Show Your Leuke Radioervaringen

Hallo iedereen,

ik vind dat we wat meer moeite moeten doen om aan anderen te laten zien hoeveel plezier je kan hebben met de ether. Zelf ben ik meer een individualist en op mijn rust gesteld dan een groepsbeest, meer een bouwer en een luisteraar dan een pratende zendamateur, en het hele sociale gedoe met verenigingen en zo vind ik niet boeiend.

Dus dacht ik: waarom niet een topic beginnen waarin we onze ervaringen delen?

Hier is dan mijn eerste bijdrage. Ik ben in Californie voor mijn werk, maar heb wat radio spul bij. Een stukje TV coax, mijn VNA, SDR-IQ en wat RTL-SDR stokjes enzoverder.

Ik knoopte (zonder balun) twee draden aan een stuk 75 ohm coax (iets te lang), gooide een steen over een boom en we hadden een vertikale dipool (geen monopool), zo had ik nog een beetje gain, en ik had slechts 1 succesvolle steenworp nodig.

De auto was strategisch geparkeerd en de coax was net lang genoeg.

Ik probeer iedere antenne af te regelen, en dit is mijn dierbaarste instrument:

De dipool is perfect symmetrisch, ik neem aan dat de dubbele bump van de invloed van de schuine coax komt. Ook is de VNA gekalibreerd op 50 ohm, en de coax is 75, dus de match is niet perfect. Toch zou je hier best op kunnen zenden.

Suffering from wiseass oneliner blackout

En het resultaat spreekt voor zich:

Een kort videootje:
https://youtu.be/ipIjwPIBcCM

Professioneel gebruik van de aanwezige hulpmiddelen.
Leuk, ik hou alleen niet van morse. ;)

Toch word Morse telegrafie meer gebruikt dan je denkt...
Alle Vliegtuigbakens bv. geven hun call in morse.
En zo kan ik nog wel wat opnoemen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hierbij mij eerste zelf gebouwde inverted v antenne voor de 27mc, heb hem gisteren getest en werkte niet onaardig zeker gezien dat hij binnen stond, stukje bij beetje heb ik hem aardig goed gekregen op de swr door steeds een klein stukje af te knippen.

Nu alweer verwijderd want het is niet echt praktisch.

Gemaakt naar aanleiding van deze blog https://www.pa3hjh.nl/27mc-antenne/

Op 11 oktober 2019 15:01:48 schreef tra67

Nu alweer verwijderd want het is niet echt praktisch.

Nou, zoveel plaats neemt hij toch ook niet in :)

Het achtertuintje van de AirBnB waar we verblijven, blijkt een metalen soort hek te hebben.

Gemaakt uit identieke, symmetrische, geïsoleerde stukken.

Uiteraard moest ik toch even uitproberen op welke frequentie die resoneren :)

Bovenaan in 10-meterband, zo blijkt. En perfect 50 ohm, dan ook nog.

Gisteravond reden we de bergpas over, toen we een boom met prachtig zicht op de Stille Oceaan tegen kwamen.

Het was bijna zonsondergang, dus het was tempo geblazen om een antenne op zijn plaats te krijgen.

We hadden slechts een half uur tijd, dus een snelle scan van de banden leidde tot het karakteristieke bip-bip-bip van de scanlijnen van een weerfax:

Vlijmscherp resultaat:

Hubie

Special Member

Dat blijft altijd leuk ;-)
Dat fax geknars uit een communicatie ontvanger en dan dat plaatje wat langzaam verschijnt.!