victron energy blue smart 24v /8a kapot

Hoi luitjes

Ik heb weer eens een uitdaging in mijn handen gedrukt gekregen .

Het betreft de bovenstaande lader. (zie tekst)

Hierin zijn een aantel onderdelen in gesneuveld waaronder een zekering en een ntc .

https://www.uploadarchief.net/files/download/positie%20zekering.jpg

Deze trof ik in de eerste intstantie aan en lag al uit elkaar .

Daarbij zag ik dat ook de ntc onthoofd was .

https://www.uploadarchief.net/files/download/beschadigde%20ntc.jpg

Na verder kijken vond ik een 11N80C3 die een beetje geblakerd was en gebarsten.

https://www.uploadarchief.net/files/download/11n80c3.jpeg

Een weerstand die oneindig is .

https://www.uploadarchief.net/files/download/weerstand%20ope...rcuit.jpeg

En een diode waarvan een pen verdampt is .

https://www.uploadarchief.net/files/download/diode.jpeg

De onderdelen op de zekering na zijn geen probleem. hiervan kan ik geen waarde van of op vinden .

Ben wel aan het googlen geweest op diverse onder schema / service manual bpc001-9 etc, maar over victron is weinig te vinden .

Ook bij elektrotanya waren er geen schema's

Iemand een idee wat ongeveer de waarde zou kunnen zijn aan de hand van het vermogen van de lader ?

https://www.uploadarchief.net/files/download/overzicht%20pri...at%201.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/overzicht%20pri...at%202.jpg

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Een zekering is niet zo heel erg kritisch zolang het maar de normale stromen die in het apparaat voorkomen maar ongemoeid laat.

24V en 8A is ca 200W + wat verliezen in het apparaat zeg 75% efficiëntie zou je op ongeveer 250VA moeten rekenen en dat is een zekering van 1,25A. Ik zou daarmee beginnen. Gaat de zekering er tijdens normaal gebruik toch regelmatig uit door grote inschakelstromen dan voorzichtig ophogen. De NTC zal ook wel als een inschakelpiek remmer werken.

je zou zeggen dat dit ding last van een gare schakelfet kreeg wat de rest meennam in zn val. doorgaans ook een Traag model zekering nemen..

[Bericht gewijzigd door testman op 12 oktober 2019 19:33:00 (23%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ benleentje hier zou ik dus mee kunnen beginnen. Dankje

@testman die fett die jij bedoeld zal dan de 11N80C3 zijn?

Zoals op de foto gezien is deze opengescheurd bizar eigenlijk.

Ik zag dat er veel roet aanslag rond de fett zat en zo zag dat deze er zo aan toe was .

Ik ga de onderdelen bestellen en kijken of het goed uitpakt .

Het feit blijft wel er is voor mij al iemand aan het klooien geweest dit is niet ideaal .

Maar bij voorbaat dank.

Ik laat de uitkomst weten.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

let goed op die weerstand, dat is de meetshunt die in de source zit van de fet, dat moet een model onder 1 ohm zijn doorgaans ( zilveren ring ). teveel afwijking en je fet klapt er weer uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zoals op de foto gezien is deze opengescheurd bizar eigenlijk.

Kan 2 oorzaken bedenken. 1ste gelijkrichtdiode in sluiting gegaan of kortsluiting gemaakt op de uitgang.

Voordat je nieuwe onderdelen soldeert eerst controleren of er geen sluiting meer is, kan ook sluiting in de spoel zijn geweest.

Shiptronic

Golden Member

code:

 hoi, zo ziet je post er uit als je even [img]voor en [/img] na een link van een plaatje zet ;)  

ook kan je iets tussen code tags zetten zoals deze tekst .  selecteerd deze poste en kies quote, dan kan je zien wat ik verandert heb

Hoi luitjes

Ik heb weer eens een uitdaging in mijn handen gedrukt gekregen .

Het betreft de bovenstaande lader. (zie tekst)

Hierin zijn een aantel onderdelen in gesneuveld waaronder een zekering en een ntc .

https://www.uploadarchief.net/files/download/positie%20zekering.jpg

Deze trof ik in de eerste intstantie aan en lag al uit elkaar .

Daarbij zag ik dat ook de ntc onthoofd was .

https://www.uploadarchief.net/files/download/beschadigde%20ntc.jpg

Na verder kijken vond ik een 11N80C3 die een beetje geblakerd was en gebarsten.

https://www.uploadarchief.net/files/download/11n80c3.jpeg

Een weerstand die oneindig is .

https://www.uploadarchief.net/files/download/weerstand%20open%20circuit.jpeg

En een diode waarvan een pen verdampt is .

https://www.uploadarchief.net/files/download/diode.jpeg

De onderdelen op de zekering na zijn geen probleem. hiervan kan ik geen waarde van of op vinden .

Ben wel aan het googlen geweest op diverse onder schema / service manual bpc001-9 etc, maar over victron is weinig te vinden .

Ook bij elektrotanya waren er geen schema's

Iemand een idee wat ongeveer de waarde zou kunnen zijn aan de hand van het vermogen van de lader ?

https://www.uploadarchief.net/files/download/overzicht%20printplaat%201.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/overzicht%20printplaat%202.jpg

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bijna goed

Op 13 oktober 2019 00:50:12 schreef Shiptronic:

Een weerstand die oneindig is .

[img]/img]https://www.uploadarchief.net/files/download/weerstand%20open%20circuit.jpeg

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 12 oktober 2019 21:33:13 schreef testman:
let goed op die weerstand, dat is de meetshunt die in de source zit van de fet, dat moet een model onder 1 ohm zijn doorgaans ( zilveren ring ). teveel afwijking en je fet klapt er weer uit..

Klopt testman deze is bruin groen zilver ofwel 0.15 ohm .

Inmiddels al onderdelen besteld, zal @beenleentje jouw tips voor de spoel ook even controleren en ter harte nemen.

Zit alleen nog met een diode die ik moet bestellen van het type g15 r822 .?

Wat voor diode is dit ?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Oké dank je Bert!ne

Ik ga deze ook bestellen .

En check de aangegeven tips ik laat het nog weten wat de afloop is .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Hoi was ik weer even een kleine update ik heb inmiddels de onderdelen binnen. (11n80c3 / sck054)

De trafo eraf gesoldeerd en gecontroleerd op sluiting dit was goed .

Een fatsoenlijke metaalfilmweerstand 0.15ohm 3watt besteld bij reichelt.

Ik ben er alleen niet helemaal uit met de zenerdiode .

G15 dit is de zenerspanning neem ik aan?

Vraag me af waar de 822 voor staat.(hij staat omschreven als G15R822)

alvast bedankt

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ff een schopje!

Ik heb gezocht in verschillende online lijsten van smd code's maar daar staat de G15 niet in .

Althans ik kan daar niet echt wijs uit worden .

Ik ben er inmiddels achter ze worden omschreven als BZG03C15 en dan krijg je meer info .

[Bericht gewijzigd door daandc op 5 november 2019 22:03:28 (22%)]

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Even een update ik had inmiddels wel gehoopt dat ik resultaat had kunnen boeken of het project kunnen afronden .

Maar de onderdelen die ik had besteld komen bij alie vandaan en jullie raden het al dit laat al even op zich wachten .

Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren .

Grt daan

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi allemaal ik had inmiddels de schottky barriers binnen gekregen van ome alie.

Deze erin gesoldeerd met de eerder genoemde componenten en een bruggelijkrichter in het primair die in volle sluiting lag .

Deze componenten vervangen en de lader eens aangesloten .

Maar deze is nog steeds dood .

Er staat 317 volt op de primaire condensator.

En bij de spoel/trafo staat er primair ook op bepaalde punten spanning (zie foto)

https://www.uploadarchief.net/files/download/20200513_161524.jpg

Ik heb wel even de weerstanden gecontroleerd op juiste waarde deze kloppen volgens opdruk .

https://www.uploadarchief.net/files/download/20200513_155922.jpg

De 2 groene zijn spoelen die waren ook in orde.

Het probleem is dat er geen schema van te vinden is .

Het is een voeding met een lastige topologie .

https://www.uploadarchief.net/files/download/20200513_155124.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/20200513_155109.jpg

Hoe zou ik de optocoupler kunnen omzeilen om te testen of het in het primair of secundair misgaat .

Bvd grt daan

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Hoi DaanDC. Ik heb een soortgelijke lader Blue Smart Charger 24/5 A. Nieuw uit de doos, maar geen teken van leven. Met mijn beperkte elektronica kennis kom ik niet verder dan dat er spanning van ca 300V op de dikke condensator in het 230V gedeelte staat en geen spanning op de -waarschijnlijk- 3 polige gelijkrichter in het gelijkrichtersdeel staat.
Ik zie geen beschadiging aan componenten of verkleuringen enz.
Zou je er iets aan hebben ter vergelijking van spanningen en stroompjes?
MVG Jan

Hoi jan dat zou mischien best een optie kunnen zijn ik had tijdelijk er wel een werkende(zelfde type) op de bench erbij liggen want ik had component nummers nodig .

Inmiddels ligt het project even stil vanwege de zomer.

Bij de voeding hier is de 325 volt ook gewoon aanwezig maar uit het secundaire komt er niets mijn vermoeden is dat er geen feedback uit het secundaire komt zodat ie niet door wilt starten in de primair .

Ik heb inmiddels al wat componenten vervangen zoals het laatste de elco's in het secundair .

Maar je bedoeld 3 potige gelijkrichter ?

Kun je hier een foto van maken? mischien kan ik je helpen zo op afstand .

Ze zijn de moeite waard om te repareren qua prijs .

mvg daan

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Daan; dank voor je bericht. Op foto 604 en 602 linksonder tegen de koelplaat zit de gelijkrichter (denk ik). Aan de andere kant, zie je alleen de print: boven de koperen draadjes van de achterliggende spoel zie je de drie soldeerpunten van de gelijkrichter. Op geen daarvan zit spanning. Het lijkt me dus dat de fout eerder in het 230V gedeelte zit.
Betere foto's kan ik alleen maken als ik de alu afschermingen eraf haal. MVG Jan

De 3 poter die ik zie is meer een mosfett wat ik zie jouw lader is ook anders qua opbouw .

Soms lijkt het dat de fout in je 230 volt zijde zit maar komt het door de secundaire zijde dat hier een fout in zit .

Als je er niet uitkomt wil ik je wel helpen .

Een poging wagen wil ik altijd .

Dan moet je m opsturen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Daan. Ik stuur hem wel op. Als je makkelijk kunt repareren graag. Als dat niet lukt dan kun je hem houden voor onderdelen. Ik stuur je een privé mail.
Groeten Jan