Arduino echt nodig?

Ik ben inmiddels wat verder met het spelen met electronica, maar ook met de arduino.

Nu vraag ik me af of ik voor (op het oog) simpele schakelingen altijd een Arduino nodig heb.

Bij zo'n starterkit zitten velen sensoren. Om als voorbeeld even een lichtsensor te nemen. Deze heeft bij weinig licht een grote ohmse weerstand en bij veel licht een hele lage.

Bij de Arduino kan je dit uitlezen en zelf bepalen wat er aan of uit gaat bij een bepaalde waarde.

Om nou een Arduino te gebruiken om een simpele lichtsensor voor een LED te maken lijkt me wat overbodig.

Is het mogelijk om bij een bepaalde weerstand in het circuit de stroom zo te sturen dat er ergens een lamp gaat branden? Of kom ik dan in geavanceerdere electronica terecht?

Nee hoor, kijk maar eens bij "schakelingen" hier op CO

Nee dat is heel simpel met een transistor of comparator te doen, afhankelijk van de gewenste nauwkeurigheid.

Je hebt helemaal gelijk dat voor sommige simpele taakjes, en voor schakelingen die erg betrouwbaar moeten zijn, een microcontroller vaak niet de beste oplossing is.

Kijk eens in de linker balk bij de schakelingen, vooral onder diversen staan wat degelijke schakelingen. Bij de thermostaat kun je de NTC ook vervangen door een LDR, dan reageert hij op licht.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sommige mensen zijn hier nu eenmaal software gericht..Die zweren erbij om het via een program te doen...
Terwijl het meestal gewoon veel eenvoudiger kan..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ja, maar een arduino nano kost 1,5€ ofzo.
als je de losse IC's allemaal moet gaan zoeken en solderen op een print ben je al evenveel kwijt als een arduino nemen, sensor eraan, en 5regels code

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Twee transistors, meer heb je niet nodig.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Enkel de nagemaakte Arduino's zijn zo goedkoop, wie de HongKong StaSi will subsidiëren die moet dat dan maar kopen.

En het meeste geld gaat sowieso naar detector, relais, voeding, zekering, kastje, ... kortom naar al de rest. Als je duizend-en-een dingen gaat doen die allemaal in dezelfde hoek zitten dan kan het nuttig/verantwoord zijn om je in de Arduino-omgeving in te werken - zo bijzonder danig lastig moeilijk is het nu ook weer niet - maar voor een eenmalig projectje kan het zeer wel overkill zijn inderdaad.

Voor een schemerschakelaar kun je wellicht eens rondkijken naar een Schmitt-trigger - een circuit met een analoge ingang en een digitale oftewel aan-of-uit uitgang; de betere hebben een instelbare drempel én hysteresis. Kan gemaakt worden met twee transistors of met een opamp of met een 555 - of inderdaad ook met een Arduino maar dan moet je wel plotsklaps beginnen programmeren, ook al is het maar voor een regeltje of 5 of 10.

En jawel, de "Thermostaat"-schakeling alhier is een prima voorbeeld van een schmitt-trigger met twee transistors - meer moet dat niet zijn!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

2 transistors, potmeter, weerstanden, diode.

en die transistoren bestel ik ook al in china. mij teveel werk om dat allemaal op een print te beginnen solderen.
arduino uit de schuif (heb er meer dan 20reserve liggen ondertussen omdat ik ze kan blijven hergebruiken), paar regels code.

ook aanpassen is peanuts. andere LDR, uw variabelen veranderen en gedaan.
wil je ook ineens dat je schakeling op licht EN warmte reageert, wordt het al moeilijk met je transistors.
arduino is sensor eraan, paar regels code en gedaan.

met de prijs van een arduino, ga ik nu toch al sneller eentje nemen ipv van een 555 ic

Sine

Moderator

Hey. You do you, prijs is ook niet alles.

Maar je kunt ook te ver gaan met tegen elk probleem een uC te gooien. Zeker voor een beginner is dat ook meteen het einde van de kennis van analoge elektronica.

Trouwens, als je van de arduino iets fatsoenlijks wilt maken heb je er ook randcomponenten en een PCB-tje bij nodig.
Dus om de vraag van de TS te beantwoorden:
Nee. Die arduino is lang niet altijd echt nodig.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Op 7 oktober 2019 19:24:52 schreef Sine:
Zeker voor een beginner is dat ook meteen het einde van de kennis van analoge elektronica.

Voor sommige beginners is er niet eens een begin van kennis van analoge elektronica. Zie maar de vele vragen in de trant van: "ik heb een Arduino, hoe kan ik daar een relais mee aansturen?"
Volgens mij gaapt er nog een grote kloof tussen de hardwaremensen en de softwaremensen.

Als je verder wil met elektronica is het niet handig om bij een arduino te blijven hangen. Dat is dan toch een beetje op een rotonde blijven rijden in een autootje van Lego Duplo.

Zolang het probleem niet duidelijk is, is het zinloos om naar een oplossing te zoeken.

Volgens mij gaapt er nog een grote kloof tussen de hardwaremensen en de softwaremensen.

Dat vind ik erg veralgemenend, al te wit-zwart. Zeker zijn er lieden voor wie de soldeerbout het begin en het einde is van alle electronica. En er zullen er ook wel zijn die met een Arduino of met een PIC-kitje een LED-kubus tot twinkelen weten te brengen volgens een of andere www-howto, en denken dat ze daarmee de hele wonderwereld van de electronica onder de knie hebben.

Moeten we niet eerder dankbaar zijn dat er tegenwoordig zoveel verschillende mogelijkheden zijn? Vijftig jaar geleden kon je eigenlijk alleen maar audio of HF bedrijven als hobbyist, vandaag zijn er zoveel meer opties. Wie er meer dan een van beheerst, die is nog eens zo knap, natuurlijk. Maar wie maar een enkele discipline bedrijft, die is daarom nog niet inferieur aan de hobbyist van toen die sowieso maar twee disciplines had om uit te kiezen. Vandaag is het spectrum zoveel breder, dat is toch een formidabele luxe!?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Ik heb nog nooit een Arduino gebruikt. En toch doe ik al een jaar of 40 wat met electronica...

Dus op de vraag van TS: nee hoor, die heb je niet echt nodig.

voor de beginner is het niet makkelijk meer, wat haal je allemaal nog in huis?

BC547, BC557, BD139,BD140, 555ic's, comparators, opamps, logische poortjes, diodes, elco's.... zelf voor een domme knipperled met multivibrator moet je al een handvol componenten in huis halen.

of je steek al dat laatste IC gedoe gewoon in een arduino. ik heb nog steeds een grote stock van dat oude spul, maar eerlijk gezegd pak ik gewoon een arduino uit de doos.
ook al moet ik een domme led laten knipperen.

als je hier een topic van een paar jaar geleden zoekt (2014 om precies te zijn), antwoorde ik net als hierboven. moet nu toch mijn mening herzien.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1612636#1612636
ook ericP zijn antwoord daaronder eens herlezen... :-)

eens je ermee werkt, zie je echt wel het nut ervan in. en met die goedkope prijzen.
ze werken dan ook nog eens van 3-16V en zelf direct op USB

Je hoeft echt geen duizenden ICs op voorraad te hebben, met een paar verschillende generieke kom je een heel eind.

Niet iedereen wil een one-trick monkey zijn, en als je iets moet maken wat echt snel is, of zuinig, kom je er niet meer met je Arduino. Als je ook maar enige beveiliging aan de in- en uitgangen nodig hebt, moet je er zoveel tegenaan plakken dat die hele Arduino zijn toch al beperkte nut verliest.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op microcontrollers en ze hebben zeker hun plaats, maar als je voor elk probleem direct naar een computer grijpt doe je jezelf tekort.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

ook ericP zijn antwoord daaronder eens herlezen... :-)

Een Arduino is een AVR. Een AVR is geen Arduino... AVRs gebruik ik nog steeds - in best wel grote aantallen bij tijd en wijle.
Nooit begrepen wat ik op mijn PCBtje met een Arduino moet als ik er ook gewoon een AVR op kan plakken...

Dus wat dat betreft... gaat de vlieger nog steeds op :+

En ja, een Arduino heeft vast wel z'n nut. Ergens.
Maar als je niks met discrete componenten kunt, dan loop je hoe dan ook klem. Zie oa. hier het topic over hoe je een P-channel FET met ik meen een pic-ding aanstuurt. Toch wel heel erg basic hoor... Maar ja, die paar regels code van de one trick monkey lossen het wel op he! (oh... toch niet).

Dan zet je toch gewoon een Arduino tussen die P-channel MOSFET en je Arduino? It's Arduinos all the way down! (Hitchhiker's guide referentie)

Een Arduino is inderdaad een AVR, met een bootloader, en zonder moderne debug mogelijkheden. Investeer dan 5 euro in een Chinese debugger en kies zelf de microcontroller die het meest geschikt is voor je toepassing.

Op 7 oktober 2019 19:50:43 schreef big_fat_mama:
Maar wie maar een enkele discipline bedrijft, die is daarom nog niet inferieur aan de hobbyist van toen die sowieso maar twee disciplines had om uit te kiezen.

Dank je. Ik zit zelf ook aan één kant van de kloof. Ik doe alleen maar aan hardware elektronica met voornamelijk cmos en transistors. Ken het softwaregebeuren wel van een cursus lang geleden maar ik laat Arduino's en andere uC gebaseerde zaken maar aan me voorbijgaan. Geen zin om me daar nog in te verdiepen en voor wat ik wil maken heb ik ze ook niet nodig.

Over smaak valt te twisten.

Puur voor de prijs en het gemak: Een ESP8266 van een paar euro laat je schemerschakelaar inloggen op WIFI:

- LDR kan weg, je kan op de werkelijke zonsondergang schakelen
- Je kan je branduren bij houden
- Het lampje kan rekening houden met je agenda of bepalen dat je op feestdagen wel laat uit de kroeg kan komen en op andere maandagen meestal niet
- Het kan in verband met wat dan ook ook eerder uitgaan dan zonsopgang
- Het blijft ook niet onnodig overdag branden op die hele donkere dagen in de winter
- Het kan jaren op een paar alkaline batterijen draaien, handig in combinatie met een PIR en een paar zuinige leds.

Natuurlijk heeft een simpele schakeling zijn schoonheid. Ik weet echter ook van mijn opleiding dat er veel elektronicaliefhebbers zijn die nou eenmaal niet zo handig zijn met etsen, solderen, zagen, boren, veilen, knopjes recht monteren etcetera. Je moet er ook nog het geduld en de tijd voor hebben. Als elk project dan eindigt in een soldeerbende en/óf een wat saaie schemerschakelaar in een lelijk kastje die toevallig in de rest van de kerstvakantie het eigenlijk helemaal niet goed doet door bewolking en sneeuw, ja dan is zo'n arduino of zelfs ESP misschien wel veel leuker, handiger en uitdagender.

Er zullen er veel zijn, onder andere ik, die software maar niks vinden..
Ik kan (in assenbler) programmeren, maar doe het liever niet.Waarom niet? Dan heb je weer een pc en software nodig, en dat is een beetje lastig als je net lekker bezig bent op je werktafel..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Alles heeft zijn toepassing. Laat ons wel wezen, de software maakt het ons een stuk gemakkelijker. Een DCC of GPS signaal decoderen is met een µC geen rocket scene. Probeer dit eens in hardware. Zet eens een willekeurige tekst op een LCD scherm met uitsluitend hardware. Met eenzelfde schakeling wordt je ook een stuk flexibeler. Wat de arduino mooi aantoont. Duizenden toepassingen met 1 basis bord en wat opsteek printjes.

Ik ben er mee akkoord dat een knipperledje niet direct een µC nodig heeft. Net zoals "Hello World" op een display zetten en traditionele start is in het gewone programmeren is de knipperled ook zo een basisopdracht bij het µC proggen.

Aan de andere zijde zijn er ook al heel veel componenten waar je zonder µC niet veel meer kan. Lees maar eens een DS18S20 uit zonder software.

Bedrijven hebben ook de nodige programmeurs aan boord. Laat de hobby gebruiker niet de doelgroep zijn van een componenten fabrikant.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Op 9 oktober 2019 12:23:11 schreef buckfast_beekeeper:
Lees maar eens een DS18S20 uit zonder software.

Die is specifiek bedoeld voor koppeling aan een microcontroller; je kunt prima temperaturen meten met een NTC, PTC, of thermokoppel zonder enige software.

Op 8 oktober 2019 01:47:31 schreef mel:
Er zullen er veel zijn, onder andere ik, die software maar niks vinden..

En ik maak bijna alles met software zelfs een LM555 komt nog zelden uit de lade. ;)

LDmicro user.

Op 9 oktober 2019 13:25:55 schreef MGP:
[...]
En ik maak bijna alles met software zelfs een LM555 komt nog zelden uit de lade. ;)

idem hier. ik ken de logica van 555 enzo, maar al het werk errond, en aanpassingen die moeilijker zijn hardwarematig.

ook een voordeel dat ik daar een microcontroller heb en dan vaak in het project nog extra dingen laat uitvoeren door dat ding (logging, andere opties)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 oktober 2019 13:18:10 schreef SparkyGSX:
[...]Die is specifiek bedoeld voor koppeling aan een microcontroller; je kunt prima temperaturen meten met een NTC, PTC, of thermokoppel zonder enige software.

En heeft die hardware oplossing dezelfde resolutie? Ik heb meerdere thermometers gemaakt met PTY-10 en een ICL7106. Omschakelen tussen meerdere sensoren was er niet bij. Het kalibreren met ijswater en kokende vloeistof was ook altijd gehannes. Laten we de prijs van het 3,5 digit display nog even buiten beschouwing. Een ICL7106 DIP kost momenteel bij Mouser 8,63€. Een ATmeag8 1,74€. Veel meer mogelijkheden voor veel minder geld.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.