Kortsluiting wasmachine. Klopt mijn conclusie?

Vraag van een volslagen leek op het gebied van electronica. Kan wel logisch denken, maar de basiskennis ontbreekt.

Mijn wasmachine (Grand/Candy GO138) geeft kortsluiting (aardlek schakelaar slaat uit) als hij water pakt en op een bepaald niveau gevuld is. (Dus niet meteen.) Pompen en centrifugeren doet ie wel.
Ik heb het probleem kunnen herleiden tot het verwarmingselement. Als ik het loskoppel blijft de machine gewoon doorgaan. (Programma 'spoelen' als test gebruikt.) Als ik de massa en de bruine draad weer aansluit is er nog niks aan de hand. Maar als ik de gele draad aansluit slaat meteen de aardlekschakelaar weer uit. Ook als ik de gele draad aansluit maar de bruine niet.

Als ik met de multimeter de weerstand meet (zonder daar echt verstand van te hebben) meet ik tussen de twee aansluitingen 0 en tussen de aansluitingen en de massa wisselende waarden die redelijk snel oplopen terwijl ik meet. (Gemeten met en zonder water: geen verschil.) Als ik zwart op de massa houd bij de meting (stand 200k) begint ie rond de -20 en met rood op de massa begint ie rond de +80.

Zoals gezegd, die metingen zeggen mij helemaal niks. Maar uit het stekkertjes verhaal leid ik af dat er een kortsluiting in het element zit. En dat zou ik moeten kunnen verhelpen door het element te vervangen.

Nu de vraag aan jullie: klopt mijn gedachtegang of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Mij zeggen weerstandswaarden van -20 en + 80 ook niets. Het meten van weerstand is niet polariteitsgevoelig. Is de machine wel helemaal spanningsloos en is je meter wel in orde?
Waar zit die gele draad precies aan het element en waar gaat deze naar toe?

dus element heeft een flinke aardlek, als je dit met je multimeter kan meten. :)

maartenbakker

Golden Member

Klinkt inderdaad duidelijk als een aardlek in het element.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de reacties. Dus element vervangen zou afdoende moeten zijn?

Waar zit die gele draad precies aan het element en waar gaat deze naar toe?

De gele draad is waar de spanning op staat als de machine aan is.
Ik heb de weerstand gemeten met de stekker eruit.

Ben ik wel nog nieuwsgierig naar die meetresultaten. Kan iemand me dat uitleggen? (In lekentaal ; )

foto van je aansluiting op het verwarmingselement?

wat gebeurt er als je beide draden van de weerstand niet aansluit en de groen/gele aarding wel?

als dan de diff nog afslaat, zit er ergens anders in je machine iets fout die sluiting naar aarde maakt.
als de boel dan nog blijft draaien, 100% zeker lekke weerstand.

het is nu ook al een zeer grote kans dat het de oorzaak is, maar beter nog 1 testje voor je geld weggooid.
lijkt een universeel soort weerstand te zijn, de machiene die ik sloopte, had dezelfde zitten (qua uiterlijk tot nu toe dan toch)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik probeer het morgen even uit. Ik heb wel geprobeerd met alleen de bruine en de groen/gele aangesloten. Toen deed ie het gewoon.
Wat bedoel je met:

100% zeker lekke weerstand

Weerstand = verwarmingselement?
Lek = kortsluiting?

ja, het verwarmingselement is een weerstand.
ergens in dat metaal zit een gaatje en als het water stijgt, loopt er water in en heb je een verbinding tussen je 230V en je aarding. en dat lek ziet de aardlekschakelaar en die schakelt af.

weerstand ziet er ongeveer zo uit
https://cdn.webshopapp.com/shops/64225/files/49998752/488731-weerstand-wasmachine-bosch-siemens.jpg

en die lange metalen spiraal, daar is ergens een gaatje in gecorrodeerd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zou ook nog even kijken of de trommel speling heeft op de lagers. Ik heb het meegemaakt dat bij versleten lagers de trommel over het element schuurde en er zo een gaatje in maakte. Je ziet het trouwens ook wel als het element er uit is, het is dan een duidelijke doorslijtplek.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 7 oktober 2019 22:24:05 schreef ms63:
Ik heb wel geprobeerd met alleen de bruine en de groen/gele aangesloten. Toen deed ie het gewoon.

Je hebt het enkele malen over een "bruine draad". Op de foto zie ik alleen maar een rode en een gele. (de aarddraad groen/geel even niet meegerekend) Waar zit die "bruine" dan aan vast? (of zijn de kleurinstellingen van mijn PC niet optimaal?)

Controleer of er geen slijtplekken inzitten,mogelijk dat trommelkruis gebroken is en een sleuf ingeslepen heeft.

RAAF12

Golden Member

Op 7 oktober 2019 18:00:46 schreef ms63:
zou ik moeten kunnen verhelpen door het element te vervangen.

De stekkertjes lossen en de centrale bevestiging losmaken, dan kan het verwarmingselement eruit.

Op 8 oktober 2019 18:47:43 schreef RAAF12:
[...]
De stekkertjes lossen en de centrale bevestiging losmaken, dan kan het verwarmingselement eruit.

kun je gelijk door het gat kijken of er iets in de trommel zit die het heeft veroorzaakt , zoals ijzeren beugeltjes van BH`s .
dat gebeurd wel vaker .
met een beetje mazzel is de verwarmings-element gewoon overleden en is er verder niets aan de hand

Even een paar dagen te druk gehad om me er mee bezig te houden. Maar iedereen bedankt voor de nuttige informatie en tips. Daar kan ik mee vooruit. Volgende uitdaging is het onderdeel vinden. Tot nu toe alleen nog maar op een Engelse site gevonden.

Op 8 oktober 2019 08:33:08 schreef herbert116:
[...]
Je hebt het enkele malen over een "bruine draad". Op de foto zie ik alleen maar een rode en een gele. (de aarddraad groen/geel even niet meegerekend) Waar zit die "bruine" dan aan vast? (of zijn de kleurinstellingen van mijn PC niet optimaal?)

Ik twijfelde over de kleur. Het leek mij meer bruin, maar je mag het van mij ook rood noemen ; ).
(Op de foto lijkt hij inderdaad een stuk roder dan in het echt.)

maartenbakker

Golden Member

Klopt je typenummer wel? En het merk? Staan er ook nog andere nummers op de typesticker?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 oktober 2019 20:34:56 schreef maartenbakker:
Klopt je typenummer wel? En het merk? Staan er ook nog andere nummers op de typesticker?

Om helemaal zeker te zijn of het element de boosdoener is, gewoon beide aansluitstekkertje van het element los nemen en dan gewoon meten tussen de aarde en een spannings aansluiting, maakt niet uit welke.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Klopte dus inderdaad niet. typenummer is GO136-14 en codenummer is 31001268.

Het codenummer van het element zou dan 91201546 moeten zijn, via de Nederlandse vakhandel bij Aswo te bestellen met onbekende levertijd voor een euro of 35 a 40 adviesprijs inclusief BTW. Vervangend generiek model zonder codenummer heeft alleen een Aswo bestelnummer #D966031 kost ruwweg 20 euro inclusief BTW voor de eindgebruiker en heeft een levertijd van 2 tot 3 weken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 oktober 2019 03:49:20 schreef maartenbakker:
Klopte dus inderdaad niet. typenummer is GO136-14 en codenummer is 31001268.

In mijn eerste post noem ik inderdaad een fout typenummer, maar ik heb wel op het goede nummer gezocht.
Bedankt voor de Aswo tip!

Op 13 oktober 2019 00:25:38 schreef Zoef de Haas.:
Om helemaal zeker te zijn of het element de boosdoener is, gewoon beide aansluitstekkertje van het element los nemen en dan gewoon meten tussen de aarde en een spannings aansluiting, maakt niet uit welke.

In mijn eerste post schreef ik:

Op 7 oktober 2019 18:00:46 schreef ms63:
Als ik met de multimeter de weerstand meet (zonder daar echt verstand van te hebben) meet ik tussen de twee aansluitingen 0 en tussen de aansluitingen en de massa wisselende waarden die redelijk snel oplopen terwijl ik meet. (Gemeten met en zonder water: geen verschil.) Als ik zwart op de massa houd bij de meting (stand 200k) begint ie rond de -20 en met rood op de massa begint ie rond de +80.

Bedoel jij nog een andere meting? Zo ja dan graag iets specifieker wat en hoe ik dat moet meten. (Spanning? Weerstand?) Want wat dat betreft ben ik onnozel.

als met de ohm stand zou je indien het element goed is :
tussen de l1 en N aansluiting van het element nagenoeg 0 ohm
tussen de l1 en N aansluiting en de aarde aansluiting ( l1 en aarde en N en aarde ) oneindig hoge weerstand.

elke andere waardes betekend dat het element defect is
dit uiteraard met de draden los gekoppelt
voor de weerstands meting moet de meter op het omega symbool staan ( lijkt op een hoefijzer )

Op 13 oktober 2019 20:43:34 schreef klaasy:
als met de ohm stand zou je indien het element goed is :
tussen de l1 en N aansluiting van het element nagenoeg 0 ohm
tussen de l1 en N aansluiting en de aarde aansluiting ( l1 en aarde en N en aarde ) oneindig hoge weerstand.

Tussen de aansluitingen en de aarde meet ik '1', wat naar ik begrepen heb staat voor oneindig. Tussen de aansluitingen meet ik ±28, op de stand '200' (zie foto).
Wat ik dan niet snap is dat ik op de stand '200k' op de aarde een waarde krijg van ±40 die dan op blijft lopen terwijl ik meet.

vergeten

Golden Member

Op 13 oktober 2019 21:37:22 schreef ms63:
[...]

Tussen de aansluitingen en de aarde meet ik '1', wat naar ik begrepen heb staat voor oneindig.

Als de gemeten waarde boven het ingestelde bereik van de meter zit, geeft hij een "1" van ∞ aan.
Maar dat is het dus niet!
Zo geeft 230 ohm op het 200 ohm bereik al een "1"

Tussen de aansluitingen meet ik ±28, op de stand '200' (zie foto).

Dat is de "koud" weerstand van het verwarmingselement is een goede waarde.

Wat ik dan niet snap is dat ik op de stand '200k' op de aarde een waarde krijg van ±40 die dan op blijft lopen terwijl ik meet.

Die 40 KΩ is een relatief hoge weerstand die ontstaat door vocht in het meestal met zand gevulde verwarmings element.
Dat is dus geen stabiele situatie(lees weerstand) waardoor je meetwaarde verloopt.
Samen met de al aanwezige aardlek (er is bijna altijd wel iets lek) op de betreffende groep is deze lekweerstand van 40 KΩ erbij (waarschijnlijk lager in bedrijf), voldoende de aardlek te laten afschakelen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 13 oktober 2019 22:59:07 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.