Autocad vraagje

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Weet iemand of het mogelijk is om in autocad een grote hoeveel elementen (bijvoorbeeld circels) te plaatsen op basis van een X en Y gegevens.

Bijvoorbeeld:

1 118.73 , 25.54
2 220.53 , 23.91
3 119.12 , 22.42
4 121.91 , 21.99
Enzovoort

Punt is namelijk dat ik bijna 2000 posities heb, die ik graag foutloos in autocad wil verwerken.

Vast hartelijk dank.

Henk H.

Golden Member

Ja, functie heet "array". Volgens mij kun je array ook invoeren in de command line, al is het een tijd terug dat ik dat gebruikt heb.

Je hebt een vierkant array met rijen en kolommen en een polar array om elementen netjes over een (steek)cirkel te laten verdelen.

Array werkt alleen bij gelijke regel en kolom afstand, dat is bij deze vraag niet het geval ?
Er zijn teken programma's die bestuurbaar zijn te maken met een rekenblad (excel oid)
Maar bij autocad weet ik het zo niet, misschien bij een nieuwere versie (die ik niet ken)
Met een VBA (of LISP) macro/script zal het ook gaan, maar dan moet je er iemand bij halen die daar in thuis is.
Is het eenmalig of vaker met andere data ?

kun je niet "_circle(x=1,y=22.54,r=10)" als commando invoeren?

is al een tijdje geleden dat ik getekend heb, maar als je deze tekst kan invoeren kun je met excel de bovenstaande regel snel samenvoegen.

zet in kolom A de X, in kolom B de Y, radius in kolom C, en in kolom E de volgende formule:

="_circle(x="&A1&",y="&B1&",r="&C1&")"

nu naar beneden doorkopieren en kijken hoeveel regels autocad in 1x aankan.

GMT+1