squelch werkt slecht op mijn 27mc bakkie

Beste allemaal, ik heb nu een Danita 1240 en om de ruis weg te draaien moet ik mijn squelch bijna dicht draaien tot zo'n 95%, dit is niet het geval bij alle andere bakkies die ik heb gehad en dit werkt zoals begrijpelijk niet fijn want om mensen te kunnen horen kan ik normaliter de squelch maar +- 40% dichtdraaien, nu heb ik het idee dat alleen de hele sterke zenders in de buurt door de ruis komen.

Het bakkie komt van marktplaats en zo te zien is er in gerotzooid, is er een manier om de squelch weer te herstellen? ik heb wel het schema gevonden maar aangezien in een behoorlijke amateur ben snap ik hier niks van.

Ha tra67,

Ik zou iemand bij je in de buurt opzoeken die kan meten anders ga je met het rotzooien door waar een ander is gestopt 8)7
Je klacht is duidelijk er zal dus een stoorbron in je ontvangsttrapje zitten waardoor je de squelch bijna dicht moet draaien.
Maar zonder meetapparatuur en kennis wordt het wel heel moeilijk.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Voor je gaat overal aan draaien in het toestel, Ben je wel zeker dat er iets mis mee is? Heb je recent je oude toestel vervangen door deze of is het al een tijd geleden dat je nog geluisterd hebt? Als je de oude nog hebt kun je even met die proberen.

Het is mogelijk dat harmonischen van een omvormer van zonnepanelen of dergelijke op je ontvangeringang terechtkomen.

Een squelch meet de signaalsterkte en gaat op basis daarvan de audiouitgang onderdrukken.
Een niet gemoduleerde draaggolf afkomstig van een ongewenste bron kun je niet horen, maar zal wel invloed hebben op de squelch.
Eerst even dat uitsluiten voor je verder gaat.

mel

Golden Member

Als je wil weten of dat kanaal in gebruik is, gewoon de squelch open draaien.. Is er ruisch, dan is het kanaal niet bezet..
Maar zorg eerst maar dat het ding gewoon weer volgens specs werkt..
Ontvangstgevoeligheid, en niet te vergeten harmonischen onderdrukking bij zenden...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 12 oktober 2019 09:56:57 schreef mel:
Als je wil weten of dat kanaal in gebruik is, gewoon de squelch open draaien.. Is er ruisch, dan is het kanaal niet bezet..

behalve als het een breedbandig stoorsignaal is natuurlijk

Maar zorg eerst maar dat het ding gewoon weer volgens specs werkt..
Ontvangstgevoeligheid, en niet te vergeten harmonischen onderdrukking bij zenden...

Klopt, heel belangrijk , want een 50 Ohm afsluitweerstand/attenuator, generator, en een spectrumanalyser behoren natuurlijk tot de standaarduittrusting van elke CBer evenals de kennis om een tranceiver af te regelen.:-)
En niet te vergeten een setje trimtools, want met een schroevendraaier breek je die kerntjes zo af.

Ik heb momenteel zo'n S9 aan storing op de hele HF band. Op 27MHz was het in FM ook enorm. Dat blijkt te liggen aan een adapter waar een van m'n RPi's op loopt. Net m'n oude CB setje weer aangehad en die is ook volledig dichtgedrukt door dat stoorsignaal. Squelch dus ook ver dicht om geen ruis te horen.
Kortom: wat is je S nivo bij een vrij kanaal? (alle kanalen zullen wel vrij zijn, hi)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 12 oktober 2019 09:38:56 schreef grotedikken:
Voor je gaat overal aan draaien in het toestel, Ben je wel zeker dat er iets mis mee is? Heb je recent je oude toestel vervangen door deze of is het al een tijd geleden dat je nog geluisterd hebt? Als je de oude nog hebt kun je even met die proberen.

Het is mogelijk dat harmonischen van een omvormer van zonnepanelen of dergelijke op je ontvangeringang terechtkomen.

Een squelch meet de signaalsterkte en gaat op basis daarvan de audiouitgang onderdrukken.
Een niet gemoduleerde draaggolf afkomstig van een ongewenste bron kun je niet horen, maar zal wel invloed hebben op de squelch.
Eerst even dat uitsluiten voor je verder gaat.

Ik heb 3 bakkies en gebruik ze dagelijks de afgelopen 2 maanden, dit bakkie is de enige die last heeft van mijn squelch probleem.
Zover ik weet zijn er geen zonnepanelen o.i.d in de buurt.

Op 12 oktober 2019 09:56:57 schreef mel:
Als je wil weten of dat kanaal in gebruik is, gewoon de squelch open draaien.. Is er ruisch, dan is het kanaal niet bezet..
Maar zorg eerst maar dat het ding gewoon weer volgens specs werkt..
Ontvangstgevoeligheid, en niet te vergeten harmonischen onderdrukking bij zenden...

1 kanaal is altijd vrij druk hier dus ik kan ermee volop testen, zover ik nu zie is het echt dit bakkie.

VR3 bepaalt het niveau waarop de Squelch 'ingrijpt'. Het doet geen pijn deze empirisch wat te verdraaien. Helpt het?

Op 12 oktober 2019 11:31:32 schreef tin.soldier:
VR3 bepaalt het niveau waarop de Squelch 'ingrijpt'. Het doet geen pijn deze empirisch wat te verdraaien. Helpt het?

Ik weet niet wat VR3 is, is dat te zien op het schema? want kan het niet vinden...p.s. ben een noob..

VR3 staat rechtsboven in het schema en is in je apparaat een instelpotmetertje. Je moet in je apparaat zoeken naar een potmeter waar op de print VR3 staat bijgeschreven.

@GD

Een cb-er kon vroeger met zijn neus en tong alles wat je met met een spectrumanalyzer doet. Een spectrumanalyzer was voor rijke watjes en RCD-ers. >:)

Op 12 oktober 2019 14:18:34 schreef Ex-fietser:
VR3 staat rechtsboven in het schema en is in je apparaat een instelpotmetertje. Je moet in je apparaat zoeken naar een potmeter waar op de print VR3 staat bijgeschreven.

@GD

Een cb-er kon vroeger met zijn neus en tong alles wat je met met een spectrumanalyzer doet. Een spectrumanalyzer was voor rijke watjes en RCD-ers. >:)

Ik ben er ff mee bezig geweest maar nergens was de VR3 te vinden, wel een vr2,4 en anderen en heb gewoon het een en ander uitgeprobeerd en met ik dacht de VR2 was het raak en tot zover werkt het nu stukken beter.

Maar verder is alles totaal ontregeld? :-) Normaal is het niet verstandig om in het wilde weg aan allerlei afregelpunten te gaan draaien. Vaak zijn die afgeregeld met meetapparatuur erbij, en dat breng je dan om zeep. Da's vooral zo bij trimmers (spoelen en C's), maar aan potmeters zou ik ook zo niet gaan sleutelen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik ben er ff mee bezig geweest maar nergens was de VR3 te vinden, wel een vr2,4 en anderen en heb gewoon het een en ander uitgeprobeerd en met ik dacht de VR2 was het raak en tot zover werkt het nu stukken beter.

Wat bedoel je met 2komma4? Dit staat natuurlijk nergens zo op de print..
Natuurlijk bedoel je VR2 en VR4, maar daar moest je niet zijn m.b.t. de Squelch. Dat je nu deze pots hebt verdraaid is wel echt geklungel waarvoor je was gewaarschuwd... (Heb je @tra67 nou echt mijn hint - RV3 - opgevat als onbeperkt draaien aan alle instelpots?)
Of hoort het geposte schema misschien niet bij het bakkie?

Ik reageer helemaal niet op jouw hint! Jij gaf het advies aan de hand van een schema, en dat noem ik geen "in het wilde weg aan draaien", of is dat het wel? Jouw advies leek me best overwogen. Maar wat de TS nu gedaan heeft is dat verre van, schrijft ie zelf.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@flipflop KLOPT! Ik heb mijn reactie aangepast.

Op 12 oktober 2019 20:00:31 schreef tin.soldier:
[...]Wat bedoel je met 2komma4? Dit staat natuurlijk nergens zo op de print..
Natuurlijk bedoel je VR2 en VR4, maar daar moest je niet zijn m.b.t. de Squelch. Dat je nu deze pots hebt verdraaid is wel echt geklungel waarvoor je was gewaarschuwd... (Heb je @tra67 nou echt mijn hint - RV3 - opgevat als onbeperkt draaien aan alle instelpots?)
Of hoort het geposte schema misschien niet bij het bakkie?

Ik heb de potmeters verdaaid en weer exact teruggedraaid todat ik merkte welke ik moetst hebben dus ik zie het probleem niet, en het werkt nog steeds goed en het bereik is hetzelfde.

Ach en al zou ik hem hebben verdraaid is dat wel weer te herstellen, een beetje risico nemen hou ik wel van :)

En het schema is de juiste.

Anoniem

Met de squelch stel je een niveau voor het ontvangstsignaal in.
Ales eronder wordt onderdrukt, alles erboven komt erdoor.
Maar dat is in dit topic al aangehaald.

Als ik de datasheet van de MC3357 bekijk lijkt het er echter op dat de squelch hier geen rekening houd met de ontvangstsignaalsterkte.
Na de demodulatie zit er immers een noisededector als trigger voor het squelch circuit

Volgens mij is wat jij als fout ervaart dan ook een normale eigenschap van je toestel omdat de squelch hier kijkt naar het audio ruisniveau en niet naar sterkte ontvangstsignaal.

OT: zijn de tijden van skip met S9 niet verleden tijd?