren met de klassieke Wattmetermethode.
Dat wordt gedaan via de substitutiemethode, waarbij in een anechoische kamer met een geschikte antenne en spectrumanalyser de maximum veldsterkte gemeten wordt terwijl het object in alle richtingen gedraaid wordt. Vervolgens wordt het zendertje vervangen door een geijkte en regelbare generator en een referentiedipool.
Uit beide resultaten wordt het ERP dan berekend.
Waarom denk je dat onze scout-amateur in zn artikel verklaart dat hij het vermogen niet gemeten heeft, enkel grofweg vergeleken?
Omdat haast niemand, behalve enkele zeer goeduitgeruste personen in staat zijn het te meten.