RTL-Nieuws: "Wasmachine verspreidt hardnekkige bacteriën"

Wasmachine verspreidt hardnekkige bacteriën:

Bacteriën die resistent zijn voor antibiotica kunnen via de schone was uit de wasmachine worden overgedragen op mensen. Ze kunnen een potentieel gevaar opleveren voor mensen met een minder weerstand of baby's.

60 graden

Experts gaan ervan uit dat de bacteriën wel gedood worden als er op minimaal 60 graden wordt gewassen. Ook toevoeging van chemische desinfectiemiddelen zou helpen om de ziektekiemen te bestrijden. In ziekenhuizen gebeurt dat doorgaans.

Probleem is echter dat veel kleren thuis onder deze temperatuur worden gewassen.

Zie ook NOS "Kinderen in Duits ziekenhuis raakten besmet door 'vuile' wasmachine":

Warm wassen

In het rapport van de onderzoekers wordt gesproken van een uitzonderlijke situatie. Normaal worden in ziekenhuizen industriële wasmachines gebruikt die op hogere temperaturen wassen met ontsmettingsmiddel. Het probleem kan zich vooral voordoen bij normale wasmachines omdat huishoudens meestal blijken te wassen op temperaturen tussen de 30 en 40 graden. Dat is energiebesparend, maar volgens de onderzoekers worden bij deze temperaturen geen bacteriën gedood. De ideale temperatuur hiervoor is 60 graden of hoger.

Naast af en toe warmer wassen moet er volgens de onderzoeker misschien gekeken worden naar het ontwerp van wasmachines. De ophoping van restwater vormt een goede omgeving voor de groei van bacteriële kolonies.

Dus toch maar af en toe op 95 graden wassen om schadelijke bacteriën te doden. Bacteriën in wasmachines kunnen ook wasluis/vetluis veroorzaken, met als gevolg vlekken en strepen op je kleding.

Als wasmachinereparateur moet je dan ook echt wel voorzorgmaatregelen nemen, nu consumenten hun wasgoed maar op 40 graden wassen en schadelijke bacteriën zich daardoor in wasmachines op kunnen hopen. Denk maar aan de poepbacterie E-coli, of de huidbacterie Staphylococcus aureus.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Deze kennis zal nu onderhand wel eens doorgesijpeld zijn bij moeder de huisvrouw.
Eens in de maand een wasje draaien op 950C is het behoud van je wasmachine en doodt de flora en fauna in je kuip.

Als wasmachinereparateur moet je dan ook echt wel voorzorgmaatregelen nemen, nu consumenten hun wasgoed maar op 40 graden wassen en schadelijke bacteriën zich daardoor in wasmachines op kunnen hopen. Denk maar aan de poepbacterie E-coli, of de huidbacterie Staphylococcus aureus.

Voor een gezond persoon is er weinig aan de hand. Tenslotte leven deze bacteriën ook in het pompfilter en de afvoerslang(en), ook als je het filter regelmatig reinigt. Uiteraard dien je wel voor jezelf voldoende hygiënisch te werk te gaan (netjes je handjes wassen na een vieze klus)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 6 oktober 2019 16:47:04 (58%)

Mag toch hopen van wel, juist nu vanwege bezuinigingen op het stroomverbruik juist aangeraden wordt om je wasgoed op 40 graden te wassen. Terwijl vroeger je als huisvrouw wel je witte was op 95 graden waste.

Zelf was ik mijn ondergoed (boxershorts en sokken) op 60 graden en mijn (Boordtenue)werkpakken op 40 graden.

Vandaag nog heb ik mijn wasmachine schoongemaakt door leeg op 95 graden te wassen met een kopje soda als 'wasmiddel'.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
RAAF12

Golden Member

Ontkalken van een wasmachine kan op de kookwasstand ook met Calgon, azijn, of een vaatwastablet.

mvdk

Golden Member

Bacteriën leven niet echt lekker in een droge, schone omgeving.
Je trekt toch geen natte kleren aan?

bprosman

Golden Member

Dat is de reden dat ik iedere week toch wel een kookwas draai.
En dan nog wel het lange (3+ uur) programma.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

kleding wil zeker in de zomer net na het wassen op 40 graden nog weleens rieken, als ik dat merk gaat het terug de machine in en gaat alles nog eens op 50 graden waarna het ook echt schoon ruikt. beddegoed en handdoeken gaan sowiso op 60 graden of meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat qua wasgoed op 60c kan, gaat dat ook.

Waarom zitten er in wasmiddel geen desinfecterende toevoegingen, want dan zou je wel zonder problemen op 40 graden kunnen wassen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Sine

Moderator

Op 6 oktober 2019 16:42:32 schreef dawmast:

Vandaag nog heb ik mijn wasmachine schoongemaakt door leeg op 95 graden te wassen met een kopje soda als 'wasmiddel'.

Dat moet je niet te vaak doen als je een alu trommelkruis hebt.

Een zakje/flesje machinereiniger is dan een beter idee.

Ik heb een Whirlpool bovenlader uit 2014. Zit daar dan ook een alu trommelkruis in?

[Bericht gewijzigd door dawmast op zondag 6 oktober 2019 18:31:42 (19%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Bovenlader heeft ook een trommelkruis en is ook van alu composiet materiaal.

  • Eens in de maand de wasmachine half vol laten draaien op 95 graden.
  • Stoppen met het gebruik van vloeibare wasmiddelen en wasverzachter. Dit zijn de grootste probleemveroorzakers met al die overgebleven smurrie in de wasmachine.
  • Gewoon teruggaan naar het waspoeder en dat direct in de was strooien en niet in het zeepbakje.
  • Het waspoeder is tegenwoordig zo geconcentreerd dat je maar een klein beetje nodig hebt. Volg niet de aanwijzing over gebruik op de verpakking. (minder gebruiken)
  • Wissel van merk waspoeder. Dit zorgt ervoor dat de wasmachine intern schoner blijft.
  • Mocht je toch nog twijfelen dan kun eens in de maand de wasmachine op 95 graden draaien met kopje SUN vaatwaspoeder. Wel leeg natuurlijk.
  • Na het wassen de deur van de wasmachine open laten staan. Dan kan de wasmachine ventileren. (ik was deze vergeten maar thanks to testman)

Met deze handelingen heb je nergens meer last van. Je hebt een schone wasmachine en bespaard een hoop geld.

I love it when a plan comes together !

trommelkruizen die wegrotten komen door schimmelvorming, iets wat je niet hebt als de deur en zeepbak open blijven staan, en de boel kan drogen. de smurrie in en onder de zeepbak verdwijnt daar ook mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vloeibaar wasmiddel voor donker wasgoed gebruik ik voor mijn donkerblauwe (Boordtenue)werkpakken, daardoor blijven zij langer mooi.

Mag je i.p.v. Sun vaatwaspoeder ook willekeurige vaatwastabletten gebruiken om je wasmachine inwendig te reinigen? Verder heb ik de klep van de bovenlader altijd open staan, zodat het van binnen kan drogen.

[Bericht gewijzigd door dawmast op zondag 6 oktober 2019 19:21:21 (25%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 6 oktober 2019 19:19:36 schreef dawmast:
Mag je i.p.v. Sun vaatwaspoeder ook willekeurige vaatwastabletten gebruiken om je wasmachine inwendig te reinigen?

Als je de binnenkant van de trommel wilt laten glanzen, dan moet je dit proberen.

Btw, vaatwas tabletten gebruiken in een vaatwasser is makkelijk maar fout. Maar dit is een andere discussie. Zie verder op het forum.

I love it when a plan comes together !
High met Henk

Special Member

Op 6 oktober 2019 16:42:32 schreef dawmast:
[...]
en mijn (Boordtenue)werkpakken op 40 graden.

Wat is je functie aan boord dan?? Schippers en AB's lopen meestal alleen met hi-vis bij ons (als ze dat al doen) alleen engineers en elek's lopen in werkpakken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@High met Henk:

[off topic]Ik werk niet op een schip, ook niet bij de Koninklijke Marine. Als sympathisant van de Koninklijke Marine draag ik wel graag donkerblauwe Boordtenue-broeken (Broek Basis BT) en donkerblauwe werkjasjes/werkhemden die algemeen verkrijgbaar zijn bij bedrijfskledingzaken. De donkerblauwe Boordtenue-basisjasjes (Jack Basis BT) van de Koninklijke Marine zelf droeg ik eerder wel, maar heb ik om persoonlijke redenen weggedaan.

Bij de Koninklijke Marine loopt iedereen in het donkerblauwe Boordtenue-werkpak. Vanaf volgend jaar wordt die vervangen door een ander tenue in blauwe camo.[/off topic]

Ik was mijn werkpakken en T-shirts op 40 graden met een wasprogramma voor synthetische was en vloeibaar wasmiddel om ze langer mooi te houden. Vanwege de hygiëne was ik boxershortonderbroeken en handdoeken op 60 graden.

[Bericht gewijzigd door dawmast op zondag 6 oktober 2019 21:21:03 (10%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 6 oktober 2019 17:01:03 schreef dawmast:
Waarom zitten er in wasmiddel geen desinfecterende toevoegingen, want dan zou je wel zonder problemen op 40 graden kunnen wassen.

Het is net het onoordeelkundig en veelvuldig fout aanwenden van desinfectie die voor resistente bacteriën zorgt.

Op 6 oktober 2019 19:23:37 schreef ritmeester:
[...]

Btw, vaatwas tabletten gebruiken in een vaatwasser is makkelijk maar fout. Maar dit is een andere discussie. Zie verder op het forum.

Wat doe je als je niks anders krijgt van je werkgever? Deze vaatwas draait ondertussen toch al 13 jaar 7/7 waarvan vele jaren bij een waterhardheid van 35°F. Nu is er een ontkalker geplaatst. Temperatuur is wel altijd de hoogste stand. Warm water is ook op 70°C geplaatst om Legionella tegen te gaan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In wasmiddel voor de witte was zit een zuurstofbleekmiddel (waterstofperoxide), dit heeft ook een desinfecterende werking op hoge temperaturen van minimaal 60 graden. Zie "Wasmiddelen" op de site van de Consumentenbond.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

tja mijn wasmachine heeft 60° als max, dus geen kookwas mogelijk

Wat is dat voor bijzonder geval dan?

Op 6 oktober 2019 21:12:28 schreef kombucha:
tja mijn wasmachine heeft 60° als max, dus geen kookwas mogelijk

Dan zou ik een pan kokend water in de zeepbak kiepen! Wat nou geen kookwas! :(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

In principe moet je met 60 graden ook een heel eind komen, maar dan moet de machine wel door en door 60 graden zijn. Een zeer lang programma kiezen dus, en liefst nog bijvullen met wat heter water.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Waarom zouden ziekenhuizen steriliseren bij 135°C? Om dat dan natuurlijk ook alle thermoresistente micro-organismen het loodje leggen.

Blijven sporen van bacteriën in de was achter bij temperaturen onder die 135°, dan blijven die levensvatbaar en kunnen onder vrijwel ideale omstandigheden ontkiemen, met alle gevolgen van dien!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †