Papst 1~ 230Vac op Freq drive

Hoi,

ik heb een centrifugal fan van papst, een model kleiner zoals deze
http://img.ebmpapst.com/products/manuals/G4E250EA0903-BA-ENU.pdf

Deze is dus 1 fase 230Vac 1,27A nom A

Ik heb dus ook maar 3 draden uit de motor.

Deze draaid nu op een altivar28 Freq regelaar,
dus de 3 draden van de motor zijn aangeloten op drive.
Parameters in drive zijn ingesteld, wss niet allemaal :) ,
maar max U op 230 I op 1.27 en F op 50hz wel.

Dit werkt, regelaar geeft geen fout, motor laat zich ook goed regelen.
Motor trekt 0.67A op 25hz.
20hz is het laagste wat ik wil en 35hz is het hoogste punt.

Is deze regeling goed voor de levensduur motor?
Deze zou moeten 24/7 draaien voor ventilatie in huis

ASPA-tech.be

de levensduur zit vooral in de lagers welke op 24/7 lopen op nominaal toeren sneller op zullen zijn. half toeren of nog minder zorgt dat de lagers dus langer meegaan. als ze eenmaal op zijn, koop dan goede terug, geen huismerk prulzooi want die zijn zeker 2x zo snel gaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan wat Testman zegt enkel bevestigen. Ik heb in een installatie een pompje dat al 20 jaar 24/7 363/365 loopt. Enkel na die twee (spanningsloze) dagen heb ik schrik dat ie niet meer zou willen starten.
Zolang de lagers en de electronica het volhouden zie ik geen probleem.
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

dakfans met zo'n zelfde motor als die afzuigboxen voor de badkamer ed, die 24/7 lopen op max toeren halen vaak geen 4a5 jaar voor de lagers vastzitten en de motor goed keet gaat maken. een klokje erop scheelt nogal, op lager toeren zetten nog meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is een Itho boxje niet velen malen zuiniger dan een dergelijke opstelling?

dat denk ik ook wel, als de FO ook een fan heeft zal die ook een keer versleten zijn en te heet gaan worden, een FO is duurder..

de huidige itho boxen hebben een BLDC motor aan boord en zijn zuiniger als hun serie condensator voorgangers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In principe heb ik zo een itho box, nagemaakt.
Waarom kopen als je alles liggen hebt om zelf te maken?

En ik kan jullie geen ongelijk geven qua verbruik, mss dat ik in de toekomst de motor omwissel.

Maar eerst en vooral is het leuk en leerzaam project,om verschillende sensoren in te zetten.

ASPA-tech.be

de gemiddelde afzuigbox doet op stand 1 waar ie normaal op blijft lopen een 15-20W aan verbruik nog. stand 3 doet een 90-150W, de afzuigkap in de keuken moet immers wel iets doen nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer