FM piraten legaal? ;-)

Dit topic is gesloten

joopv

Golden Member

Op 8 oktober 2019 16:14:28 schreef R-Tronic:
... Maar als ik op de A35 rijd bij Hengelo(o), word alles van de band gedrukt door de mast bij Signaal. Eveneens op de A1 drukt de mast bij Markelo alles in de war. Wie stoort er nu dan? ...

Ik denk dat je radio stoort.
Ik ben in 2016/17 wel 100 keer over de A1 gereden bij Markelo en ik heb geen enkele keer iets raars gemerkt op de radio. (standaard radio in 2014 skoda octavia).

Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat de overheid of in dit geval Broadcast Partners de wet overtreed.
Voordat een nieuwe frequentie in gebruik wordt genomen op een mast, wordt berekend wat de gevolgen kunnen zijn, en daarmee bedoel ik ongewenste mengprodukten van de diverse frequenties.

Ik denk dat je radio stoort.

Zoiets denk ik ook, dat je radio overbelast wordt door de grote signaal nivo's op de diverse frequenties (Inter Modulatie).
Geen storing vanuit de mast, het is de ontvanger zelf.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Ronald45

Golden Member

Broadcast Partners, het vroegere CBT uit Terneuzen. Die bouwden vroeger pruts zendertjes, pruts soundprocessors, en pruts automatisering apparatuur voor lokale omroepen.

En amper een jaar nadat ze de aanbesteding voor de NPO hadden gekregen hadden ze 2 branden op dezelfde dag in 2 zendmasten, waarvan er eentje instortte.

Dat wekt sterk de indruk dat ze het niet zo nauw nemen, of er gewoon niet genoeg verstand van hebben.

joopv

Golden Member

In ieder geval hadden ze monteurs in dienst die niet wisten hoe de zaak waterdicht afgemonteerd moest worden.

rob007

Yarr, Matey!

Ik heb geloof ik weer eens wat los gemaakt zo lees ik, Maar moet kunnen!
Alleen er word wel heel veel vermogen bij gehaald lees ik ook,
Als we dat nu eens allemaal schrappen want daar ging het helemaal niet over.
Storing op je autoradio en ook het vliegtuig is neem ik aan niet door een Josty Kit in problemen gekomen toch?
En ja van het een kan het ander komen en dus van Josty Kit naar meer en groter kan dat risico is er,
Maar eens moet je die kinderen/mensen toch vertellen dat er meer is dan alleen radio –
Anders stopt zelfs de vergrijzing en sterft heel de amateur uit.
Een Josty Kit was misschien wat grof misschien had daar een beter oscillatortje voor genomen kunnen worden.
MAAR nogmaals ik vind je moet ergens de aandacht mee trekken, iets wat interessant is.
En ja dat had ook een ontvangertje kunnen zijn, maar ik zou dit ook als kind zijnde erg leuk vinden!
Ik ben via deze weg(met Josty Kitjes) toch ook zo Amateur geworden!
Ja ja ben af en toe ook nog wel een beetje stout! (maar niet met Kilowatts eerder QRP)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Op 9 oktober 2019 21:52:45 schreef Hubie:
[...]

Verboden te voederen!
Toch weet GD iedereen altijd weer op de kast te krijgen. ;-)
Das ook een kunst hoor! ;-)

Die opmerking is het beschaafdere equivalent van de steeds herhaalde drieletterwoorden in de sociale media. Puur uit onmacht en gebrek aan argumenten :-)

Als je vindt dat ik het verkeerd voorheb, zal het wellicht makkelijk zijn om onderstaande te weerleggen. Verlicht mijn duistere wegen, ik zal je dankbaar zijn.

1) Voetballertjes ronsel je niet door ze een initiatie basketbal aan te bieden. Veel kans dat ze basketters blijven.

2. Als amateur heb je een waaier van frequenties ter beschikking om naar hartelust te experimenteren. Dus heb je niks te zoeken op de 3 m band. Tenslotte staat het artikel toch in een amateur tijdschrift?

3) De 50nW zendertjes zijn toegelaten om in de auto een MP3speler draadloos te connecteren met de autoradio. Das alles.
Ik ben niet zeker, maar ik vermoed dat zelfbouw in principe verboden is, zelfbouwers hebben niet de nodige apparatuur om de vooropgestelde beperkingen te controleren.
In elk geval is experimenteren met zendertjes in die veel gebruikte band oneigenlijk gebruik en een amateur onwaardig.

4) Amateurs hebben een hele rits frequentiebanden ter beschikking en een aantal worden nog maar weinig gebruikt.
Natuurlijk zal dit staalhard ontkend worden uit schrik om banden te verliezen, maar wie net als ik een ontvanger en een antenne heeft weet wel beter.

5) Waarom stellen de amateurs als aanloop naar de hobby dan niet voor om kleine zendertjes te bouwen en te gebruiken onder toezicht van een vergund amateur op één van hun vele frequenties. En als dit wettelijk niet kan moet men er maar voor lobbyen.
Of in het clubhuis van de scouts of amateurs de jeugd eens een amateursessie laten bijwonen met de nodige uitleg. Veel leerzamer.
Liefst een velddag. Sluit nauw aan bij het scoutsgebeuren.

6) Scouts komen uit elk milieu. Hoeveel procent van de kinderen kun je eigenlijk warm maken voor elektronica en zelfbouw ervan? Zelfs achter de eenvoudigste schakeling zit een hoop kennis en theorie verborgen.
Wat steekt iemand die zelfs de wet van Ohm niet kent en niet weet wat spanning en stroom is daarvan op? Babies leren eerst kruipen, dan staan en dan pas lopen. Andersom zal ook in de toekomst niet lukken.
En wat met de meisjesscouts? Een warme trui leren breien voor deze winter dan maar weer?

7) Een 50nW zendertje heeft een bereik van enkele meters.
Zelfs niet genoeg om de afstand van de woonkamer tot de slaapkamer te overbruggen. Hoelang zal dat boeien ? En hoelang zal het duren vooraleer men op zoek gaat naar wat krachtiger bouwpakketjes?

8) tot slot een vraagje van mij. Hoe goed werkt zo'n draadloze connectie eigenlijk? want meer is het niet.
De FM band zit eivol, dus de ene zender naast de andere.
FM signalen storen elkaar niet, maar verdringen elkaar. Dus als een commerciële radio op dezelfde frequentie met een grotere veldsterkte de antenne bereikt dan dat hele kleine signaaltje van de 50nW zender zul je deze laatste niet eens horen.
Dus als het goed werkt zal volgens mij het vermogen een stuk hoger liggen dan 50 nW.
Dat is haast niet te controleren.

Dergelijke kleine zendertjes kun je het vermogen niet van controleren met de klassieke Wattmetermethode.
Dat wordt gedaan via de substitutiemethode, waarbij in een anechoische kamer met een geschikte antenne en spectrumanalyser de maximum veldsterkte gemeten wordt terwijl het object in alle richtingen gedraaid wordt. Vervolgens wordt het zendertje vervangen door een geijkte en regelbare generator en een referentiedipool.
Uit beide resultaten wordt het ERP dan berekend.

Waarom denk je dat onze scout-amateur in zn artikel verklaart dat hij het vermogen niet gemeten heeft, enkel grofweg vergeleken?
Omdat haast niemand, behalve enkele zeer goeduitgeruste personen in staat zijn het te meten.

GJ_

Moderator

Op 10 oktober 2019 11:29:33 schreef grotedikken:
8) tot slot een vraagje van mij. Hoe goed werkt zo'n draadloze connectie eigenlijk? want meer is het niet.

Die werken echt super goed. Vroeger waren ze allemaal mono, tegenwoordig ook stereo. Doordat de telefoon met bluetooth verbonden is heb je behalve muziek ook meteen een hands free set. In het apparaat zit daarvoor ook een microfoon. En nog wat knopjes voor opnemer/ophangen en vorige/volgende nummer, handig bij bv Spotify.
Ik gebruik er een in een 16 jaar oude Dodge Ram 1500 en ben er erg tevreden over. Werkt absoluut feilloos.

Op 10 oktober 2019 11:29:33 schreef grotedikken:
2. Als amateur heb je een waaier van frequenties ter beschikking om naar hartelust te experimenteren. Dus heb je niks te zoeken op de 3 m band. Tenslotte staat het artikel toch in een amateur tijdschrift?

Ja, daar ben ik het eigenlijk best wel mee eens. Hoewel ik 1 (hele goede) reden kan bedenken om op de 3 meter te gaan zitten:
Het spreekt tot de verbeelding van kinderen dat je zelf iets bouwt, waarmee je daarna op de autoradio, de FM-radio op je telefoon, of gewoon thuis op de radio te ontvangen bent. Een kind heeft natuurlijk zelden de beschikking over ontvangstapparatuur voor andere banden.

Maar...
Je haalt een heel valide punt aan over het feit dat de VERON dit schaamteloos en in deze vorm publiceert. Sommige(!) zendgemachtigden zijn erg vol van zichzelf, en o-wee als er iemand zonder licentie zit te piraten. Maar nu is het ineens iedereen toegestaan naar hartelust "Josty-kitjes" in elkaar te klussen? Dan ben je wat mij betreft de regels van het AT met een hele rare bril aan het lezen.

En dan die loze disclaimer in het artikel:

LET WEL OP! Zenden mag, maar slechts met 50nW erp. Ik heb het vermogen van de ScoutFM niet gemeten. Het bereik van de ScoutFM is echter zonder antenne ongeveer gelijk aan zo’n zendertje die je voor je autoradio kan gebruiken. Het ERP vermogen zal dus wel ongeveer gelijk zijn.

Het zal dus wel ongeveer gelijk zijn. Het ging hier om zendamateurs? Kunnen die niet even een meting uitvoeren? Of is die meting in werkelijkheid wel uitgevoerd, en bleek er toch stiekem wel een stukje meer vermogen dan 50nW uit dit kitje te komen? Want dat lijkt me eerlijk gezegd meer dan waarschijnlijk.

Zelfs na dit relaas geeft voor mij de doorslag dat je kinderen geïnteresseerd krijgt in elektronica/techniek (en wat mij betreft niet eens zozeer in het radio-amateurisme) en wat mij betreft blijven die padvinders dit lekker doen. Ik denk niet dat er vliegtuigen door uit de lucht vallen. En de kinderen die hun zendertje mogelijkerwijs op gaan voeren, die zijn kennelijk dusdanig auto-didactisch dat ze dat vast ook wel zonder VERON of padvinderij via internet voor elkaar hadden gekregen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Het is een slecht voorbeeld.

Maar ik denk ook, dat onder de streep er geen overlast zal zijn als het oscillatortje in kwestie een beetje vergelijkbaar is met de lokale oscillator in een FM ontvanger.
Edit: hmm, ja, een antenne er aan hangen wordt weer wat dubieuzer.

Maargoed. Het zal allemaal wel loslopen. Ik denk niet dat er meer dan een uurtje mee gespeeld zal worden. De jeugd broadcast via instagram, twitch en twitter aan een publiek van honderden of duizenden mensen. Het zendertje zal niet meer dan een speeltje zijn voor de kinderen in dezelfde straat, en daarom na een paar uurtjes weer in de speelgoedlade belanden, ofwel bij echte interesse vervangen worden door een CB bakkie, licentie enzovoorts.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 10 oktober 2019 13:35:03 (39%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zo'n 50 nW-zendertje om op een MP3-speler aan te sluiten zijn te koop bij Conrad. Als je een beetje handig bent, sluit je daar een eindtrap op aan en je hebt een mooie piratenzender.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Anoniem

En dan heb je een zure Herman-buur die bij het BIPT gaat klagen dat hij niet meer naar zijn faforiete zender kan luisteren en we hebben er weer een topic bij :-)

Hubie

Special Member

Op 10 oktober 2019 11:29:33 schreef grotedikken:
[...] Die opmerking is het beschaafdere equivalent van de steeds herhaalde drieletterwoorden in de sociale media. Puur uit onmacht en gebrek aan argumenten :-)

Als je vindt dat ik het verkeerd voorheb, zal het wellicht makkelijk zijn om onderstaande te weerleggen. Verlicht mijn duistere wegen, ik zal je dankbaar zijn.

1) Voetballertjes ronsel je niet door ze een initiatie basketbal aan te bieden. Veel kans dat ze basketters blijven.

2. Als amateur heb je een waaier van frequenties ter beschikking om naar hartelust te experimenteren. Dus heb je niks te zoeken op de 3 m band. Tenslotte staat het artikel toch in een amateur tijdschrift?

3) De 50nW zendertjes zijn toegelaten om in de auto een MP3speler draadloos te connecteren met de autoradio. Das alles.
Ik ben niet zeker, maar ik vermoed dat zelfbouw in principe verboden is, zelfbouwers hebben niet de nodige apparatuur om de vooropgestelde beperkingen te controleren.
In elk geval is experimenteren met zendertjes in die veel gebruikte band oneigenlijk gebruik en een amateur onwaardig.

4) Amateurs hebben een hele rits frequentiebanden ter beschikking en een aantal worden nog maar weinig gebruikt.
Natuurlijk zal dit staalhard ontkend worden uit schrik om banden te verliezen, maar wie net als ik een ontvanger en een antenne heeft weet wel beter.

5) Waarom stellen de amateurs als aanloop naar de hobby dan niet voor om kleine zendertjes te bouwen en te gebruiken onder toezicht van een vergund amateur op één van hun vele frequenties. En als dit wettelijk niet kan moet men er maar voor lobbyen.
Of in het clubhuis van de scouts of amateurs de jeugd eens een amateursessie laten bijwonen met de nodige uitleg. Veel leerzamer.
Liefst een velddag. Sluit nauw aan bij het scoutsgebeuren.

6) Scouts komen uit elk milieu. Hoeveel procent van de kinderen kun je eigenlijk warm maken voor elektronica en zelfbouw ervan? Zelfs achter de eenvoudigste schakeling zit een hoop kennis en theorie verborgen.
Wat steekt iemand die zelfs de wet van Ohm niet kent en niet weet wat spanning en stroom is daarvan op? Babies leren eerst kruipen, dan staan en dan pas lopen. Andersom zal ook in de toekomst niet lukken.
En wat met de meisjesscouts? Een warme trui leren breien voor deze winter dan maar weer?

7) Een 50nW zendertje heeft een bereik van enkele meters.
Zelfs niet genoeg om de afstand van de woonkamer tot de slaapkamer te overbruggen. Hoelang zal dat boeien ? En hoelang zal het duren vooraleer men op zoek gaat naar wat krachtiger bouwpakketjes?

8) tot slot een vraagje van mij. Hoe goed werkt zo'n draadloze connectie eigenlijk? want meer is het niet.
De FM band zit eivol, dus de ene zender naast de andere.
FM signalen storen elkaar niet, maar verdringen elkaar. Dus als een commerciële radio op dezelfde frequentie met een grotere veldsterkte de antenne bereikt dan dat hele kleine signaaltje van de 50nW zender zul je deze laatste niet eens horen.
Dus als het goed werkt zal volgens mij het vermogen een stuk hoger liggen dan 50 nW.
Dat is haast niet te controleren.

Dergelijke kleine zendertjes kun je het vermogen niet van controleren met de klassieke Wattmetermethode.
Dat wordt gedaan via de substitutiemethode, waarbij in een anechoische kamer met een geschikte antenne en spectrumanalyser de maximum veldsterkte gemeten wordt terwijl het object in alle richtingen gedraaid wordt. Vervolgens wordt het zendertje vervangen door een geijkte en regelbare generator en een referentiedipool.
Uit beide resultaten wordt het ERP dan berekend.

Waarom denk je dat onze scout-amateur in zn artikel verklaart dat hij het vermogen niet gemeten heeft, enkel grofweg vergeleken?
Omdat haast niemand, behalve enkele zeer goeduitgeruste personen in staat zijn het te meten.

Beste GD,
Ik heb geen zin om op al je punten te reageren.
Maar voetballertjes gaan zelden basketbal spelen.
Punt 2,klopt
Punt 4 Mee eens
Punt 5 Daar zijn zendamateurs al een jaartje of 50 mee bezig:https://www.jotajoti.info/
Punt 6 Er zijn ook mannen die truien breien,mijn neef die een nicht is doet het ook.Moet kunnen. ;-)

Op 10 oktober 2019 11:29:33 schreef grotedikken:
En wat met de meisjesscouts? Een warme trui leren breien voor deze winter dan maar weer?

Foei toch, we mogen tegenwoordig toch geen onderscheid meer maken tussen blauwe en roze activiteiten? :-)

GJ_

Moderator

Dat is ook tamelijk onnozel natuurlijk. In veel landen doen ze dat totaal niet, daar zijn dan ook geen typisch mannelijke of vrouwelijke beroepen.

Anoniem

Onze westerse in sneltempo degenererende maatschappij probeert vandaag de jeugd op te voeden tot een genderloze maatschappij. Wellicht denkt men daar de volgende generatie terug compleet anders over. Gender diversiteit en dismorfie is eigen aan de natuur.
Bij onze merels in de tuin bouwt elk jaar het mannetje het nest en het vrouwtje broedt. Dat is geen vrije keuze, maar genetisch bepaald. En dat is net zo bij de merels in Frankrijk en Nederland. Hebben ze geërfd van hun voorouders, de maniraptoraforme dinosauriers.
Waarom zou dat bij mensen anders zijn?
De enige vrouwelijke zendamateurs die ik ken zijn deze die het geworden zijn om geen amateurweduwe te zijn en elke vrijdagavond alleen thuis te zitten. If you can't beat them, join them. :-)

GJ_

Moderator

Serieus? Het is inderdaad een westers ding, in andere culturen snappen ze beter dat genderneutrale beroepen wat anders is dan een genderloze maatschappij. Misschien moet je wat beter je best doen om het te begrijpen.

Anoniem

In het strookje van pâkweg 1000km langs de atlantische oceaan Van Noorwegen tot Spanje wel. Maar hoe denkt men er in de 8000km tot aan de stille oceaan over? Turkije, Irak, Syrie, Pakistan, India, Kazachstan, China, ? En bestaan er groter macho's dan de Japanners?

GJ_

Moderator

China is behoorlijk gender neutraal.
En slechte gewoontes van anderen gebruiken om je eigen slechte gewoontes recht te praten is niet slim.
Ik ga deze discussie hier niet aan met jou. Het is verloren moeite en behoorlijk off-topic.

Waarom zou dat bij mensen *niet* anders zijn?

We doen al zoveel dingen compleet anders dan de natuur, dat we niet kunnen aannemen dat wat in de natuur gebeurt, ook bij de mens gebeurt. Deels wel natuurlijk, maar we zijn zo ontzettend anders...

De moderne kantoorwerker heeft geen biologisch precedent waardoor een secretaresse altijd een dame moet zijn die de koffie voor de baas haalt. Dat kan net zo goed een man zijn.
Met alle moderne gereedschappen die het leven fysiek lichter maken, kan ook de (bijvoorbeeld) rioolontstopper een tenger meisje zijn.

Overigens gaat niemand voor een genderloze maatschappij. Ik weet niet waar je dat idee vandaan hebt gehaald. Binnen de activistische wereld wordt er behoorlijk neergekeken op mensen die zeggen 'oh wat maakt het uit, we zijn het concept van gender toch voorbij!' want dat is een stoot onder de riem van mensen die zich al continu moeten bewijzen.

Waar wel voor gestreden wordt, is dat op plekken waar gender er niet toe doet, er ook echt niet op geselecteerd wordt, en dat mensen die man noch vrouw zijn (zoals de hijra van India, de two spirit in Amerika voordat het christendom hen uitvaagde, de muxe van Mexico, de Bugis van Indonesië, en in de westerse wereld de niet-binairen/genderqueers) worden erkend en niet gedwongen worden om in een hokje plaats te nemen wat niet bij hen past.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Allemaal mooie en nobele streefdoelen. Maar de realiteit is anders.
Hoeveel meisjes zitten er in ons supertolerant land waar iedereen de vrije keuze heeft vandaag in een technische school en hoeveel jongens in de afdeling snit en naad? Het steeds groeiende legertje andersgeaarden niet in beschouwing genomen? 1%, 10% ?

Sorry, het was niet de bedoeling deze discussie die hier niet thuishoort aan te wakkeren.

Gezien Hubie niet in staat is mijn on-topic standpunten te weerleggen, denk ik niet dat er nog veel nieuws uit de bus gaat komen. Ik hou er mee op.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 11 oktober 2019 11:57:18 (15%)

GJ_

Moderator

Op 11 oktober 2019 11:53:22 schreef grotedikken:...Het steeds groeiende legertje andersgeaarden niet in beschouwing genomen?

Dit is werkelijk het allerstomste wat je ooit gezegd hebt denk ik. Het deel dat dapper genoeg is om er voor uit te komen ondanks de vele vooroordelen van vele grotedikkens groeit. Dat is wat anders.

Anoniem

Stom? Het gaat erom dat Hubie zegt : Ik heb nochtans een neef die een nicht is en graag breit. Iemand met een mannenlichaam die voorgeprogrammmeerd is om vrouw te zijn zal natuurlijk voor een hobby kiezen die aanleunt bij het eigenbeeld. Wat weer enigzins bevestigt dat ook bij mensen de maatschappelijke taken deels overgeërfd worden en niet geheel een vrije keuze zijn. Dat heeft niks te maken met het zich minachtend uiten over die groep.
Maar die kun je natuurlijk niet meetellen in een poll om te weten of meisjes uit zichzelf wel degelijk een technische richting zouden prefereren. Er zijn hier toch genoeg personen met schoolgaande kinderen. Dus ik herhaal mijn vraag: Hoeveel procent meisjes kiezen uit vrije wil en passie voor een technische richting en hoeveel voor snit en naad?
Of mag de waarheid ook al niet meer gezegd worden?
Ik had ook enkele vrouwelijke collega's. Op hun bekwaamheid viel niks aan te merken. En toch, als ze de keuze hadden trokken ze eerder de administratieve taken en het programmeren naar zich toe dan de tang en soldeerbout. Volgens mij zit het er van de geboorte af ingebakken net als bij de vogeltjes.

Op 11 oktober 2019 12:37:31 schreef grotedikken:
Er zijn hier toch genoeg personen met schoolgaande kinderen. Dus ik herhaal mijn vraag: Hoeveel procent meisjes kiezen uit vrije wil en passie voor een technische richting en hoeveel voor snit en naad?
Of mag de waarheid ook al niet meer gezegd worden?

Precies hier ligt het struikelblok. Als je als jongen met 'meisjesdingen' speelt, ben je een outcast. Als je als meisje met 'jongensdingen' speelt, ben je een outcast.

Ik ben een cisgender man, en had als kind (basisschool)grote lol in het spelen met speelgoedstofzuigertjes en naaimachientjes. Was leuk, tot mijn schoolvriendjes er achter kwamen.

Je onderschat de invloed van sociale normen en genderrollen op school gigantisch. Houd jij je maar bezig met elektronica, dan laten we dit vakgebied over, aan de sociologen, pedagogen, psychologen en anderen die daarvoor gestudeerd hebben.

Je gaat een psycholoog ook niet vragen om zijn mening over hoeveel storing een klein FM zendertje geeft ;) en als die dat al uit zichzelf doet, dan weten we donders goed dat zijn mening waarschijnlijk niet erg wetenschappelijk onderbouwd is...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 11 oktober 2019 17:45:51 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik ben professioneel in Zweden geweest, op engineering en productie afdelingen. Redelijk aantal vrouwen (van die leuke blonde dus!). Zelfde verhaal in America, engineering. Ook deels vrouw. Nu Nederland... 0 vrouwen, 100% mannen in engineering. Dan moet het toch in de cultuur zitten, of niet?Dat techniek vooral bij mannen aanspreekt is volledig aangeleerd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

OT\Behalve als er een oorlog aan de gang is.
https://historiek.net/rosie-the-riveter/354/

In de UK hetzelfde,al die Spitfires werden door vrouwen in elkaar gelijmd.
Bommen en granaten,radio's werden ook door vrouwen gemaakt.
BTW niet alleen in oorlogstijd,op bedrijsfilmpjes van b.v Philips zie je toch vooral vrouwen.

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 11 oktober 2019 22:06:26 (17%)

Dit topic is gesloten