Eindhulzen niet meer verplicht?

Gisteren iemand geholpen met een nieuwe groepenkast.
Deze was grotendeels voorbedraad maar er moesten nog wat groepen extra bij.
Toen ik de (soepele) bedrading los haalde zag ik dat er geen eindhulzen om de gestripte einden zaten.
In plaats daarvan waren deze in een vierkante vorm samengeperst, waarschijnlijk onder hoge druk waardoor een soort koude las ontstaan was.
Op zich niets mis mee leek mij, maar bij het opnieuw aanbrengen onder de kooiklemmen zag ik (net op tijd) dat er toch een draadje los was gekomen en natuurlijk buiten de klem was gesprongen.
Deze pers methode is dus kennelijk alleen geschikt voor eenmalig gebruik.
Ik ben er al een tijdje uit, maar ik vraag me af of dit nu is toegestaan en of dit tegenwoordig gebruikelijk is.

mel

Golden Member

Als je geschikte klemmen gebruikt, dan mag het. B.V sommige Weidmuller klemmen of soortgelijk.
Het is wel beter om gewoon adereindhulzen te gebruiken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op heel veel klemmen is een huls sowieso niet nodig. Ik kan me niet voorstellen dat het echt verplicht is.
Zelf gebruik ik wel altijd hulsjes, dus ook in klemmen waar het niet nodig is.
Een van de nadelen van geen hulsjes gebruiken is dat er ongemerkt wel eens één koperhaartje terug kan vouwen en buiten de klem steken. Dat zie je niet/amper maar je kunt er wel een reuze opdonder van krijgen.
Een tweede nadeel is dat er zonder hulsjes eenvoudig geklemd kan worden op de isolatie. Dit kan resulteren in geen of een onbetrouwbaar contact.

ja, dat inductief verharden kom je vooral bij aansluitleidingen tegen. groepenkasten hebben dat ook wel vaker, maar daar gebruiken ze dan ook 4mm2 in terwijl standaard 6mm2 gebruikt wordt. ook weer bezuiniging..

heb je de nieuwe mennekes stekkers al gezien? daar steek je de aders geisoleerd in, duwt de klem dicht, net als bij utp verbindingen met dogtang..

https://docplayer.nl/docs-images/48/23968218/images/page_9.jpg

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 6 oktober 2019 17:23:05 (0%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 6 oktober 2019 17:17:13 schreef testman:...daar steek je de aders geisoleerd in, duwt de klem dicht, net als bij utp verbindingen met dogtang..

En dat zijn betrouwbare verbindingen die iedereen kan maken. Hoef je niks voor te kunnen. Alleen de juiste kabel gebruiken.

denk dat het daarom ook gemaakt wordt.
iedereen kan kabel strippen, maar het goed doen en het koper niet platdrukken/half doorknijpen bepaald of de draad ooit breekt of niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 oktober 2019 17:17:13 schreef testman:
heb je de nieuwe mennekes stekkers al gezien? daar steek je de aders geisoleerd in, duwt de klem dicht, net als bij utp verbindingen met dogtang..

Hoe bevalt die? Ervaring mee?

We hebben nog weleens een losspringende draad in schroefverbindingen in krachtstroomstekkers. Soms wil de nul weleens los en dan is het feest.

Ik bedoelde niet of een soepele draad altijd een eindhuls moet hebben.
Weidmuller gebruik ik al jaren met volle tevredenheid, die zijn daar ook voor geschikt (staat ook op de verpakking).
Zo is er ook steeds meer schakelmateriaal met dit soort klemmen.
In dit geval zaten de draden op een alamat met schroefaansluitingen.
Die hebben een harde kern of eindhuls nodig.

Een van de nadelen van geen hulsjes gebruiken is dat er ongemerkt wel eens één koperhaartje terug kan vouwen en buiten de klem steken. Dat zie je niet/amper maar je kunt er wel een reuze opdonder van krijgen.

Dat was dus bij mij ook het geval (geen opdonder maar wel een uitstekend draadje.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zondag 6 oktober 2019 17:37:34 (29%)

Ik heb dit type stekker al meermaals gebruikt. Werkt prima.
Is wel zoals @GJ zegt, juiste kabel (doorsnede) gebruiken.
Ik ben in het algemeen heel tevreden van dit merk.
Voor de rest, het al dan niet toepassen van eindhulzen hangt volledig af van wat de fabrikant voorschrijft. En in aansluitingen met veerklem bvb heb ik al ervaren dat het beter is geen eindhulzen te gebruiken.
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

deze nieuwe verbinding is wel goed, maar men vertrouwt het niet van nature. de contact overgang is maar klein, in tegenstelling tot een schroefklem.

belangrijk is hier wel de soort kabel, een 1,5mm2 rml of een 2,5mm2 rml maakt wel verschil in klemkracht natuurlijk. als je dan een ceeform vervangt aan een kabel aan een machine met 5x 0,75mm2 eraan is het vragen om problemen lijkt me, zeker met deze stekkers als ze al gebruikt zijn met een dikkere kabel.

nu was mennekes vroeger duurder als concurrenten met hun ceeforms, maar die nieuwe 16A stekkers kosten geen 4,50€ inkoop meer, dan kun je er ook makkelijk een nieuwe aanzetten .

de wcd's hebben een steekklem verbinding, wat sneller gemaakt is. ook hadden de schroefverbindingen altijd al voorgeklemde schroeven, tegen eruit rammelen tijdens vervoer. die hadden het nadeel dat delen van de schroefdraad soms zwaar ging, men dacht dan dat de schroef vastzat, maar dat was dan niet zo, daar is menig wcd op uitgefikt..

Op 6 oktober 2019 17:34:36 schreef Brainbox:

Zo is er ook steeds meer schakelmateriaal met dit soort klemmen.
In dit geval zaten de draden op een alamat met schroefaansluitingen.
Die hebben een harde kern of eindhuls nodig.[...]
Dat was dus bij mij ook het geval (geen opdonder maar wel een uitstekend draadje.

je wil niet weten voor welke stromen klemverbindingen tegenwoordig normaal zijn, 630A aftakkkasten op spanningsrail zitten ook gewoon met klemverbindingen. idd zit een railklem beter zonder huls, de aders worden dan plat geknepen waardoor de contact overgang lager is als met een aderhuls welke rond blijft, waardoor minder contact overgang.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 6 oktober 2019 17:46:29 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

fout..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 6 oktober 2019 17:46:40 (99%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aderhulzen zijn onmisbaar bij schroefverbindingen waar de schroef de losse draden uit elkaar duwen.
Maar bij een ‘bek-klem’ is een aderhuls onbetrouwbaar. Door krimp en uitzetting gaat de verbinding los zitten. Met losse draden in een bek-klem heb je daar geen last van.

Op de foto zie je een 125A contra stekker, soepele 35mm draad met aderhuls in een ‘bek-klem’. Komt zo van de leverancier en fikt na een jaar door. Stekkers en contrastekkers zonder aderhuls gaan meer dan 10 jaar mee zonder los te komen.
Daarnaast is de opgegeven aantrekkracht van Mennekes veel te laag. Gewoon zo hard mogelijk aandraaien, dan blijft het jaren lang goed vast zitten.

GJ_

Moderator

Op 6 oktober 2019 17:53:35 schreef SunRayes: Gewoon zo hard mogelijk aandraaien, dan blijft het jaren lang goed vast zitten.

Dat is niet goed. Ik stuur monteurs die dat doen weg.

Op 6 oktober 2019 17:24:24 schreef maus0611: Hoe bevalt die? Ervaring mee?

Zijn uitstekend. En werkt snel en gemakkelijk. En iedereen kan het.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 oktober 2019 17:53:35 schreef SunRayes:
Aderhulzen zijn onmisbaar bij schroefverbindingen waar de schroef de losse draden uit elkaar duwen.
Maar bij een ‘bek-klem’ is een aderhuls onbetrouwbaar. Door krimp en uitzetting gaat de verbinding los zitten. Met losse draden in een bek-klem heb je daar geen last van.

Op de foto zie je een 125A contra stekker, soepele 35mm draad met aderhuls in een ‘bek-klem’. Komt zo van de leverancier en fikt na een jaar door. Stekkers en contrastekkers zonder aderhuls gaan meer dan 10 jaar mee zonder los te komen.
Daarnaast is de opgegeven aantrekkracht van Mennekes veel te laag. Gewoon zo hard mogelijk aandraaien, dan blijft het jaren lang goed vast zitten.

[bijlage]

Bij deze aansluitingen is vaak de adereindhuls te kort.
Er zitten 2 schroeven, daarvan zit bij te korte adereindhulzen , de voorste schroef nergens op vast, en de achterste precies op het puntje.
Wat een klein lapmiddeltje is, haal het gekleurde hulsje eraf, dan kan de adereindhuls veel verder de aansluitklem in.
Juiste (langere) adereindhulzen is natuurlijk veel beter.

En om op de oorspronkelijke vraag terug te komen.
Ja die verbindingen kom je steeds vaker tegen. Zal wel goedkoper zijn, in elkgeval is de verbinding korter, zodat je kortere bochten kunt nemen.
Maar zoals bij ELKE verbinding, als je deze loshaalt en weer wilt gebruiken dan moet je het draaduiteinde altijd kontroleren. Ik heb ook al heel wat adereindhulzen en massief VD draad, gezien dat verrot gedraaid was omdat men de schroef te vast aangedraaid had. Zolang het niet meer los gaat, gaat het meestal wel goed, maar als je de verbinding eenmaal een keer losgehaald hebt, dan is deze met goed fatsoen niet voor een 2e keer te gebruiken.

Eigenlijk moet je bij een beetje verbinding altijd een momentschroevendraaier gebruiken.
Aleen dan weet je dat je een elektrisch en mechanische een goede verbinding gemaakt hebt.
Ik deed het altijd voor de hoofdstroomverbindingen van besturingskasten.

P.S. Daarom zijn insteekklemmen zo fijn, kun je niet te vast aandraaien.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 6 oktober 2019 20:41:48 (29%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

bij ceeforms is het altijd maar de vraag waar de reden lag dat er 1 pen is verbrand als je de tegenzijde niet hebt gezien, vaak veroorzaakt de andere kant de uitgefikte pen, maar die kabel is al weer weg intussen.

bij die 125A stekkers heb je 2 bouten met een metalen plaatje ertussen, dat draai je al snel scheef op de aders, waardoor de klemkracht slecht verdeeld is.

dit stuk basisschool knutselwerk kwam ik onlangs tegen toen ik dit ding eens onder handen nam omdat er geen wartel en dus geen trekontlasting op deze 63A Y splitter zat. VD op mobiele kabels is vragen om ellende, dat bewees de gesmolten kroonsteen onderin ook wel.

te hard verbindingen aandraaien doen er wel meer idd, ken er die zo leuk dan de nul van een hoofdschakelaar kapotdraait, leuk als jij dan effe snel een vervanger kunt gaan regelen voor een stuk antiek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Alleen de VD is ellende?

Wat dacht je van kroonstenen bij deze stromen? En dan ook nog eens VD en soepel onder de zelfde klemmen zetten? Of deze doos voor wandmontage uberhaupt zo gebruiken als mobiele aansluiting.

Op 6 oktober 2019 17:53:35 schreef SunRayes:

Daarnaast is de opgegeven aantrekkracht van Mennekes veel te laag. Gewoon zo hard mogelijk aandraaien, dan blijft het jaren lang goed vast zitten.

Ik werk al een kleine 10 jaar met Mennekes stekkers, tegenstekkers, inbouwmodellen, opbouw, 230V, 400V, 500V... Letterlijk honderden exemplaren gemonteerd.
Heb er nog geen één weten uitbranden. Ik denk dat een beetje vakman geen probleem heeft om op een degelijke manier een stekker op een kabel aan te sluiten.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 6 oktober 2019 18:33:03 schreef GJ_:
[...]Dat is niet goed. Ik stuur monteurs die dat doen weg.

Waarom dan? Behalve stuk draaien..

Op 6 oktober 2019 20:30:40 schreef Sine:
Alleen de VD is ellende?

Wat dacht je van kroonstenen bij deze stromen? En dan ook nog eens VD en soepel onder de zelfde klemmen zetten? Of deze doos voor wandmontage uberhaupt zo gebruiken als mobiele aansluiting.

toen ik dat ding open had is dat ook meteen veranderd, 2 van deze dozen tegen elkaar gemonteerd en afdichting ertussen gezet, dubbele hulzen met 6mm2 erop. 1mtr 6mm2 rml tussen gezet ipv die 4mm2 zodat het een nette 63A Y splitter werd.

ik had ook 2 contra kunnen gebruiken, maar dan moest er een lasdoos tussen gezien je geen 2x 5x6mm2 rml in een 63A cee stekker krijgt, en ik haat lasdozen in mobiele toepassingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 oktober 2019 20:16:24 schreef Toeternietoe:
[...]
Bij deze aansluitingen is vaak de adereindhuls te kort.
Er zitten 2 schroeven, daarvan zit bij te korte adereindhulzen , de voorste schroef nergens op vast, en de achterste precies op het puntje.
Wat een klein lapmiddeltje is, haal het gekleurde hulsje eraf, dan kan de adereindhuls veel verder de aansluitklem in.
Juiste (langere) adereindhulzen is natuurlijk veel beter.

De lengte was goed, maar de aderhuls is het probleem. In deze stekkers zitten een metalen plaatje tussen de schroeven en het koper. Een soort bek. Alsof de losse draadjes in een bankschroef zitten.
Zonder aderhuls verspreiden de losse draadjes zich over het hele oppervlak van beide kanten van de 'bek-klem'.
Als je een aderhuls tussen de twee plaatjes klemt, heb je veel minder contact. Daardoor gaat het na verloop van de tijd losser zitten en wordt de overgang te klein voor deze stromen.

Op 6 oktober 2019 20:34:58 schreef 60204:
[...]
Ik werk al een kleine 10 jaar met Mennekes stekkers, tegenstekkers, inbouwmodellen, opbouw, 230V, 400V, 500V... Letterlijk honderden exemplaren gemonteerd.
Heb er nog geen één weten uitbranden. Ik denk dat een beetje vakman geen probleem heeft om op een degelijke manier een stekker op een kabel aan te sluiten.

Klopt! Een vakman doet het goed!
Het probleem zit hem er in dat als een niet vakman het aansluit, hij of zij de opgegeven Nm van Mennekes aanhoudt. Die zijn naar mijn ervaring te laag.
EN als er dan ook nog een aderhuls in een 'bek-klem' wordt gebruikt, dan krijg je problemen.

Op het papiertje wat in de stekkers zit staat bijvoorbeeld ook dat de lengte van de af te snijden mantel bij een 32A stekker 11cm (uit mijn hoofd) moet zijn.
In de praktijk is dat te lang. De lange losse aders in het huis zitten dan zo opgepropt, dat de trekbeveiliging niet goed werkt. Er zit niet genoeg rubber achter de trekontlasting.
Na een jaartje gebruik liggen dan de aders bloot.
De mantel korter afsnijden, ca. 7cm, geeft nooit problemen. Die kabels gaan dan jaren mee, zonder problemen. Er zit dan genoeg rubber achter de trekontlasting.

Overigens vind ik Mennekes stekkers wel de beste ooit. Als wij ze op onze manier aansluiten, gaan ze nooit stuk. Alleen als er een vrachtwagen over de stekker rijdt......
En ik doe dit werk (spanning kabels trekken bij festivals en tv-uitzendingen) nu 25 jaar.
Onze kabels en verdeelkasten krijgen het flink te verduren, maar door ze op onze manier aan te sluiten zijn er nooit problemen.

je komt nogal wat even vlug gemaakte ceeforms tegen, deze was er ook zo een.

63A cee met een 2,5 ymvk eraan. op zich nog niet zo'n punt omdat de voeding maar 20A was, ware het niet dat men de 0 klem nooit had dichtgedraaid en de 2,5mm2 nogal ruim in het 25mm2 gat zat. en dan vonden ze het gek dat het lasapparaat steeds in protect ging, terwijl op andere plekken het licht feller ging branden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Adereindhulzen zijn nooit verplicht geweest.

Dit gezegd hebbende, de fabrikant waar de draden aan gaan schrijft voor hoe en waarmee je deze zaak aansluit, hulzen, pennen,kabelschoen,massief soepel, met of zonder isolatie.

De meeste CEE op bouwplaatsen fikken hier op door half insteken, cq onder spanning staan en er weer half uitgetrokken. Illegale verloopstukjes van onderaannemers fikken wel eens op, bv 63>16A verloopje.
Onze RI&E man neemt ze meestal in beslag.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 oktober 2019 23:06:26 schreef testman:
je komt nogal wat even vlug gemaakte ceeforms tegen, deze was er ook zo een.[bijlage]

Deze (van de foto) is precies wat ik bedoelde.
De klem is zo strak aangedraaid dat het heeft gezorgd voor een behoorlijke beschadiging van de koperader.
En dan is daarbij bij het afstrippen van de Nul ook nog het koper behoorlijk beschadigd.
Dat is vragen om ellende

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 7 oktober 2019 08:28:41 (26%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 oktober 2019 08:28:24 schreef Toeternietoe:
[...]
Deze (van de foto) is precies wat ik bedoelde.
De klem is zo strak aangedraaid dat het heeft gezorgd voor een behoorlijke beschadiging van de koperader.

Nu is het wel zo dat deze schroefverbinding voor minimaal 6mm is gemaakt. De verhouding ‘dikke schroef / dun koperdraadje’ zorgt voor snelle beschadiging. Er zal ook een grotere schroevendraaier gebruikt zijn.
Alsof je een 2 mm spijkertje met een moker vast timmert.

Een ervaren techneut zou de verhouding aanvoelen en dan niet te strak aandraaien.

RAAF12

Golden Member

Of aandraaien en weer losdraaien om te zien of het koper geplet is. Dan is het te stijf aangedraaid. Waar zijn monteurs verplicht een momentschroevendraaier de gebruiken? Luchtvaart, off-shore? Ervaring kan ook de verkeerde kant opgaan (ingebakken fouten) :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 7 oktober 2019 15:57:04 (15%)