Ja,je heb een nieuwe buis nodig.
Op de buis zit meestal een type stikker waar je op kan zoeken.
Ja,je heb een nieuwe buis nodig.
Op de buis zit meestal een type stikker waar je op kan zoeken.
Honourable Member
Op 12 oktober 2019 23:38:54 schreef ad12345:
als de buis wel gaat gloeien maar niet in emissie gaat dan is het ongeveer 2amp.werkt alles ok dan is het 6 a 7 amp.
Kijk eens aan, dat is handig om te weten. Bedankt! Wéér wat geleerd hier.
Op 16 oktober 2019 21:28:17 schreef vergeten:
Zou die magnetron nog ergens te krijgen zijn on ween vervanger?
Onze Duitse vrienden hebben hem voor slechts €142,- en een postzegel.
Golden Member
leuk prijsje
Dit is het typenr in de partlist uit de servicemanual *MG RV-MZA264WRE1
De kapotte is een Sharp 2M253H(L) is dat zomaar uitwisselbaar?
Meestal geeft het geen probleem.
Het gaat voor een groot deel om de bevestiging en hoe zitten de koelelementen en de aansluiting.
Golden Member
Op 16 oktober 2019 23:14:44 schreef vergeten:
leuk prijsjeDit is het typenr in de partlist *MG RV-MZA264WRE1
De kapotte is een Sharp 2M253H(L) is dat zomaar uitwisselbaar?
RV-MZA264WRE1 is een 13-cijferig Sharpcodenummer voor het 264'ste of 10264'ste (of zoiets) reserve-onderdeel in die categorie. 2M253H(L) is het commerciële generieke typenummer waaronder die magnetronbuis los verhandeld wordt.
De vervanger die Aswo voor dit codenummer geeft, is RV-MZA347WRZZ en die zou je retail toch wel voor de helft van dat niet zo leuke Duitse prijsje moeten kunnen vinden. Het commerciële type van die vervanger is 2M347H(L).
Heb hier wel een 2M226 voor je.
Hoi Vergeten,
Het betreft een vrijstaand toestel, geen dure inbouw. De nieuwprijs is ergens tussen de 150 en 200Eu.
Afhankelijk van de leeftijd en de staat zou ik nooit iets repareren waarvan de onderdelenprijs 25% van de nieuwprijs overschrijdt.
Tenzij het om een inbouwtoestel zou gaan dat moeilijk zonder bijkomende plaatsproblemen of schade aan het uiterlijk van de keuken kan vervangen worden. Er is altijd nog een bijkomend risico dat er meer aan de hand is. En er kan nog altijd tijdens het repareren iets breken watvoor extra kosten zorgt.
Het kan heel goed dat er met een gebroken magneet totaal geen RF uit de buis komt.Een magnetronbuis is een vacuumdiode met in de anode uitsparingen die een mechanische trilholte vormen.
De buis is een zelfoscilerende stand-alone oscillator.
De elektronen worden door de hoge spanning van de anode versneld en krijgen een hoge energie. Het sterke magneetveld buigt echter de elektronen af van hun rechte lijn naar de anode. De spiraalvormige baan die de elektronen beschrijven zorgt vor resonantie in de trilholtes op een golflengte waarvan de afmetingen overeenkomen met die van de trilholte. Net zoals de lucht die je in een fluit blaast. Hierbij verliezen de elektronen het grootste gedeelte van hun kinetische energie en komen zachtjes op de anode terecht.
Als het magneetveld onder een bepaalde kritische waarde komt slaat de oscillator gewoon af omdat net zoals bij elke oscillator de rondgaande versterking precies 1 moet zijn.
Het is dus niet zo dat het vermogen lineair afneemt als het magneetveld of de anodespanning kleiner wordt. Het zal wel een kleine invloed hebben, maar er is voor beiden een kritische waarde en daaronder is het plots gedaan.
Ferrietmagneten zijn zeer hard en bros en inwendige spanningen kunnen door het steeds opwarmen en afkoelen tot een plotse breuk leiden zonder slag of stoot van buitenaf.
Als de magnetron total loss is verklaard, dan zou ik als hobbyist de drie stukken magneet met een nietmagnetische (RVS?) slangenklem weer terug in positie schroeven. Als alles netjes bij elkaar zit zou ik gewoon de magnetron proberen. Niet geschoten is altijd mis.
Met een beetje mazzel doet hij het. Als het lukt, ga er maar vanuit dat het rendement lager is dan voorheen. Tenslotte is het magnetisch veld niet meer zo netjes als vroeger.
Golden Member
Op 16 oktober 2019 23:35:40 schreef Roland van Leusden:
Heb hier wel een 2M226 voor je.
Dank voor het aanbod.
Helaas zit de aansluiting 90° aan de verkeerde kant.
Gaat niet passen.
Golden Member
Op 17 oktober 2019 19:52:50 schreef ohm pi:
Als de magnetron total loss is verklaard, dan zou ik als hobbyist de drie stukken magneet met een nietmagnetische (RVS?) slangenklem weer terug in positie schroeven.
Als alles netjes bij elkaar zit zou ik gewoon de magnetron proberen. Niet geschoten is altijd mis.
Met een beetje mazeel doet hij het. Als het lukt, ga er maar vanuit dat het rendement lager is dan voorheen. Tenslotte is het magnetisch veld niet meer zo netjes als vroeger.
Hij is (nog)niet opgegeven, ze denken er nog over na maar het is wel een leuk experiment om het te proberen.
Golden Member
Dat is merkwaardig (voor mij) ik had deze gezien.
[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 17 oktober 2019 20:31:38 (14%)
Golden Member
.
[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 17 oktober 2019 20:30:06 (96%)
Je mag 'm gratis komen ophalen, of tegen verzendkosten hebben. Volgende week dinsdag zouden we ook aan het eind van de dag kunnen afspreken op station Gouda. Drop me even een mailtje.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 17 oktober 2019 20:50:52 (35%)
Golden Member
Is die 2M226 goed voor hetzelfde vermogen?
De Sharp R-939(BK) heeft met de 2M253H(L) een magnetronvermogen van max 900watt.
Wel vreemd eigenlijk die buizen hebben geen datasheet
Ik ga je mailen.
Het vermogen word min of meer bepaald door de condensator.
Hoe meer uf hoe groter het vermogen.
De waarde loopt zo'n beetje van 0.8 tot 1.2uf.
Ik kan alleen niet aangeven in hoeverre dit schadelijk is voor de buis.
Ik weet nog vanuit de begintijd toen het werd uitgelegd dat de ruimte de magnetron en de condensator bepalend zijn voor het vermogen.
Golden Member
@ad12345
In deze magnetron zit een 1,2µF condensator. De hoogte van de hoogspanning is die bij elke magnetron hetzelfde?
----------
Nog wat beter gezocht en toch nog datasheets gevonden!
Zowel van de 2M226 als van de 2M253H(L) "de originele"
Vergelijken is nog een hele puzzel.
Dit is vrijwel gelijk.
Ik denk dat je er niet zo moeilijk over hoeft te doen als de aansluiting het zelfde is dan kan je hem gewoon plaatsen.
Ik weet zo snel de formule niet meer om het vermogen uit te rekenen maar het gaat om 2x een halve liter water die je 62 seconden moet op warmen en het verschil in temp. moet je dan vermenigvuldigen.
Zelf meet ik het opgenomen vermogen uit het stopcontact en kijk dan of het aardig in de richting zit.
Het is meestal geen probleem wanneer je een gerecht opwarmt of dit nu
4 of 4,5 of 5 minuten duurt.
Bij een flesje opwarmen komt het op seconden maar dit kan je toch gewoon uitproberen hoe lang je nodig heb.
Golden Member
Ja dat begrijp ik.
De formule om het actuele HF vermogen te bepalen staat in het servicemanual dus daar kom ik wel uit.
Maar ik zou niet willen dat de buis bijvoorbeeld teveel spanning krijgt of het filament een te hoge gloeispanning.
Dan brandt de buis al snel op!
Golden Member
De spanningen zijn in principe standaard. Als de buis hetzelfde vermogen heeft, zal het doorgaans goed gaan.
Golden Member
De combi-magnetron heeft weer een nieuw leven gekregen met de magnetron van Roland.
Met dank aan @Roland van Leusden
Erg bedankt!
Graag gedaan, had je ook nog een vermmogensmeting gedaan ?
Golden Member
Nee dat niet. Wel de hoogspanning gemeten met een HV probe.
Op de HV condensator stond onbelast zonder magnetron 2,9KV DC.
Met jouw magnetron aangesloten zakte die spanning naar 2,1KV DC.
Het bekertje water werd vlot warm en dat was voldoende