Tapir electrosmog detector

Voor de lol heb ik navolgende schakeling gebouwd:

https://www.elektormagazine.com/magazine/elektor-201207/19936

Maar ipv SMD heb ik gewone through-hole componenten gebruikt.

En ipv de BSR17 gebruik ik een BF240.

Op zich werkt de schakeling, maar is zeer onstabiel.

Behalve wanneer ik de antenne aanraak, of een vinger op de een of andere plaats op de print leg, oscilleert het.

Ik heb eerder soortgelijke schakelingen gebouwd met goede resultaten.

Wat is hier het probleem?

Is de BF240 te "gevoelig"?

Dient deze schakeling ingebouwd te worden?

Of functioneert dit principe uitsluitend betrouwbaar met SMD?

Wie kan mij helpen?

Ja uw schakeling moet afgeschermd worden, ik heb er alu-folie rondgewikkeld en aan de GND gelegd.
Ook de mijne is met TO92 transistoren gemaakt op een gaatjesprint en werkt redelijk goed.
Een stukje draad van +-15cm werkt bij mij best.

LDmicro user.

Hallo MGP

Veel dank voor deze snelle reactie!

Dat zal ik dan doen, maar dat moet wachten tot morgenavond. Daarna zal ik het resultaat melden.

Creatieve oplossing om de schakeling zo in te bouwen! Ik kreeg direct een goed idee door dit voorbeeld.

Ik moet ook iets dergelijks zien te vinden, dan kan ik volgend zomerseizoen er gebruik van maken als experiment voor schoolkinderen.

Ik heb het gedaan voor de ingewerkte batterijhouder en er zitten 2AAA bijna lege batterijen in ~2V .

Niet testen (wel gebruiken) in de omgeving van dimmers of onder een ledlamp, die storen erg veel.

edit: opgepast aluminium is geleidend daarom printje eerst plastiekfolie wikkelen.

LDmicro user.

Met through hole is je bedrading langer, daardoor zou ie instabiel kunnen worden.

Afschermen is een optie. Belangrijk is dat de antenne-ingang de koptelefoon-uitgang niet 'ruikt'. In luxe ontvangers en in bijna alle zenders zie je schotjes tussen de verschillende versterkertrappen. Maar dat is niet zo praktisch in dit geval.

Allicht kun je een massa-printbaan gebruiken tussen de verschillende versterkertrappen?

Ook kan je proberen de bandbreedte van het apparaatje te verkleinen, en om de versterking te verkleinen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 10 oktober 2019 13:27:22 (29%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zie het meeste heil in afschermen en scheiding van ingang en uitgang.

Het volume is niet dusdanig dat je te veel wil opofferen.

Ik heb in dit geval gaatjesboard gebruikt, maar zou makkelijk een PCB kunnen maken met betere scheiding tussen de drie transistoren.

Zie ook "Simpele EMF defector"

Ik zou tussen de collector van de BSR17/BF240 en de massa een condensator van 10 nF plaatsen. Ten eerste werkt die transistor dan als detector, ten tweede wordt de bandbreedte van deze versterker beperkt, waardoor die minder snel oscilleert.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Je bedoelt tussen collector en massa neem ik aan.

Dat is zeker het proberen waard!

Dat bedoel ik ook en ik heb mijn bericht inmiddels al aangepast.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Mijn eigenlijke job viel in het water, dus verder gepriegeld...

De 10nF condensator resulteerd in een merkbare verbetering, maar is nog niet voldoende.

Dawmast's link vermelde een alternatieve schakeling:

https://www.deshack.be/wp-content/uploads/2018/09/Bouw_signaalzoeker20…

Deze in elkaar gezet met een MPSA18 als eerste transistor en BC550C als nr. 2 en 3.

Ipv de 1n5711 de BAT85 gebruikt. De Vf van mijn 1N5711 was bijna 0,7V tov 0,26V voor de BAT85.

Dat werkt direct een stuk beter

Verdient geen schoonheidsprijs en ik erger me groen en grauw aan deze dubbelzijdige printjes aangezien het soldeer te makkelijk naar de andere kant vloeit en een grote bobbel vormt rond de pootjes van de componenten.

Later zal ik ze beiden afschermen en vergelijken.