TMC modem schema / documentatie gezocht

Hallo mensen,

Dit TMC modem kwam mee met mijn ASR33 Teletype.
Technologie van eind jaren 60 / begin jaren 70.

Ik vermoed dat het om een 110 Baud modem gaat omdat dit ook de snelheid is van de ASR33.
Het apparaat is geheel met losse transistoren gebouwd. Geen enkel IC in het apparaat te vinden.

Ik zou het heel erg leuk vinden om het schema ervan te kunnen hebben.
Uiteraard wil ik het modem ook weer aan de gang helpen. Misschien kent
iemand van de oudere generatie mensen dit type modem nog.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen aan documentatie...

(Mocht u zelf nog van dit soort oud digitaal materiaal hebben dan ben ik erg geïnteresseerd.
Vooral computertechniek uit de jaren 60 en begin jaren 70 vind ik erg leuk)

Ik heb eerst een Siemens T100 en daarna een ASR33 gebruikt als printer aan mijn trs-80.

Aansturen met een normale seriële poort op 110bd, en een 20ma current loop interface. Je zou 'm zo aan een pc kunnen hangen, met een rs232-currentloop adapter er tussen.

Dat modem is alleen interessant als je hem via een telefoonlijn wilt aansturen. Dan zal je er 2 moeten hebben. Alhoewel, misschien ondersteunt een "moderne" 33k6 telefoonmodem nog steeds deze V.21 modulatie. Lijkt me een interessant experiment uit historisch / nostalgisch oogpunt.

Voor documentatie: https://www.soemtron.org/teletypemanuals.html

Ik heb zoiets wel eens gebruikt voor een RTTY interface..maar dat draaide op 50 Baud.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 oktober 2019 22:06:26 schreef joopv:
Ik heb eerst een Siemens T100 en daarna een ASR33 gebruikt als printer aan mijn trs-80.

Aansturen met een normale seriële poort op 110bd, en een 20ma current loop interface. Je zou 'm zo aan een pc kunnen hangen, met een rs232-currentloop adapter er tussen.

Klopt, de ASR werkt normaalgesproken met een currentloop.
Er zitten wat aanpassingen in waarmee hij voor de PDP8/E geschikt is.
Laat ik die hier nu hebben staan :-)
https://youtu.be/N17wbg80xUM

Op 9 oktober 2019 22:06:26 schreef joopv:
Dat modem is alleen interessant als je hem via een telefoonlijn wilt aansturen. Dan zal je er 2 moeten hebben. Alhoewel, misschien ondersteunt een "moderne" 33k6 telefoonmodem nog steeds deze V.21 modulatie. Lijkt me een interessant experiment uit historisch / nostalgisch oogpunt.

Ja mijn vraag ging ook juist om het modem. Ik heb hier een oude
kleine telefooncentrale en het lijkt mij leuk om hem gewoon eens
actief te zien. Ik heb nog wel een andere modem welke deze
snelheden aan kan...

(Daarnaast kwam het modem mee met de ASR33.
Maar ik niet 100% zeker dat hij met de ASR33 is gebruikt...)

Vandaar dat ik documentatie zoek van dit modem.
De kans acht ik klein om er iets van te vinden, maar je weet nooit.

Op het URL wat ik gegeven heb staat het volledige manual , ook de "call control unit" (modem) wordt daarin beschreven.

Ik denk dat dit een V21 modem is (afsk 980/1180hz de ene kant op en 1750/1850hz retour). Sluit het ding aan op een telefoonlijn en bel er naar toe met een modem wat je met de juiste AT commando's in V21 mode forceert.