koelkast thermostaat capillair draad afgebroken, hoe te repareren ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat een geluk! Dan kunnen wij doen wat we willen, en ons evengoed superieur voelen. 8)7

Maar a) gaat het met die landbouw natuurlijk niet om stikstofgas, maar stikstofverbindingen. En b) zit er in de thermostaatleiding geen stikstof.
Wat wel, trouwens? We zagen al ether; elders lees ik ook alcolhol, en gas komt blijkbaar toch ook voor. In sommige Engelse koelkasten zat er SO2 in; dat merkte je wel, als dat kapot ging. Kuch.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Op 20 november 2020 20:10:02 schreef Hunter:
Hihi, een milieu delict. De atmosfeer bestaat voor 78% uit stikstof, dus een koelkastje meer of minder zal niet veel uitmaken. Bij oude koelkasten werden allerlei koolwaterstoffen gebruikt, die zijn niet zo best voor de ozon-laag.

Wat in de pers met `stikstof' wordt bedoeld is NOx, stikstofoxide, waarin x het aantal gebonden zuurstofatomen weergeeft en verder NH3 (ammoniak) en aanverwante stoffen.

@FET:
Soms ook was

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 november 2020 12:36:27 schreef r-p:
Ouwe koe maar net een topic geopend over o.a. een thermostaat en ik heb nooit goed begrepen hoe die dingen werken. Dat het niet ééndraads elektrisch werkt en dat het waarschijnlijk een capillaire buis was had ik nog wel beredeneerd maar daar hield het op.
Ook met Google kwam ik weer hier terecht om te lezen dat er ether inzit (ander topic had het over water voor een oven thermostaat).

En nu dacht ik het een beetje te begrijpen maar ik ben het weer allemaal kwijt als je met oprollen capillair de thermostaat af kunt stellen... De capillair moet toch juist zo sterk zijn dat deze niet knikt of vervormd?

Alle thermostaten die ik tegenkom zijn gedeeltelijk opgerold (diameter vaak ~3cm), dus is het essentieel dat deze precies zo opgerold blijven?

Nee. het capillair geeft gewoon de druk door zonder daar zelf invloed van belang op uit te oefenen. (daarom is het een capillair..) Aan het einde zit een bel, en de temperatuur daarvan bepaald de druk. In sommige systemen bestaat de inhoud van de bel uit vloeistof en gas en is er dus een drukevenwicht tussen de beide fazen. Daarbij is het belangrijk dat de bel steeds als laagste punt zit.

RAAF12

Golden Member

Op 20 november 2020 21:29:52 schreef Frederick E. Terman:
Wat een geluk! Dan kunnen wij doen wat we willen, en ons evengoed superieur voelen. 8)7

Maar a) gaat het met die landbouw natuurlijk niet om stikstofgas, maar stikstofverbindingen. En b) zit er in de thermostaatleiding geen stikstof.
Wat wel, trouwens? We zagen al ether; elders lees ik ook alcolhol, en gas komt blijkbaar toch ook voor. In sommige Engelse koelkasten zat er SO2 in; dat merkte je wel, als dat kapot ging. Kuch.

Zo te zien werden er verschillende vloeistoffen in de capillaire buis gebruikt bij de proeven op (pag. 4)
https://www.lorentz.leidenuniv.nl/history/KOL_archive/dissertations/so…

Wel vind ik 60 euri voor zo'n compleet mechanisch schakel ding uit het stoomtijdperk vrij duur (de productie kosten moeten inmiddels toch zo'n beetje naar nul zijn?

Ja ik denk dat je hier in de verkeerde richting denkt. Ik denk dat het zelfs vrij duur is om te maken. Dingen als telefoons worden met duizenden of misschien miljoenen tegelijk op volledige geautomatiseerde productielijnen gemaakt. Daar zijn alleen een paar onderhouds techneuten en een directeur voor nodig waarvan de directeur waarschijnlijk de grootste kostenpost is.

Dit soort zoals jij dat noemt stoomtijdperk thermostaten worden eerder met honderdtallen tegelijk gemaakt en omdat jij de originele wilt hebben die misschien zelfs maar met tientallen. Waarschijnlijk komt er nog verbazend veel handwerk bij kijken ook om ze te maken. Ik vind het daarom niet zo raar dat die dingen geld kosten.

Verder vind ik dit soort van ouderwetse dingen eigenlijk verbazend betrouwbaar en langdurig goed werken. Mijn Oma (Inmiddels 30 jaar geleden overleden.) had nog altijd een koelkast uit de jaren vijftig. Zo'n afgerond model zoals je bijvoorbeeld in back to the future zag. De familie heeft die koelkast een jaar of 10 geleden opgedoekt. Toen was hij dus 60 of meer jaar oud. Maar functioneerde nog wel gewoon. Weliswaar niet heel goed doordat de rubbers een beetje vervelend geworden waren. Maar stuk was hij niet.

Ik moet nog maar eens zien of een pi of arduino of soortgelijk computerachtig ding dit kan waarmaken.

Maar het is wel leuk om zelf iets computerachtigs te knutselen natuurlijk.

En zo'n capillair gaat eigenlijk gewoon nooit stuk. Het enig dat ik kan bedenken is het doorroesten van de capillair of mechanische stress. Hij wordt dan gewoon stuk getrokken of gedraaid. En de schakelcontacten kunnen verbranden natuurlijk. Maar dan blijft de capillair zelf wel intact.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 21 november 2020 09:05:35 (11%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 november 2020 02:29:59 schreef RAAF12:
Zo te zien werden er verschillende vloeistoffen in de capillaire buis gebruikt bij de proeven op (pag. 4)
https://www.lorentz.leidenuniv.nl/history/KOL_archive/dissertations/so…

Oh, práchtig! Dat ga ik eens duchtig doornemen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 21 november 2020 02:29:59 schreef RAAF12:

Zo te zien werden er verschillende vloeistoffen in de capillaire buis gebruikt bij de proeven op (pag. 4)
https://www.lorentz.leidenuniv.nl/history/KOL_archive/dissertations/so…

prettige leerstof, maar gaat over totaal andere eigenschappen van cappilairen..

In thermostaten/temperatuurmeters wil je een vloeistof die bij de te meten temperaturen een goede en sterk veranderde gasdruk oplevert. Tot zolang het mocht zat daar dan ook een of andere freon in.

RAAF12

Golden Member

Maar het soort vloeistof in de capillaire buis heeft toch geen invloed? Het medium dient om de temperatuur door te geven van voeler naar thermostaat.
Ik ken ze uit gaskachels, koelkasten en thermo radiator kranen. Ik heb zelf zo een liggen die verbonden is met de regelbare thermostaat op de waterleiding van de CV.

Op 21 november 2020 13:26:34 schreef RAAF12:
Maar het soort vloeistof in de capillaire buis heeft toch geen invloed? Het medium dient om de temperatuur door te geven van voeler naar thermostaat.

toch wel. Er zit overigens geen vloeistof in het capillair.
Kijk, je toont een model met een mooie, grote meetbel. kan zijn dat er enkel een gas inzit. temperatuur vh gas in de bel is dan voor 99% bepalend voor de druk. Maar die dingen zijn moeilijk te maken. Het is eenvoudiger de bel (bvb) half te vullen met een vloeistof. Bij evenwicht wordt de dampdruk boven de vloeistof voor 100% bepaald door de temperatuur van de vloeistof. (afhankelijk van de dampspanningskarakteristiek van die vloeistof). Precieze vulling is niet belangrijk. zolang er vloeistoffase en dampfase samen in de meetbel zijn bepaald enkel de temperatuur van de vloeistof de druk.
oja,die laatste blijft enkel werken als de bel in een koudere omgeving meet dan de locatie van de druksensor...